پایگاه خبری سرعت پرس

۱۴:۵۳ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
این روزها هزینه تعمیر و تعویض قطعات خودرو بسیار افزایش یافته است و ما می‌توانیم با بالا بردن سطح دانش فنی خود، از صدمات و اعمال هزینه‌های گزاف جلوگیری کنیم. در این فرصت می‌خواهیم در مورد عدد اکتان بنزین، اثرات مضر کوبش موتور (Knock) و همچنین روش‌های جلوگیری از این آسیب‌ها بگوییم.


اکتان کاسپین


در کارکرد موتور‌های چهار زمانه بنزینی یکی از این سیکل‌ها را تراکم می‌نامند، که به مفهوم تراکم مشخصی از ترکیب بنزین و هوا توسط پیستون می‌باشد. در این حالت، پس از رسیدن پیستون با بالاترین نقطه ممکن (نقطه مرگ)، این مخلوط متراکم به وسیله جرقه زدن شمع محترق ‌شده و پیستون را با فشار زیاد به سمت پایین می‌راند. میزان تراکم انجام شده را نیز با عددی به نام نسبت تراکم می‌سنجند که در موتورهای معمولی این نسبت ۵ به ۱ و در موتورهای بسیار پیشرفته و یا مسابقه‌ای حتی تا به ‌۱۲ به ۱ قابل افزایش می‌باشد. زمانی که مخلوط سوخت که ماده با قابلیت اشتغال بالاست زودتر از جرقه زدن، توسط شمع و به‌واسطه تراکم بیش از حد محترق شود، موتور دچار کوبش یا ناک می‌شود که این مسئله برای موتور بسیار مضر است.


 


ناک  (Knock)چیست؟ 

زمانی که مخلوط سوخت به دلیل تراکم و دمای بالا، قبل از جرقه زدن شمع و رسیدن پیستون ها به بالاترین سطح، منفجر شود موتور دچار کوبش یا به اصطلاح (Knock)  می‌شود، که برای موتور بسیار مضر است، در این شرایط پیستون سعی در بالا آمدن دارد، اما در اثر انفجار زود هنگام مخلوط سوخت، نیرویی با شدت از سمت بالا به آن ضربه می زند، دراثر این کوبش، دمای محفظه احتراق خودرو بالا رفته و به سوپاپ‌ها، می‌لنگ و سایر اجزای موتور فشار مضاعفی وارد می‌شود. این پدیده معمولا با صدای تق‌تق (بویژه در دورهای پایین) و به اصطلاح دنده مرده همراه است.



عدد اکتان چیست؟

میزان توانایی سوخت در متراکم شدن قبل از احتراق (خودسوزی) با عدد اکتان مشخص می‌شود که معیاری است جهت سنجش کیفیت سوخت و هر قدر که این عدد بالاتر باشد، سوخت بهتری داریم.

زمانی که نفت خام در پالایشگاه‌ها تصفیه می‌شود‌، زنجیره هیدروکربن با طول‌های متفاوت و جدا از همی خواهیم داشت که با هم ترکیب شده و سوخت‌های متفاوتی چون بنزین‌، گازوئیل‌، نفت سفید و غیره را تولید می‌کند‌. در این بین هپتان با ۷ اتم و اکتان با ۸ اتم کربن، هیدروکربن‌های اصلی تشکیل‌دهنده بنزین هستند. آزمایشات مختلف نشان داده که هپتان دارای خاصیت متراکم شدن بسیار ضعیفی است و اکتان قابلیت متراکم شدن بسیار بالایی دارد. بنابراین اگر بنزینی دارای مقادیر بسیار بالایی از اکتان باشد، از نظر مقاومت در برابر خودسوزی بنزین بسیار خوبی محسوب می‌شود‌. ماهیت هپتان ‌به طوری است که در اثر تراکم ناچیز‌، بسیار سریع محترق خواهد شد. با دادن عدد ۱۰۰ به اکتان و ۰ به هپتان نسبتی به نام عدد اکتان بدست آمد‌ که نشان‌دهنده میزان خودسوزی آن سوخت یا مقاومتش در مقابل احتراق زودهنگام است.  بطور مثال بنزینی با عدد اکتان ۸۷؛ دارای نسبت ۸۷ اکتان به ۱۳ هپتان می‌باشد‌. اما تولید سوختی با این میزان اکتان هزینه‌های بسیار بالایی خواهد داشت، که در حال‌حاضر این دو ماده تنها تشکیل دهنده‌های بنزین نیستند، مواد و افزودنی های دیگری کار بالابردن عدد اکتان یا همان مقاومت در برابر خودسوزی یا کوبش موتور را برعهده دارند‌. نسبت هپتان -‌اکتان تنها برای ایجاد یک مبنای مقایسه‌ای و بعنوان یک بنزین ایده‌آل برای مشخص نمودن عدد اکتان مورد استفاده قرار می‌گیرد.



روش اندازه‌گیری عدد اکتان RON (Research Of Octane Number)

عدد اکتان تحقیقی، معمول‌ترین نوع اندازه‌گیری پارامتر در جهان است. در این روش عدد اکتان در یک موتور آزمایشی با نسبت تراکم (Compression Ratio) در دور موتور 600 RPM ‌‌اندازه‌گیری می‌شود که با نسبت تراکم در طول آزمایش متغیر است. این آزمایش خاصیت ضد کوبش سوخت را بررسی می‌کند که عدد بالاتر میزان کوبش بیشتر را مشخص می‌کند.

 هرچقدر نسبت تراکم موتور بیشتر باشد، احتمال وقوع پدیده ناک افزایش خواهد یافت، یکی از راه های بالا بردن قدرت و بازده موتور خودروها، بالابردن نسبت تراکم آنهاست. تنها راه افزایش تراکم موتور‌، بالا بردن توان مقابله سوخت در برابر خودسوزی و جلوگیری از ناک زدن می‌باشد. این موضوع در خودروهای مجهز به سیستم توربو و سوپر‌شارژ به دلیل تراکم هوای ورودی به موتور و همینطور دمای بالاتر آن، اهمیت بسیار بیشتری دارد.

از موارد موثر در عدد اکتان می‌توان به‌ ارتفاع از سطح دریا، دما و رطوبت محیط، تراکم موتور‌، آوانس و ریتارد دلکو‌، میزان کارکرد موتور‌، دمای موتور‌، نسبت بنزین و هوا در خودروهای بدون ECU که قابلیت تنظیم اتوماتیک نسبت استکیومتری را ندارند و... اشاره نمود .

اکتان بوستر کاسپین محصولی جدید از شرکت فومن شیمی با فرمول پیشرفته و ماده موثرMMT  می‌باشد که جهت افزایش عدد اکتان بنزین تا 30 واحد (معادل با 3 اکتان) به منظور استفاده در خودروهایی که نیاز به بنزین با عدد اکتان بالا دارند، استفاده می‌گردد.

مزایای  اکتان بوستر کاسپین:


·         افزایش توان و شتاب خودرو


·         کاهش مصرف سوخت


·         جلوگیری از پیش‌سوزی بنزین و ناک (ضربه) که باعث خسارت‌های مکانیکی بلند مدت در موتور می‌شود.


·         سازگار با سیستم سوخت‌رسانی، کاتالیست و سنسورهای اکسیژن


 


 


روش استفاده :


·         جهت کارایی بهتر تمام محتویات بطری را در باک تقریبا خالی بریزید و سپس 50 لیتر بنزین بزنید.


·         پیشنهاد می‌گردد در هر بار سوخت‌گیری از اکتان بوستر استفاده گردد.


 اکتان کاسپین


 

منبع: سرعت پرس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: