پایگاه خبری سرعت پرس

۱۶:۳۱ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
امیر حسین اقتداری
نوشته: امیرحسین اقتداری
خریداران تویینگو این ماشین را برای دل خود می‌خریدند نه برای تاثیرگذاری بر اطرافیانشان!



سرعت پرس:

 قطعا برای شما هم پیش آمده است که با نگاه کردن به یک تصویر، برنامه تلویزیونی و یا هر چیز دیگری حس مثبت و خوبی را دریافت کنید. اگر هم علاقمند به دنیای خودرو باشید مطمئنا خودرو‌های مختلفی هستند که چنین حسی را به شما منتقل کنند. برای ما ایرانی‌ها معمولا پیکان و رنو۵ دو اتومبیل خاطره‌انگیزی هستند که در طول سال‌ها تولید در قلب‌هایمان جایی ویژه باز کرده‌اند. مضاف بر اینکه برخی دیگر از خودروها هم فارغ از اینکه در بازار کشور عرضه شده باشند یا نه، هر کدامشان می‌توانند برای ما جذاب بوده و یا حسی خوب را به ما منتقل کنند. در این فرصت کوتاه قصد معرفی یکی از این‌دست خودرو‌ها را داریم. اتومبیلی که شاید بدلیل راه نیافتن به بازار ایران برای مردم ما خودرویی غریبه و نا آشنا باشد اما با توجه به برخی از ویژگی‌های و خصوصیاتش همچون طراحی بدنه و کابین، حداقل برای من نگارنده بسیار جذاب و جالب است: نسل اول از رنو تویینگو که با ورودش به بازار در سال 1993 نظر بسیاری از مردم را به سوی خود جلب کرد.

 


 تولید اولین نسل این فرانسوی به‌حدود سال‌ 1989 باز می‌گردد. زمانی‌که رنو  به فکر جایگزینی خودرویی کوچک با رنو 4 شد و از مدیر پروژه خود "ایو دوبریل" خواست تا تولید یک ماشین کوچک جمع‌و‌جور، اقتصادی و راحت را در دست بگیرد. اتومبیلی که ما از آن به عنوان یک خودروی دانشجویی یاد می‌کنیم. با این توصیف طراحی‌ Twingo بر پایه فلسفه "طراحی هزینه" انجام شد و مأموریت تیم طراحی، پیشنهاد یک اتومبیل جمع‌و‌جور  و اقتصادی با طرحی پیشگام و جذاب بود که از قیمتی مناسب برخوردار باشد. برای رسیدن به این هدف نیز تنها راه‌حل این بود که یک رویکرد کاملاً متفاوت با هدف آسان‌تر کردن زندگی در نظر گرفته شود. رویکردی که در آن هزینه‌های اضافی حذف شده و با نوآوری‌های منحصر به فردی همچون مانند صندلی عقب کشویی روبرو باشیم. پروژه کلید خورد و تویینگو در سال 93 عرضه شد. زمانی‌که به‌واسطه آزاد بودن واردات خودرو به ایران می‌توانست در کنار محصولاتی چون دوو ماتیز  پایش به کشور ما نیز باز شود.


 

 

تویینگو در فرانسه تولیدش تا سال2007 و ‌ در کلمبیا تا سال ۲۰۱۲ ادامه یافت! طراح مستقیم‌ آن‌ "پاتریک لو کومنت" یکی از طراحان  برجسته رنو بود کهنسل دوم مگان  راهم تولید نمود.  لو کومنت نیز "ژان پیر پلو" را برای توسعه مدل تولیدی در نظر گرفت و او بر پایه طرحی غیر متعارف چهره اتومبیل را به مانند یک "لبخند" طراحی نمود. صفحه نمایشگر داشبورد برای راننده شامل سرعت‌سنج‌، آمپر سوخت‌، ساعت‌، کیلومتر‌شمار و ثبت اطلاعات سفر بود که از طریق یک دکمه کنترل می‌شد. یک نوار چراغ هشدار‌دهنده نیز در پشت فرمان قرار داشت و صندلی عقب همچون صندلی‌های جلو دارای مکانیزم کشویی بود تا بتواند فضای حمل بار و یا فضای صندلی عقب را افزایش دهد!


 

تویینگو از یک معماری مونوباکس برخوردار بود که امکان توزیع بهتر فضای بین محفظه موتور و کابین را فراهم می‌کرد. در این طراحی، چرخ‌ها نیز به منتهای چهار‌گوشه خودرو منتقل شده بودند تا فضای کوچک داخل کابین به بهترین شکلی بهینه شده باشد. سبز، قرمز، زرد و آبی عرضه شده برای این فرانسوی -که در تصاویر نیز مشهود است- هر کدامشان به نوبه خود خاص بودند و نام‌های مختص به‌خود را داشتند. به اعتقاد کارشناسان، تویینگو چیزی کمتری از رنو اسپیس نبود، شخصیتی متمایز با یک طراحی بیرونی انعطاف پذیر  که قدرت و زیبایی را با چهره ای لبخند مانند نشان می‌د اد.

 

 


در زمان معرفی Twingo از نظر قد‌، عرض و اندازه کابین در بخش اتومبیل‌های مینی شهری در صدر کلاس خود قرار گرفت. همانطور که پیشتر هم اشاره شد مهم‌ترین ویژگی داخل کابین تویینگو  طراحی خلاقانه صندلی‌های کشویی عقب به گونه‌ای بود که هم فضای عقب را متناسب با قد سرنشینان تغییر می‌داد و هم آن‌را برای دو سرنشین به صورت تخت‌خواب تاشو می‌کرد. یك پیشنهاد منحصر به فرد که تاکید بر طرح هوشمند و تطبیق‌پذیری Twingo داشت.



تویینگو ی نسل اول در  طی سال‌های ۱۹۹۳ الی 2007 میلادی با پیشرانه‌ها‌یی با حجم ۱۱۴۹ تا ۱۲۳۷ سی‌سی عرضه شد که‌ قادر بر تولید ۵۵ تا ۶۰ اسب‌بخار و ۹۰ تا ۹۳ نیوتن‌متر گشتاور بودند. مصرف این کوچولوی دیفرانسیل جلو- با پیشرانه‌های مذکور- از ۶ تا ۶.۳ لیتر در هر صد کیلو‌متر -بطور ترکیبی- متغیر و در آن زمان دارای استاندارد یورو یک بود. گیربکس آن 5 سرعته دستی، 3 دنده اتوماتیک و 5 سرعته نیمه‌اتوماتیک بود. اتومبیل 3 در بود و تنها با  790 کیلو وزن و کمتر از 3.5 متر(3.430) طول، جثه‌ای بسیار کوچک داشت. جالب اینکه حتی رادیو هم در این اتومبیل به عنوان یک آپشن قابل‌سفارش بود اما امکان سفارش سقف بازشونده پارچه‌ای نیز برای آن وجود داشت!


 

سوژه اصلی ما در این مجال نسل اول تویینگو بود اما با این حال بد نیست بدانید که تویینگو در 3 نسل تولید شد و آن را باید یکی از خودروهایی با عمر طولانی دانست چراکه تنها نسل اول آن از سال 93 تا 2007 (به مدت 14 سال)، نسل دوم تویینگو II تا 2014 به مدت 7 سال و تولید نسل سوم تویینگو III تا همین زمان ادامه دارد. جالب اینکه نسل دوم به مقدار قابل‌توجهی بزرگتر از نسل اول اما نسل سوم مجددا کمی کوچکتر شد. با این حال اما فاصله محوری مدل آخر به‌شکل محسوسی بزرگتر از مدل‌های قبلی شد. تویینگو II با 4 موتور بنزینی 1.2 و یک موتور 1.5 لیتری دیزل عرضه شد و تویینگو III با 4 موتور ‌بنزینی عرضه می‌گردد. نکته جالب در مورد نسل سوم اما چیدمان و آرایش موتور است. پیشرانه این مدل  در عقب خودرو نصب شده و انتقال قدرت نیز در آن به عقب خودروست.


تویینگو 2 فیس لیفت که در زمان عرضه از چهره جذاب و مقبولی برخوردار بود


تویینگو3

تویینگو3 با موتور عقب 


 

 

 

تاریخ‌نگاری تویینگو

  1993: در این سال تولید تجاری Twingo، به دنبال پیش نمایش چند ماه قبل‌تر آن در نمایشگاه اتومبیل پاریس 1992 آغاز شد.

 

1994: یک سال پس از عرضه تویینگو، یک فرانسوی با تویینگوی خود 240 هزار کیلومتر مسافت را آنهم در شرایط سخت محیطی استرالیا طی نمود ‌تا نشان دهد قابلیت اطمینان این اتومبیل تنها به استفاده‌های درون شهری محدود نمی‌شود. در پایان سفر  نیز اتومبیل توسط یک هنرمند بومی نقاشی شد.

 

1994: نسخه شبه اتوماتیک(نیمه اتوماتیک) این خودرو بدون کلاچ عرضه شد.

 

1996: نسخه‌های لیمتد ادیشن بنتون و اتوماتیک 3 سرعته تویینگو ماتیک با 5 اسب قدرت بیشتر (60 اسب‌بخار) معرفی شد.

 

1998: اولین به‌روزرسانی تویینگو در این سال صورت گرفت که بخش‌هایی چون شاسی، صندلی‌ها، داشبورد، چراغ‌ها و سپر جلو را شامل می‌شد. در این سال نسخه الیت با نسخه محدود نیز معرفی شد.

 

1999: نسخه برتر از سری Initiale پاریس معرفی شد.

 

2000: در این سال نمونه قوی‌تر 75 اسبی با گیربکس سکوئنشال کوئیک شیفت معرفی شد.

 

2005: نسخه خاص Kiss Cool در این سال معرفی شد.

 

2007: پس‌از 14 سال بی‌وقفه و تولید 2.075.300 دستگاه تویینگو 1 در اروپا آخرین نمونه آن تولید شد تا از این تاریخ نسل دوم آن در خط تولید قرار گیرد.

 

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه ترین ها