پایگاه خبری سرعت پرس

۱۳:۱۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نوشته کوشا نامی
مگه میشه آفرودباز باشی و اسم و چهره یک تویوتای لندکروز گوشه ذهنت نقش نبنده؟ مگه می‌‌شه یک ایرانی باشی و با دیدن یک لندکروز کالسکه‌ای و یا پیک آپ J40 یه یاد دومین جنگ طولانی جهان(جنگ 8 سال ایران-عراق) نیوفتی؟ و یا مگه میشه با انقلاب اسلامی ایران بزرگ شده باشی و با دیدن یک J60 به یاد گشت‌های ثارالله سپاه نیوفتی؟ خاطراتی که البته رنگ آن کمی متفاوت با خاطرات تویوتاسواران در دیگر کشورهاست!
 



لندکروزر ورژن سری 60 یا همان J60 در ابتدای دهه 80 (سال 1980) به‌عنوان رقیب مستقیم برای Range Rover با اتاقی بسیار بزرگتر و مدرن‌تر از سری J40 معرفی شد و تولیدشان تا سال 1990 ادامه داشت. اتومبیلی که با هدف تامین راحتی بیشتر دارای تهویه مطبوع، بخاری عقب و فضای داخلی به روز شده‌ای بود و نسبت به اتاق کالسکه‌ای سری 40 از آن فرم جعبه‌ای در آمده و شکیل‌تر شده بود. این لندکروزرها گنجایش حمل 5 تا 8 نفر را داشتند و جالب اینکه در همان سال‌های ابتدایی یعنی در سال 1981 توانستمد تیراژ تولید و فروش بیش از یک میلیون دستگاه را بشکنند. نسخه‌ای از لندکروزر که در زمان خود یکی از بهترین آفرود‌ها بود واین موضوع می‌توانست بدلیل وجود محور یکپارچه همراه با قفل دیفرانسیل در آن باشد.



بر روی سری 60موتورهای مختلفی نصب می‌شد که نمونه‌های 4.0 و 4.2 لیتری 6 سیلندر بنزینی، موتور 3.4 و 4.0 لیتری دیزل و موتور 4.0 لیتری توربودیزل را شامل می‌شد البته نمونه وارداتی به ایران اکثرا دارای همان موتور بنزینی 4 و 4.2 لیتری بودند. گیربکس‌هایی هم که به روی آنها سوار می‌شد شامل 4 دنده دستی، 5 دنده دستی و برای اولین بار 4 دنده اتوماتیک بود که بازهم باید یادآوری کنیم نسخه‌های موجود در ایران از نوع 5 و 4 سرعته دستی بودند. تنها ضعف آفرودی این خودرو اما زاویه خروج نه چندان خوبش بود که در برخی مسیرهای پرجالش تا حدودی قابلیت‌های آفرودی‌ آن‌را محدود می‌کرد.



سری 60 در نیمه اول دهه 80 با نام FJ60 و با موتورهای 4.2 و 4 لیتری وارد بازار شد اما بعد از مدتی نسخه FJ62 آن هم به بازار آمد که عمده تفاوت‌هایشان در موتور و البته برخی تغییرات فنی و ظاهری دیگر بود. درواقع در مدل FJ60 همان موتور 4 لیتری L 2H بنزینی 2f سری "40" بکار گرفته شده بود اما در FJ62 ‌از یک پیشرانه به روز شده 3f با سیستم سوخت‌رسانی تزریقی الکترونیکی EFI (از سال 1988) استفاده می‌شد که کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان را برای آن بدنبال داشت. این موتور 4 لیتری(3995سی‌سی) از سری F پیشرانه‌های تویوتا بود که از سال 1985 مورد استفاده قرار گرفت. این پیشرانه نسبت به موتورهای 2F در بخش‌هایی از جمله مانیفولد‌های ورودی و خروجی هوا و دود، سرسیلندر و سیستم سوخت‌رسانی تغییراتی را به خود دیده بود، ضمن اینکه فضای جابجایی پیستون‌ها در درون سیلندر نیز کوتاه‌تر ار قبل شده بود تا تراکم درون سیلندر بالاتر رود. موتور آن از 4.2 لیتر به 4 لیتر تغییر حجم یافته اما در عین حال قدرتش چیزی در حدود 20 اسب افزایش یافته بود. مجموعه‌ای از تغییرات که در نتیجه آن ‌محدوده قرمز موتور نیز افزایش یافته و این امکان را فراهم می‌ساخت تا این موتور با راندمانی بیشتر و مصرفی کمتر برای مسافرت‌های جاده‌ای مناسب‌تر باشد. ناگفته نماند که قدرت آنهم از 135 اسب به 155 اسب‌بخار و گشتاورش از 284 به 303 نیوتن‌متر افزایش یافته بود.


 

FJ62 در جلو چهار چراغ داشت، در جلو‌پنجره کمی متفاوت بود و درهای جلو از شیشه بالابر‌های برقی بهره می‌برد. نسبت به مدل‌های FJ60 داشبورد قشنگ‌تری داشت، آینه‌های جانبی آن بزرگتر بود، ترمزهایش در جلو از نوع دیسکی،کلاچش بوستر‌دار و استارت آن نیز اصطلاحا از نوع ‌گیربکسی بود که در کاهش مصرف سوخت تاثیرگذار بود.  







FJ62 موجود در تصاویر البته از نوع کاربراتوری است اما آنچه که بیش‌از هر چیز دیگری جلب‌توجه می‌کند، نحوه نگهداری و سالم ماندن این خوودرو است. لندکروز فوق مدل 1986 بوده و تنها 129 هزار کیلومتر کارکرد دارد که توسط دوست‌عریزمون دکتر لطیف خریداری و اتومبیل برای استفاده در مسیرهای آفرودی تغییراتی از جمله تعویض تایرها و سپرها را به‌خود دیده است.



هر چند که لندکروزرهای امروزی (سری 100) در رده فول‌سایزها قرار می‌گیرند اما FJ62 را از حیث اندازه و قد و قواره باید پدر SUV‌های میدسایز امروزی دانست برای این منظور بدنیست بدانید که طول این خودرو 4750، عرضش 1800، ارتفاعش 1750 و ‌فاصله محوری‌اش 2730 میلی‌متر است که در قیاس با نسل آخر از سانتافه‌های موجود در کشور (طول4690، عرض 1880، ارتفاع 1680 میلی‌متر) کمی بزرگتر می‌باشد.




ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها