پایگاه خبری سرعت پرس

۱۲:۱۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
نوشته سیناگیلانی
گزارش اختصاصی سرعت پرس از وضعیت بازار خودرو:
افزایش روز‌به‌روز و حتی ساعت به ساعت قیمت خودرو در این چند ماه‌ اخیر، شرایط بازار خودرو را بسیار ملتهب و نگران‌کننده کرده است. افزایش لحظه به لحظه نرخ ارز و کاهش ارزش ریال، چنان تورم فزاینده‌ای را بر جامعه حاکم کرده که موجب نگرانی بیش از حد مردم و مسئولین از ادامه روند حاضر شده است. گزارش زیر نگاهی دارد به علل واقعی این موضوع:


گرانی خودرو


آیا دلال‌ها عامل گرانی هستند؟

سرعت‌پرس: افزایش روز‌به‌روز و حتی ساعت به ساعت قیمت خودرو در این چند ماه‌ اخیر شرایط بازار خودرو را بسیار ملتهب و نگران‌کننده کرده است. افزایش لحظه به لحظه نرخ ارز و کاهش ارزش ریال، چنان تورم فزاینده‌ای را بر جامعه حاکم کرده که موجب نگرانی بیش از حد مردم و مسئولین از ادامه روند حاضر شده است. گزارش زیر نگاهی دارد به علل واقعی این موضوع که البته چندی پیش نیز به آن پرداختیم:

 

ارز، ارز و باز هم ارز!

بر هیچ کدام از ما پوشیده نیست که دلیل اصلی وضعیت پیش آمده فعلی، افزایش بدون ترمز نرخ ارز بوده و مادامی که دولت توان کنترل آن را نداشته باشد، وضع بدتر از این هم خواهد شد. صنعت خودروی کشور ما متاثر از همین موضوع در شرایط بسیار نامتعادلی قرار دارد و هم تولیدکننده و هم خریدار، تکلیف خود از این بازار آشفته را نمی‌دانند! از طرفی هم واردات خودرو دو سالی هست که متاثر از نقض برجام توسط هم‌پیمانان ایران به‌طور کامل قطع شده است و هم تولید خودرو در شرایط مطلوبی قرار ندارد. دوسال پیش فرانسوی‌ها دقیقا در همان زمان تحویل خط تولید سیتروئن در کاشان، با فشار آمریکا مجبور به ترک ایران شدند و  حتی چینی‌هایی هم که رویشان حساب باز شده بود، از ایران خارج شدند. معدود چینی‌های در حال مونتاژ نیز یا (منتظر به ارز اختصاص یافته) در حال احتضار هستند و یا قیمت‌هایشان متاثر از نرخ ارز روزبه‌روز در حال افزایش است. این وضع برای خودروهای تولید نیز صدق می‌کند چراکه آنها یا با کمبود قطعه روبرو هستند و خودروهایشان در پارکینگ‌ها دپو می‌شود و یا بدلیل افزایش هزینه‌های تولید مجبور به گران کردن محصول نهایی  خود شده‌اند. در این میان شاید که مدیران خودروسازی کشور حرف از رکوردشکنی تولید در سال "جهش تولید" بزنند اما باید به این موضوع هم معترف بود، تولید بالایی از خودرو که با کسر قطعه همراه باشد و منجر به خروج آنها از کارخانه نشود، دردی را دوا نخواهد کرد.

گذشته از تاثیر نرخ ارز بر قیمت قطعات مورد نیاز تولید که حتی بر تولید خودروهای ملی (با درصد بالایی از داخلی سازی) نیز تاثیرگذار بوده، افزایش بی‌حد و حصر تورم، گریبان قطعه سازان داخلی را گرفته و هزینه‌های تولید آنها را بسيار بالا برده است. موضوعی که موجب شده تا آنها نیز دائما خواستار افزایش قیمت قطعات تولیدی خود باشند. 

توجه داشته باشیم که صرف نظر از بدهی‌های قبلی خودروسازان به این زنجیره تامین قطعه، قرارداد اکثر آنها با خودروسازان براساس نرخ 11 هزار تومانی از ارز بسته شده و حالا با قیمت بالای 20 هزار تومانی آنها را در جرای تعهداتشان دچار مشکل کرده است.


مونتاژ خودرو


واردات قطعه با چه نرخی؟ فروش خودرو با چه قیمتی؟

از بین تولیدکنندگان داخلی، صرف‌نظر از دو خودروساز وطنی که حرف از تولید ملی بدون وابستگی می‌زنند، چینی‌های تولید شده در کرمان  وضعیت چندان خوبی ندارند. هرچندکه سایپا و ایران‌خودرو بیشتر تولیداتشان ساخت داخل است اما حتی آنها نیز در خوشبینانه‌ترین حالت بی‌تاثیر از نرخ متغیر قطعات نبوده‌اند و قیمت نهایی محصولاتشان متاثر از افزایش هزینه‌های تولید دائما در حال تغییر است. موضوعی که موجب شده تا آنها حتی در طرح‌های (طولانی مدت) پیش‌فروش محصولاتشان، قیمت نهایی را تابعی از نرخ بازار آزاد خودرو در روز تحویل بدانند.


جک اس 5


از آن سو کرمانی‌ها هم -که برای تولید خود وابستگی بیشتری به ارز دارند- در تامین قطعات خود دچار مشکل شده‌اند. آنها در بازار ارزی که نرخش ساعت به ساعت تغییر می‌کند، یا قادر به سفارش‌گذاری نیستند و یا حتی در صورت تحقق این امر، بدلیل نرخ متغیر قطعات مورد نیاز، قیمت نهایی محصولاتشان دائما در حال تغییر است. اتفاقی که همین حالا هم افتاده و آنها را مجبور کرده که با وجود آنکه به تازگی افزایش قیمت داشته‌اند اما در برنامه تولید و عرضه خود باز هم افزایش قیمت‌های جدید را پیش‌بینی کنند.

این کورس همچنان ادامه دارد

اما جالب اینکه روند رو به رشد قیمت‌ها نه تنها مانع از خریدن مردم نشده بلکه آنها را در خرید خودرو حریص‌تر از قبل کرده است! دلیل آن هم کاملا مشخص است: عدم ثبات نرخ ارز، موجب نگرانی‌شان در جا ماندن از قیمت‌ها می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا برای حفظ ارزش پولشان به دنبال خرید کالا باشند. درواقع اگر یک زمانی خریداران -که بخش کوچک‌تری از آنها دلال‌ها بودند- اتومبیل را صرفا برای مصرف می‌خریدند اما حالا خریدارانی را در بازار داریم که بخش عمده آنها نه مصرف‌کنندگان واقعی بلکه دلالانی هستند که با علم بر گرانی خودرو، بدنبال خرید آن به جهت حفظ ارزش پولشان هستند. آنها گران می‌خرند که گران‌تر بفروشند! و با تفکر دلالی در کورسی از مسابقه افزایش قیمت‌ شرکت کرده‌اند که ناگزیر اوضاع را بدتر از قبل می‌کند. در چنین وضعی آنچه که مشخص است حتی در صورت کاهش قیمت ارز، قیمت کالاها  چندان کاهش نخواهد یافت چراکه اطمینانی از روند کاهش و یا حتی تثبیت قیمت‌ ارز وجود ندارد و  مردمی که کالای(خودرو) را به نیت گران‌تر شدن خریده‌اند حالا نسبت به کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند.  

با این توصیف، به نظر می‌رسد که در شرایط متغیر قیمت‌ها وجود دستگاه‌های نظارتی همچون شورای رقابت و تصمیمات آنها بی‌تاثیر بوده و کاهش قیمت‌ها و تثبیت نرخ ارز به طور مستقیم باید متاثر از سیاست‌گذاری‌های کلان و بلند مدت دولت و بانک‌مرکزی باید به گونه‌ای باشد که حس اعتماد از دست رفته به مردم بازگردد و آنان را از تفکر دلالی دور کند.  

منبع: سرعت پرس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: