پایگاه خبری سرعت پرس

۲۰:۱۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
برگردان و نوشته: کوشا نامی
فكتورى 56 مرسدس‌بنز و تولید S کلاس جدید
عرضه نسخه جدید S کلاس با کد W223 این روزها خیلی سروصدا به پا کرده است. رده S همواره به عنوان سردمدار و پیشروی سدان‌های‌ لوکس در سراسر جهان مطرح بوده است و حالا معرفی نسل جدید این مدل –که مملو از تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و رفاهی است- نظرات مثبت و منفی بسیاری را به دنبال داشته است.


 W223اس کلاس جدید



اگر در اینستاگرام ما SPEED_MONTHLY را دنبال کرده باشید، حتما تصاویر فکنوری 56 را که پیش از این با خوانندگان و فالوورهای پیج‌مان به اشتراک گذاشته‌ایم، مشاهده کرده‌اید. مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین کارخانه این خودروساز که در زمینی به مساحت ۲۲۰،۰۰۰ متر مربع (معادل 30 زمین فوتبال) تاسیس شده و قرار است خانه جدید کلاس S  و همچنین تولید خودروهای برقی رده(EQ) مرسدس باشد. بدین ترتیب کارخانه "فکتوری ۵۶" مرسدس‌بنز، نه تنها محل تولید S کلاس است بلکه محل تولید مجموعه کامل‌تری از مدل‌های لوکسی خواهد بود که برخی‌شان الکتریکی هستند. 


فکتوری 56
فکتوری 56
















بنز ادعا می‌کند که این شرکت یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین تاسیسات مونتاژ خودروی جهان را در اختیار دارد و این تاسیسات پیشرفته به آنها اجازه داده که فرآیند پیچیده تولید خودرو را حسابی متحول کنند. تحولی که قطعا در دیگر خودروسازان نیز دنبال خواهد شد. در حقیقت فکتوری 56 نه تنها یک نقطه عطف در تاریخ دایملر، بلکه یک تعهد برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی محسوب می‌‌گردد. خیلی جالبه که بدانید میزان تولید گاز دی‌اکسیدکربن این کارخانه به لطف وجود سیستم جاذب انرژی (فتوولتائیک) که در سقف آن نصب می‌شود، در مقایسه با خط تولید کنونی‌ کلاس S در زیندلفینگن حدود ۷۵ درصد کاهش می‌یابد و میزان مصرف برقش نیز به کمتر از ۵۰۰۰ مگاوات ساعت در سال خواهد رسید که این برای کارخانه عظیمی چون فکتوری56 بسیار حیاتی و قابل توجه  است. مرسدس بنز در حال حاضر در بیش از ۳۰ کارخانه به تولید خودرو اقدام می‌کند و در سال گذشته توانسته بیش از 2.4 میلیون دستگاه خودروی سواری و وسیله نقلیه هوشمند تولید کند. 



فکتوری 56
فکتوری 56

















W223



S جدید پرچمدار خودروهای لوکس
اما موضوع مورد بحث ما در این گزارش عرضه نسخه جدید Sکلاس با کد W223 است که این روزها خیلی سروصدا به پا کرده است. کلاس S مرسدس همواره به عنوان سردمدار و پیشروی سدان‌های‌ لوکس در سراسر جهان مطرح بوده است و حالا معرفی نسل جدید آن–که مملو از تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و رفاهی است- نظرات مثبت و منفی بسیاری را به دنبال داشته است. روز 12 شهریورماه مرسدس طی یک برنامه آنلاین از این محصول لوکس خود رونمایی کرد. در این برنامه  جذاب که با توضیحاتی از سوی گوردون واگنر مدیر طراحی مدسرس، مدیر فنی پروژه و حتی با نمایش تبلیغاتی کوتاهی از همیلتون همراه شد،


این غول خودروسازی آلمان نشان داد که در S کلاس جدید خود بدنبال طراحی یک خودروی  کاملا هوشمند است و همچون گذشته توجه ویژه‌ای به افزایش قابلیت‌های فنی، فناوری‌های جدید ایمنی خودرو و فراهم‌ نمودن امکانات جدید برای راحتی  هرچه بیشتر سرنشینان داشته است. معرفی این خودرو البته بدور از انتقاد هم نبوده است به طور مثال برخی معتقدند که مرسدس در این مدل چیز جدیدی را رو نکرده (!) و برخی دیگر هم معتقدند که مرسدس با طراحی مدل‌های جدید خود بهتر است که یک فکری برای مدیریت تیم طراحی خود بکند. جالب اینکه یکی از سایت‌ها داخلی منتقد خودمان نیز با اشاره به رونمایی این خودرو تیتر زده است: "دیروز مرسدس از هیوندای .... ببخشید S کلاس خود رونمایی کرد"! 
صرف نظر از انتقادات و نظرات یاد شده بد نیست نگاهی به این محصول جدید مرسدس بنز داشته داشته باشیم که این روزها در صفحه اول همه سایت‌های خودرویی است.


مرسدس اس جدید W223


مرسدس اس جدید W223

طراحی 
طراحی نسل هفتم S کلاس همانطور که در چند سطر پیش هم اشاره شد با انتقادات کمی روبرو نبوده است. منتقدین بر این باورند که طراح مرسدس بنز نتوانسته شخصیت همیشگی پرچمدار مرسدس را به درستی حفظ نماید! درست یا غلط بودن این انتقادات را می‌گذاریم بر‌عهده اهل فن هنر طراحی ‌و نظراتی که بر پایه اصول علمی است اما به عقیده ما در کل باید چهره S جدید را جذاب و تاثیر‌گذار دید. بویژه آنکه در این خودرو با نسل تازه‌ای از هوش مصنوعی و استفاده از سیستم‌های تمام برقی روبرو هستیم که نظر خریدار متمول این اتومبیل را تامین می‌کند.  


مرسدس اس جدید W223
مرسدس اس جدید W223
















مرسدس اس جدید W223
مرسدس اس جدید W223
















همانطور که از تصاویر نیز می‌توان دریافت، S جدید از المان‌های طراحی در دیگر هم خانواده‌های خود چندان بی‌بهره نیست. چراغ‌های باریک مشابه دیگر محصولات جدید مرسدس (اما با گرافیکی متفاوت از داخل چراغ) در این نسخه نیز قابل مشاهده هستند و چراغ‌های عقب به همین گونه دارای مختصاتی مشابه با دیگر مدل‌های جدید این کمپانی بویژه CLS ‌و CLA بوده و برخلاف دو نسل قبلی W221 و W222 به صورت افقی قرار گرفته است. در جلوی خودرو نیز جلوپنجره آن بزرگتر از قبل شده و شکل آن اندکی تغییر پیدا کرده است. 


مرسدس اس جدید W223


در ظاهر S جدید آیرودینامیک بسیار پراهمیت بوده و ضریب آن به لطف دقت در جزییاتی همچون مخفی شدن دستگیرها درون درها، به شکل محسوسی پایین است. ابعاد آن بزرگتر از قبل شده و اتومبیل هم از حیث طول، هم عرض و هم ارتفاع با افزایش چند سانتی، تغییر حجم را به خود دیده است. جالب اینکه با وجود این افزایش حجم اما بدلیل آیرودینامیک‌تر شدن خودرو، در ظاهر با جثه چندان بزرگتری از  S‌کلاس قبلی روبرو نیستید. 

مرسدس اس جدید W223



مرسدس اس جدید W223


درون خودرو 
فضای داخلی خودرو، به لطف افزایش ابعادی که از آن یاد شد، نسبت به نسل قبلی افزایش یافته است. شاید که فضای سر و پای در جلو تقریباً ثابت باقیمانده باشد اما فضای زانوی جلو حدود‌ 4 سانتی بیشتر از  قبل شده و در عقب هم فضای سر، هم فضای پا ‌و و هم زانو 1  افزایش یافته است. 


مرسدس اس جدید W223
ا

ما اصل تغییرات در درون خودرو به استفاده فراوان از تجهیزاتی الکترونیکی برمی‌گردد که مرسدس جدید را به خودرویی با هوش مصنوعی تبدیل کرده است. آنجایی که کانسپت ویژن EQS الگوی طراحی‌اش می‌شود و اتومبیل با بهره‌گیری از سامانه پیشرفته و اختصاصی اطلاعات سرگرمی «MBUX» مرسدس، سرشار از امکاناتی می‌شود که بعضا برای اولین بار مورد استفاده قرار می‌گبرند. در داخل داشبورد، ‌صفحه‌نمایش ۱۲.۸ اینچی مرکزی OLED جایگزین نمونهٔ ۱۰.۳ اینچی قبلی شده که هم از گرافیک بهتری برخوردار است و هم در انرژی صرفه جویی می‌کند. نمایشگری که احتمالا با الگوبرداری از تسلا، فوق‌العاده کارآمد از آب درآمده و با حذف کلید‌های فیزیکی تابع دستورات سرنشینان است.


مرسدس اس جدید W223


 اما از دیگر نکات جذاب S کلاس جدید در داخل کابین یکی می‌توان به دستیار صوتی آن اشاره نمود و دیگری فرامینی است که با کشیدن دست بر روی سطوح لمسی و ژست‌های حرکتی امکان‌پذیر می‌شود. فرامینی چون باز شدن سقف خودرو که با یک ژست حرکتی انجام می‌پذیرد و یا دستورات لمسی چون روشن کردن ماساژور هر کدام از سرنشینان که مایل به استفاده از این امکان هستند. ضمن اینکه دستیار صوتی آن نیز تا ۲۷ زبان مختلف را شامل می‌شود و علاوه‌بر راننده حالا حتی سرنشینان عقب هم می‌توانند از این دستیار صوتی استفاده کنند.




در پشت فرمان این خودرو S از یک نمایشگر دیجیتال 12.3 اینچی برای کاکپیت راننده استفاده شده که امکان سفارش حالت سه‌بعدی هم برای آن وجود دارد. این صفحه قابل تنظیم بوده و امکان انتخاب چهار حالت مختلف شامل معمولی، اسپرت، اختصاصی و کلاسیک برای آن وجود دارد. نکته دیگر در این بخش اما به آپشن هداپ دیسپلی آن بر می‌گردد که قابلیت همخوانی سیستم مسیریاب را دارا بوده و اطلاعات لازم را همچون نمایش مسیر به شکلی کاربردی و پیشرفته در اختیار راننده می‌گذارد. امتیازی که البته پیش از این تویوتا موتورز نیز در محصولات لوکس خود از آن استفاده کرده بود. مرسدس البته ادعا کرده که در این نوع پیشرفته از هدآپ دیسپلی، زاویه دیافراگم افقی و عمودی به ترتیب 10 و 5 درجه بوده و داده‌ها را به طور مجازی در فاصله تقریبا 10 متری منعکس می‌کند. 

گفتنی است که مرسدس بنز در توسعه این سیستم از همان تکنولوژی به کار رفته در پروژکتورهای سینمایی استفاده کرده است. اما گذشته از نمایشگرهای 12.3 اینچی جلوی داشبورد، در ردیف عقب هم شاهد سه نمایشگر دیگر هستیم که دو نمایشگر ۱۱.۶ اینچی آن بر روی پشتی صندلی‌های جلو و یک تبلت ۷ اینچی پرتابل نیز در کنسول مرکزی عقب قرار دارد. این خودرو  همچنین به نوع جدیدی از فرمان مجهز است که به جهت حفظ امنیت خودرو با اسکن اثر انگشتان راننده امکان شناسایی وی را دارد. صندلی‌ها از چرم باکیفیت ناپا و در چندین رنگ مختلف قابل انتخاب هستند و بدیهی است که مجهز به مموری، گرم‌کن، تهویه و ماساژور می‌باشند.



انرژی بخش همچون مرسدس
در درون کابین نیز شما با یک امکان دیگر روبرو هستید که ما برای آن تیتری جداگانه زدیم! امکان سفارشی با عنوان انرژی‌بخش که سال گذشته در محصولات مرسدس ارائه شد و6 گزینهٔ مختلف انرژی‌زایی شامل تازه‌سازی، گرمابخشی، نشاط ‌‌آوری، لذت‌بخشی، راحتی و آموزش را ارائه می‌کند که هرکدام از آن‌ها تم خود را دارند! مثلا موسیقی، نور کابین، موقعیت صندلی و تهویه مطبوع هر کدام بسته به حالت مورد درخواست شما تغییر می‌کند. شما می‌توانید ماساژور خود را با یکی از 10حالت ماساژ، سبکی از موسیقی جاز و یا پاپ و همچنین نور محیطی متناسب و هماهنگ با آن حالت را انتخاب کنید و در حالی که راننده‌تان می‌راند، شما بر روی صندلی خود (در عقب خودرو) ریلکس کنید. حال که حرف از نور شد، کمی هم از نورپردازی داخل کابین بگوییم که با وجود 250 عدد لامپ ال‌ای‌دی بسیار زیبا و دلنشین شده است. این لامپ‌ها که درون یک فیبر‌نوری جای گرفته‌اند با طراحی خاص در همه جای کابین پخش شده‌اند که نهایتا  نوری دلخواه را در سراسر این مکان فراهم کرده‌اند. جالب اینکه این سیستم نورپردازی به لحاظ تامین ایمنی و بسته به شرایط رانندگی در کسری از ثانیه تغییر رنگ می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، هنگامی‌که سیستم تغییر ناگهانی مسیر هشدار می‌دهد، نورپردازی داخل به رنگ قرمز درمی‌آید.



 ایمنی و امنیت:
همان‌گونه که در فیلم تبلیغی به نمایش درآمده مرسدس در اینستاگرام مجله نیز دیده‌ایم، سامانه جدید ایمنی Impulse Control سیستم جدیدی است که نسل جدید S کلاس علاوه بر همهٔ سیستم‌های ایمنی -که مرسدس پیش از این استفاده می‌کرد- به آن مجهز شده است. در این سامانه هوشمند، احتمال برخورد وسایل نقلیه با طرفین خودرو تشخیص داده شده و ارتفاع خودرو متناسب با وضعیتی می‌شود که کاهش شدت برخورد را بدنبال دارد. علاوه بر این کیسه‌های هوا در صندلی‌های عقب مرسدس S جدید نیز به‌گونه و فرمی خاص طراحی شده‌اند که بدن سرنشینان عقب را در صورت تصادف از جلو به طور کامل پوشش داده و محافظت می کنند. دیگر سیستم‌های ایمنی هم که از قبل مورد استفاده قرار داشته‌اند شامل ترمز اضطراری خودکار، هشدار تغییر لاین حرکت، سامانه تشخیص علائم ترافیکی، کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت مجدد، هشدار نقطه کور، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و هشدار برای حفظ فاصله جلو و عقب می‌شود. گذشته از این برای خروج بی توجه راننده از خودرو نیز هشدار نقطهٔ کور ویژه‌ای دارد تا مبادا به هنگام باز نمودن خودرو برخوردی با خودروی کناری‌تان صورت گیرد. سامانه‌ای که آن ر ا نیز می‌توانید در ویدئوی اینستای "سرعت" SPEED_MONTHLY ببینید. مرسدس بنز می‌گوید تمام کارکردهای ایمنی  S کلاس جدید، حاصل دانشی است که از تحقیق بر روی تصادفات طی بیش از 50 سال گذشته به دست آورده است. امنیت مرسدس S جدید نیز همانی است که انتظار می‌رود، اتومبیل مجهز به سیستم ورود با پین کد است که در نسل جدید به سه قابلیت شناسایی جدید شامل اثرانگشت، تشخیص چهره و تشخیص صدا مجهز شده تا اتومبیل از امنیت فوق‌العاده‌ای برخوردار شده است. 


مشخصات پیشرانه و نقاط برجسته فنی
تعلیق 
تعلیق و فرمان پذیری چرخ‌های عقب نقطه مثبت S کلاس جدید می‌باشد که مرسدس روی آن مانور زیادی انجام داده است. برای این خودرو سیستم کنترل بدنهٔ E-Active ارائه شده است که به‌صورت استاندارد با تعلیق بادی Airmatic و کمک‌فنرهای قابل تنظیم همراه شده است. علاوه بر این، S کلاس جدید به سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب هم مجهز شده است که شاید ژاپنی‌هایی چون هوندا در ابتدای دهه 90 از آن استفاده کرده باشند، اما نسخه اختصاص یافته مورد استفاده در این بنز به شکلی هوشمند و پیشرفته در دو نسخه در در S کلاس بکار گرفته شده است که ضمن پارک راحت‌‌تر در محل‌های تنگ و افزایش قابلیت‌های فرمان پذیری در سرعت‌های بالاو پایین 50 کیلومتر باعث کاهش محیط دور زدن تا 2 متر برای این سدان فول‌سایز شود. مرسدس سیستم فرمان‌پذیری محور عقب را در دو نسخه ارائه می‌کند که نوع اول به چرخ‌های عقب تا ۴.۵ درجه و نوع دومی ۱۰ درجهٔ  زاویه می‌دهد. 


موتور
برای S کلاس جدید، مجموعه‌ای از پیشرانه‌های شش و هشت سیلندر بنزینی و دیزلی همراه با تکنولوژی هایبریدی در نظر گرفته شده است و خریدران در اروپا، می‌توانند علاوه بر موتورهای بنزینیS450 و S500 نسخه‌های دیزلی S350d و S400d را هم انتخاب نمایند. این موتورها(دیزلی) هردو یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل هستند که اولی ۲۸۶ اسب بخار قدرت و گشتاور خوب ۶۰۰ نیوتن متر دارد و دومی ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. 
از بین بنزینی‌‌‌‌‌ها هم S450 ۳۶۷ اسب‌بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور و S500 ۴۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. همه مدل‌ها به گیربکس 9 سرعته مجهز هستند و نسخه S500 به‌صورت استاندارد از سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic بهره می‌گیرد. برای آمریکا اما یک مدل S580 4 لیتری 8 سیلندر هم وجود دارد به سیستم هایبرید‌ ۴۸ ولتی EQ Boost مجهز است. 
مرسدس S جدید تا بهمن ماه وارد بازارهای جهانی خواهد شد.


منبع: سرعت پرس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها