پایگاه خبری سرعت پرس

۱۲:۳۸ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
ترجمه و نوشته امیر کلایی از کلرادو
مقایسه دو اسطوره آفرود در کوه های کلرادو
از زمانی که لندرور مدل L663 دیفندر را به بازار عرضه کرد، همه سعی د‌اشتند بدانند آیا این محصول مایه افتخار میراث خود می‌شود یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال هم چه چیزی بهتر از این بود که او در یک مسیر آفرودی در مقابل رقیب مستقیمش قرار داده شود؟! رقیبی قدر و نام آشنا که به خاطر هیبت، توانایی‌ها و سطح تجهیزاتش در کشور ما (ایران) از آن به عنوان "حضرت" یاد ‌می‌کنند!



سرعت پرس_ لندروور دیفندر مورد آزمایش در این رقابت یک مدل P400 2021 با قیمت 62700 دلاری است که مجهز به یک موتور شش سیلندر 3.0 لیتری Ingenium می‌باشد. پیشرانه‌ای که توانایی ارائه 395 اسب‌بخار را با ست‌آپ MHEV دارد. در مقابل آن نیز نسخه هریتج Heritage Edition از لندکروزر معروفی قرار دارد که همراه با تمام ویژگی‌های جالب توجه از جمله درب برقی عقب به عنوان یک اس‌یو‌وی گران قیمت از آن بائ می‌شود. ‌این آفرود اصیل ژاپنی مجهز به پیشرانه‌V8 5.7 لیتری می‌باشد که 381 اسب‌بخار قدرت دارد. البته همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد قیمت این شاسی‌بلند ژاپنی 90 هزار دلاری بسیار گران‌تر از دیفندر است.

در این رقابت، راننده هر دو خودرو با کمی عجله، بدنبال آن هستند که قبل از شروع بارش برف و سفید پوش شدن مسیر، از رانندگی خود نهایت لذت را ببرند. دقت داشته باشید که اگر هر کدام از این دو SUV نمادین را داشته باشید، تقریباً با مشکلی روبرو نمی‌شوید و این چیزی است که رانندگان هر دو خودرو نیز به آن اعتقاد دارند. ‌بنابراین هم  لندکروزر و هم دیفندر  در یک مسیر شناخته شده کوه‌های راکی کلرادو با نام IRONCLAD قرار می‌گیرند که حتی اگر در طول سال نیز باز باشد، مسیری بسیار چالش‌برانگیز است. حال که صحبت از کلرادو شد، بد نیست بدانید که این ایالت کوهستانی یک از مرتفع‌ترین ایالت‌های آمریکاست که تماماً در تراز بالای ۱۰۰۰ متر قرار دارد و کم ارتفاع‌ترین نقطه آن از مرتفع‌ترین نقاط ۱۸ ایالت دیگر نیز بلندتر است. حال بابد دید که کدام پک سلطان آفرود لقب می‌گیرد، دیفندر یا لندکروزر؟؟




راننده لندکروزر می‌گوید به عنوان فردی که هر روز با یک سری 100 لندکروزر رانندگی می‌کند‌، با مدل جدید کاملاً آشنا بوده و در حالی که این دو تقریباً 20 سالی از هم فاصله دارند‌، اما نمی‌توان منکر شباهت‌ها شد. موتور 5.7 لیتری V8 سینک شده آن با جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک، باعث می‌شود در رانندگی با لندکروزر در بزرگراه‌ها هیچ مشکلی پیش رو نباشد. هرچند که در این آزمایش ثابت شد که شتاب دیفندر برای رسیدن به سرعت 65 مایل در ساعت بسیار سریع‌تر از لندکروزر است. شتابی بیشتر که البته کاملاً منطقی است چراکه دیفندر دارای یک موتور شش سیلندر خطی توربوشارژ  و یک سیستم هایبریدی 48 ولتی است که شامل یک ژنراتور استارتر و یک کمپرسور الکتریکی بوده و توربو را تقریباً بلافاصله و بدون تاخیر به کار می‌اندازد.




هر چهار لاستیک بررسی می‌شود تا رانندگان مطمئن باشند که همه چیز خوب است‌. در مورد لاستیک‌های دیفندرهیچ ناامیدی وجود ندارد زیرا در زیر آن لاستیک‌های سفارشی Goodyear Wrangler Duratrac انداخته شده است اما لاستیک‌های نسخه Heritage لندکروزر هم اگرچه به خوبی تایرهای دیفندر نیست اما می‌توان تصور کرد که تویوتا با در نظر گرفتن تایرهای چهارفصل 33 اینچی تلاش خود را کرده تا این نسخه را به یک وسیله نقلیه آفرود با ارزش‌ تبدیل کند. لندکروزر بزرگ و با هیبت با اتکا به سابقه طولانی خود، فن‌آوری‌های خارج از جاده، سیستم کنترل کشش تویوتا ATRAC، سیگنال‌های سنسور چهار چرخ برای فعال‌سازی دیفرانسیل قفل در جلو و عقب و همچنین یک دیفرانسیل مرکزی قفل با لغزش محدود، هیچ چیزی برای عبور از خاکی- شن، گل وشل، سنگلاخی یا برفی کم ندارد. البته در این میان تنها  چیزی که آرزو می‌کنیم نسخه Heritage از آن بهره می‌برد، قفل‌های مکانیکی محور است که ما در 20 سال گذشته آن‌را در لندکروزر ندیده‌ایم. اما Crawl Control یا کنترل خیزش یکی دیگر از امکانات جالب لندکروزر است که به عنوان یک کروز‌کنترل در موقعیت‌های سرعت پایین عمل می‌کند و توسط یک دکمه کنسول مرکزی کنترل می‌شود. ضمن‌اینکه راننده لندکروزر، قبل از اینکه ببیند دیفندر چگونه و بر چه پایه‌ای از رانندگی تنظیم شده، ترجیح می‌دهد از این مورد استفاده نکند ‌تا خود حداکثر کنترل بر خودرو را داشته باشد. بنابراین Cruiser را در حالت Low قرار می‌دهد، دیفرانسیل وسط را قفل می‌کند و حالت Rock and Dirt را برای تنظیم ATRAC انتخاب می‌کند.



در آن طرف دیفندر اگرچه محور عقب چندان جون‌داری ندارد (بخوانید: مفصل‌بندی کمتری دارد) اما از مزایای خاصی ‌همچون دیفرانسیل عقب (واقعی) قفل‌شونده بهره می‌برد. قفل وسط و عقب در دیفندر نیز به طور خودکار درگیر می‌شود و گرچه به‌نظر می‌رسد که این یک دستور‌العمل الکترونیکی است‌، اما به هرحال در عمل بسیار خوب و بدون تاخیر عمل می‌کند. ‌دبفندر همچنین به سیستم تعلیق بادی مجهز شده که در بالاترین سطح خود دارای 11.0 اینچ فاصله از زمین است، ارتفاعی که برای لندکروزر در بالاترین سطح 8.9 اینچ می‌باشد. بد نیست این نکته را هم بدانید که گفته می‌شود تعلیق‌های بادی برای برنامه‌های خارج از جاده ممنوع تلقی می‌شود‌، چراکه وقتی محفظه‌ها در فشار کامل هستند‌، سیستم در حداکثر ارتفاع بسیار استرس‌زا بوده و برای جواب‌دهی بهتر است که سیستم تعلیق بادی را در ارتفاع معمول رانندگی  استفاده و در حداکثر ارتفاع تنها برای عبور از موانع بزرگ استفاده کنید. دبفندر نیز مانند رقیب ژاپنی خود یک سیستم مدیریت منحصر به فرد ر"انندگی در مسیر" به‌نام Terrain Response 2 دارد که گرچه مانند Land Cruiser حالت‌های قابل انتخاب را دارد اما می‌توان آن را در حالت Auto گذاشت و بقیه کار را به خود او سپرد. توجه داشته باشید که دیفندر نیز در این مسیر همچون لندکروزر در حالت Rock and Dirt قرار گرفت.

با لندکروزر یک مسیر سخت IronClad انتخاب شد و کمی طول کشید تا سیستم ATRAC بفهمد چه خبر است! با این حال اما فشردن بر پدال لاغر(گاز) کمک کرد تا عبور از مسیر صخره‌ای راحت‌تر شود. دیفندر نیز با یک توافق از پیش تعیین شده، مسیر خود را انتخاب نمود و از آن عبور نمود. لندکروزر در عبور از مسیر صخره‌ای هیچ مشکلی نداشت اما این دیفندر بود که به دلیل فاصله بیشتر از سطح زمین مسیر را با راحتی بیشتری طی نمود.

بر خلاف انتظار رانندگان، با شروع بارش برف، مخلوط یخ و برف با شن آنان را تا رسیدن به قله تاحدودی در فشار قرار می‌دهد اما نهایتا این چشم‌انداز زیبای خیره‌کننده‌ از قله 9384 فوتی(2860 متری) است که آن‌ها به‌عنوان پاداش از طی مسیر دریافت می‌کنند. در بازگشت از مسیر، برف به شکل معمول این منطقه (کلرادو) همچنان می‌بارید و تیم آزمایش‌کننده با تمرکز بر مسیر به راه خود ادامه داد. به نظر آزمایش‌کننده، لندکروزر همه کارهایی را که باید بکند، انجام می‌دهد. اما با این حال جذابیتی را که در نسخه‌های قبلی لندکروزر شاهدید در این مدل نخواهید دید! او معتقد است که این یک مدل 2021 است و برای رسیده و بالغ شدن، همچون مدل اصلی باید چند صد هزار مایل را به مدت 20 سال طی کند تا تبدیل به یک شراب کهنه خوب شود! 

کدامیک بهتر است؟

در پایان روز انتخاب برنده از بین دو اسطوره آفرود سخت است. هر دو SUV بدون هیچ مشکلی قادر به مقابله با تپه‌های IronClads بودند اما دیفندر از فن آوری‌های جدید‌، قابلیت‌های خارج از جاده و چهره‌ای جدید برخوردار است. باید اعتراف کرد که عدم استفاده از تایرهای آفرود در لندکروزر و قیمت بالای 91 هزار دلاری آن، شما را کمی متمایل به خریداری لندروور می‌کند. در ‌مقابل این خودرو، دیفندر را باید چرخش 180 درجه‌ای در یک خودروی کلاسیک دانست. این خودرو بسیاری از فن‌آوری‌های جدید را روی میز می‌گذ‌ارد، بدنه زیبا و مدرنس دارد و بدنبال آن دارای عملکرد بهتری است.



شاید تعداد کمی از وسایل نقلیه وجود داشته باشد که به اندازه دیفندر جدید بتوانند خودنمایی کنند. شاسی آن به همان اندازه که خاموش است‌، در جاده آفرود عملگرا و جذاب است، موتور شش موتور خطی توربوشارژ آن نیز عملکرد خوبی دارد و فضای داخلی مدرنی دارد که شما را به سوی خود جذب می‌کند. با این توصیف باید گفت: اگر قرار شود که یکی از ایندو را البته تحت گارانتی کامل نگه داریم، انتخاب دیفندر خواهد بود. ‌این خودرو فن‌آوری‌های بیشتری دارد، توانایی بالاتری دارد و قطعا از ظاهر بهتری هم برخوردار است. 

این انتخاب البته تا زمانی است که مجبور به پرداخت هزینه‌های تعمیر و نگهداری نباشید. به خصوص آنکه اگر سیستم تعلیق بادی آن خراب شود‌ هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد. با این وجود اگر قرار باشد یکی از این دو را برای مدتی بیش از 10 سال نگه داری کنیم‌، هر بار این تویوتا است که انتخاب می‌شود. لندکروزر با توجه به سابقه خود به‌عنوان یکی از قابل‌اعتمادترین وسایل نقلیه روی کره زمین‌، کمترین هزینه تعمیر و نگهداری و اطمینان از گیر نکردن در جاده‌های خارج از جاده انتخاب عاقلانه خواهد بود.

حرف آخر: اگر به دنبال یک آفرود جمع و جورتر، زیباتر و مدرن‌تر هستید، لندروور و اگر بدنبال سواری گرفتن از یک اس‌یو‌وی کارامد، کم استهلاک‌تر و با ارزشتر هستید، لندکروز انتخاب اول خواهد بود.

تویوتا لندکروزر نسخه هریتیج 2021

لندروور دیفندر 110 P400 SE 2021

موتور

5.7 لیتری وی8

3 لیتری توربو خطی با ژنراتور ارتقا یافته

قدرت

381 اسب بخار/401 پوند فیت گشتاور

395 اسب بخار/406 پوند فیت گشتاور

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

تایپ انتقال قدرت

4 چرخ حرکت

4 چرخ حرکت

مصرف سوخت لیتر

13 شهر / 17 بزرگراه / 14 ترکیبی

17 شهر / 22بزرگراه / 19 ترکیبی

وزن

5815 پوند

5035 پوند

تعداد صندلی

5

5

حجم صدوق بار

43 لیتر

34 لیتر

ظرفیت یدک کشی

8100 پوند

8201 پوند

قیمت پایه

87845 دلار

62250 دلار

قیمت مدل تست شده

90089 دلار

71025 دلار

منبع: سرعت پرس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: