پایگاه خبری سرعت پرس

۱۳:۱۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
نوشته: رضا یزدان‌پرست
انتشار چند تصویر جدید از ب‌ام و iX3 بهانه‌ای به دستمان داد تا نگاهی گذرا به آخرین محصول الکتریکی این خودروساز داشته باشیم



iX3 به عنوان اولین SUV تمام الکتریکی BMW از کانسپتی الهام گرفته شده که پیش از این در آوریل 2018 از آن رونمایی شده بود. حالا نیز در میان بازار شلوغ و پرازدحام این روزهای خودروهای الکتریکی، ب‌ام‌و تصمیم گرفته است این مدل الکتریکی (با بُرد مسافتی بالا) از X3 را از اواخر امسال روانه بازار کند. تصمیمی که بخوبی نشان از تغییر استراتژی این خودروساز در تولید محصولات آینده خود دارد.



ب‌ام‌و البته پیش‌از این هم با نسخه تمام الکتریکی i3 به دنیای خودروهای برقی ورود کرده بود اما وجه تمایز iX3 با مدل‌های پیش از خود در شاسی و پلت‌فرم انعطاف پذیر آن است. این امر به ب‌ام‌و این امکان را می‌دهد تا SUV میدسایز را در انواع مختلفی از پیکربندی‌های مختلف از جمله نسخه‌های بنزینی، دیزلی، هایبریدهای معمولی و پلاگین و همچنین مدل کاملاً الکتریکی ارائه دهد.



از طرف دیگر آنچه که خودروساز آلمانی از آن به عنوان سیستم محرکه برقی "نسل پنجم" یاد می‌کند، در عین استفاده در این شاسی‌بلند به آن اندازه انعطاف پذیر خواهد بود که در همه رده‌ها از اتومبیل‌های جمع و جور شهری مانند نسخه بعدی i3 گرفته تا SUV های بزرگ و همچنین مدل‌های با کارایی و پرفورمانس بالا نسخه "M" از جمله M3 به اشتراک گذاشته شود.



ب‌ام‌و در بیانیه‌ای اعلام کرد است این شاسی‌بلند اولین وسیله نقلیه کاملاً الکتریکی کمپانی است که با بهره گیری از نسل پنجم‌eDRIVE، پیشگام استفاده از این فناوری در سال 2021 خواهد بود. فناوری پیشرفته‌ای که قطعا در دیگر مدل‌های آتی ب‌ام‌و همچون i4 و iNEXT نیز بکار خواهد رفت.


اندازه باتری‌ها برای iX3 با یک پکیج ۷۴ کیلوواتی علی‌رغم اینکه نسبت به رقبایی چون جگوار i-pace با ۹۰ و آئودی e-TRON با ۹۵ کیلووات در حد و اندازه‌ای متوسط ارزیابی می‌شود اما در مقام مقایسه با 273 مایل پیمایش، نسبت به این دو (جگوار) با ۲۳۴ و(آئودی) با ۲۰۰ مایل مسافت بیشتری را طی می‌کند. همانطور که در دو سطر قبل تر گفته شد، قلب این خودروی الکتریکی از باتری‌های 74کیلوواتی لیتیوم-یونی تغذیه می‌کند که با هر بار شارژ می‌توان 440 کیلومتر (273 مایل) مسافت را با آن طی نمود.



البته نباید فراموش نشود که این محدوده حرکتی، می‌تواند بسته به متغیرهای مختلفی تغییر نماید. به طور مثال برخی از خودروسازان برای افزایش عمر باتری از کمتر از 80٪ کل ظرفیت آن استفاده می‌کنند و این در حالی است که برخی دیگر، به ویژه تسلا، تقریباً از هر الکترون ذخیره شده در یک پکیج، نهایت استفاده را می‌کنند. مضاف بر اینکه عواملی چون نوع رانندگی، آیرودینامیک خودرو و جغرافیای منطقه نیز در این میزان پیمایش تاثیرگذارند.



طبق جزئیات فاش شده توسط BMW اما برایتان تعجب آور خواهد بود، هنگامی که بدانید iX3 فقط از یک موتور الکتریکی روی محور عقب استفاده می‌کند! مقامات BMW در ماه فوریه در پالم اسپرینگز کالیفرنیا به خبرنگاران گفته بودند که پلت فرم iX3 و سایر مدل‌های الکتریکی این کمپانی با انعطاف‌پذیری که دارند قابلیت نصب موتور بر روی محورهای جلو یا عقب - یا هر دو را خواهند داشت. اما با همه این حرف‌ها، گویا یشرانه‌ در نظر گرفته شده حداکثر (210 کیلووات) یا 286 اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر (۲۹۵ پوند فوت) گشتاور را به‌همراه دارد. از آنجایی هم که این گشتاور (به خصلت تمام موتورهای برقی) تقریباً در هر لحظه‌ای در دسترس است لذا ب‌ام‌و مدعی شده که iX3 ازشتاب اولیه بالایی برخوردار است.



ب‌ام و هنوز از قیمت این محصول خود حرفی نزده اما در عین حال گفته است منتظر سورپرایز آنها باشیم! در بازار آمریکا یک آئودی e-TRON با پکیج بزرگ‌تر باتری چیزی در حدود ۷۵ هزار دلار قیمت دارد و گویا ب‌ام‌و با کاهش دو سوم مقدار کبالت (عنصر گران قیمت) موجود در باتری‌های لیتیوم یونی در نظر دارد از هزینه‌ها خود کاسته و iX3 را نهایتا با قیمتی متعجب کننده روانه بازار چین نماید.


    


علی‌رغم آنکه ب‌ام‌و با عرضه مدل‌های i3 و i8 از پیشگامان تولید خودروهای الکتریکی بوده اما درحال حاضر با وجود تسلاY، مرسدسiQC، جگوار، کادیلاک و فورد Mach-e بازار رقابت در آمریکا برایشان حسابی سخت باشد و همین نکته موجب شده تا  فوکوس آنها (حداقل در ابتدا) بر روی حضورشان در چین باشد


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها