پایگاه خبری سرعت پرس

۱۲:۱۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
نوشته فریدون احمدی
تاثیرگذارترین خودروهای دهه گذشته/
بدون شک، دهه گذشته میلادی، برای صنعت خودروسازی یکی از تاثیرگذارترین سال‌های عمر این صنعت بوده است. سال‌هایی که در آن اسب بخار بیشتر از موتورهای کم حجم استخراج شده، خودروهای برقی با پیمایش طولانی خلق شده‌اند و کراس اوورها و شاسی‌بلند‌ها سهم بیشتری را از رده‌های دیگر طلب کرده‌اند.


تاثیرگذارترین خودروهای یک دهه گذشته


سرعت پرس:

ب‌ام‌و سری i

ب‌ام‌و در سال 2011 با دو مدل i8 و i3 از سری i خود پا به عرصه هایبریدی‌ها و الکتریکی‌ها گذاشت و علی‌رغم اینکه مدل i8 آن از امسال دیگر تولید نخواهد شد اما حقیقتا آن را باید یکی از منحصرترین خودروهای این دهه دانست. اتومبیلی ساختارشکن که تعریف ب‌ام‌وسواران از این خودروساز را به کل تغییر داد! درواقع هر دو مدل i ب‌ام‌و بعد از مدل‌های مینی Eو ب‌ام‌و سری‌یک ActiveE، پیش قراول کمپانی در تولید خودروهایی شده‌اند که قرار است در دهه سوم از قرن بیست و یک به بازار معرفی شوند. ب‌ام‌و ix3 و i4 که اولی به‌تازگی معرفی شده و دومی برای سال 2021 به‌بازار خواهد آمد.


 iب‌ام‌و سری


i8 مدل ساختار شکن ب‌ام‌و

با نگاه کردن i8، تصور می‌کنید که این خودرو از آینده آمده‌ و متعلق به زمان حال نیست، اتومبیلی که با بهره‌گیری از یک موتور الکتریکی 130 اسبی به همراه موتور بنزینی 1.5 لیتری 3 سیلندرتوربو 228 اسبی، شتابش زیر 4.5 ثانیه می‌باشد. حداکثر سرعت آن هم 250 کیلومتر در ساعت بوده ‌و آلایندگی آن به ۵۹ گرم دی‌اکسیدکربن در هر کیلومتر محدود می‌شود. در سال 2012کانسپت روداستر i8 در نمایشگاه پکن معرفی شد و نمونه تولیدی‌اش(رودستر‌) درسال 2017 به بازار آمد. در دسامبر 2019 بیست هزارمین نمونه i8 تولید شد و بالاخره ‌در ماه گذشته (شاید بدلیل فروش محدود و قیمت بالا) تولیدش متوقف شد. بد نیست بدانید که i8 حدود 100 هزار دلاری در کشور ما با دلار فعلی بیش از 11 میلیارد تومان قیمت دارد.


i8 ب ام و

آخرین نمونه تولید شده در حال خارج شدن از لاین آپ تولید


 i8 ب‌ام‌و رودستر


 i8 ب‌ام‌و رودستر


ب‌ام‌و i3 کوچک و پرطرفدار

i3 یک پیش نمایش خودرو شهری الکتریکی در حال توسعه توسط ب‌ام‌و بود که آن نیز در سال 2011 در فرانکفورت به نمایش در آمد. این خودرو در بین خودروهای الکتریکی فروخته شده در سال 2014 توانست در رتبه سوم قرار بگیرد که این شاید بدلیل استقبال فراوان نروژی‌ها و آمریکایی‌ها از آن باشد. برخلاف i8 اما فروش BMW i3 بسیار خیره کننده بوده است تا جایی‌که فروش آن از 16.055 دستگاه در سال 2014 به 24.0557 در سال 2015 افزایش یافت و این افزایش تولید در سال‌های بعد نیز همچنان ادامه یافت. i3 در سال 2015 در رده پنجم از بین پرفروش‌ترین اتومبیل‌های برقی پلاگین در جهان قرار گرفت و همین موجب شد تا این خودرو در آن سال عنوان سومین خودروی الکتریکی پرفروش جهان را از آن خود کند. موفقیت‌های i3 در فروش اما همچنان ادامه یافت و این خودرو با 25.500 دستگاه خودرو و با رشد 6 درصدی نسبت به سال قبل، برای سومین سال متوالی در جایگاه سومین خودروی پرفروش الکتریکی دنیا قرارگیرد. بد نیست بدانید که از زمان عرضه تا ژانویه 2020 بیش از 165 هزار دستگاه از این خودرو فروخته شده که در این بین بازار اول آمریکا، دومین آن نروژ و رتبه سوم از فروش بازار انگلستان بوده است.


i3 ب ام و


موتور آن یک ژنراتور 2 سیلندر 650 سی‌سی با مخزن باک 9 لیتری و یک موتور برقی 184 اسب بخاری می‌باشد که i3 را قادر به طی 160 کیلومتر مسافت با یکبار شارژ می‌کند. هرچند قرار بود i3 نیز توسط دکتر وطن‌دوست –یکی‌از فعالان بازار ب‌ام‌و و خدمات پس‌از فرئوش آن در طی چند دهه اخیر-‌ به‌کشور ما وارد شود اما با جاری شدن مجدد تحریم‌ها چنین نشد تا جای خالی یکی از محبوب‌ترین و معتبرترین خودروهای برقی در کشور خالی باشد.


i3 ب ام و

i3 ب ام و i3 ب ام و


 مرسدس Eqc سراشار از فناوری

مگر می‌توان از حرف از تاثیرگذارترین‌ خودروها زد و نام محصولی از مرسدس را نیاورد؟ آنهم در لیستی که رقبایی چون ب‌ام‌و، آئودی و تویوتا نیز حضور دارند. Eqc را اما باید به حق تاثیرگذارترین شاسی بلند الکتریکی آنهم دانست که در سال 2019 معرفی شد و با قیمت نسبتا مناسب(حدود 70 هزار یورو) به تولید انبوه رسید.  


eqc


eqc

eqc


اولین شاسی‌بلند الکتریکی تولیدی مرسدس بنز با نام EQC 400 4Matic با ظرفیت پیمایش فوق‌العاده خوب 450 کیلومتر با هر بار شارژ، انقلابی را در رده اس‌یو‌وی‌ها بوجود آورد که نتایج آن خیره‌کننده است. این خودرو از دو موتور الکتریکی بهره می‌برد که سر جمع 402 اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کنند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این شاسی‌بلند در مدت ۵.۱ ثانیه انجام می‌گیرد و بیشینه سرعتش به ۱۸۰ کیلومتر درساعت می‌رسد. در مدل EQC از سیستم ارتباطی بر مبنای هوش مصنوعی MBUX استفاده شده سرشاز فناوری‌های ارتباطی به‌روز است. باتری‌های 80 کیلووات ساعتی EQC از 384 سلول لیتیوم‌-یون تشکیل شده است که شارژ سریع‌ آن40 دقیقه طول می‌کشد.


eqc


نیسان لیف پرفروش در غرب

نیسان مدل لیف در سال 2010 به‌عنوان یک هاچ‌بک برقی و در رده خودروهای برقی با مولد باتریbattery electric vehicle یا به اختصار BEV معرفی[TO1]  شد و آن‌را باید از پیش‌قراوالان محصولات نیسان در دنیای الکتریکی‌ها دانست. خودرویی که پس‌از مشارکت فنی نیسان با رنو در فناوری‌های الکتریکی رنو هم بسیار تاثیرگذار شد. نسل اول این خودرو در سال 2010 ابتدا در ژاپن و آمریکا و سپس در اروپا هم عرضه شد و نسل دومش نیز در سال 2017 معرفی شد.


نیسان لیف


لیف از زمان معرفی برنده جوایز مختلفی از جمله جایزه خودروی سبز 2010 2010 Green Car Vision 2010، اتومبیل سال اروپا در سال 2011، اتومبیل سال جهان در 2011 و اتومبیل سال ژاپن در سال 2011-2012 شد. لیف در کنار تویوتا پریوس -که به آن نیز خواهیم پرداخت- پرفروش‌ترین خودروهای الکتریکی دنیا هستند. 


نیسان لیف


فروش جهانی لیف تا ماه مه 2020 به بیش از 470،000 نسخه رسیده است و در این میان اروپا با 150 هزار دستگاه اول، آمریکا با نزدیک به 142 هزار دستگاه در رتبه دوم فروش و بازار وطنی ژاپن هم با فروش عالی نزدیک به 140 هزار دستگاه بیشترین فروش را از آن خود کرده‌اند. جالب اینکه کشور کم جمعیت اما دوستدار محیط زیست نروژ نیز با فروش تقریبی 62 هزار دستگاه بهترین بازار اروپایی بوده است. 


نیسان لیفنیسان لیف


نیسان لیف


موتور الکتریکی لیف 148 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور دارد که برای یک هاچ‌بک شهری، گشتاوری فوق‌العاده است. برد مسافتی آن هم 270 کیلومتر پیمایش می‌باشد. لیف جدید از فناوری منحصری به نام e-PEDAL بهره می‌برد که راننده با استفاده از فقط یک پدال(گاز)، تجربه رانندگی جدیدی را تجربه می‌کند. در این حالت راننده با فشردن روی پدال سرعت خود را تسریع کرده و یا با بلند کردن پایتش سرعت خود را بدون نیاز به ترمز کم می‌کند و در صورت ترجیح نیز می‌تواند به همان سیستم دو پدال برگردد. این ویژگی هوشمند در e-Pedal به شما امکان می‌دهد که فقط با 1 پدال سرعت و ترمز را در کنترل داشته باشد.


نیسان لیف


تویوتا پریوس یک خودروی سیاسی

پریوس در بین خودروهای هایبریدی نقش ژنرال را بازی می‌کند. این خودرو درواقع از سال 1997 به عنوان یک خودروی پیشرو در همزیستی پاک با انسان‌ها و محیط اطرافشان مطرح بوده است. نسل سوم و چهارم آن اما با مجموعه‌ای از فناوری‌های به روز در لیست ما قرار دارند. طراحی هر دو نسل 3 و 4 پریوس خاص است چه نسل قبلی که از ضریب آیرودینامیکی بسیار خود 0.25 بهره میظ‌برد و چخ نسل آخری که به کشور ما هم راه یافته و استفاده از خطوطز تیز به روی بدنه آن شما را به یاد خودروهای موجود در یک کارتون ژاپنی می‌اندازد. تویوتا در ساخت پریوس نسل سوم از طیف جدیدی از بیوپلاستیک‌های زیست محیطی ناشی از گیاهان استفاده کرد که در آن از سلولز حاصل از چوب یا چمن به جای نفت ساخته شده بود. این طیف بیوپلاستیک کنف و رامی را شامل می‌شد که اولی  از اعضای خانواده هیبیسکوس بوده و دومی(رامی) -که معمولاً از آن به با نام چمن چینی یاد می‌شود- عضو خانواده گزنه و یکی از قویترین الیاف طبیعی است که دارای چگالی و جذب قابل مقایسه با کتان است. تویوتا می‌گوید که این یک پیشرفت ویژه به موقع برای استفاده از اکو‌پلاستیک‌های موجود در گیاه بوده است.


تویوتا پریوس


تویوتا پریوس

نسل سوم پریوس جوایز متعددی را از آن خود کرد


پریوس نسل سوم در زمان معرفی(سال 2009) برنده برترین خودروی ژاپن شد و در سال 2013 نیز لقب باارزش‌ترین خودروی Consumer Reports را از آن خود کرد. علاوه بر این یک مطالعه از سوی iSeeCars در سال 2019 نشان داد که پریوس در بین رانندگان ایالات متحده، به عنوان دومین وسیله نقلیه با عمر طولانی مدت انتخاب شده است. در سال 2013، مدیر‌عامل وقت تویوتا ساتوشی اگیسو Satoshi Ogiso‌، که اتفاقا مهندس ارشد خط پریوس نیز بود، برخی از پیشرفت‌ها و ویژگی‌های اصلی نسل بعدی پریوس را اعلام کرد که برخورداری از نسل جدید پلت‌فرم تویوتا Toyota با عنوان  New Global Architecture (TNGA)یکی از این ویژگی‌ها بود. در این پلت‌فرم‌، پریوس دارای یک مرکز ثقل پایین‌تر بوده و از افزایش استحکام ساختاری برخوردار است.


تویوتا پریوس

تویوتا پریوس



تویوتا پریوس


تویوتا پریوس

پریوس با مدل‌های الکتریکی و هایبریدی خود به حق یکمی از پاک‌ترین و تاثیرگذارترین خودروهای تولید شده هم‌آواز با محیط زیست بوده است. تا جایی‌که خیلی‌ها از آن به عنوان یک خودروی سمبل این جریان Political symbolism یاد می‌کنند و بسیاری از سلبریتی‌ها سوار آن می‌شوند. جالب اینکه رابرت ساموئلسون، نویسنده واشنگتن پست حتی اصطلاح "Prius Policy" را برای این خودرو بکار برد تا شرایطی را توصیف کند که در آن تمایل راننده برای نمایش انگیزه‌ای قوی‌ و پررنگ از میل به مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای نشان داده شود.


Annual Prius liftback sales worldwide and by region (in thousands)

Calendar Year

World[142]

Japan[142]

US[116]

Europe[142]

Canada[143]

Other[142]

1997

0.3

0.3

 

 

 

 

1998

17.7

17.7

 

 

 

 

1999

15.2

15.2

 

 

 

 

2000

19.0

12.5

5.6

0.7

0.2

0.01

2001

29.5

11.0

15.6

2.3

0.4

0.2

2002

28.1

6.7

20.1

0.8

0.2

0.2

2003

43.2

17.0

24.6

0.9

0.3

0.4

2004

125.7

59.8

54.0

8.1

1.9

1.9

2005

175.2

43.7

107.9

18.8

2.0

2.9

2006

185.6

48.6

107.0

22.8

2.0

5.3

2007

281.3

58.3

181.2

32.2

2.6

7.0

2008

285.7

73.1

158.6

41.5

4.5

7.7

2009

404.2

208.9

139.7

42.6

4.6

8.4

2010

509.4

315.4

140.9[116]

42.0

3.0

8.1

2011

368.4

197.4

128.1[110]

24.9

1.6

16.6

2012

362.8

176.9

147.5[110]

19.4

3.4

15.7

2013

315.5

145.2

145.2[144]

11.6

2.1

11.3

2014

242.0

101.9

122.8[145]

6.7

1.8

8.8

2015

203.3

73.9

113.8[146]

6.8

1.6

7.1

2016

354.5

248.0

98.8[147]

17.1[148]

2.9

3.0

2017

65.6[149]

12.2[150]

1.1

2018

49.5[151]

10.1[152]

2019

5.3[153]

2.0[154]

آمار فروش پریوس بر مبنای هزار دستگاه 



بد نیست بدانید که جیمز وولِسی رئیس سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز سوار بر پریوس می‌شود و دلیل اصلی این انتخاب  را مصرف کم سوخت‌ این خودرو عنوان می‌کند. او می‌گوید:" درصد بالای نفت استخراج شده در خاورمیانه سود کلانی را به رژیم های این منطقه می‌دهد‌ و با بی‌ثباتی موجود در خاورمیانه که همراه با احساسات ضد آمریکایی است، رانندگی با وسایل نقلیه کارآمدتر یک وظیفه میهنی است!" وولسی در مقاله‌ای در مجله موتور ترند گفته بود كه این سودهای نفتی، گروه‌های تروریستی مانند القاعده را تقویت می‌کنند و در واقع این به این معنی است كه آمریکایی‌هایی كه وسایل نقلیه ناكارآمد و پرمصرف را خریداری می‌كنند‌،  به طور غیرمستقیم بودجه تروریسم را تأمین می‌كنند! وولی گفت: "ما در این جنگ برای هر دو طرف هزینه می‌کنیم و این یک استراتژی بلند مدت مناسبی نیست."  او بر پشت سپر پریوس خود یک برچسب زده بود که بر روی آن نوشته بود: بن لادن از این ماشین متنفر است !


تویوتا پریوس


منبع: سرعت پرس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: