پایگاه خبری سرعت پرس

۱۶:۳۳ - ۰۶ آذر ۱۳۹۹
دکتر منصور معظمی، معاون اسبق وزیر صمت در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) در گفتگو اختصاصی با خط بازار به تشریح دیدگاه های خود در خصوص مشکلات صنعت خودرو و راه های برون رفت از آن پرداخته است.

به گزارش پايگاه خبرى سرعت پرس به نقل از خط بازار؛ موضوع واردات خودرو داغ تر از روزهای قبل در محافل سیاست گذاری و تخصصی در حال پیگیری است. بسیاری بر این اعتقادند که یکی از دلایل اصلی عدم بهره وری بالای شرکت های خودروسازی و مشکلات موجود در بازار خودرو، ممنوعیت واردات خودرو است که می بایست در اسرع وقت لغو گردد. در همین خصوص دکتر منصور معظمی، معاون اسبق وزیر صمت در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) در گفتگو اختصاصی با خط بازار به تشریح دیدگاه های خود در خصوص مشکلات صنعت خودرو و راه های برون رفت از آن پرداخته است. در ادامه مشروح این گفتگو تقدیم می شود:

خط بازار: وضعیت صنعت خودرو را چگونه ارزیابی می کنید؟

معظمی: خودرو در حال طی کردن وضعیت خودش است و ما نباید انتظار یک جهش خاصی را داشته باشیم. در این شرایط اتفاقات خاصی هم رخ نخواهد داد.

خط بازار: حتی با تغییر وزیر؟ اخیرا وزیر صمت بابت تولید خودروهای بی کیفیت طی چند دهه اخیر عذرخواهی کردند.

معظمی: به نظرم آقای وزیر شهامت به خرج دادند.

خط بازار: کار خوبی کردند؟

معظمی: بله کار خوبی کردند.

خط بازار: به نظرتون این حرکت، یک رفتار پوپولیستی نبوده است؟ باید در عمل دید چه کاری می توانند انجام دهند.

معظمی: در عمل کار خاصی نمی توانند انجام دهند.

خط بازار: یعنی امیدی نیست؟

معظمی: آیا شما فکر می کنید اتفاق خاصی افتاده است؟

خط بازار: نه. ولی حداقل می تواند کارهای ایذایی انجام داد تا قدری صنعت خودرو سروسامان بگیرد. اعتقاد بر این است تا زمانی که دولت در صنعت خودرو حضور دارد، ناکارآمدی از بین نخواهد رفت.

معظمی: اگر دولت دست ش را از روی سر صنعت بردارد با شرایط کنونی قطعا صنعت زمین خواهد خورد.

خط بازار: آیا اعتقاد دارید که باید دولت از صنعت خودرو خارج شود؟

معظمی: بله اعتقاد دارم ولی در شرایط کنونی به صلاح نیست. من هم موافقم. دولت به شرطی باید از صنعت خودرو بیرون بیاید که سهم خود را به اهلش بسپارد.

خط بازار: این اهلیت وجود دارد؟

معظمی: بله. در حال حاضر افراد حقیقی و حقوقی هستند که اهلیت واگذاری سهم دولت به آنان وجود دارد. صنعت خودرو نیاز به یک برنامه منسجم و واحدی دارد.

خط بازار: مگر در ایدرو این استراتژی وجود ندارد؟ شما در ایدرو این برنامه را نوشتید.

معظمی: بله این برنامه وجود دارد. ما هم در زمان خودمان در ایدرو برنامه ای که قبلی ها نوشته بودند به روزرسانی کردیم.

خط بازار: آیا این برنامه اجرا شد؟

معظمی: بله بخشی از آن اجرا شد. 7  قرداد در راستای آن سیاست تنظیم شدو خودرو سازان امضا کردند.

خط بازار: البته همه این قراردادها در عمل اجرا نشد. تمام طرف های خارجی در قراردادهای خودرویی از ایران رفتند.

معظمی: اصلا این طور نیست. برمی گردند.

خط بازار: یعنی به نظر شما برمی گردند؟

معظمی: حتما برمی گردند.

خط بازار: برای برگشتن این شرکت ها باید به ایران خسارت دهند. به نظر شما آیا این شرکت ها همچون فرانسوی ها حاضر خواهند شد به ایران خسارت دهند و برگردند؟

معظمی: قطعا باید طبق قراردادهای شان عمل کنند که در آن خسارت هم دیده شده است.

خط بازار: آقای دکتر! این اروپایی ها چه زمانی به قراردادهای شان عمل کرده اند که این دفعه این کار کنند؟

معظمی: باید برگردیم به قراردادها.

خط بازار: به نظر شما قراردادهای خوبی بسته ایم؟

معظمی: اعتقاد دارم برای شکوفایی صنعت خودرو با حفظ و تاکید بر استفاده حداکثری از توان داخلی باید به سمت مشارکت با خارجی ها و بزرگان صنعت خودرو در دنیا برویم.

خط بازار: آیا باز هم باید سراغ فرانسوی ها برویم؟ آیا وقت آن نرسیده که به جای فرانسوی ها سمت دیگران از جمله المانی ها برویم؟

معظمی: آیا شما فکر می کنید سراغ دیگران نرفتیم؟ من خودم سراغ آلمانی ها و ژاپنی ها رفتم ولی نیامدند. با فولکس و فیات مذاکره کردیم ولی قبول نکردند.

خط بازار: به خاطر ترس از آمریکا نیامدند؟

معظمی: بله

خط بازار: آیا فرانسوی ها با شرایط جدیدخواهند آمد؟

معظمی: این ها منتظر می مانند تا سیاست های جدید آمریکا مشخص شود. بعد تصمیم می گیرند.

خط بازار: شما می فرماید که شکوفایی صنعت خودرو معطوف به حضور شرکای خارجی است. از طرف دیگر شرکای خارجی هم وابسته به سیاست های آمریکا هستند و در شرایط کنونی هم قطعا به ایران برنمی گردند. در نتیجه با این تفاسیر توسعه صنعت خودرو منتفی است؟

معظمی: چه کسی گفته که نمی شود رشد کرد. ما تولید کننده خودرو هستیم و نه خودروساز. خودروساز آن شرکتی است که بتواند صادر کند.

خط بازار: پس ما خودروساز نیستیم.

معظمی: ما تولیدکننده خودرو برای نیاز داخلی خودمان هستیم. برای خودروساز شدن باید به سمت رشد و توسعه بخش های تحقیق و توسعه برویم که این مستلزم سرمایه گذاری، زمان و ثبات مدیریت است. در همین دو سه سال اخیر ببینید چند مدیرعامل خودروسازی تغییر کرده است؟ با این وضعیت صنعت خودرو توسعه نمی یابد.

خط بازار: مدیران عامل کنونی شرکت های خودروسازی را چگونه ارزیابی می کنید؟

معظمی: من چون شناختی ندارم نمی توان اظهارنظر کنم.

خط بازار: از عملکردشان هم نمی توانید در موردشان نظر بدهید؟

معظمی: انشاله موفق باشند.

خط بازار: به نظر شما آزادسازی واردات خودرو می توانند به رشد صنعت خودرو کمک کند؟

معظمی: من اعتقاد دارم ممنوعیت واردات خودرو، یک سیاست اشتباه است.

خط بازار: دولت می گوید ارز برای واردات خودرو ندارد.

معظمی: من در زمانی که معاون وزیر صمت در ایدرو بودم وقتی مصوبه ممنوعیت واردات خودرو ابلاغ شد، در رسانه ها اعلام کردم که این سیاست غلطی است. اگر نگاهی به میزان واردات کالا در 3 سال اخیر بیندازیم با لیستی از کالاها روبرو می شوید که برخی از آنان اصلا کالای سرمایه ای و ضروری نبودند. بسیاری از این کالا نمی بایست وارد کشور می شد و به آنان ارز تخصیص می یافت. بسیاری از این کالا در کشور وجود دارد. بسیاری از این کالا در کشور قابل ساخت است. به نظر من ممنوعیت واردات خودرو باید برداشته شود. البته براساس یک سیاست مشخص و جامعی. این به معنای آزادکردن واردات هر نوع خودرویی نیست. برای براساس حساب و کتاب و مدیریت شده باشد. اگر طبق یک برنامه دقیق واردات خودرو آزاد شود؛ هم به صنعت خودرو کمک خواهد کرد و هم قیمت ها کاهش می یابد. به طور قطع یقین رضایتمندی مردم نیز بیشتر خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها