پایگاه خبری سرعت پرس

۱۷:۱۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
نوشته امیر حسین اقتداری
سال ۲۰۱۱ بود که آستون مارتین، بعنوان سازنده خودرو‌های سفارشی لوکس و قدرتمند اقدام به عرضه‌ خودرویی غیر معمول زد. اتومبیلی بر پایه تویوتا ‌آی‌کیو که محصولی بسیار کوچک و اقتصادی بود و توانایی حمل دو نفر را داشت.



سرعت پرس

سال ۲۰۱۱ بود که آستون مارتین، بعنوان سازنده خودروهای سفارشی لوکس و قدرتمند اقدام به عرضهخودرویی غیر معمول زد. اتومبیلی بر پایه تویوتا ‌آی‌کیو که محصولی بسیار کوچک و اقتصادی بود و توانایی حمل دو نفر را داشت. مینی‌کاری به نام صحیح سایگنت که ما آن را به اسم سیگنت هم می‌شناسیم. سیگنت کوچولویی در قد و قواره یک مینی شهری است که به نظر بسیاری‌ از کارشناسان خودرویی، از شکوه روح آستون مارتین هیچ بویی نبرده بود و شاید همین موضوع موجب شده تا اولین تلاش آستون مارتین برای ورود به بازار خودروهای دوستدار محیط زیست با شکست روبرو شود. بد نیست بدانید باوجود آنکه آستون مارتین پیش‌بینی فروش 4000 دستگاه از این مدل را در طی یکسال داشته است اما در طی زمان 2 سال و نیم تولید و عرضه این خودرو ( تا شهریور 2013)، تنها توانست 300 دستگاه (150 دستگاه آن در بریتانیا) را بفروش برساند.  

 


تویوتا آیکیو که هم در بدنه و هم در موتور با سیگنت یکی بودند



گفته می‌شود که آستون‌مارتین دلیل اصلی تولید سیگنت را عرضه اتومبیلی کوچک برای آن دسته از دارندگان مدل‌های دیگر آستون مارتین دانسته بود که به دنبال خرید یک خودروی دوم یا سوم لوکس و در عین حال  دوستدار طبیعت از این برند هستند! اما مگر چند مالک آستون‌مارتین وجود دارد که چنین عقیده‌ای داشته باشند؟ نکته‌ای که موجب شد تا برخی از کارشناسان، امر دیگری را دلیل تولید این خودرو بدانند.


 این گروه معتقدند علت اصلی تولید این اتومبیل کوچک، توجیهی غیر از گفته‌های خود استون مارتین دارد و بر این باورند که با توجه به قانون آلایندگی توسط اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ و اینکه بطور میانگین ۶۵درصد از وسایل حمل و نقل باید کمتر از ۱۳۰ گرم کربن‌دی‌اکسید را در هر کیلومتر وارد هوا کنند و  از آنجایی که اکثر تولیدات آستون بیش از دو برابر مقدار ذکر شده آلایندگی داشته‌اند، لذا سازنده بریتانیایی، این کوچولوی لوکس با انتشار  ۱۱۵گرم کربن‌دی‌اکسید در هر کیلومتر را روانه خیابانها کرد ه است.

 

اما در سپتامبر سال 2013 و پس از گذشت بیش از دو سال از تولید، آستون مارتین اعلام نمود که تولید خودروی شهر سیگنت خود را متوقف خواهد کرد. توقفی که قطعا بدلیل عدم موفقیت این کوچولوی گران قیمت در بازار بوده است. درواقع سیگنت را باید دومین تلاش ناموفق آستون مارتین در تاریخ این کمپانی دانست. آنها پیش از این (یکسال قبلتر)در تولید نسخه ویراژ نیز چندان موفق عمل نکرده بودند. این اتومبیل(ویراژ) با 1000 دستگاه تولید در طی یکسال و نیم،کمترین میزان تولید را در بین محصولات آستون مارتین به خود اختصاص داده است. از این هزار دستگاه ویراژ نیز 454 دستگاه آن در اروپا فروخته شدند.



اما از سیگنت یک دستگاه سفارشی هم ساخته شده است که قبلا در مجله از آن به تفصیل نوشته‌ایم. مدلی تیونینگ شده مجهز به یک موتور وی۸ با قدرتی معادل ۴۳۰ اسب بخار که در فستیوال سرعت گودوود ۲۰۱۸ معرفی شد.


 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها