پایگاه خبری سرعت پرس

۱۲:۵۹ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
متین نصیری
گردآوری و نوشته: متین نصیری
آشنایی با اصطلاحات گرندپری:



با انتشار ویروس کووید 19 شیوع کرونا و ادامه تعطیلی مسابقات مجددا به سراغ آشنایی با قوانین و اصطلاحاتی رفتیم که عموماً مورد پرسش بخش زیادی از طرفداران این ورزش قرار دارد. بدنبال مطلب پیشین که در سرعت منتشر کردیم، اینبار  قصد داریم کمی موشکافانه‌تر و دقیق‌تر به بررسی اصطلاحات و قوانینی بپردازیم که برای عموم مردم خیلی آشنا نيست. اصطلاحاتی که هرچند بعضی موارد آن ممکن است ناآشنا باشند،اما جزیی لاینفک از دنیای هیجان‌انگیز فرمول‌یک به‌شمار می‌آیند.


نقشه و تصویر محدود پیت در پیست موناکو


پیت (Pit):

پیت به منطقه‌ای در جوار پیست مسابقه گفته می‌شود که از دو طرف به آن متصل است و در روبه‌روی گاراژ تیم‌ها قرار دارد.


پیت لین ابوظبی


پیت‌ لین (Pit lane):

پیت‌لین در هر پیست مسابقه از دو بخش تشکیل می‌شود.

الف) لین سرعت (Fast lane): سمت پیت‌وال قرار دارد و حداکثر سرعت در آن، تنها ۸۰ کیلومتر در ساعت است. البته در موناکو به جهت نوع پیست -که در کلاس شهری طبقه‌بندی می‌شود- مقدار مجاز سرعت آن کمتر از 80 کیلومتر در ساعت است.


اینر لین


ب) لین‌داخلی (Inner lane): بخش دیگری از پیت‌لین که روبه‌روی گاراژها قرار دارد و رانندگان برای انجام پیت‌استاپ در آن توقف می‌کنند.


پیت وال 


پیت بورد


پیت باکس فراری


پیت‌ وال (Pit wall پیت‌برد (Pit board) و پیت‌باکس (Pit box):

پیت‌وال به دیوار بین مسیر مسابقه و پیت‌لین گفته می‌شود، پیت برد تابلویی است که اطلاعات خاصی از قبیل تنظیمات لازم برای هر دور را به راننده نشان می‌دهد و پیت باکس جعبه‌ چرخ‌داری است که در زمان‌های شروع مسابقه، توقف طولانی در پیت لین (در هنگام پرچم قرمز) و یا بعضی موارد خاص در گاراژ  مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاورهای گرم کردن لاستیک و بعضی ابزارآلات در ابن جعبه قرار دارند.


پیت استاپ فراری 


لولی پاپ 


پیت استاپ (Pit stop) و آب‌نبات (Lollipop)!

تعویض تایر‌ها، تعویض بخش‌های آسیب‌دیده و یا تنظیم کردن بال جلو از جمله اموری است که در هنگام پیت‌استاپ انجام می‌شود.

تابلویی هم که به یک دسته متصل است و مناسب‌ترین زمان خروج راننده از پیت‌استاپ را به وی اعلام می‌کند، آب‌نبات نام دارد! این کار توسط نمایش چراغی روی تابلو انجام می‌شود که با سبز شدن آن راننده دنده ۱ را درگیر می‌کند.


چارلی وایتینگ مدیر اجرایی فرمول یک -که چندی پیش فوت نمود- و تیم آفیشیال در حال بررسی  و ارزیابی پیست کره


مقامات رسمی فرمول یک (Officials):

به‌طورکلی این افراد بر کار مارشال‌ها و استواردها نظارت مي‌كنند. در هر مسابقه ۷ نفر این وظیفه را برعهده دارند. ۵ نفر از آنها توسط FIA (فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی) و ۲ نفر دیگر توسط سازمان ملی ورزش کشور میزبان مسابقه، منصوب می‌شوند. چارلی وایتینگ ریاست این گروه را بر‌عهده دارد.

درخواست (Appeal):

اعتراض تیم به جریمه ناعادلانه‌ای که توسط داوران مسابقه برای راننده آن‌ها، درنظر گرفته شده است. این درخواست از طریق ایمیل به مقامات رسمی فرمول یک ارسال می‌شود.


داون‌فورس (Down force):

با داون‌فورس آشنا هستیم، نیروی رو به پایینی که در اثر عبور جریان هوا از روی بدنه خودرو ایجاد می‌شود. ارتفاع خودرو از سطح زمین (clearance)، تغییر زاویه بال‌ها و همچنین طراحی کلی بدنه از جمله عوامل مهم در تغییر میزان داون فورس هستند. به‌طورکلی در پیست‌های فنی (که پیچ‌های سرعت پایین دارند) به داون فورس بالایی نیاز است که خودرو RB13 در فصل گذشته توانست در این بخش فاصله معناداری با دیگران داشته باشد.


هوای کثیف                                                                                                               هوای تمیز 



هوای تمیز (fresh air) و هوای کثیف (Dirty air):

باتوجه به طراحی خاص خودروهای فرمول‌یک، عبور هوا از روی بدنه و بال‌ها باعث می‌شود که نوعی اغتشاش هوایی در عقب بدنه این خودروها به وجود آيد. به این جریان آشفته هوایی، اصطلاحاً «هوای کثیف» گفته می‌شود. این آشفتگی هوایی می‌تواند روی عملکرد خودروي پشت سری (خصوصاً روی داون‌فورس آن) تأثیر منفی بگذارد. بعد از عبور خودروي فرمول یک، این اغتشاشات هوایی به مرور رفع می‌شود که در این صورت «هوای تمیز» ایجاد می‌گردد.


طراحی و قطعات یک خودرو فرمول یک نقش مهمی در آیرودینامیک و در نتیجه درگ و مقاومت هوا دارند.



تایرها اصلی ترین نقش را در میزان چسبندگی (گریپ) خودرو به مسیر دارند


درگ (Drag) و گریپ (Grip):

درگ مقاومت هوا در مقابل حرکت خودرو است که باعث کاهش سرعت می‌گردد.

به میزان چسبندگی خودرو با سطح زمین (آسفالت) نیز گریپ گفته می‌شود. استفاده از تایرهای متفاوت و تغییرات در میزان داون‌فورس، می‌تواند باعث کاهش یا افزایش گریپ(چسبندگی) شود.




ریسینگ‌لاین (Racing line):

ریسینگ لاین درواقع بهترین مسیری است که یک راننده می‌تواند به اقتضای شرایط موجود انتخاب و طی نماید. در این انتخاب نیز نوع ایپکس، میزان گریپ، مقدار داون فورس و بسیاری از عوامل دیگر تاثیرگذارند.



بیش‌فرمانی (Over steer) و کم فرمانی (Under steer):

بیش‌فرمانی هنگامی رخ می‌دهد که با چرخاندن فرمان، چرخ‌های عقب زودتر از چرخ‌های جلو کشش خود را از دست بدهند. در این حالت چرخ‌های عقب لغزیده و قصد خارج شدن از مسیر را خواهند داشت. اما کم‌فرمانی نیز هنگامی رخ می‌دهد که چرخ‌های جلو زودتر از چرخ‌های عقب کشش خود را از دست بدهند. در چنین حالتی با چرخاندن فرمان، خودرو تمایلی به گردش نشان نمي‌دهد که برای رفع آن می‌بایست با کاهش سرعت، کنترل را در دست گرفت.


فلت اسپات


فلت‌اسپات (Flat spot):

در هنگام ترمزگیری شدید چرخ‌ها قفل می‌شوند، سپس با کشیده شدن چرخ روی آسفالت بخشی از تایر جدا شده و سطح صافی ایجاد می‌گردد که به آن فلت اسپات می‌گویند. اگر فلت‌اسپات بزرگ باشد، لرزش‌های شدیدی را در هنگام حرکت ایجاد می‌کند.



شوماخر ملبورن 2012 و گیر افتادن در گراول



گراول (Gravel) و ماربل‌ها (Marbles):

گراول سنگ‌ریزه‌های حاشیه مسیر است که براي کاهش سرعت خودرو و تامین ایمنی رانندگان در صورت خروج از پیست درنظر گرفته شده است. البته گراول‌ها عیب بزرگی دارند به اين صورت که اگر خودرو در آن متوقف شود، دیگر نمی‌توان آن‌را حرکت داد و حتماً باید توسط جرثقیل به بیرون هدایت شود. ماربل‌ها نیز تکه‌های لاستیکی هستند که که عموماً در حاشیه ریسینگ‌لاین قرار دارند و باعث کاهش سرعت خودرو می‌شوند.



اسلیپ استریم (Slip streaming):

تاکتیک خاصی است که رانندگان برای سبقت به‌کار می‌برند. در این شیوه، اتومبیل می‌بایست نزدیک به خودروی جلویی و در فضای کم‌فشار عقب آن قرار گیرد تا میزان درگ کاهش یافته و با افزایش سرعت، شرایط برای سبقت‌گیری فراهم گردد.



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: