اكستريم VX، يك SUV همه چى تمام

روز شنبه فرصتى فراهم شد تا در پيست اتومبيل رانى آيلند، اکستریم VX و TXL دو مدل از 3 محصول وارداتی برند اكستريم را مورد آزمايش و بررسى قرار دهيم

سرعت پرساكستريم يا همان اكسيد، برند پرميوم چرى است كه با اتكا به فناورى شركاى بريتانيايى اين شركت، توسعه يافته و از سال ٢٠٢٠ توانسته به عنوان برندى نوپا، راه خود را آغاز كند. اين برند در برنامه توسعه خود، تصميم دارد تا سال ٢٠٢٥ وارد بازارهاى اروپاى مركزى شود و براى امسال نيز با ٣ مدل وارد بازار ايران شده‌اند: اكستريم‌VX، TXL و مدل LX.

اكستريم براى معرفى ٢ محصول جديد خود به كارشناسان و خودرونويسان، پيست آيلند واقع در پرند را انتخاب كرده بود كه اگرچه كمى از تهران دور است اما حقيقتا مكانى بسيار مناسب‌تر از پيست آزادى براى تست، بررسى و به چالش کشیدن توانایی‌های این خودروها بود.

اكستريم VX، يك فول سايز همه چى تمام

كمى قبل‌تر و به طور اتفاقى با اكستريم VX آشنا شده بوديم، يك اس‌يو‌وى فول سايزِ پُر از امكانات و با متريالى باكيفيت كه ما را مشتاق به دیدار با این خودرو و به چالش كشيدن آن مى‌كرد. با این توصیف در روز شنبه و قبل از مدل TXL به سراغ VX رفتيم كه با حدود 5 متر (٤٩٧٠ میلی‌متر) طول، قد و قواره بزرگ خود را به رخ ما مى كشيد. در همین ابتدا و در مقام مقايسه بد نيست بدانيد كه طول اين خودرو فقط ١٥ ميلی‌متر(٤٩٧٠ در مقابل ٤٩٨٥) از سرى ٣٠٠ لندكروزر كمتر بوده و اين در حالى است كه فاصله دو محور آن با ٢٩٠٠ ميلى متر در مقابل ٢٨٥٠ ميلى متر لندكروزر، حتى بزرگتر از آن هم هست! بزرگى ابعادى كه با ورود به درون خودرو بخوبى حس مى‌شود.

داخل كابين

با ورود به كابين اكستريم VX، قبل از هرچيزى اين داشبورد خودرو است كه با يك صفحه كاملا ديجيتالىِ تريپلكس همچون EQ مرسدس (شامل ٣ نمايشگر)، جلب نظر مى كند. يك صفحه ديجيتالى شامل كلاستر(پشت آمپر) ١٢.٣ اينچى راننده، نمايشگر ١٥.٦ اينچى میانی با منوى گسترده‌اى از تنظيم بخش‌هاى مختلف خودرو و همچنين نمايشگر ١٢.٣ اينچى سمت اطلاعات سرگرمى سرنشين كنارى كه سطح تجهيزات آن را فراتر از امكانات تمام اس‌يو‌وى‌هاى فعلى بازار داخلى مى‌كند.

همانطور كه اشاره شد سطح امكانات اين خودرو بسيار بالا بوده و هيچ چيزى كم ندارد. مجموعه‌اى از انواع امكانات رفاهى و تجهيزات كمك راننده كه در كنار راحتى راننده و سرنشينان، ايمنى خودرو را حسابی بالا برده است. البته ناگفته نماند که دسترسى به اين مجموعه تنظيمات از طريق مانيتور بخش ميانى كنسول (حداقل براى بار اول) كمى سخت بوده و نيازمند كار کردن با آن و پيدا كردن تنظيم مورد نظر است. با این وجود اما جذابیت‌های کار با این کصفحه دیجیتالی یک تکه آنقدر زیاد هست که این موضوع کار را برایتان دشوار نکند. ضمن اینکه دستيار صوتى با آن تصوير انيميشن داخل داشبورد نيز یكى از جذابيت‌هاى بصرى داشبورد ديجيتالى اين خودرو است که کاملا نظرتان را به خود جلب می‌کند. يكى از نكات عجيب از تنظيمات مختلف خودرو هم تنظيم آينه‌هاى بيرون از روى فرمان است كه این نیز در نوع خود منحصر به نظر مى‌آيد.

سطح بالای تجهیزات

حقیقتاً پرداختن به تجهیزات این خودرو و نحوه کارکرد آنها خیلی بیشتر از چند صفحه گزارش کار می‌برد! اما به طور خلاصه باید بگوییم در داخل کابین با مجموعه‌ای از امکانات روبرو هستید که رفاه و ایمنی سرنشینان را تا حد بالایی تامین کرده است. شارژر وایرلس موبایل آن دوگانه(برای شارژ 2 موبایل) است، هوای داخل کابین با فیلتر N95 از آلودگی ایزوله شده، هوای داخل با رایحه‌ای از برندهای معروف چون دیور و شنل معطر می شود و با یک سیستم صوتی 1000 واتی روبرو هستید که با جانمایی 23 اسپیکر در 23 نقطه شما را به سالن کنسرت دعوت کرده‌‌اند. حال که حرف از سیستم صوتی شد، بد نیست بدانید که داخل پشت‌سری‌های جلو نیز بلندگوهایی کار شده که تماس‌های صوتی و ناوبری را با وضوح بالاتری به گوش سرنشینان می‌رساند.

در طراحی داخل کابین دو نکته فراموش نشود:

1- انتقال دست دنده برقی از کنسول میانی به ستون فرمان که فضای کنسول ميانى را بزرگتر کرده است.

2-  فضای جادار کابین برای 7 سرنشین که به لطف فاصله محوری زیاد فراهم شده است.

گذشته از تجهیزات رفاهی و یا کاربری ادوات الکترونیکی همچون کنترل تهویه هوا و موود رانندگی از پنل روی کنسول میانی –که در نوع خود منحصر و یونیک است- امکانات و تجهیزات ایمنی و کمک راننده VX آنقدر زیاد است که چیزی از قلم نیوفتد. تجهیزاتی که در ادامه لیست می شود و کسب 5 ستاره ایمنی C-NCAP را برای آن رقم می‌زند:

هشدار ترافیک متقابل عقبRCTA ، ترمز اضطراری خودکار AEB، ترمز ترافیک متقابل عقبRCTB ‌، هشدار برخورد از جلو FCW، هشدار برخورد از عقب RCW ، کروز‌کنترل تطبیقی هوشمند ACC، هشدار باز شدن درب DOA ، هشدار خروج از خط LDW‌‌، هشدار باز شدن درب‌DOW ‌، حفاظت از خروج از جاده‌RDP، هشدار ترافیک از جلو‌FCTA ‌، کمک حفظ خطوط ‌LKA‌، ترمز ترافیک متقاطع جلو‌FCTB ، ارتقا یافته کنترل هوشمند‌، کمک تصویر پانوراما 2 مگاپیکسلی فوق‌العاده شفاف‌AVM 540 ، حفظ خطوط اضطراری‌ELK، دستیار پارک خودکار‌APA ، دستیار ترافیک‌TJA، نمای نقطه کور‌BSV ، کمک کروز یکپارچه‌ICA، تشخیص نقطه کور‌BSD ، کنترل هوشمند چراغ جلو‌IHC، کمک تغییر خطLCA ‌، کمک محدودیت سرعت‌SLA‌، ترمز اضطراری مانور‌MEB ‌، تشخیص عالئم راهنمایی و رانندگیTSR.

ظاهرى جا افتاده براى نمايش يك فول‌سايز لوكس

در نگاه به VX، کاملا مشخص است که با یک اس‌یو‌وی فول‌سایز لوکس و پرمیوم طرف هستید. طول 5 متری خودرو، نمای محافظه‌کارانه با جلوپنجره‌ کرومی بزرگ، مه‌‌شکن‌های کشیده و چراغ‌های LED که به‌زیبایی به‌هم وصل شده‌اند. رینگ‌های20 اینچی برش خورده با طرح الماس‌گونه در کنارها، صندلی‌های 7‌نفره و قد بلند و چراغ‌های پیوسته در عقب شاخص‌ترین ویژگی‌های ظاهری این اس‌یو‌وی فول‌سایز لوکس هستند.

عملکرد

با نشستن پشت فرمان و فشردن پدال گاز، قبل از هر چیزی، این وزن بالای یک SUV بزرگ است که به شما گوشزد می‌شود. البته این نکته فراموش نشود که شروع حرکت ما با موود رانندگی اسپرت نبود و زمانی که حالت رانندگی را تغییر دادیم، قابلیت‌های خودرو به یکباره تغییر کرده و کاملا تهاجمی می‌شود. تعلیق مولتی‌لینک خودرو سواری و هندلینگ نرم، بی‌صدا و بدون ارتعاشی را برای خودرو به همراه دارد و این همان چیزی است که از این خودرو انتظار می‌رود. درواقع اگرچه در داخل پیست ما فشار زیادی را به آن وارد کردیم و قبل از تست ما نیز فشار زیادی به آن وارد شده بود اما این خودرو به طور نسبی از پس وظایف خود برآمد. توجه داشته باشید که طراحان VX بیش از هر چیزی به استایل لاکچری بودن خودرو توجه داشته و تلاش نموده‌اند آن‌را چیزی فراتر از انتظار مخاطبان بازار عرضه کنند. در رانندگی با VX وجود 7 موود رانندگی نرمال(معمولی)، اکو، آفرود، شنی، گل ولای برفی و اسپرت خبر از انعطاف پذیری این خودرو برای طی کردن مسیرهای گوناگون دارد. پیشرانه VX یک انجین 2 لیتری GDI با 261 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور است. مجموعه‌ای از اعداد و ارقام ثبت شده که نشان از توان این خودرو برای رانندگی در حالات مختلف رانندگی و عبور از مسیرهای مختلف دارد. مكمل اين پيشرانه هم گيربكس ٨ سرعته اتوماتيكى است كه ساخت آيسين ژاپن بوده و تعويض برقى آن شتاب سريعتر را براى خودرو به همراه داشته است هرچند كه ما ابزار دقيقى براى سنجش اين شتاب نداشتيم، اما عدد ثبت شده براى آن ٩.٤ ثانيه اعلام شده است.

اکستریم VX در شرایط فعلی بازار قطعاً لوکس‌ترین، مجهزترین و گرانترین محصول بازار خواهد بود. این خودرو برای خوش‌نشینی در بازار چیزی کم ندارد و تنها نکته شاید کمی پیچیدگی در دسترسی به برخی از تنظیمات باشد. از قیمت این خودرو به طور رسمی حرفی زده نشده است اما با توجه به قیمت اولیه، سطح امکانات و قابلیت‌های این خودروبعید به نظر می‌رسد در بازار آزاد چیزی کمتر از 4.5 میلیارد تومان قیمت داشته باشد. این البته بستگی به قیمت گذاری شورای رقابت هم دارد.

 

لینک کوتاه: https://soratpress.ir/?p=16204
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه