پایگاه خبری سرعت پرس

۱۲:۲۳ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
داستان یک خودرو – بوگاتی
اتوره بوگاتی اهل میلان ایتالیا در خانواده ای هنرمند چشم به جهان گشود چراکه پدرش در زمان خود به عنوان یک طراح جواهر ماهر شناخته می شد، اتوره نیز از هنر پدر بی بهره نبود با این تفاوت که صنعتگر قابلی نیز به شمار می رفت. او در سال 1909 کمپانی کوچکی را در مولزوم فرانسه که آن زمان در خاک آلمان واقع شده بود تاسیس کرد و نام خود را بر آن نهاد تا با ترکیب هنر و صنعت خودروهای اسپرت مخصوص مسابقه طراحی و تولید نماید در حالیکه هیچ گاه تصورش را هم نمی کرد روزی برندش به سریع ترین و گران ترین خودروی جهان بدل شد.



سرعت پرس _ سال 1919 سالی بود که اولین محصول با نشان بوگاتی در پانزدهمین موتورشو پاریس به نمایش درآمد، این محصول که تایپ 13 نام داشت از موتور 4 سیلندر 1368 سی سی و بدنه مسابقه ای بهره می برد اما نام بوگاتی در مسابقات اتومبیلرانی زمانی سر زبان ها افتاد که تایپ 35 طراحی و تولید گشت. اتوره از همان ابتدا با فلسفه وزن دشمن ماست به سراغ تولید این خودرو رفت و توانست در فرمول یک موناکو و لمانز 1937 و 1939 با تایپ 35 به قهرمانی دست یابد، این موفقیت سبب شد بوگاتی افق های پیش روی خود را با ورود به دنیای هواپیماسازی بیش از پیش گسترش دهد. اما در دهه 40 و 50 روزگار بر وفق مراد بوگاتی پیش نرفت چراکه ژان بوگاتی فرزند اتوره بر اثر تصادف هنگام تست مدل تایپ 57 درعنفوان جوانی جان خود را از دست داد و خود اتوره نیز در سال 1947 چشم از جهان فروبست و ماند کارخانه نیمه تعطیل پس از جنگ جهانی دوم در حالیکه متولی خاصی مسئولیت آن را برعهده نداشت، این موضوع سبب شد تا بوگاتی تولید خودرو را رسما در سال 1952 متوقف نماید و بخش صنایع هوایی کارخانه نیز به کمپانی هیسپانا سوزا فروخته شود.



از این سال تا اواخر دهه 80 خبر قابل توجهی از بوگاتی به گوش نرسید و چند تلاش برای تولید مدل‌های مفهومی نیز به نتیجه مشخصی دست نیافت تا اینکه در سال 1987 یک سرمایه گذاری ایتالیایی به نام رومانو آرتیولی با ریسک پذیری بالا بوگاتی را ازآن خود کرد و به سرعت مارچلو گاندینی و پائولو استانزانی طراحان میورا و کونتاش را به خدمت گرفت. نتیجه این سرمایه‌گذاری و برنامه ریزی تولید مدل EB110GT در همان سال بود که با توجه به سودجستن از پیشرانه V12 به قدرت 575 اسب‌بخار به عنوان یکی از مدرن‌ترین و فنی‌ترین سوپراسپرت‌ها زمان خود شناخته شد به نحوی که مایکل شوماخر پس از اولین قهرمانی در فرمول یک برای خرید آن رغبت نشان داد. بوگاتی EB110 (EB مخفف اسم کوچک و فامیل اتوره بوگاتی) درواقع یک سوپراسپرت مناسب در زمانی نامناسب بود چراکه صنعت اروپا و آمریکا با رکود اقتصادی شدید دست و پنجه نرم می‌کرد تا تقاضای ناچیز برای خودروهای گران‌قیمت فروش پایین EB110 را رقم زند.


 

رومانو آرتیولی که قبل از این لوتوس را هم خریداری کرده بود اجبارا آن را به پروتن مالزی فروخت و با شروع همکاری با جورجتو جیوجیارو چند مدل مفهومی شامل EB 218 و 18/3 شیرون معرفی شد تا کمپانی  از وضعیت نا‌بسامان مالی خارج شود. اتفاقی که متاسفانه روی نداد تا در سال 1998 گروه فولکس‌واگن چتر حمایتی خود را که قبل از این روی لامبورگینی و بنتلی هم باز کرده بود بر روی این کمپانی نیز گسترش دهد. این اتفاق زمانی روی داد که فردیناند پییش ریاست فولکس واگن یا فاو را برعهده داشت. پس از آن فولکس‌واگن همکاری بوگاتی را با جیوجیارو قطع کرد و بخش طراحی را به استودیو داخلی خود سپرد.



اولین مدل تحت مالکیت فولکس‌واگن نمونه مفهومی 18/4 بود که درواقع پایه‌گذار مدل افسانه‌ای ویرون شد. پیره ویرون راننده بوگاتی در سال 1939 بود که توانست این تیم را در مسابقات 24 ساعته لمانز آن سال به مقام قهرمانی برساند به همین دلیل نام او برای مدل جدید انتخاب گشت. با توجه به اینکه فولکس واگن قبل از این بنتلی را در کلاس سدان های فوق لوکس با موتور V12 تولید می کرد ایده ای فراتر از این برای بوگاتی درنظر گرفت و در ابتدا قرار شد ویرون با پیشرانه 18 سیلندر (شامل سه بلوک شش سیلندر کنار یکدیگر) تولید گردد اما در ادامه نمونه 16 سیلندر (دو بلوک 8 سیلندر) به حجم 8 هزار سی سی با چهار توربو شارژر به قدرت 1001 اسب‌بخار برای آن انتخاب گشت. این خودرو که توسط ژوزف کابان طراحی گشت و هارتموت وارکووس نیز مدیریت توسعه بخش فنی را برعهده داشت توانست با ثبت بیشینه سرعت 407 کیلومتر در ساعت به عنوان سریع‌ترین خودروی زمان خود معرفی شود. اولین ویرون در سال 2005 با قیمت 1.1 میلون یورو به دست صاحب متمولش رسد و طبق گفته مجله لایو خریداران می‌توانستند به اندازه قیمت یک رولزرویس فانتوم فقط تجهیزات سفارشی برای آن سفارش دهند! از بوگاتی ویرون طی قریب به دو دهه گذشته مدل‌ها و تیپ‌های مختلفی ارائه شده است که در حال حاضر مدل سوپراسپرت با 1184 اسب‌بخار قدرت سریعترین در بین تیپ‌های مختلف آن می باشد.



 به نظر می‌رسد بوگاتی در این سال‌ها که زیر چتر حمایتی فاو قرار گرفته، توانسته  است به ثبات مدیریتی مناسبی دست یابد و حالا با عرضه نسخه‌های محدود، سفارشی و متفاوت از مدل‌های شیرون، سنتو دیِ یس، لَویتوخ، بولاید و دیوو حرف اول را در بین سوپراسپرت‌های فوق گران بزند. 


بوگاتی


بوگاتی


بوگاتی

منبع: سرعت پرس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها