پایگاه خبری سرعت پرس

۱۳:۴۹ - ۰۵ آذر ۱۳۹۹
نوشته فریدون احمدی
نگاهی به نوآوری‌های بنز در S جدید
W223 ،S-Class ،S-Klasse و یا Sanderklasse چه فرقی می‌کنه که چه چیزی صدایش بزنید، مهم این است که این سدان از سوی هر طرفدار بنزی به نام گل سر سبد و پرچم‌دار این برند شناخته می‌شود
اس کلاس


W223، S-Class، S-Klasse و یا Sanderklass چه  فرقی می‌کنه که چه چیزی صدایش بزنید، مهم اینه که این سدان از سوی هر طرفدار بنزی به نام گل سر سبد و پرچم‌دار این برند شناخته می‌شود. شاید اگر به ویکیپدیا و یا سایت‌های خودرویی سری بزنید، مدل پانتون در سال 1954 را سرآغاز و منشا تولید S کلاس بدانند اما شروع تولید این سدان لوکس با نام S را باید به دهه 70 نسبت داد که اتاق W116 با طرحی کاملا متفاوت و البته بسیار جذاب معرفی شد. مرسدس بعد از پانتون که با کد W180 شناخته می‌شد (و هنوز هم نمونه‌هایی از آن درخیابان‌های کشور دیده می‌شود) مدل W111 را به بازار عرضه کرد که آن نیز بدلیل طراحی خاص متاثر از طراحی آن دهه خودروهای آمریکایی دارای گلگیرهایی با طرح خاص در عقب بود که خود آلمانی‌ها به آن Heckflosse و انگلیسی‌ها فین‌تیل(دم باله) می‌گفتند. اتومبیلی بسیار نرم و راحت، کم‌استهلاک و زیبا که آن نیز در دهه 60 به تعداد زیادی به  کشور وارد و در جاده‌ها به خدمت گرفته شد. 


اس کلاس
پانتون 


اس کلاس فین‌تیل
اس کلاس فین تیل 


بعد از آن نیز W108 به بازار آمد و نهایتا در سال 1972 نیز مدل W116 با طرحی متفاوت عرضه شد که همانگونه که اشاره شد بسیاری این مدل را اولین نسخه S می‌دانند.


اس کلاس 108
W108


 W116 را باید نقطه عطفی در طراحی مرسدس بنز دانست چراکه خودروساز طرح چراغ‌های جلو را از حالت عمودی به حالت افقی تغییر داد و مدلی را عرضه کرد که هم مبنای تحول طراحی در محصولات آتی خود و هم موجب تحول طراحی در دیگر خودروهای تولید شده در آن دهه شد. جالب اینکه W116 با وجود این تاثیرگذاری که رد آن تا دهه‌های بعد هم ادامه داشت، آخرین کار فردریش گیگر طراح بود که اولین کار خود با این کمپانی را در دهه 30 با مدل 500K آغاز کرده بود. رویه‌ای متفاوت از طراحی چراغ‌ها در W116 موضوعی بود که فقط یک سال قبل‌تر و با معرفیR107 SL-Class  استارت خورد و توسط این خودروساز تا شبیه‌سازی در پشت تمام محصولات (حتی در کلاس G با آن چراغ‌های کوچک) ادامه یافت. 


اس کلاس W116


اس کلاس W116


این موضوع اما مختص به این مدل (نفیس) در دهه 70 نبود، چراکه باید این واقعیت را هم در نظر بگیرید که طراحی خاص چراغ‌های چهارگوش جلو نیز به عنوان یک ویژگی‌ تا مدل‌‌های تا قرن 21 ادامه یافت و رد  آن را حتی در مدل جدید هم می‌توان مشاهده نمود. اما فارغ از طراحی تاثیرگذار مرسدس آنچه که در این میان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده، این است که کلاس S همیشه نمونه‌ای سرشار از نوآوری‌های مرسدس بنز بوده که بعدها نه تنها در مدل‌های کوچکتر بلکه در دیگر خودروها نیز به کار گرفته شده است. 


اس کلاس


حال S کلاس2021  با فهرست (طولانی) از فناوری‌هایی همراه شده که البته هرچند مرسدس از آن به عنوان نوآوری اختصاصی یاد می‌کند اما باید معترف بود که برخی از آنها پیش از این در دیگر کمپانی‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. با این وجود اما مرسدس در تعریف از نوآوری‌های بکار گرفته شده در W223 می‌گوید: پرچمدار جدید در واقع چیزی است که "باید با آن تمام حس‌ها -‌دیدن، لمس کردن‌، شنیدن و بوییدن- را تجربه کرد. نوآوری‌هایی در زمینه سیستم‌های کمک راننده‌، محافظت و تعامل هر چه بیشتر راننده با خودرو خود. 



W223


W223


اما این نوآوری‌ها شامل چه چیز‌هایی است؟ 
همین ابتدا بگوییم که قدرت محاسباتی در نسل دوم سیستم اطلاعات و سرگرمی اختصاصی مرسدس به نام MBUX 50 درصد افزایش یافته است و این در حالیست که پهنای باند حافظه دقیقاً 41،790 مگابایت در ثانیه است! بخشی از این نوآوری‌ها به نمایشگر راننده یا بقول خودمان آمپرهای پیش روی او برمی‌گردد که شامل یک نمایشگر سه بعدی مجهز به دوربینی است که چشم‌ راننده را اسکن می‌کند. علاوه‌بر این سیستم صوتی D4 آن از برند برمستر Burmester بوده که نه تنها  دارای 31 بلندگو است بلکه هشت توییتر (ارتعاش‌دهنده) نیز در پشت سری‌ها دارد. 

MBUX



از دیگر فناوری‌های اختصاصی می‌توان به سیستم روشنایی فعال محیطی مجهز به فیبر نوری اشاره نمود که شامل 250 لامپ LED با فرکانس فعال‌سازی تا 25 هرتز و صفحه نمایشگر هدآپ دیسپلی مبتنی بر واقعیت افزوده‌ای می‌شود که قادر است تصاویر مجازی تا ده متری ماشین را نمایش دهد. مرسدس حتی کلمات جدیدی همچون drivertainment را برای کلاس S خود تعریف کرده است که تاکید برعملکرد جدید "رانندگی" به عنوان راهی برای رساندن صدا و اطلاعات به گوش رانندگان دارد. قرار دادن یک نمایشگر بزرگ 12.8 اینچی OLED با 30 درصد مصرف انرژی کمتر و وضوح بالاتر در قسمت میانی داشبورد و تعبیه دکمه‌های لمسی در قسمت‌های مختلف بخش دیگری از توجه مرسدس به تامین خواسته سرنشینان است. 


W223


مرسدس بنز S کلاس 2021 همچنین از فرمان حساس به لمس سود می‌برد و حس‌گرهایی تعبیه شده بر روی آن وظیفه دارند تا دستان قرار گرفته راننده بر روی فرمان را تشخیص دهند و از طریق این سنسورها دریابند که آیا راننده کنترل خودرو را در اختیار دارد یا خیر؟


W223



علاوه‌بر این هسته NLU (درک زبان طبیعی) ‌و یا همان دستیار صوتی مرسدس بنز(Hey Mercedes) –که به طور مداوم توسط این شرکت بهبود می یابد- 27 زبان زنده دنیا پشتیبانی را می‌کند و رانندگان می‌توانند بسیاری از تنظیمات را با فرمان‌های صوتی انجام دهند.
اما ژست‌های حرکتی حقیقتا جدیدترین فناوری جذابی است که باید آن را به نام این کمپانی ثبت نمود. با کمک این فناوری می‌توان تمام تنظیمات و فرامینی همچون باز شدن سان روف، بسته شدن درب‌ها و یا حتی روشن شدن چراغ مطالعه را با یک ژست حرکتی انجام داد.  



W223


سیستم تعلیق بادی اتومبیل هم اکنون شامل یک سیستم هوشمند "هیدروپنوماتیک semi-supporting hydropneumatics " می‌شود که بخش‌های مختلفی از جمله سامانه جدید کنترل بدنه E-Active Body را ساپورت می‌کند و این البته در حالی است که صندلی‌های  انرژی‌بخش یکی دیگر از ویژگی‌ها به منظور فراهم ساختن راحتی‌های موجود در کابین است. حال که حرف از E-Active Body شد، بد نیست بدانید که مهندسان مرسدس، نسخه S جدید را با عملکرد جدید Pre-Safe Impulse Side همراه کرده‌اند که طی آن با کمک سامانه‌ E-Active Body Control و به هنگام برخوردهای جانبی، بدنه اتومبیل بالقوه تا 80 میلی متر بالا می‌رود و با جذب انرژی از شدت ضربه به درون کابین کاسته می‌شود. در داخل کابین اما یک نوع‌آوری دیگر مربوط به تامین ایمنی هم وجود دارد که مربوط به طراحی ایربگ‌هایی در عقب است که استانداردهای جدیدی از ایمنی برای سرنشینان عقب رقم زده است. 


E ACTIVE BODY CONTROL
W223














در S کلاس جدید همچنین بالشتک‌های‌ نصب شده در پشت سری صندلی‌های عقب و استراحتگاه دست تعبیه شده روی درها به گرم‌کن مجهز هستند و در داخل کابین از عایق‌های صوتی بیشتری استفاده شده تا آرامش و سکوت کابین تضمین شود. نکته دیگر در خصوص تامین راحتی و آسایش سرنشینان مربوط به صندلی‌های جلو است. طراحان کابین S کلاس از فراهم ساختن راحتی سرنشین جلو نیز غافل نبوده  و صندلی جلو را مجهز به ماساژور، تهویه و عملکردهای پشتیبانی کمر و 19 حالت از تنظیمات کرده‌اند. بد نیست بدانید که این صندلی‌ها با ابزاری با استفاده از 16000 سوزن میکرو، سوراخ می‌شوند تا تهویه آنها به بهترین شکلی صورت پذیرد. 


W223


فناوری جدید دیگر در S کلاس جدید، فرمان‌پذیر بودن محور عقب آن است. مرسدس بر این باور است که چه این فناوری و چه دیگر تکنولوژی‌های مورد استفاده در S کلاس جدید شاید که در دیگر محصولات کمپانی‌ها هم استفاده شده باشد اما توسعه آن‌ها و تجمیع‌شان در مرسدس باعث شده تا S کلاس جدید با برخورداری از مجموعه‌ای از نوآوری‌های اختصاصی هوشمندترین خودروی حال حاضر لقب بگیرد. در S کلاس جدید، فرمان محور عقب برای افزایش قدرت مانور تا 10 درجه در جهت مخالف چرخ‌های جلو چرخیده که چنین امری کاهش دایره چرخش دو متر را سبب شده است. 


W223
W223

تمام موارد یاد شده بخشی از فناوری‌های بکار رفته در S کلاس جدید است که البته در مایباخ جدید با کیفیتی بالاتر و سفارشی سازی‌های بیشتر همراه شده است. هرچند این گزارش بیشتر اشاره به روند طراحی S کلاس و نوآوری‌های بکار رفته در W223 داشت اما بد نیست که در ادامه اشاره‌ای به پیشرانه و نکات فنی بکار رفته در این خودرو داشته باشیم. 


W223



پیشرانه‌های اس کلاس جدید
در سال 2017 با معرفی ژنراتور استارتر ارتقا یافته (ISG) integrated starter-generator در کلاس S مجهز به موتور شش سیلندر خطی 2525 M، سیستم الکتریکی 48 ولت اولین نمایش جهانی خود را جشن گرفت. سیستم الکتریکی 48 ولت نه تنها به تامین انرژی برای قطعات پرمصرف وبا انرژی بالا همانند پمپ آب و کمپرسور تهویه مطبوع  کمک می‌کند بلکه به ژنراتور استارتر یکپارچه (ISG) نیز کمک می کند تا با نیروی بسیار کارآمد انرژی باتری را نیز تأمین می کند. اما ISG درواقع وظیفه عملکردهای ترکیبی مانند تقویت یا بازیابی انرژی را در حالی بر عهده می‌گیرد که امکان صرفه جویی در مصرف سوخت را -که قبلاً برای فناوری ترکیبی ولتاژ بالا ذخیره شده بود-فراهم ‌سازد. مرسدس برای این S کلاس خود 4 پیشرانه 2.9دبزل، 3، 4و 6 لیتری بنزینی را در نظر گرفته که موتورهای 6 سیلندر آن با آرایش خطی می‌باشند. پیشرانه شش سیلندر خطی الکتریکی سیستماتیک در مرسدس بنز S 500 4MATIC جدید دارای خروجی 320 کیلووات / 435 اسب‌بخار و 520 نیوتن متر گشتاور است. 


W223 HYBRID


چه در این مدل و چه در دیگر مدل‌های S کلاس، مجموعه القایی هوشمندی که شامل کمپرسور تقویت کننده الکتریکی و همچنین دینام استارتر یکپارچه (ISG) است، بدون تأخیر در توربو، قدرت فوق‌العاده‌ای را تحویل می‌دهد. علاوه‌بر این‌، موتور بسیار سریع و راحت روشن می‌شود و عملکرد استارت/استاپ بقدری بی‌صدا و نرم صورت می‌گیرد که برای راننده تقریباً قابل حس و مشاهده نیست. در نسخه 500 با پیشرانه توربو دوقلوی 4 لیتری 8 سیلندر 496 اسبی و در نمونه600 (680) با موتور 12 سیلندری 6 لیتری دو تومربویی روبروهستیم که ۵۳۰ اسب بخار قدرت دارد.


ENGINE W223


وفاداری خریداران به S کلاس
میزان وفاداری خریدارن به این مدل از مرسدس بسیار بالا است. به عنوان مثال، حدود 80٪ از مشتریان در اروپا و 70٪ از مشتریان در ایالات متحده که قبلا S کلاس رانندگی می‌کردند، بار دیگر انتخابشان این مدل از مرسدس بنز است. علاوه بر این چند نکته دیگر را هم فراموش نکنید: اول اینکه عمده S کلاس‌های تولید شده در جهان از فاصله محوری طولانی‌تر بوده‌اند و از هر 10 مشتری، 9 نفر آن نسخه طولانی S کلاس را انتخاب می‌کنند دوم اینکه در حال حاضر بیشتر مشتریان این خودرو (بویژه نسخه لوکس‌تر آن مایباخ) در چین هستند!. یک نکته دیگر را هم در مورد بازار چین فراموش نکنید: این کشور با نرخ رشد دو رقمی بازار اول فروش (مایباخ) بوده و بعد از آن بازارهای اصلی فروش در سال‌های اخیر روسیه، کره جنوبی، ایالات متحده آمریکا و خود آلمان بوده‌اند. این را هم به یاد  داشته باشید که از سال 2015 تاکنون 60000 مایباخ در سراسر جهان به مشتریان تحویل داده شده‌اند و در سال 2019 با 12 هزار دستگاه فروش، بیش از هر زمان S کلاس-میباخ به فروش رسیده است.


MAYBACH W223 S680

منبع: سرعت پرس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها