پایگاه خبری سرعت پرس

۱۵:۲۵ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
نگاهى به سیتروئن XM / نوشته امیرحسین اقتداری



"فرش جادویی” لقب خودروی لوكسى با نام XM بود که در طی سال‌های ۱۹۸۹ الی ۲۰۰۰ ميلادى توسط سيتروئن به تولید رسید. خودرویی که در سال ۱۹۹۰ به عنوان اتومبيل سال اروپا برگزیده شد و در ۱۴ جشنواره از اين دست نیز نامزد دريافت جايزه شد. شايد بد نباشد بدانید كه XM قرار بود‌ در ایران نيز توسط پارس خودرو به عرضه برسد و حتی تعدادی از آن براى تست راهى جاده ها شد اما نهايتاً توليدش در ايران به سرانجام نرسيد.


اما چرا فرش جادویی؟! 
سيتروئن از ديرباز به عنوان خودروسازى برخوردار از طراحى و فناورى هاى خاص در محصولات خود معروف بوده است. خودروسازى با طراحى خاص در محصولات كه همواره جلوتر از زمان خود بوده است. يكى از فناورى خاصى كه اين كمپانى در استفاده از آن همواره شهره بوده است سيستم تعليق پيشرفته هيدروپنوماتيك است كه بواسطه حضور زانتيا در بازار ايران، براى مردم ما چندان غريبه نيست. تعليقى  خاص و بسيار نرم با قابليت تنظيم كه وجود آن در مدل XM، لقب فرش جادويى را براى آن به بدنبال داشت. این تعلیق، همچنين قابلیت تنظیم ارتفاع را در اختیار می‌گذاشت که راننده با استفاده از آن  می‌توانست بسته به شرايطى خاص و با ارتفاع دلخواه به رانندگی خود بپردازد. گذشته از اين موضوع، تعليق فوق  دارای بخش‌هایی کروی شكل حاوی نیتروژن بود که در عمل کار کمک فنر را می‌کردند. 


همانطور که اشاره شد، تعلیق این سیتروئن یک نمونه خاص به حساب می‌آمد، علاوه بر آن بسیار نرم بوده و هنگام سواری با اتومبیل، حس رانندگی با شیئی پرنده به سرنشين القا می‌شد و همين موضوع دليل انتخاب لقب فرش جادويى براى اين خودرو بود.
 
يكى ديگر از موارد قابل توجه در اين خودرو نيز تنوع پيشرانه در XM بود تا جايى كه در طی ۱۱ سال تولید، ۱۷ پیشرانه‌ مختلف بر روى آن بكار گرفته شد.  


شروع خوب اما پايانى ناموفق  

XM خودرویی بود که در طول تاریخ تولیدش، ابتدا در حوزه فروش موفق عمل کرد؛ اما در ادامه و در اواخر سالهاى توليدش متحمل شکست شد. برنامه تولید و فروش سیتروئن برای این خودروى لوکس، سالانه عرضه حدود ۱۶۴هزار دستگاه یا به طور دقیق‌تر ۴۵۰ خودرو در روز بود که هیچگاه حتی در دوران اوج هم محقق نشد، اما با اين حال، این امر دلیلی بر ناموفقی XM نبود چراكه در طی سال‌های۸۹،۹۰،۹۱ و ۹۲ میلادی افراد بسیاری به خرید این فرانسوی اقدام کردند بطوریکه در سال ۹۱ -که اوج موفقیت این فرانسوی به حساب می‌آمد- بیش از ۱۰۰هزار دستگاه فروخته شد که اين باز هم کمتر از تيراژ توليد مدنظر كمپانى بود.


 در رابطه با XM بك نكته فراموش نشود و آنهم طراحى خاص اين خودرو توسط برتونه است كه بسيارى آن را نقطه قوت آن و برخى ديگر چهره آن را دليل عدم موفقيتش در فروش دانسته اند! 
با همه اين حرف ها آنچه مسلم است طراحى XM جلوتر از زمان خود بود و اين نكته اى است كه 
نبايد به سادگى از كنار آن گذشت. همانطور که اشاره شد ايكس-ام در سالهاى آخر نتواست در فروش موفق عمل كند و حتى با وجود عرضه نمونه فیس لیفت-که بسیار شبیه به زانتیا بود- و تولد نسخه سدان از آن باز هم نتیجه مطلوب از فروش حاصل نشد و دست آخر  در سال ۲۰۰۰ میلادی سیتروئن پس از عرضه ٣٣٣.٧٧٥ دستگاه از توليد آن دست کشید. 




اما چرا سِیر فروش اين خودرو پس از سال ۹۰ نزولی شد؟ 

اولين دليل را بايد در سگمنت اين خودرو جستجو كرد. رده اى از سدان هاى لوكس كه در آن رقباى سرسختى چون ب ام و سرى ٥، مرسدس و آئودى حضور داشتند. دومين دليل در کیفیت پایین این خودروى نسبتاً لوكس بود. دليلى که می‌تواند به تنهایی تمام مزایا را زیر سوال ببرد، چراکه تقریبا تمام خریداران اتومبیل یا هر محصول لوکسی، در اولین درجه بدنبال کیفیت و ماندگاری خودروى خود هستند. 
با تمام اين حرف ها  هیچگاه نباید از امکانات و طراحی بسیار جالب این خودرو به راحتى گذشت. 
آنچه مشخص است سيتروئن XM همچون ديگر محصولات   سيتروئن DS، 2CV و .... از نمونه هاى خاص دنياى خودرو است كه نامش در تاريخ صنعت خودروسازى ماندگار مى ماند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه ترین ها