پایگاه خبری سرعت پرس

۱۵:۰۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
نوشته حمید کلاته
برای خیلی از مردم «بوی خودروی نو» بویی خوشایند و دلپذیر است. این بو در برخی خودروها ماندگاری بیشتر و در برخی دیگر عمر کمتری دارند. بویی متفاوت که برای برخی آنقدر خوشایند است که تلاش می‌کنند همچنان در درون خودرویشان مانگار باشد و برای برخی آنقدر ناراحت کننده که بدنبال رفع هر چه سریعتر آن هستند. جالب اينكه بوی "نو"یی خودرو برای برخی آنقدر مهم است که برخی تولیدکنندگان اسپرى هاى خوشبو كننده درون خودرو، مواد خوشبوكننده اى را تولید می‌کنند که بوى نوييى خودرو مى دهد!


یو داخل خودرو



‌وقتی که خودروی نویی می‌خریم، بوهايى از داخل و بیرون خودرو به مشام‌مان می‌رسند که در خط توليد، به مانندادکلن بر روی خودرو نپاشیده‌اند! آنچه مشخص است این بوی خاص ناشی از  به کار گرفتن مواد و يا متريال صنعتی هستند که در ساخت خودرو بکار گرفته شده‌اند. شاید مقدار بخشى از این بوها مربوط به قطعات اورگانیک (مانند چرم)بکار رفته در خودرو باشد اما بیشتر آنها از موادی مصنوعی استالدئید، بنزن،‌ فورمالدئید،‌ استیرن،‌ تولوئن و زایلین منتشر می‌شوند. این بوها در طول روز با گرم شدن هوا از سطوح قطعات پلاستیکی متساعد می‌شوند و در شب دوباره به دلیل سرد شدن هوا به سطوح مختلف داخل خودرو باز می‌گردند. گفته می‌شود که اگر مقدار این بو زیادتر از حد تحمل انسان باشند، حتی می‌تواند بدن فرد را واکنش‌های آلرژیک کند. با این وجود اما به طور معمول پس از مدتی استفاده از خودروی نو، میزان انتشار این بو به مرور کم شده و از بین می‌رود. این که چگونه بوی این مواد به مرور کم می‌شود بیشتر به دلیل در مجاورت هوا، نور، دود(سیگار) قرار گرفتن این مواد می‌باشد. با این توضیح  مسلم است که بوی خودروهای نویی که در مناطق گرمسیر قرار دارند و یا خودروهایی که در هوای باز نگاهداری می‌شوند به نسبت خودروهایی که در پارکینگ هستند، زودتر از بین می‌رود و عمر کوتاه‌تری دارند. 

بوی داخل خودرو

اما گذشته از این، برخی خودروها نیز بوی خاص خود را دارند! به طور مثال می‌توان به محصولات مرسدس و یا حتی ب‌ام‌و اشاره نمود که داخل کابین آنها بوی خاصی می‌دهد که مخصوص محصولات همان کمپانی است. بویی با ماندگاری بسیار طولانی که بعضا تا سال‌ها (حتی تا آخر عمر آن خودرو) با آن محصول بنز باقی می‌ماند و قطعا نه بدلیل نو بودن قطعات خودرو بلکه ناشی از کیفیت و متریال خاص پارچه، چرم و پلاستیکی است که مرسدس و (تا حدی هم) ب‌ام‌و از آن استفاده می‌کنند. 


مرسدس


این روزها خودروسازان بزرگی چون مرسدس، ب‌ام‌و، رولزرویس و بنتلی که به تولید محصولات لوکس می‌پردازند، برای مطبوع بودن بوی داخل خودرو از عطرهای گران قیمت و مورد علاقه مشتریان خود استفاده می‌کنند. اما با این حال برخی خودروها هم دارای بویی هستند که ناخوشایند است! برای نمونه بوی داخل کابین هیوندای پلیسید Palisade شبیه به سیر و جوراب کهنه است که بسیار نامطبوع بوده و حتی می‌تواند سمی هم باشد! سایت ‌The Drive‌ با اشاره به این بوی نامطبوع نوشته: برای جلوگیری از انتشار این بوها نهادها و موسساتی شکل گرفته‌اند که در حال مبارزه با «متساعد شدن بوهای زیان‌بار» در داخل خودرو هستند.


بوی داخل خودرو

بد نیست بدانید که کمیسیون اقتصادی اروپا در سازمان‌ملل از سال 2014 توجه به این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و فعالیت‌هایش را به طور رسمی از 2017 شروع کرده و از ماه ژوئن امسال هم استانداردهای هوای داخل خودرو را برای خودروسازان منتشر کرده است.
در آسیا اعتراض به بوی نامطبوع یا مضر داخل خودرو بیشتر متداول است. در سال 2012 در چین –که خودروسازان از قطعات بی‌کیفیت مصنوعی استفاده فروانی می‌‌کنند- قوانینی وضع شده تا آنها به طور داوطلبانه برای کاهش بوی نامطبوع و مضر داخل کابین اقدام کنند. موسسه جی‌دی‌پاور در چین هم نظرسنجی در خصوص بوی نامطبوع داخل خودرو انجام داده که نتایج آن نشان‌دهنده  اهمیت این موضوع در خرید خودروهای جدید است. 



استفاده از راهنمای استاندارد پیشنهادی سازمان ملل فعلا اختیاری بوده و برای اجباری شدن نیاز به تصویب آن در کشورهای تولیدکننده دارد، اما با این حال آن‌طور که از شواهد بر می‌آید وقتی زمزمه‌های یک طرح به گوش می‌رسد آن طرح‌ به زودی جدی، سخت‌گیرانه و اجرا می‌شود. 
همین حالا خودروهای جدید مرسدس‌بنز در مدل‌های کلاس S و خودروی برقی ایر محصول خودروساز نوظهور لوسید در حال استفاده از موادی هستند که بوی داخل کابین را به حداقل می‌رساند. اما به طور طبیعی روی قیمت خودرو اثر می‌گذارد و به کارگیری مواد مرغوب‌تر به معنی گران تر شدن خودرو خواهد بود. اگر قرار باشد خودروها در تولید انبوه از موادی استفاده کنند که بوی نامطبوع و زیان کمتری داشته باشند،‌ باید قیمت مواد اولیه مرغوب، به مقیاس تجاری شدن برسد. ظاهراً فورد در حال انجام اقداماتی است که البته ممکن است کمی طول بکشد تا مواد بی‌بو و سازگار با محیط زیست به اندازه کافی ارزان برای تصویب گسترده ارزان شوند.




منبع: سرعت پرس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: