ب ام و و تغيير جهت به سمت هيدروژنى!

ب ام و تمرکز خود را بر روی خودروهای سلول سوختی هیدروژنی متمرکز کرده و آنها را بازیگری مهم در آینده حمل و نقل خودرو می داند

به گزارش پایگاه خبری سرعت پرس – در حالی که تمرکز اصلی خودروسازان، براى توليد خودروهای بدون آلایندگی، توليد و توسعه وسایل نقلیه الکتریکی بوده است، خودروهای هیدروژنی با استفاده از پیل‌های سوختی -که فقط بخار آب منتشر می‌کنند- مورد توجه قرار گرفته‌اند.

الیور زیپس، مدیرعامل ب‌ام‌و به تازگى گفته است:
“موتورهای هیدروژنی در درازمدت نقش مهمی در سطح جهانی ایفا خواهند کرد و اين شركت قصد دارد این مدل از خودروها را تا سال 2025 آماده و به مشتريانش تحویل دهد.

انتظار می‌رود BMW iX5 هیدروژنى در سال 2024 معرفی شود. خودرويى كه در مقايسه بابرقی، ویژگی‌هایی مانند سوخت‌گیری سریع، برد رانندگی ثابت و عملکردى قابل توجه را ارائه مى دهد.

خودروهاى هيدروژنى چگونه كار مى كنند؟

خودروهای هیدروژنی نيز با موتور الکتریکی کار می کنند و به همین دلیل هم در دسته اين تيپ از خودروها قرار مى گيرند. در اين ميان اما یک تفاوت اساسی با سایر وسایل نقلیه الکتریکی وجود دارد: خودروهای هیدروژنی خودشان برق تولید می کنند و این بدان معنی است که نیروی آنها از باتری داخلی تامین نمی شود.
همانطور که خودروهای صرفاً الکتریکی یا خودروهای هیبریدی پلاگین از طريق باترى و يا منبع تغذیه خارجی شارژ مى شوند، در عوض خودروهای هیدروژنی، سوخت هيدروهیدروژن موجود در مخزن سوخت را به برق تبدیل می کنند.

در پیل سوختی یک FCEV، هیدروژن و اکسیژن انرژی الکتریکی تولید می کنند. این انرژی در صورت نیاز به موتور الکتریکی و/یا باتری هدایت می شود.

در خودروهاى هيدروژنى، فرآیندی به نام الکترولیز معکوس در یک پیل سوختی انجام می شود. در این فرآیند هیدروژنى كه از باك درون خودرو تزريق مى شود با اکسیژنى كه از هوای محیط گرفته مى شود، واکنش می دهد. تنها چیزهایی هم که این واکنش تولید می کند انرژی الکتریکی، گرما و آب است که از طریق اگزوز به صورت بخار آب خارج می شود.

الکتریسیته تولید شده در پیل سوختی بسته به شرایط خاص رانندگی دو مسیر را طی می کند.
١- به سمت موتور الکتریکی جریان می یابد و مستقیماً وسیله نقلیه را به حرکت در می آورد، و
٢- باتری را شارژ می کند تا به عنوان ذخیره موقت، در زمان مورد نياز وارد عمل شود . این باتری “بافر” -كه به طور قابل توجهی کوچکتر از باتری یک ماشین تمام الکتریکی است – سبک تر از آن نیز بوده و دائماً توسط پیل سوختی شارژ می شود.

مانند سایر خودروهای الکترونیکی، خودروهای هیدروژنی نیز می توانند انرژی ترمز را بازیابی کنند. در این فرآیند، موتور الکتریکی انرژی جنبشی خودرو را دوباره به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و آن را به باتری بافر برمى گرداند.

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=18522
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه