پایگاه خبری سرعت پرس

۱۶:۳۹ - ۲۵ تير ۱۳۹۹
نوشته: فریدون احمدی
بدون شک، دهه گذشته میلادی، برای صنعت خودروسازی یکی از تاثیرگذارترین سال‌های عمر این صنعت بوده است. سال‌هایی که در آن اسب بخار بیشتر از موتورهای کم حجم استخراج شده، خودروهای برقی با پیمایش طولانی خلق شده‌اند و کراس اوورها و شاسی‌بلند‌ها سهم بیشتری را از رده‌های دیگر طلب کرده‌اند.


تاثیرگذارترین خودروهای یک دهه گذشته


سرعت پرس: 

بدون شک، دهه گذشته میلادی، برای صنعت خودروسازی یکی از تاثیرگذارترین سال‌های عمر این صنعت بوده است. سال‌هایی که در آن اسب بخار بیشتر از موتورهای کم حجم استخراج شده، خودروهای برقی با پیمایش طولانی خلق شده‌اند و  کراس‌اوورها و شاسی‌بلند‌ها سهم بیشتری را از رده‌های دیگر طلب کرده‌اند.  

در گزارش زیر بدون هیچ ترتیب خاصی نام بخش از خودروهایی آمده است که در دهه گذشته علاوه بر تاثیرگذاری در صنعت خودرو  از جذابترین آنها نیز بوده‌اند:

 

918 اسپایدر


۱- پورشه ۹۱۸ اسپایدر

این آلمانی گردن کلفت را هم باید اولین سوپرهایبرید دنیا دانست که در زمان عرضه‌اش همه را شگفت زده کرد. او از همان ابتدای کار خود، توانست راهش را از رقبا همچون فراری لافراری و مک لارن P1 جدا کند و به خاطر فن‌آوری‌های فوق‌پیشرفته به عنوان پرچمدار اشتوتگارتی‌ها در مدل‌های هایبریدی، تأثیر به سزایی بر دیگر محصولات بعدی این شرکت از جمله تایکان بگذارد.

با این توصیف تنها قدرت ترکیبی بی‌نظیر ۸۸۷ اسب بخاری و موفقیت کم‌نظیر این خودرو در پیست نوربرگرینگ نبوده که دلیل ماندگاری آن شده بلکه بهینه بودن مصرف سوخت و پکیچ قدرتمند و با دوام باتری‌ها نیز نقش بسیار مهمی در قرار گرفتن این خودرو در لیست ماندگارهای دهه پیش داشته است.


چلنچر


۲-دوج چلنجر Hellcatگربه جهنمی

قریب نیم قرن است که این خودرو در کنارموستانگ و کامارو مظهر ماسل کارهای آمریکایی بوده و همین نکته هم جذابیت آن را دوچندان کرده است. هلکت اما به یک دلیل از این دو جلو زده و در این لیست قرار گرفته و آن دلیل هم قدرت بیشتر است.  گربه جهنمی دوج با برخورداری از قدرت  7۰۷ اسب‌بخاری آنهم به طور استاندارد نه تنها دود را از آسفالت بلکه از سرتان هم بلند می‌کند! چلنجر هلت حداقل فعلاً آخرین عضلانی آمریکایی است که با آن چهره سنتی و تکنولوژی به روزش قرن بیست و یک را قرن بیستم پیوند می‌زند.



C7



3شورلت کوروت (C7)

نسل هفتم از کوروت موسوم به C7 در سال 2013 به‌عنوان معرف استینگری 1968، با برخورداری از آخرین‌ فناوری‌های روز جنرال‌موتورز وبا یک موتور ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر مجهز به سامانه سوپرشارژ تغذیه می‌شود که می‌تواند قدرت ۷۵۵ اسب‌بخار و گشتاور عالی ۹۶۹ نیوتن‌متر را تولید کند.

 C7 استینگری هم زیباست، هم مظهر تکنولوژی آمریکایی و هم یادآور نسل سومی در سال 1968 که در آن سال با طراحی بی‌نظیر و شباهتش به سفره ماهی، نقل محافل خودرویی بود.


AMG SLS


۴- مرسدس بنز SLS AMG

این خودروی آلمانی که در اوایل دهه گذشته یعنی ابتدای سال ۲۰۱۰ معرفی‌شد، در بین آخرین خودروهای AMG جای می‌گیرد که از پیشرانه تنفس طبیعی ۸ سیلندر استفاده کرده است. این خودروی جذاب برای علاقمندان به محصولات مرسدس از دو جهت بسیار حائز اهمیت است:

1-طراحی منحصر و یونیک آن که ضمن مدرن و جدید بودن المان‌های طراحی با درهای پروانه‌ای خود یادآور مدل افسانه‌ای SL گالوینگ هم بود. SLS AMG با طراحی بی‌نظیر خود توانست نامش را به‌عنوان یک خودروی نمادین در تاریخ خودروسازی ثبت کرده و مسیر شرکت AMG برای محصولات بعدی‌ این برند مستقل شده همچونAMG GT  هموار کند

2-برخورداری از فناوری بالا که منجر به استخراج قدرتی برابر با 630 اسب‌بخار از یک موتور تنفس طبیعی(در مدل بلک سری) ‌شد، تعلیق و تقسیم وزن عالی و همچنین گیربکس دوکلاچه‌ 7 سرعته‌ای که به بهترین شکلی وظیفه انتقال قدرت را بر عهده داشت از جمله موفقیت‌های این مدل AMG می‌باشد.


 720S مک‌لارن


۵-مک لارن 720S

مک‌لارن تا قبل از سال 2010 شرکتی بود با عنوان McLaren Cars که بیشتر به تولید خودروهای مسابقه‌ای می‌پرداخت و از این سال بود که با تغییر نام به McLaren Automotive فعالیت خود را گسترش داد و با سعی و تلاش مدیر و موسسش "رون دنیس" یکی از سوپراسپرت‌سازان معروف دنیا شد. سوپراسپرت‌سازی که امروزه دل بسیاری از کلکسیونرهای معروف دنیا از جمله مانی خوشبین را برده تبدیل به یکی از برندهای معتبر خودروسازی شده است.

‌در این سال مک لارن بریتانیایی، خودروی720S  خود را به میدان مبارزه فرستاد تا با پیشرانه ۴ لیتری ۸ سیلندردوتوربو ۷۱۰ اسب بخار قدرت را به زیر پای راننده ببرد! این خودرو آنقدر خوب بوده است که نتوان پرونده این ده سال گذشته را بدون مک‌لارن ببندیم. خودرویی که کارت ورود این شرکت را به باشگاه خودروسازان جهانی صادر کرد.


بنتلی


۶-بنتلی بنتایگا

سال ۲۰۱۰ سالی بود که به‌صورت گسترده باروی کارآمدن خودروهای کلاس شاسی‌بلند روبرو شدیم. تب سواری گرفتن از خودروهای قد بلند در یک دهه گذشته به حدی بالا گرفته که شاسی بلندهای مطرح دیگرمحدود به انواع تویوتا از جمله لندکروزر و رو4 نمی‌شود و حالا شاهد ورود بزرگان طبقه اشرافی به این رده هستیم: بنتلی بنتایگاه با آن ساعت معروف گرانش، رولزرویس کالینان، رنجروور و مایباخ از جمله لاکچری‌های شاسی بلندی هستند که وجودشان در بازار نشان از علاقمندی طبقه متمول به شاسی‌بلندها دارد.

در بین شاسی‌بلندها نیز بنتلی بنتایگا در سال ۲۰۱۵ به عنوان پیشگام لوکس‌های این رده روی کارآمد و از آن زمان تاکنون، استون مارتین، لامبورگینی، مایباخ رولزرویس نیز این روش را برای ساخت یک شاسی‌بلند عجیب و جذاب با برند خودشان، دنبال کرده‌اند. هرچند خبرهایی از سوی فراری هم منتشر شده اما به نظر می‌رسد طراحان مارانل‌لو در این راه کمی تنبل بوده‌اند!


86 جی‌تی


۷-تویوتا GT86،  سوبارو BRZ یا ساین FR-S

در بین محصولات مطرح دهه گذشته می‌توان خودروهای معمولی دیگری هم یافت که نه قدرت 700 اسب بخاری دارند، نه جذابیت‌های یک لوکس شاسی بلند و نه نام یک سوپراسپرت‌ساز گرانقیمت! در بین آنها می‌توان ژاپنی‌هایی همچون تویوتا GT86 را هم یافت که به عنوان یک کوپه 2+2 می‌تواند خیلی از معادلات را بر هم زد. تویوتا GT86 از یک جهت دیگر هم برای ما جالب است. این خودرو بدلیل در دست داشتن سهمی از مالکیت سوبارو توسط تویوتا و با مشارکت فنی این برند محصولی اسپرت با توانایی‌های درخور توجه و قیمت ارزان زیر 30 هزار دلاری از آب درآمده که به خوبی مورد توجه جوانان قرار دارد. تویوتایی که با هم نام سوبارو و هم با نام ساین (در بازار آمریکا) به فروش می‌رسد.  

شاید به‌جز مزدا MX-5 که یک خودروی اسپرت نمادین محسوب می‌شود، بتوان تنها تویوتا ۸۶ و سوبارو BRZ را، یک خودروی اسپرت با موتور تنفس طبیعی دانست که احتمالاً هیچ‌گاه تکرار نخواهند شد.


F150


۸-فورد F150

چگونه می‌توان فهرستی از بهترین‌ها داشت اما نام یک تراک جذاب، قدرتمند، عضلانی و خوش‌چهره آمریکایی را -که سالهاست در زمره بهترین‌ها می‌باشد- در آن ندید؟! فورد F150 نه تنها در بازار وطنی خود در آمریکای شمالی پرفروش‌ترین بوده، بلکه همواره از جمله مطرح‌ترین تراک‌های سنگین دنیا هم محسوب شده است. فورد در دهه گذشته با معرفی یک نمونه خاص از F150 بانام رپتور (Raptor) نشان داد که این کمپانی هنوز هم توانایی عرضه خودروهایی با تکنولوژی روز، پرقدرت و با  قابلیت‌های آفرودی بالا  را دارد. رپتور اتومبیلی بود که در کلاس خود انقلابی برپا کرد. در سال ۲۰۱۴، سری F شرکت فورد وارد سیزدهمین نسل خود شد و توانست اولین خودروی تولید انبوه آمریکایی لقب بگیرد که برای کاهش وزن خود، به‌صورت گسترده، در آن از آلومینیوم استفاده‌شده است.

 

بوگاتی


۹-بوگاتی شیرون

شاید بسیاری به حق مدل ویرون را بوگاتی در سال ۲۰۰۵ معرفی کرد؛ پیش قراول سوپراسپرت‌های رکورد شکنِ گرانقیمتِ کلکسیونر سوارِ خاص دنیا بدانند اما این شرکت ، یازده سال پس‌ازآن با معرفی مدل شیرون نشان داد که بوگاتی همچنان بدنبال ایستادن در قله صنعت خودروسازی است. شیرون را اولین بار در نمایشگاه ژنو 2016 دیدیم . خودرویی که حتی در روز بازدید خبرنگاران هم مجالی برای نزدیک شده و سوار شده بر آن نداشتید! این هیولای جذاب که با یک پیشرانه حجیم ۸ لیتری ۱۶ سیلندر W16  توانست تا اواخر سال ۲۰۱۹ و با بروزرسانی‌هایی که در آن صورت گرفت، به‌سرعت بیش‌از ۳۰۰ مایل‌بر ساعت (۴۸۳ کیلومتر بر ساعت) برسد تا همچنان جزو رکورد‌دارهای تاریخ خودروسازی باشد. این خودرو همچنین علاوه‌بر تمام رکوردشکنی‌هایش، رکورد ۰-۴۰۰-۰ کیلومتر بر‌ساعت را نیز با ۴۱.۹۶ ثانیه به‌نام خود ثبت کرده است.


تسلا


۱۰-تسلا مدل S

ایلان ماسک قطعا تاثیرگذارترین فرد در دهه گذشته خودروسازی دنیا بوده است، نفوذ و تاثیری که البته همچنان هم ادامه دارد. او با معرفی مدل‌های مختلف الکتریکی چه مدل S، چه مدل X و چه سایبرتراکی که به تازگی معرفی شده، تمام خودروسازی دنیا (بویژه موتورهای احتراقی) را به چالش کشیده است. ‌در سال ۲۰۱۲ ‌او ‌تسلا مدل S را تولید انبوه به سمت بازارهای خودرویی جهان روانه کرد. در آن سال‌ها دیدن یک تریلی خودروبر پر‌ از تسلای (برقی) وارداتی در بزرگراه‌های آلمان –که مملو از تریلی‌های صادراتی خودرو بر بود حسابی جلب توجه می‌کرد و این چیزی بود که عینا شاهدش بودیم.  


تسلا


تسلا مدل S همان چیزی بود که همه منتظرش بودند. خودرویی با طراحی خاص، ضریب آئرودینامیک خوب، عملکرد بهینه شده، سرعت و شتاب‌گیری استثنائی و باتری‌های انقلابی که با برد بالای مسافتی همه معادلات را عوض می‌کرد. این شرکت بویژه با این خودرو پیشتاز تولید انبوه خودروهای تمام برقی در دنیا شد تا جایی که امروزه نسیان؛ بی‌وای‌دی، جیلی، ولوو، مرسدس، ب‌ام‌و، تویوتا، فولکس‌واگن و خودروسازان دیگر هم به فکر تولید انبوه از مدل‌های برقی دوستدار محیط زیست شده‌اند.

 

رنو


1+10-رنو سیمبیوز

در نیمه دوم از دهه دوم قرن 21، رنو از محصولی تحت عنوان سیمبیوز پرده‌برداری کرد و اتفاقا خبرنگاران ایرانی هم در پاریس آن‌را موردآزمایش قرار دادند که با برخورداری از سطح 4 خودران انقلابی را در صنعت خودروسازی به‌همراه داشت. در مقاله‌ای نوشته بودند: "تصور کنید در سال ۲۰۳۰ هستیم و در کمال راحتی درون کابینی شبیه به اتاق نشیمن نشسته‌اید و بدون توجه کردن به رانندگی از سواری لذت می‌برید، این همان چیزی است که مهندسان رنو زمانی‌که این خودروی مفهومی را طراحی می‌کردند در ذهن خود داشتند.

 طراحی ظاهر این خودور شبیه به‌معماری یک خانه است، تمام قسمت بالایی آن تقریباً از شیشه ساخته شده و در فرایندهایی با آخرین فناوری‌ها به قسمت پایینی متصل شده است. رنو سیمبیوز به صورت بی‌سیم به خانه راننده متصل می‌شود و در زمان پارک نقش یک اتاق اضافی را برای صاحب خود ایفا می‌کند. این خودرو همچنین در زمانی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، می‌تواند انرژی دخیره شده در باتری خود را به خانه منتقل کند و حتی می‌تواند در زمانی قطعی برق به عنوان نیروی برق پشتیبان برای منزل مورد استفاده قرار گیرد. این خودرو توان خود را از دو موتور برقی که هر دو در قسمت عقب و نزدیک چرخ‌های عقب قرار دارند، می‌گیرد و با یک بار شارژ توان پیمایش ۵۰۰ کیلومتر را دارد. این موتورها با ۶۶۲ اسب بخار‌، ۶۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.


رنو

 

 


منبع: سرعت پرس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: