پایگاه خبری سرعت پرس

۱۵:۵۱ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
رسا.گ
نقد طراحی فورد برونکو توسط فرانک استفنسون طراح X5 قبل از هر چیزی باید یادآوری کنیم که فرانک استفنسون یک طراح معمولی خودرو نیست، او طراح بزرگی است که در کارنامه کاری خود طراحی‌ MINI‌، مک لارن، آلفارومئو، فیات، لانچیا، مازراتی، فراری و BMW را ثبت کرده و نمونه کارش نیز طراحی نسل اول ب‌ام‌و X5 است که از آن به عنوان اولین اس‌یووی ب‌ام‌و یاد می‌شود.

برونکو

برخی‌ سایت‌های خودرویی به تازگی مصاحبه‌ای از فرانک را منتشر کرده‌اند که وی در آن فورد برونکو  را مورد بررسی خود قر ار داده است. اگرچه او علاقه زیادی به این سبک از بدنه ندارد اما در مقیاس ارزیابی طراحی شخصی وی، فورد برونکو 2021 توانسته از 10 نمره، 8.9 امتیاز را بگیرد که این رتبه ای جذاب به نظر می‌رسد  یکی از دلایل کسب این نمره را هم در طراحی نرم بدنه خودرو می‌داند که از دید وی آن را بسیار جذاب کرده است.  

برونکو

استیفنسون در نقد خود به موارد بولد شده در طراحی برانکو به " عنصر آزادی" در "طراحی هدفمند" فورد به درها و سقف  قابل جابجایی(برداشتن) آن به عنوان نقاط مثبت آن اشاره می‌کند و می‌گوید "هرچند که برانکو ماشین روزمره شما نیست اما با این حال می‌توانم تصور کنم که افراد زیادی برای خرید آن اقدام کنند."

برونکو

فرانک همچنین از طراحی جلوی خودرو تعریف می‌کند و بر این باور است که: "شاید برانکو در سگمنت خود بهترین نباشد اما مطمئنا  یکی از خوب‌های این بخش از بازار خواهد بود. ‌او می‌گوید: "من برخلاف دیگر منتقدین، برانکو را یک بازگشت به عقب نمی‌دانم بلکه آن را به عنوان نسخه بسیار پیشرفته‌ای ازبرانکوی  دهه 60 در نظر می‌گیرم.

برونکو

در طی این 6 نسلی که برانکو عرضه شده است هیچکدام نتوانسته‌اند موفقیت نسل اول را تکرار کنند و گویا عرضه نسل ششم با شباهت‌هایی که به نسل اول دارد، تلاشی برای تکرار موفقیت‌های مدل خاطره برانگیز دهه 60 و 70 می‌باشد.  طراحی فورد برونکوی 2021 کار پل ریث مدیر ارشد برنامه طراحی این محصول و تیمش می‌باشد.  

ریث
پل ریث مدیر طراحی برونکوی 2021

فرانک استفنسون
فرانک استفنسون سال 1959 در کازابلانکا ی مراکش از پدری آمریکایی و مادری اسپانیایی متولد و بزرگ شد. در سن 11 سالگی به همراه خانواده‌اش در ابتدا به استانبول و سپس به مادرید نقل مکان کردند. او دوران تحصیل را در اسپانیا گذراند، بعد از دبیرستان 6 سال به طور حرفه‌ای در مسابقات موتورکراس بود و علاقه‌اش به طراحی و اتومبیل موجب شد تا در سال‌های جوانی (از سال 1982 تا 1986)در کالج طراحی مرکز هنر در پاسادنا ، کالیفرنیا به تحصیل در زمینه طراحی اتومبیل بپردازد. او پس از تحصیل در خودروسازان و برندهای مشهوری مشغول بکار شد و قبل از اینکه به شرکت هواپیمایی Lilium Aviation بپیوندد سال‌های سال مدیر طراحی مینی، فراری، مازراتی، آلفا، لانچیا و مک لارن بود. او در این شرکت هواپیمایی هم عهده‌دار تیم طراحی تاکسی های هوایی این شرکت شد. استفنسون همچنین استاد طراحی در یک شرکت بزرگ فناوری چینی بوده و علاوه بر این استودیوی طراحی مستقل خود به نام Frank Stephenson Design را مدیریت می‌کند. وی انگلیسی، ایتالیایی، آلمانی و اسپانیایی را روان صحبت می‌کند و سخنران بین‌المللی در بسیاری از موضوعات مرتبط با طراحی و ایجاد انگیزه است. 

x5

همانطور که ملاحظه کردید در سابقه طراحی استفنسون نام معتبرترین خودروسازان اروپایی دیده می‌شود. وی در استودیوی طراحی فورد در کلن‌، آلمان آغاز به کار کرد‌. جایی که برخی از ویژگی‌های متمایز فورد اسکورت کاسورث FRS همچون اسپویلر بزرگ عقب دو را طراحی نمود. وی بعداً به ب‌ام‌و رفت،11 سال را در آنجا گذراند و در نهایت نیز به‌عنوان طراح ارشد این کمپانی شناخته شد. از بزرگترین کارهای وی هم می‌توان به طراحی MINI Cooper جدید اشاره نمود که در نمایشگاه خودرو پاریس به نمایش درآمد و در سال 2000 منجر به تجدید حیات برند و نسل جدید مدل‌های MINI شد. 

مینی


در سال 2003 مینی کوپر اولین اتومبیل اروپایی بود که توانست جایزه معتبر خودروی سال آمریکای شمالی را از آن خود کند. او همچنین در زمان حضورش در ب‌ام‌و، نسل اول ب‌ام‌وX5  را با کد اتاق E53 را طراحی نمود که اولین SUV ب‌ام‌و محسوب می‌شود. 

مینی


او در زمان حضورش در ایتالیا در بین سال‌های 2002 تا 2008 نیز طرح‌های ماندگاری را به نام خود ثبت کرد که از جمله آنها می‌توان به نمونه‌هایی همچون مازراتی گرن اسپرت، MC12، فراری FXX و فراری F430 و فیات 500 جدید نیز اشاره کرد. فرانک در سال 2008 پس از ترک ایتالیا به مک‌لارن رفت تا بدین ترتیب هیچ شرکتی در اروپا را از آثار خود بی‌نصیب نگذاشته باشد! نمونه کارهای او در بریتانیا را هم می‌توان در MP4-12C، P1، 675LT،570S  و  720Sمشاهده نمود. استفنسون در سال 2017 مک لارن را ترک کرد و هرچند حرف‌هایی از بازگشت وی به گروه ب‌ام‌و برای هدایت تیم طراحی در MINI شنیده شد اما این شایعات بی اساس بود و وی استودیوی طراحی خود به نام موسسه مشاوره طراحی Frank Stephenson Design Consultancy را تاسیس نمود. ضمن اینکه در سال 2018 به عنوان مدیر طراحی تاکسی‌های هوایی به شرکت آلمانی هواپیمایی لیلیوم پیوست. 


فراری اف 430
مینی

مک لارن
مک لارن



الهام از طبیعت
استفنسون می‌گوید که او برای الهام گرفتن به همه جا نگاه می‌کند و همیشه در حال طراحی است. وی معتقد است که حتی با قدم زدن در خیابان نیز می‌توان از بسیاری چیزها الهام گرفت. هدف او "یافتن اصولی در طبیعت است که باعث می‌شود ارگانیسم‌ها در محیط خود موفق عمل کنند". 
روند طراحی او (مانند دیگر طراحان) از اسکچ شروع شده با گرافیک رایانه‌ای ‌و ساخت مدل‌های سفالی ادامه پیدا کرده و در نهایت نیز به تولید مدل‌های نمونه اولیه (پروتوتایپ) منجر می‌شود. وی می گوید: "مزیت کار با مدل‌های سفالی این است که شما می‌توانید سطوح طراحی شده را به صورت سه بعدی ببینید و محصول را ملموس کنید. فرانک حس کنجکاوی‌، تحقیق و نوآوری را عامل اصلی ارزش‌های طراحی خود می‌داند. 


استفنسون


منبع: سرعت پرس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: