پایگاه خبری سرعت پرس

۱۲:۵۷ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
حمید کلاته
نوشته حمید کلاته
شاید طرح این سوال در بازار خودروی کشور ما که تنوع هایبریدی‌ها در آن چندان زیاد نیست، برای مردم‌مان قابل لمس نباشد اما پرواضح است که با افزایش تنوع این محصولات در بازارهای جهانی ما هم باید به سمت تولید، مونتاژ، واردات و استفاده بیشتر از هایبریدی‌ها برویم


سرعت پرس

همانطور که اکثر شما می‌دانید، خودروهای هایبریدی از دو موتور عموماً بنزینی در کنار یک موتور برقی بهره می‌برند و در دو نوع پلاگ این هایبرید و هایبرید تولید می‌شوند که نمونه اول به برق شهری برای شارژ باطری نیاز دارد اما در نمونه هایبرید که متداول‌تر نیز می‌باشد باطری‌ها در حین حرکت توسط انرژی حاصله از گرمای ترمزها شارژ می‌شود و دیگر هیچ نیازی به اتصال به برق شهری نیست. در ادامه مطلب سعی می‌کنیم مزایا و معایب خودروهای هیبریدی را به صورت مختصر و مفید بررسی کنیم اما قبل از آن ذکر یک نکته حائز اهمیت است و آن هم اینکه خودروهای هایبریدی وقتی از مزایای زیر سود می‌برند که به صورت اقتصادی رانده شوند یعنی همانطور که فراری برلینتا توانایی‌های خود را در دورهای بالای شش هزار به رخ می‌کشاند تویوتا پریوس هم باید به صورت اقتصادی رانده شود تا تفاوت آن با یک خودروی غیر هایبریدی مشخص گردد.

مزایا:

·         اگرچه با رانندگی اقتصادی (به عنوان مثال شتاب‌گیری آرام در کنار ترمزگیری آرام) هرخودرویی کم مصرف‌تر عمل می‌کند اما هایبریدی‌ها با توجه به اینکه در سرعت‌های پایین و در حالت کارکرد درجا صرفاً از موتور الکتریکی تغذیه می‌شوند میزان مصرف سوخت به طرز قابل توجهی تا 4.5 لیتر در هرصد کیلومتر کاهش می‌یابد. خصوصاً اینکه تمام خودروهای هیبریدی از کامپیوتر دقیق نشانگر مصرف سوخت و نشانگر میزان شارژ باطری بهره‌مند هستند تا راننده از نحوه رانندگی خود به صورت لحظه‌ای مطلع گردد، درواقع می‌توان گفت راننده خودروی هیبریدی چالش اقتصادی رانندگی کردن را بهتر از دیگر راننده‌ها خواهد آموخت.

·         هایبریدی‌ها برخلاف خودروهای متداول در شهر کم مصرف‌تر از جاده هستند و هرچه ترافیک بیشتر باشد مزیت آن به نسبت خودروی غیر هایبریدی بیشتر مشخص می‌گردد.

·         هایبریدیها در سرعت‌های پایین (عموماً کمتر از 45 کیلومتر در ساعت) و یا حالت کارکرد درجا کاملاً بی‌صدا هستند به نحوی‌که احساس می‌کنید خودرو خاموش است. ناگفته نماند که هایبریدی‌های جدید حتی به فرض روشن بودن کولر نیز اگر با سرعت پایین رانده شوند همچنان از موتور الکتریکی تغذیه می‌شوند.

·         گشتاور موتور الکتریکی از دور صفر به بیشینه خود می‌رسد که این باعث کشش خوب موتور در هنگام حرکت است.

·         هایبریدی‌ها در صورت رانندگی اقتصادی مشخصاً آلایندگی کمتری تولید می‌کنند و عموماً به عنوان خودروی سبز شناخته می‌شوند که میزان تولید دی اکسیدکربن آن‌ها در هر کیلومتر کمتر از صد گرم است به همین دلیل در کشورهای غربی معاف از مالیات محسوب می‌شوند.

·         برخلاف تصور عموم باید گفت هایبریدی‌ها کم استهلاک‌تر از خودروهای غیر هیبریدی هستند. اول اینکه موتور بنزینی آنها بیشتر اوقات در ترافیک خاموش است که موجبات افزایش طول عمر موتور را فراهم می‌کند جدا از اینکه هایبریدی‌ها نیاز به موتور بنزینی کوچکتر، سبک‌تر و کم‌استهلاک‌تر دارند، علاوه‌بر این زمان تعویض روغن نیز افزایش می‌یابد به‌طور کلی باید گفت یک خودروی هایبریدی به نسبت نمونه مشابه غیر هایبریدی سه هزار کیلومتر بیشتر با هربار تعویض روغن می‌پیماید. لنت ترمزهای خودروهای هایبریدی نیز نمونه‌های خاصی هستند که می‌توانند انرژی را منتقل نمایند و از لنت ترمزهای متداول کم استهلاک‌تر می‌باشند.

·          برخی مصرف کنندگان نگران عمر باطری خودروهای هایبریدی با توجه به شناختی که از باطری لیتیوم‌یون وسایل الکتریکی پورتابل همانند موبایل در ذهن دارند می‌باشند اما باید گفت باطری ولتاژ بالای خودروهای هایبریدی از گارانتی 160 تا 240 هزارکیلومتر با زمان 8 ساله بر خوردار هستند و طی تحقیقاتی که موسسه Consumer Report انجام داده عموماً تا قبل از 300 هزارکیلومتر به مشکل خاصی برنخواهند خورد. پس اگر شما به طور معمول سالی 20 هزار کیلومتر از خودری خود استفاده کنید (استاندارد جهانی سالی 15 هزار کیلومتر است) قادر خواهید بود حدود 15 سال از خودروی خود بدون تعویض باطری بهره برید. قیمت باطری‌ها نیز 2300 تا 2600 دلار می‌باشد.

·         استفاده عموم مردم از خوردوهای هیبریدی (در نگاه کلان) سبب کاهش وابستگی کشور به سوخت فسیلی می‌گردد.


معایب:

·        هایبریدی‌ها گران‌تر از نمونه غیر‌هایبریدی به فروش می‌رسند به همین دلیل خرید آن در صورتی عاقلانه است که مایل باشید خودرو را برای چند سال تعویض نکنید تا از طریق پرداخت کمتر پول بنزین ابتدا جبران مافات نمایید سپس در سال‌های بعد از آن خواهید توانست ما به التفاوت پول بنزین را پس‌انداز کنید.

توجه داشته باشید که در ایران بدلیل سیاست‌های تشویقی دولت، این امکان وجود داشت که برخلاف برخی کشورهای دیگر، خودروی هایبریدی را (باوجود بالاتر بودن قیمت پایه‌شان) ارزانتر بخرید که البته متاسفانه این واردکنندگان و دلالان بودند که از این سیاست‌های تشویقی بیشترین بهره را بردند!

·         درحالیکه دربازارهای جهانی قادر خواهید بود با 12 هزار دلار یک خودروی قابل اعتماد و معتبر غیر هایبریدی خریداری کنید اما هیچ خودروی هایبریدی زیر 18 هزار دلار در بازار موجود نیست.

·         هایبریدیها از توانایی‌های اسپرت برخوردار نیستند و وزن اضافه باطری‌ها سبب برهم خودرن تعادل خودرو می‌گردد. درصورت انتخاب گزینه اسپرت همانند پورشه کاین هایبریدی و رانندگی اسپرت تمام مزایای ذکر شده از بین خواهند رفت.

·         هایبریدی‌ها طی سال‌های اخیر از تنوع بیشتری برخوردار شده‌اند اما هنوز هم انتخاب‌های محدودتری به نسبت غیر‌هیبریدی‌ها می‌باشند خصوصاً در رده خودروهای بزرگ همانند SUV‌ها که نشان داده‌اند از مزایای کمتری به نسبت هایبریدیهای کوچک بهره می‌برند.


·         اگر مسیر تردد شما بیشتر شامل بزرگراه می‌شود هایبریدی‌ها از مزایای ذکر شده برخوردار نیستند چراکه با افزایش سرعت در بزرگراه موتور بنزینی همواره فعال خواهد بود. در این حالت خودروهای دیزلی از مصرف کمتری بهره می‌برند.

·         هایبریدی‌ها با توجه به اشغال فضای زیر صندوق توسط باطری‌ها از حجم بار کمتری برخوردار هستند.

·         در صورت بروز خرابی تعمیرات آن گران‌تر و تخصصی‌تر است.

·         خودروهای هایبریدی متداول و پرفروش همانند تویوتا پریوس که بالغ بر یک دهه است در بازار حضور جدی دارد چندان زیبا نیستند و الویت آیرودینامیکی در طراحی آنها پررنگ‌تر از الویت‌های زیبا شناختی است.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: