نوشته و بررسی: امیرحسین اقتداری/عکس: علیرضاپوراکبری

تست و بررسی فونیکس آریزو 6 پرو

فونیکس نام برند جدیدی است که مدیران خودرو به تازگی معرفی کرده است. برندی که محصولات لوکس‌ و پرمیوم و البته جدید این شرکت همچون تیگو8 پرو، تیگو 7 پرو و آریزو6 پرو را در بر می‌‌گیرد. چندی پیش فرصتی برایمان فراهم آمد تا آریزو 6 پرو جدیدترین محصول این شرکت را در پیست آزادی تهران به چالش کشیده و از نزدیک آن را مورد ارزیابی قرار دهیم. محصولی با چهره جدید که نسبت به نسل قبلی خود یعنی آریزو ۶، دست خوش تغییراتی شده است.


سرعت پرسفونیکس نام برند جدیدی است که مدیران خودرو به تازگی معرفی کرده است. برندی که محصولات لوکس‌، پرمیوم و البته جدید این شرکت همچون تیگو8 پرو، تیگو 7 پرو و آریزو6 پرو را در بر می‌‌گیرد. چندی پیش، برای ما فرصتی فراهم شد تا آریزو 6 پرو، جدیدترین محصول این شرکت را در پیست آزادی تهران به چالش کشیده و از نزدیک آن را مورد ارزیابی قرار دهیم. محصولی با چهره جدید که نسبت به نسخه قبلی خود یعنی آریزو 6، دست خوش تغییراتی شده است.

از نگاه نگارنده، نسل قبلی یا همان چری آریزو6 ، به هنگام ورود به بازار با چهره داینامیک خود، توانست نظرها را به سوی خود جلب نماید. در نمای جلو  مدل قبلی  شاهد طرحی با خطوط شکسته و در کل چهره‌ای تهاجمی بودیم و این در حالی بود که برخلاف جلو، در عقب از طرحى ساده‌تر برخوردار بود. در نسخه جدید اما دیگر خبری از آن تضاد نیست و هارمونی بیشتری را بین جلو عقب خودرو مشاهده می‌کنیم. ‌

جلو پنجره بزرگ و کروم کاری شده، لوگوی فونیکس و چراغ‌هایی که به‌ سبب زاویه‌شان، چهره‌ای نسبتا اخم آلود را به نمایش می‌گذارند، از جمله مواردی هستند که در جلوی خودرو، نظرها را به سمت خود جلب می‌کنند. در پهلو نیز فرم کلی خودرو، تغییری نداشته است. در آریزو 6 پرو،  رینگ‌های ۱۷ اینچی با وجود اینکه نسبت به نمونه قبلی تغییری نکرده و همچنان از طراحی جذابی بهره می‌برند اما بدلیل وجود سپر‌های پف کرده، جا داشت تا این رینگ‌ها کمی بزرگ‌تر باشند. عقب خودرو، جایی‌که علاوه بر سپر، شکل چراغ‌ها نیز عوض شده است و ابعاد بزرگ آنها، بیشترین توجه را بخود جلب می‌کند، با تغييراتى اساسى روبرو هستیم. در این قسمت چراغ‌های عقب بازطراحی شده‌اند و با نواری مشکی رنگ به یکدیگر متصل شده‌اند، اگزوزهای دوبل در طرفین پایین سپر خودنمایی می‌کنند و جای پلاک از سپر به روی درب سينى عقب جابجا شده است.

با نگاه کلی و گذرا به داشبورد آریزو 6 پرو، که اتفاقاً تغییرات چندانی هم نسبت به مدل قبلى نداشته است، به یاد طرحی‌های از داشبورد محصولات آئودی می‌افتید. بر روى اين داشبورد، مانیتور ۱۲ اینچی در مرکز کنسول قرار دارد و در زیر آن کنترل‌های تهویه مطبوع خودنمایی می‌کند. در کنسول میانی نیز با کاپ هولدر، شارژر بی‌سیم و ترمز برقی پارك  روبرو هستید که این بخش را کاملا مدرن، زیبا و البته کارامد کرده است.

از ديگر جذابیت‌های موجود در کابین این خودرو می‌توان به دسته دنده جویستیکی الکترونیکی آن اشاره نمود که علاوه بر زیبایی، استفاده از آن نیز لذت بخش است. از دیگر نکات در خصوص کابین باید به استفاده از تریم رنگ قرمز در بخش‌های گوناگون اشاره کرد که هرچند فضای داخلی را اسپرت‌تر کرده، اما جای حق انتخاب برای دیگر تریم‌ها را برای مشتریانی با سلایق متفاوت، خالی است.

در خصوص صندلی‌های خودرو باید گفت نسبت به کلاسی که در آن قرار دارد، راحتند و فضای جای پا برای ردیف عقب مناسب ارزیابی می‌شود .

اما می‌رسیم به بخش جذاب ماجرا یعنی رانندگی در پیست با چری آریزو 6 پرو که موارد متعددی را شامل می‌شود. پیشرانه در نظر گرفته شده برای این اتومبیل طبق انتظار همه ما همچون بسیاری از چینی‌های بازار یک موتور 1.5 لیتری توربو  است که آن را عضو باشگاه شلوغ 1.5 لیتری‌ها کرده است!

موتور فوق طبق اعلام رسمی قادر بر تولید 147 اسب‌بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور است که برای یک سدان در این حد و اندازه، مطلوب و مناسب است. برای این موتور یک گیربکس CVT شبیه سازی 9 سرعته شده نیز بکار گرفته شده که بخوبی با آن سینک شده و وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را برعهده گرفته است.

با شروع رانندگی، شتاب خودرو قابل قبول ارزیابی می‌شود و هنگام گاز دادن پاسخ مناسبی را از موتور دریافت می‌کنید. فرمان برقی خودرو نیز جوابگوی رانندگی معمولی بوده، اما به هنگام فشار به خودرو و عبور سریع در سر پیچ‌ها، شاهد مقداری کم فرمانی از آن هستید که با ورود ESP به مدار، این نقیصه تاحدودى کمرنگ می‌‌شود. هندلینگ اتومبیل به واسطه استفاده از تعلیق ساده به جای مولتی لینک(چند اتصاله) در حد متوسط ارزیابی می‌شود.

در نهایت در خصوص فونیکس آریزو6 پرو باید گفت که اگر بدنبال خرید يك سدان خانوادگی صفر کیلومتر با چهره به روز هستيد و يا براى خريد خودرويتان نياز به دريافت تسهيلات داريد، اين خودرو مى تواند گزينه خوبى باشد. ضمن اينكه خدمات پس از فروش گسترده و یا ارائه گارانتی طولانی، امتيازات ارزنده ديگر اين خودرو در بازار محدود شده ايران هستند. فونیکس آریزو 6 پرو با گارانتی 5 ساله عرضه می‌شود و در یک نگاه مقایسه‌ای نسبت به مدل قبلی، دارای طرحی جذاب‌تر، امکاناتی بیشتر، کابینی زیبا و اسپرت‌تر، تجهیزات ایمنی بیشتر و عملکردى مناسب تر است. امتيازاتى قابل توجه كه البته بابت آن باید پول بیشتری هم پرداخت کنید: چيزى معادل 1.060.000.000 میلیون تومان ناقابل!

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=2146
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه