پایگاه خبری سرعت پرس

۱۷:۳۸ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۹


کوئیک

سرعت پرس: امروز به بهانه سواری گرفتن و آزمايش كوئیک R جدیدترین محصول پارس خودرو، راهی این شرکت شدیم و پس از یک كپ و گفتگوی خودمانی با مهندس مدبر مدیرعامل این شرکت و دیگر مسئولین پارس خودرو، ساعاتی را در این مجموعه گذراندیم. به هنگام خداحافظی نيز سری به سالن نمایشگاهی این خودروساز زدیم که  مجموعه‌ای با ارزش از تولیدات این خودرو در قبل و بعد از انقلاب اسلامی را در بر می‌گیرد. سالنی درحال تکمیل که البته هنوز برخى از محصولات دیگر از جمله کادیلاک، جیپ جنگی، مگان و یا پاترول یه آن اضافه نشده است.  


آریا


در بین خودروهای فوق اما یک نمونه برایمان بسیار ارزش داشت: رامبلرى (آريا) متعلق به جعفر اخوان موسس كمپانى پارس خودرو كه در گوشه سالن پارك شده بود. بعضی از خودرو‌ها نسبت به نمونه‌های مشابه ارزش بیشتری دارند و این ارزش را مدیون شخصیت و هویتی هستند که مالک آن خودرو به آن‌ها داده است و آریا ى قرمز رنگ موجود در اين مجموعه نیز از همین نمونه‌ها است که به واسطه مالکیت آن ارزشی دو چندان دارد. اتومبیلی که گفته می‌شود دختر وی آن را به شرکت پارس خودرو اهدا کرده است.


آریا


جعفر اخوان شركت پارس خودرو را در سال ١٣٣٥ تاسيس كرد و در طى  دو دهه پیش از انقلاب اسلامى، تولید و مونتاژ خودروهاى آمریکایی را در دست گرفت. توليد و عرضه طیف متنوع و گسترده‌ای از محصولات AMC و جنرال موتورز که اتفاقا با استقبال بسیار خوبی از سوی خریداران ایرانی نیز روبرو شد.


وانت سیمرغ

خط تولید آریا

 جيپ ويليز، شهباز، آريا-شاهین، وانت سيمرغ، آهو بيابان، شورولت ایران(رويال)، شورولت نوا، وانت شورولت، بيوك اسكاى‌لارك و كاديلاك ايران(سويل) مجموعه باارزشى از خودروهاى آمريكايى دهه ٦٠ و ٧٠ ميلادى بودند كه در شرکت جیپ (جنرال موتورز ایران) و یا پارس خودروی فعلی تولید می‌شدند. اتومبیل‌هایی عرضه شده در دو رده آفرود و لوکس که البته هنوز بين مردم مورد توجه قرار دارند.


آریا


شرکت پارس خودرو در سایت خود، موسس این شرکت، اخوان را بازرگان مبتکری معرفی می‌کند که در ابتدا واردات اتومبیل به ایران و در ادامه مونتاژ و تولید آن در داخل کشور را بنیان نهاد. پایگاه خبری صدای میانه هم در مقاله‌ای با عنوان - 53 نفری که بعد اتقلاب اموالشان مصادره شد- به اشاره به نام جعفر اخوان در بین این 53 نفر، نوشته است:

"... در توصیف نقش «جعفر اخوان» در اقتصاد ایران، همین بس که گفته می‌شود، او شالوده صنعت خودرو را در ایران بنیان نهاده است. اخوان، شرکت بازرگانی «جیپ» را زمانی تأسیس کرد که خیابان‌های ایران مملو از اتومبیل‌های کادیلاک، بیوک یا شورلت آمریکایی بود. او، ابتدا به واردات «جیپ ویلیز» پرداخت و سپس در سال 1335خط مونتاژ آن را در کشور راه‌اندازی کرد. اخوان حدود 3 سال بعد توانست «جیپ شهباز» را از کیلومتر 9 جاده مخوص کرج، روانه بازار کند. تغییر نام شرکت جیپ به جنرال‌موتورز نیز زمانی روی داد که اخوان در سال1352، 45 درصد سهام این شرکت را به جنرال‌موتورز واگذار کرد و البته بخشی از سهام این شرکت نیز به بنیاد پهلوی رسید. این شرکت تولیدکننده خودروهای لوکس، پس از انقلاب به سازمان گسترش واگذار شد و نام آن به «پارس خودرو» تغییر کرد. اخوان همچنین یکی از سهام‌داران بانک داریوش نیز بود...."


نمایشگاه

اين شركت  بعد از انقلاب هم به فعاليت خود ادامه داد و خودروهاى مختلفى را روانه بازار كرد

پارس خودرو علاوه بر کمک به سایپا در توليد محصولاتى چون پرايد، در تولید خودروهای پرمیوم این شركت نيز نقش اصلى را برعهده داشته است. از خودروهای تولید و یا عرضه شده توسط پارس خودرو در این چند دهه اخیر می‌توان به خودروهایی چون نیسان پاترول، سپند، سپند1 و 2 و  PK، پیکاپ، ماکسیما، مورانو، قشقایی، تیانا، تندر90، مگان، ساندرو، پیک آپ ریچ، سرانزا، ون H2L و برلیانس اشاره نمود.  


آهو


جیپ


رونیز


بیوک


با توجه به تحريم ها و شرایط حاکم بر کشور، پارس خودرو با محدودیت در تولید، تنها محصولاتی همچون برليانس، ساينا و كوئيك معمولى و نسخه‌هاى آر و آرپلاس كوئيك را در دست تولید دارد.


 R کوئیک


پراید

آخرین پراید تولید شده در پارس خودرو 


این شرکت در تلاش برای طراحی يك پلت‌فرم اختصاصى، ساخت محصولاتی برپایه اين پلت فرم و توسعه مجدد تولید می‌باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها