پایگاه خبری سرعت پرس

۱۵:۵۸ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
مهندس ارسلان سلیمانیان
نوشته: مهندس ارسلان سلیمانیان
معرفی 1+4 خودروی چینی بازار ایران که فارغ از توانایی‌های فنی، دارای چهره زیبا و طراحی عامه‌پسند هستند



سرعت‌پرس: با خودتان روراست باشید! بالاخره روزی فرا می‌رسد که شما هم مجذوب محصولات چینی بشوید! هرچقدر هم که انسان محافظه‌کار و سنت‌گرایی باشید بالاخره یک روز با این واقعیت کنار خواهید آمد که نمی‌توان خودروی چینی را نادیده گرفت. شاید آن‌روز همین امروز باشد! واقعیت این است که گذشت آن دورانی که خودروهای چینی، محصولات بدقواره و بی‌هویتی بودند که صرفا به لطف قیمت مناسب، مشتری جذب می‌کردند. چینی‌ها چند سالی می‌شود که با به خدمت گرفتن موسسات طراحی و طراحان مطرح جهان و البته بریز و بپاش‌های آنچنانی به دنبال خلق هویت و زیبایی بصری در محصولات خود هستند. آنها در این عرصه موفق بوده‌اند و روز‌به‌روز بر تعداد خودروهای چینی خوش بَر و رو اضافه می‌شود. از آنجا که طی یک دهه اخیر، بازار ایران به‌حیاط خلوت چینی‌ها تبدیل شده و هرروز بر تنوع محصولات چینی در بازار داخلی اضافه می‌شود، می‌توان چند مورد از این خودروهای خوش قیافه و دل‌ربا را نیز در خیابان‌های کشورمان مشاهده کرد. در این گزارش به‌سراغ 1+4 خودروی چینی زیبا رفته‌ایم که اگر توانایی‌های فنی و حرکتی آن‌ها را نپسندیم و یا حتی افزایش قیمت‌هایشان راهم باور نکنیم اما باز نمی‌توان از زیبایی و تناسب اندام آنها به سادگی عبور کرد!



چری تیگو 7

تیگو 7 برای نخستین‌بار در سال 2016 در نمایشگاه خودرو پکن معرفی شد. این خودرو را باید سردمدار محصولات «چری» دانست، خودرویی که انقلاب طراحی این شرکت با همین محصول رقم خورد. مهم‌ترین نکته در خصوص طراحی ظاهری تیگو7، فرم چراغ‌های بوم‌رنگ شکل جلو و چراغ‌های 6 ضلعی عقب است که بسیار مدرن و تاثیرگذار طراحی شده‌اند. در نمای جانبی نیز رینگ‌های 19 اینچی (که پیش از این در کمتر خودروی چینی سراغ داشتیم!)، بر ابهت و وقار این کراس‌اوور سایز متوسط افزوده است. در داخل کابین نیز اوضاع به همین روال است و با یک دکوراتیو مدرن و مد روز مواجه هستیم. این خودرو با پیشرانه‌های 2 لیتری تنفس طبیعی و 1.5 لیتری توربو به بازار عرضه می‌شود که اولی دارای 120 و دیگری دارای 150 اسب‌بخار قدرت است. همچنین این پیشرانه‌ها می‌توانند به ترتیب 180 و 210 نیوتن‌متر گشتاور را تولید کنند. ضمن آنکه یک جعبه‌دنده خودکار از نوع 6 سرعته وظیفه انتقال قدرت به محور جلو را بر‌عهده دارد. این خودرو که دوسال پیش (پیش از شروع موج تازه گرانی) با قیمت 119 میلیون تومانی به بازار عرضه می‌شد امروز و در اوایل پاییز 99 با قیمت تقریبی نردیک به 500 (460) میلیون تومان دست به‌دست می‌شود.



چری آریزو

طی سال‌های گذشته عادت کرده بودیم که خودروهای چینی‌(مانند دیگر خودروهای روز دنیا) با تاخیر چند ساله به ایران بیایند. گاها حتی سابقه داشت که خودرویی در چین از رده خارج می‌شد و بعد به ایران می‌رسید! اما این‌بار جدیدترین محصول چری با نام آریزو 5 همزمان با بازارهای جهانی به ایران نیز آمد و در همان روزهای نخست در اختیار خودرونویسان و فعالان رسانه‌ای خودرو قرارگرفت تا این اصحاب رسانه از نزدیک با آن آشنا شوند. آریزو با پیروی از زبان طراحی کره‌ای‌های در یک کلام شیک از آب درآمده و و اگر کمی منصف باشید آن را فارغ از ملیتش، محصولی با طراحی مدرن و چشم نواز خواهید یافت. به این طراحی چشم‌نواز، ایمنی بالای کابین که توانسته 5 ستاره کامل از موسسه ایمنی سنجی CNCAP را دریافت کند، اضافه کنید تا ببینید آریزو دست‌کم در ظاهر با دست پر آمده. اما داشته‌های آریزو به همینجا ختم نمی‌شود چراکه بهره‌گیری از یک موتور1.5 لیتری به همراه جعبه دنده CVT که مهندسان آلمانی برای چری ساخته، این خودرو را محصولی قابل اعتماد بر روی جاده ساخته است. پیشرانه مذکور توانایی تولید 116 اسب‌بخار قدرت و 148 نیوتون‌متر گشتاور را دارا بوده و میانگین مصرف سوخت آن نیز 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. آریزو هم‌اکنون قیمتی معادل 130 الی 150 میلیون تومان دارد. 



سال گذشته اما مدل آریزو6 نیز وارد بازار شد که به مراتب زیباتر از برادر کوچکتر خود می‌باشد. اگر اکسنت را رقیب کره‌ای آریزو 5 بدانیم، النترا رقیب آریزو6 خواهد بود. خودرویی با موتور 1.5 لیتری توربو گیربکس سرحال 9 دنده دو کلاچه که با 147 اسب بخار قدرت به خوبی از عهده وظایف سربلند بیرون می‌آید.  آریزو 6 ای روزها قیمتی در حدود 420 میلیون دارد! 



لیفان 820

اما خودرویی که تا قبل از گرانی بی معنای خودرو قیمتی حدود 90 تا 100 میلیون داشت و حالا حدود 270 میلیون(دست دوم) قیمت دارد، یک چینی خوش‌قیافه دیگر است که حداقل 3سالی هست که حسابی دلبری می‌کند! تعدادی از مشتریان سدان‌های کره‌ای را به سمت خود کشانده است. لیفان 820 که عنوان بزرگترین سدان چینی بازار ایران را یدک می‌کشد، با چهره‌ای پخته و موقر (که بازهم کمتر از چینی‌ها سراغ داشتیم) یکی از گزینه‌های خوب بازار(از حیث طراحی) به شمار می‌آید. درواقع طراحی این خودرو به خصوص در نمای جلو بی‌شباهت به محصولات آلمانی نیست و با آنکه اصالت برند این خودرو چینی است، اما قطعات الکترونیکی آن توسط شرکت بوش آلمان، سامانه تهویه مطبوع آن توسط شرکت Valeo فرانسه-اسپانیا، مجموعه ادوات دینامیکی آن ساخت شرکت معروف JTERT ژاپن و در نهایت جعبه‌دنده آن توسط شرکت صاحب‌نام DSI استرالیا ساخته شده است! حالا به‌ما حق دادید تا با احترام بیشتری به 820 نگاه کنیم؟! لیفان برای این خودرو یک پیشرانه 2.4 لیتری 16 سوپاپه در نظر گرفته که توانایی تولید 160 اسب‌بخار قدرت و 220 نیوتن‌متر گشتاور را داراست. جالب است بدانید که مهندسان لیفان برای ساخت موتور و شاسی این خودرو از مهندسان انگلیسی نیز کمک گرفته‌اند تا 820 یکی‌از بین‌المللی‌ترین ساخته‌های این شرکت لقب گیرد.



چانگان ایدو

شاید اگر از قبل نمی‌دانستیم که «ایدو» ساخت کشور چین است، هرگز نمی‌توانستیم ملیت این سدان سایز متوسط را حدس بزنیم. این خودرو بر خلاف اکثر محصولات چینی، از دیگر خودروهای سرشناس قدیمی کپی نشده و دارای هویت مستقل است. چراغ‌های کشیده جلو و عقب به‌همراه آینه‌های جانبی و ستون‌ها (که به شکلی هنرمندانه طراحی شده)، از ایدو، محصولی جذاب ساخته که به سختی می توان آن را دوست نداشت. ضمن آنکه استفاده از رنگ‌های شاد و متنوع توسط سازنده وطنی سبب شده تا ایدو طیف وسیع‌تری از رانندگان خانم و جوانان مدگرا را به سمت خود جذب کند. با آنکه ایدو محصول سال 2012 است، اما پس‌از گذشت حدود 6 سال از زمان عرضه، هنوز طراوت نسبی خود را حفظ کرده است. این خودرو دارای پیشرانه 4 سیلندر به حجم 1.6لیتر بوده که می‌تواند 122 اسب‌بخار قدرت و 160 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. همچنین این خودرو از نوع دیفرانسیل جلو بوده و دارای جعبه‌دنده 4 سرعته خودکار است. با آنکه امروز یافتن مدل‌های صفرکیلومتر این خودرو در بازار امری دشوار است اما نمونه‌های کارکرده ایدو (مدل 94 و 95) با قیمت تقریبی 200   میلیون تومان قابل خریداری هستند.



جک S5

جی‌ای‌سی S5 یا همان جک S5 یکی از چینی‌های خوش اقبالی محسوب می‌شود که توانسته فروش بسیار بالایی را در بازار تجربه کند. این خودرو اقبال خوب خود را بیش از هرچیز دیگری مدیون چهره و البته موتور توربوی خوبی است که به روی آن نصب شده است. طراحی S5 در جلو شما را به یاد توسان انداخته و در عقب هم یادآور محصولی از آئودی به‌گونه‌ای است که نظرتان را حسابی به خود جلب می‌کند. درواقع شباهت این خودرو به کره‌ای‌ها مزیت اصلی آن در بازاری شده که شیفته کره‌ای‌ها هستند و اتومبیل با برخورداری از سطح تجهیزاتی مقبول و موتوری نسبتا قدرتمند توانسته نظر خریداران را به خود جلب نماید. این خودرو از بدو ورود خود به بازار با تکیه بر چهره‌ بازارپسندی و سیاست‌های موفق شرکت عرضه‌کننده توانست فروش موفق و بسیار بالایی داشته باشد. حجم موتور جک S5، 2 لیتر بوده، مجهز به توربوشارژر است، استاندارد آلایندگی آ‌ن یورو5 می‌باشد و برخلاف اکثر چینی‌های بازار –که مجهز به گیربکس CVT هستند- از یک جعبه‌دنده اتوماتیک 6 سرعته دوکلاچه بهره می‌برد. قدرت آن 174 اسب و گشتاورش 265 نیوتن‌متر است و اتومبیل با توجه به ابعادش، مناسب یک خانواده 4 نفره می‌باشد. S5 در حال حاضر در اوضاع آشفته این روزهای بازار آزاد قیمتی در  حدود 360 میلیون دارد.



دامای X7

اما آخرین عضو این لیست، یک شاسی‌بلند زیبا و اغواگر بوده که قرار است تا چند‌ماه دیگر روانه بازار ایران شود. محصولی به نام «دامای X7» که زمستان سال گذشته در تهران رونمایی شد. شاید فکر کنید که ما اغراق می‌کنیم اما X7 را باید تلفیقی از فولکس‌واگن تیگوان و رنج‌روور دانست! این تلفیق آنقدر استادانه و با وسواس بالا صورت گرفته که اگر با برند و ملیت این خودرو آشنا نباشید، آن را با یک شاسی‌بلند آلمانی یا انگلیسی اشتباه خواهید گرفت. این خودرو به جدیدترین تجهیزات رفاهی و ایمنی مجهز شده که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به وکیوم درب‌ها، سقف پانورامیک، چراغ جلو لیزری، دوربین 360 درجه، اتوپارک خودکار، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی و 6 کیسه هوای ایمنی اشاره کرد. گفتنی آنکه دامای X7 از یک پیشرانه 2 لیتری 175 اسب‌بخاری بهره می‌برد که 250 نیوتن‌متر گشتاور را نیز تولید می‌کند. با آنکه زمستان سال گذشته و در حین رونمایی از این محصول، صحبت از قیمت 198 میلیون تومانی برای X7 بود اما امروز  با قیمت فراتر از 500 میلیون تومان عرضه می‌شود. 

در آخر اما بد نیست به این نکته اشاره کنیم که باوجود اینکه اصلا تصورمان نمی‌رفت که در عرض تنها چندماه قیمت چینی‌ها با نزدیک شدن به محدوده نیم میلیاردی جای مرسدس، تویوتا و ب‌ام‌و را بگیرد اما این اتفاق افتاد و اگر بلایی به نام کرونا ویروس نمی‌آمد چه بسا که بالاتر از این هم می‌رفت. 



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه ترین ها