پایگاه خبری سرعت پرس

۱۸:۱۸ - ۲۹ تير ۱۳۹۹
نگاهی به جنسیس G90
در طی 10 سال گذشته کره‌ای‌ها بسیار سریع‌تر از آنچه که فکرش را بکنید به سمت تولید خودرو‌های فوق‌لوکس با عملکرد منحصر به‌فرد رفتند‌ و از سال 2016 نیز با جداسازی برند جنسیس از هیوندای به آن شخصیتی مستقل دادند تا به عنوان یک برند فوق لوکس کره‌ای توان رقابت با بزرگان آمریکایی و اروپایی را داشته باشد.

G90 جنسیس

نویسنده : شهریار قسمتی تبریزی

در طی 10 سال گذشته کره‌ای‌ها بسیار سریع‌تر از آنچه که فکرش را بکنید به سمت تولید خودرو‌های فوق‌لوکس با عملکرد منحصر به‌فرد رفتند‌ و از سال 2016 نیز با جداسازی برند جنسیس از هیوندای به آن شخصیتی مستقل دادند تا به عنوان یک برند فوق لوکس کره‌ای توان رقابت با بزرگان آمریکایی و اروپایی را داشته باشد. هرچند که تجربه قبلی کره‌ای‌ها در این سگمنت از بازار، بویژه در بازار آمریکای شمالی چندان موفقیت‌آمیز نبوده اما آنها همچنان تلاش می‌کنند تا با حضور در بازارهای اروپا و آمریکا و رقابت با خودروسازان مطرح دنیا سهمی قابل توجه از این رده را به خود اختصاص دهند. کسب جوایز متعدد در دو سه سال اخیر هم می‌تواند گواه این مدعا باشد که آنها تا چه حد در دست‌یابی به این هدف مصمم هستند. 


G90 جنسیس

جنسیس اولین بار در سال 2008 به عنوان لوکس‌ترین محصول هیوندا به بازار معرفی شد و اتفاقاً از سال بعد تا سال 2013 در بازار ایران نیز حضوری موفقیت آمیز داشت. این شرکت در سال 2011 اقدام به معرفی محصولی بزرگتر و لوکس‌تر سنتنیال کرد که این یکی هم به تعداد کمتر(بدلیل قیمتی بالاتر) و به عنوان رقیب کره‌ای مرسدس اس کلاس و ب‌ام‌و سری 7 وارد کشور شد. به گفته خود هیوندای، سنتنیال برای رقابت با سری 7 طراحی و ساخته شده بود و شنیده می‌شد که این آلمانی خوش قواره، برای کره‌ای‌ها الگوی ساخت بوده است. 
اما بعد از سنتنیال‌، در سال 2016 هیوندای رسما از زیرمجموعه لوکس خود با نام جنسیس موتورز پرده‌برداری کرد تا جنسیس نه فقط یک مدل از هیوندای با لوگوی متفاوت، بلکه نقش یک برند لوکس مستقل را برای هیوندای بازی کند. نقشی که پیش‌از این اینفینیتی برای نیسان و لکسس برای تویوتا و حتی آکورا برای هوندا بازی کرده بودند.

G90 جنسیس
 نسل اول جنسیس G90


جنسیس برپایه سایز، توان فنی و امکانات سه محصول اصلیG70 ،G80  و G90 را در برنامه تولید دارد و به تازگی هم در کره از اولین شاسی بلند خود یعنی GV80 رونمایی کرده است. قبلا از G70 و G80  و حتی G90 بارها نوشته‌ایم اما اینبار قصد داریم تا با حوصله بیشتری از نسل دوم G90 برایتان بگوییم. اتومبیلی که به تازگی فروشش آغاز شده و به زعم کارشناسان خودرو هیچ چیزی از رقبای غربی خود کم ندارد:  


G90 جنسیس

طراحی 
یکی از بزرگترین چالش‌هایی که برند جنسیس در طراحی نسل دوم G90 با آن رو به‌رو شد، پروژه طراحی‌G90  بود‌، چرا که این مدل قرار بود در برند تازه شکل گرفته جنسیس به عنوان یک سدان فول سایز لوکس، نقش پرچمدار محصولات این برند ‌را بازی کند. 
در طراحی G90، دونکرلوکه مدیر بخش طراحی جنسیس که قبلا مدیر سابق طراحی لامبورگینی و بنتلی هم بوده و طراحی محصولاتی همچون لامبورگینی گایاردو‌، مورسیه لاگو و بنتلی مولسان را در کارنامه طراحی خود دارد، به عنوان مدیر طراحی این پروژه نقش اصلی را داشته است. وی در طراحی G90 اصولی را پی‌ریزی کرد که قطعا در دیگر محصولات این کمپانی نیز دنبال خواهد شد. در نمای جلوی خودرو‌، جلو پنجره سه ضلعی بزرگ خودنمایی می‌کند و الِمانی که در طراحی این خودرو به امضای برند جنسیس تبدیل شده است وجود الگو‌هایی در ساخت جلو پنجره‌، لنز چراغ‌های ال‌ای‌دی جلو و حتی پره‌های رینگ می‌باشد، که به نام G-pattern شناخته می‌شود. المان‌هایی از یک استایل خاص که موجب اهمیت ظرافت در طراحی این خودرو شده است. طراحی چراغ‌ها کاملا هماهنگ با جلو پنجره بوده و در طرفین درپوش کشیده‌ای از موتور قرار گرفته‌اند که بدون حجم‌پردازی‌های اغراق‌آمیز تصویری لوکس را از جلوی خودرو به نمایش می‌گذارد. در طرفین ادامه خطوط شانه‌ای از بالای گلگیر جلو تا انتهای خودرو موجب شده است تا طول خودرو بیشتر به چشم آید. ترکیب این خطوط با نوار کرومی قسمت فوقانی د‌رهای جانبی و همچنین صیقلی بودن طراحی جانبی، تاحدودی تداعی کننده بدنه خودروهای آمریکایی همچون لینکلن کانتیننتال می‌باشد. در نمای عقب نیز شاهد طراحی کاملا جدیدی هستیم و چراغ‌های سرتاسری LED که با نوار کرومی تزئین شده‌اند در کنار اگزوز‌های ذورنقه‌ای شکل کروم، شخصیت لوکس این خودرورا گوش‌زد می‌کنند. در مجموع طراحی G90 کاملا منحصر بوده و نشان‌دهنده پیروی از یک سبک خاص و زبانی واحد برای طراحی این برند لوکس می‌باشد و این موضوعی است که قطعا برای یک کمپانی خودروساز آنهم یبرای یک تولیدکننده در سگمنت سدان‌های فول‌سایز لوکس بسیار پراهمیت است.. در نمای داخلی طراحی داشبورد بسیار نزدیک به نسل اول G90  است که از سال 2016 تا 2019 به تولید رسید. با این توضیح که استفاده از پنل‌های چوبی طبیعی -که به real open-pore wood معروف هستند‌- در کنار چرم طبیعی ناپا در تمامی بخش‌ها -که حتی قسمت‌های فوقانی در‌های خودرو را هم پوشانده است- و همچنین وجود نوار‌ و فریم‌های کرومی در جای‌جای کابین باعث شده تا سطح کیفیت متریال به کار رفته در داخل خودرو بسیار بالا و خوب ارزیابی شود. کیفیت متریال و مونتاژ G90 به قدری بالا می‌باشد که می‌توان آن را با بزرگان این کلاس مقایسه نمود و حتی در مواردی امتیاز برتر را به آن داد! 


G90 جنسیس

از امکانات منحصر به فرد جنسیس G90 که در کیا k900 هم وجود دارد، می‌توان به سیستم recirculation mode اشاره نمود که ‌با تکیه به شناسایی تونل‌های پیش رو (توسط رهیاب ماهواره‌ای) و یا وجود هرگونه آلودگی و دود دم در مسیر، هرکدام از شیشه‌های بازمانده را به صورت خودکار ببندد. سیستم تصفیه هوای هوشمند air purification mode  نیز سیستم دیگری جهت پاکسازی هوای داخل کابین است ‌که با ایزوله کردن هوای داخل کابین، حساسیت مهندسان هیوندای را برای تامین سلامتی سرنشینان جنسیس به نمایش می‌گذارد. 


G90 جنسیس


در کنار موارد ذکر شده می‌توان از امکانات دیگری همچون سیستم صوتی حرفه‌ای lexicon با 17 بلندگو و 900 وات خروجی‌، بهره برد که وجودشان تاکید بر لوکس بودن خودرو دارد. ضمن اینکه شارژ وایرلس گوش‌های هوشمند برای سرنشینان جلو و عقب‌، تهویه اتوماتیک چهارگانه برای تمام سرنشینان، تنظیمات برقی صندلی‌های عقب در 14 جهت و صندلی راننده در 22جهت(!) تجهیز تمام صندلی‌ها به گرم‌کن‌ و سردکن و برخورداری از حافظه یکپارچه نیز بخش دیگری از امکانات این خودرو می‌باشد. البته از کمبودهای G90می‌توان به فقدان سقف پانورامیک و همچنین نبود ماساژور برای سرنشینان عقب اشاره نمود که با توجه به سطح تجهیزات رقبایش، یک ضعف برای آن محسوب می‌گردد. 


G90 جنسیس

 پیشرانه
پیشرانه‌هایی که برای G90 در نظر گرفته شده است یکی پیشرانه 6 سیلندر وی شکل 3.3 لیتری توربو با قدرت 365 اسب‌بخار و 376 پوند –فیت گشتاور برای نسخه پایه و دیگری موتور 8 سیلندر وی شکل 5 لیتری با توانایی 420 اسب‌بخار قدرت و 383 پوند-فیت گشتاور می‌باشد که این یکی در نسخه پریوم مورد استفاده قرار دارد. هر دوی این پیشرانه‌ها به نسل دوم گیربکس 8 سرعته ZF سینک خواهند شد و امکان سفارش سیستم دو دیفرانسیل هوشمند H-trac نیز برای آن‌ها امکان پذیر خواهد بود. 
جنسیس در G90 نود هزار دلاری، با ارائه یک خودروی لوکس با کیفیت، توانمند و پر از امکانات نشان داده که هرچند سخت اما همچون لکسس می‌توان به جنسیس هم اعتماد نمود و از این اعتماد پشیمان نشد!  


G90 جنسیس


منبع: سرعت پرس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: