سرعت پرس- دیگو مارادونا یکی از بحث برانگیزترین چهرههای
تاریخ فوتبال دنیا که از او به عنوان بهترین
بازیکن فوتبال در تمام داوار نیز یاد میشود، 3 روز پیش در سن ۶۰ سالگی درگذشت. او کار حرفهای خود را از سال 1976 با بازی در آرژانتینوس
جونیورز شروع کرد و بعداً به باشگاههای دیگری مانند بوکاجونیورز، بارسلونا، سویا
و ناپولی رفت. دیگو در چهار تورنمنت جام جهانی فیفا بازی کرد، در جام جهانی 1986 به
عنوان بهترین بازیکن مسابقات برنده توپ طلایی شد و سرانجام در سی و هفتمین سالگرد تولد
خود در سال 1997 بازنشسته شد. او که بدلیل مصرف مواد مخدر، افزایش وزن، بستری شدن در بیمارستان و مشکلات مالی
بهغیر از فوتبال بسیار پرحاشیه بود، به سیاست نیز علاقه داشت وهمچون دیگر
فوتبالیستها، خودروهای مختلفی در طول زمان زندگی خود داشت که بعضی از آنها بسیار
خاص و متفاوت بودند:
اولین خودرو پورشه ۹۲۴
924 اولین خودرویی که مارادونا در سن 19 سالگی خریداری
کرد. یک پورشه ۹۲۴ مدل 1979 قهوهای که او در 22 فوریه
1980 در زمانی که فقط 19 سال داشت، خریداری کرد. خود او گفته بود که این پورشه را قبل
از انتقال به باشگاه فوتبال اسپانیا بارسلونا فروخته است. 924 قهوهای رنگی که
مالکیت آن توسط دیگو بعدها تبدیل به یک امتیاز در بین کلکسیونرها شد و قیمت آن را (به همراه
اوراقی که مالکیت اصلی مارادونا را نشان میدهد) به ۵۰۰ هزار دلار رساند!
فیات ۱۲۸
مارادونا هنگامی که به بارسلونا رفت، برخلاف دیگر
بازیکنان، تنها یک خودروی فیات ۱۲۸ ارزان و اقتصادی خرید و در حالیکه دیگر بازیکنان
تیم، خودروهای بسیار گرانی داشتند، با این خودرو بر سر تمرینات میرفت. او البته
در اروپا چندین خودروی ارزان دیگر را نیز خریداری کرده بود که از جمله آنها میتوان
به فورد سیرا، رنو Fuego و یا مینی کوپر نیز اشاره کرد. گفته میشود که رنو فوئگو وی از سوی
مالک جدید به قیمت 23 هزار دلار به فروش گذاشته شده است.
فراری
F40 مشکی
ماجرای خرید فراری F40 مارادونا جالب است. او پس از جام جهانی 1986 و هنگامی که به استخدام
ناپلی در میآید، تصمیم به خریداری یک فراری F40 آنهم به رنگ مشکی میگیرد. این خودرو کمتر از نیم میلیون دلار قیمت داشت، اما مدیران ناپلی
حاضر شدند دوبرابر قیمت واقعی خودرو را برای سفارشی بودن
آن پرداخت کنند تا دیگو بعد
از سیلوستر استالونه، این خودرو را به صورت خاص به رنگ مشکی خریداری کند! بعدها مایکل جکسون و مایکل جوردن نیز یک تستاروسا
مشکی رنگ خریداری میکنند. جالب است بدانید که این خودرو به دلیل ماهیت مسابقهای خود، فاقد سیستم صوتی و یا تهویه مطبوع بوده، اما مارادونا اصرار میکند که مدلی که به او تحویل
داده میشود، از این امکانات برخوردار باشد. بدین ترتیب رئیس وقت باشگاه ناپلی کورادو
فرلینو و کاپلو نماینده باشگاه مجبور شدند برای تامین خواسته مارادونا، اتومبیل
وی را مجهز به سیستم صوتی، کولر و تودوزی سفارشی مورد علاقهاش بکنند.
کامیون اسکانیا H113
قطعا این عجیبترین ماشینی است که یک بازیکن
فوتبال مالک آن بوده است! در سال ۱۹۹۳ که مارادونا پس از سالها به آرژانتین بازگشته
بود و پس از اینکه از حضور در جام جهانی 1994 محروم میشود، اتصمیم به خرید خودروی عجیبی
میگیرد که در پشت فرمان آن هنوز هم در کانون توجهات باشد. یک کامیون اسکانیا H113 آبی رنگی که او را سوژه ژورنالیستها در سراسر جهان میکند.
اورکامر
یکی از اتومبیلهای وی، خودروی غول پیکر دو
زیست Overcomer Hunta
بود که هم قابلیت حرکت به روی آب را داشت و هم بر روی خشکی. یک چهارچرخ بسیار بزرگ که میتواند در مسیرهای بسیار سخت آفرودی به راحتی
حرکت کند. البته برخلاف جثه بسیار بزرگ، این خودرو یک موتور ۲ لیتری توربودیزل داشت که تنها میتواند ۱۲۰ اسببخار و ۲۹۱ نیوتنمتر گشتاور را تولید کند و حداکثر
سرعتش تنها ۷۰ کیلومتر در ساعت است. البته باز هم
گفته میشود که این خودرو به همراه یک اتومبیل دیگر در زمانی که او به عنوان مدیر
فنی باشگاه فجیره مشغول به کار بوده، به وی اهدا شده است.
خودروهای لوکس در امارات
در زمانیکه دیگو در امارات مشغول بکار بود، یک
دستگاه خودروی باموi8 و یک رولزرویس گوست ۱۲ سیلندر ۳۰۰ هزار یورویی میخرد. او البته خودروهای دیگری هم داشته که از جمله میتوان به بامو M ۴ و یا شورلت کامارو RS اشاره کرد.
دیروز آرژانتین با این اسطوره جهانی فوتبال در
حالی خداحافظی کرد که به گفته وکیل وی با وجود آنکه دارایی بسیاری معادل با
150 میلیون دلار را برای خانواده خود به ارث گذاشت، اما در زمان مرگش فقط 75
هزار دلار پول در حساب بانکی داشته است!