پایگاه خبری سرعت پرس

۱۴:۲۶ - ۰۵ تير ۱۳۹۹
نوشته امیر حسین اقتداری
نگاهی به تویوتا سیِ‌نا ۲۰۲۱
اگر از آن دسته علاقمندانی باشید که اخبار خودرو را مو‌به‌مو دنبال می‌کنند، حتما نام سی‌نا برایتان غریبه نیست، این نام اما در بین محصولات متنوع تویوتا، حداقل برای مردم ما نام چندان آشنایی نیست. بویژه آنکه برخلاف غربی‌ها، رده و سگمنت ون و مینی‌ون‌ها در بین ایرانی‌ها جایی برای خود ندارد و بالطبع از بازار خوبی هم برخوردار نیست. اما در کیلومتر‌ها دورتر و در آمریکای شمالی، این خودرو یک اتومبیل شناخته شده و نسبتا پر طرفدار به حساب می‌آید که باید در کنار مینی ون‌های دیگری همچون کرایسلر پَسِفیکا و هوندا اودسیه به رقابتی سخت و نفس‌‌گیر بپردازد. مطلب زیر نیز نگاهی کوتاه دارد به آخرین مدل از این ون کارامد که قرار بود در نمایشگاه 2020 نیویورک به نمایش در آید و بدلیل شیوع ویروس کووید-19 به صورت دیجیتالی معرفی گردید.

تویوتا سی‌نا



سرعت پرس

 تویوتا سینا از سال1997 تاکنون در 4 نسل متفاوت عرضه شده که البته برای هرسه نسل قبلی آن نیز یک نسخه فیسلیفت وجود داشته است. به تازگی اما برای سال 2021 شاهد معرفی نسل نو آن با طراحی به مراتب جذابتر و با فناوری به‌روز هستیم که مطمئنا آن را در بالای رده ون‌ها نگاه خواهد داشت.


   

نسل اول                                                                         نسل دوم


     

نسل دوم فیس لیفت                                                           نسل سوم      


تویوتا نسل چهارم


نسل جدید با کد اتاق XL40  و بر روی پلت‌فرم GA-K تویوتا ساخته شده است. طراحی ظاهری بدنه(خصوصا در نمای عقب و کناری) شباهت غیرقابل انکاری با محصولات لکسوس دارد و از عمده دلایل این امر میتوان به خطوط نقش بسته در بدنه خودرو و فرم چراغ‌های عقب آن اشاره نمود. نکته‌ای که البته خیلی در مورد جلوی خودرو صادق نیست چراکه چراغ‌ها در این قسمت به نسل جدید کرولا شبیه هستند و ورودی هوای آن شما را به یاد طراحی تویوتا ونزای جدید میاندازد. درواقع سی‌نا در این بخش کاملا به خط مشی جدید دپارتمان طراحی تویوتا پایبند بوده تا نشانگر رویارویی با یکی از محصولات جدید این شرکت باشید.

 

 

بیشتر انتظارات و خواسته‌ها در این سگمنت از خودروها، در کابین آنها خلاصه می‌شود، آنجایی که هم راننده بدنبال یک رانندگی نرم است و هم مسافران بدنبال یک سواری بدون خستگی و راحت. ون‌ها با توجه به کاربری‌‌شان باید دارای فضایی گسترده و صندلی‌های نرم و راحتی باشند که البته تعداد آنها بسته به نیاز و سفارش خریدار قابل تغییر باشد. سی‌نا ی جدید با توجه به طراحی کابین از این جهت سربلند بیرون آمده و با 8 صندلی + دو صندلی کاپیتانی نشان داده که طراحی تویوتا در این بخش تا چه حد هوشمند بوده است.

 


طول آن 5174 میلی‌متر، عرضش 1994(تقریبا 2 متر) و ارتفاع آن 1740 میلی‌متر و فاصله محوری‌اش3060 میلی‌متر است که از این حیث اگرچه کمی از پاسیفیک کوچکتر است اما دیگر رقیب هموطن خود(هوندا) را جای گذاشته است. رانندگان چنین خودروهایی معمولا دوست ندارند که حس رانندگی و نشستن پشت فرمان یک اتوبوس را داشته باشند و به همین دلیل هم جلوداشبورد سی‌نا –که  دربرگیرنده نمایشگر چند رسانه‌ای آن نیز هست- همانند یک اسیووی عریض طراحی شده و بسیار مدرن‌، ساده و شکیل‌تر از قبل است. یکی دیگر از نکات جالب در کابین سی‌نا ی جدید نیز طراحی کنسول میانی جادار و بزرگی است که میانه دو صندلی را اشغال کرده است.  



نسل چهارم Sienna در تریم‌هایLE ، XLE و Limited ارائه می‌شود و این در حالی است که دو تریم دیگر یکی اسپرت‌تر  XSE -که جایگزین SE شده است- و پلاتینیوم نیز قابل ارائه است که این آخری از  بالاترین سطح از تجهیزات برخوردار می‌باشد. سی‌نا با توجه به فضای بزرگ کابین در نسخه پلاتینیوم به صورت استاندارد مجهز به جاروبرقی داخلی‌، کول باکس(محفظه یخچال‌دار‌)، صفحه نمایش هدست و دوربین 360 درجه است. از دیگر امکانات رفاهی این ژاپنی خوش بر و رو، می‌توان به مانیتور ۹ اینچی سازگار با اپل‌کار‌پلی و اندرویداتو، هفت خروجی یو‌اس‌بی، سیستم صوتی جی‌بی‌ال پریمیوم، هداپ دیسپلی‌۱۰ اینچی، تنظیم هشت جهته صندلی برای راننده و چهار جهته برای صندلی شاگرد اشاره نمود. ناگفته نماند که این سطح از تجهیزات  بسته به تریم خودرو قابل تغییر است.


 تریم پلاتینیوم   تریم اسپرت

تریم لیمیتد


 شاید برایتان جالب باشد بدانید که سی‌نا با توجه به کاربرد خانوداگی در سفرهای طولانی، استفاده از آن در سرویس اداری اداره‌جات و یا جابجایی توریست‌ها توسط آژانس‌های مسافرتی مجهز به 18 هولدر(نگه‌دارنده) لیوان، 7 پورت USB، تهویه کنترل چهار ناحیه‌ای، وای‌فای آنبرد، سیستم سرگرمی برای عقب، درها و بالابر کشویی و همچنین سیستم تقویت صدا برای راننده جهت ارتباط بهتر با مسافران-‌که در عقب خودرو نشسته‌اند- می‌باشد.  


کول باکس

کول باکس

تریم پلاتینیوم

تریم پلاتینیوم

جاروبرقی

جاروبرقی در نسخه پلاتینیوم


امروزه تولیدکنندگان بهدلیل متغیر بودن قیمت و محدود بودن سوخت‌های فسیلی، بدنبال اقتصادی‌‌تر کردن مصرف سوخت در محصولات خود هستند و یکیاز راههای موثر برای دست‌یابی به این هدف استفاده از موتورهای کوچک شده و استفاده از موتور الکتریکی در کنار پیشرانه بنزینی می‌باشد که تویوتا در بهره‌گیری از آن ید طولایی دارد. با این توصیف پرواضح است که سی‌ِنا ی جدید نیز به منظور دست‌یابی به این خواسته، مجهز به فناوریهایبرید شده و از پیشرانه کم حجمتری از قبل بهره بگیرد. به‌طور دقیقتر بگوییم، نمونهای کهدر نسل چهارم استفاده خواهد شد، ۲.۵ لیتر حجم دارد، چهار سیلندر است و همان‌گونه که اشاره شد از فناوری هایبرید بهره میبرد که در نسخه معمولی دارای دو موتور الکتریکی و در نمونه چهارچرخ محرک از سه موتور برقی استفاده می‌کند. قدرت این خودرو با 243 اسب‌بخار نسبت بهنسل سوم بیشاز ۵۰ اسببخار ضعیفتر شده است اما در مقابل مصرف سوختش بسیار اقتصادیتر از مدل قبلی و حتی رقیبانش شده و به‌صورت ترکیبی ۷.۱۴ لیتر در صد کیلومتر اعلام گردیده که چیزی در حدود 30 درصد(!) کاهش را نشان می‌دهد. جالب اینکه تویوتا ادعا می کند نسل چهارم Sienna با وجود بهره‌گیری از موتور هایبریدی، وزنش تغییری نکرده و همانند نسل قبلی هنوز همان 1.600 کیلوگرم می‌باشد.

مواردی چون ترمز خودکار اضطراری، کروزکنترل تطبیقپذیر با قابلیت توقف و حرکت، هشدار خروج از خط به همراه دستیار فرمان و سامانه کمک راننده تابلوخوان و نوربالای خودکار که امکاناتی برای تامین امنیت بیشتر در هنگام رانندگی به شمار میروند،


در آخر باید بگوییم که تمامی موارد و تجهیزات یاد شده، برای این 34 هزار دلاری بصورت استاندارد نبوده و بسیاری از آنان قابل سفارش هستند تا جایی‌که مبلغ آن در فولترین تریم پلاتینیوم به 49 هزار دلار هم می‌رسد. 


نمای سه رخ از سی‌نا    

منبع: سرعت پرس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه ترین ها