پایگاه خبری سرعت پرس

۱۷:۳۳ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۹
نوشته امیرحسین اقتداری


سرعت پرس: ‌
سال ۱۹۵۱ بود كه يك مهندس آلمانی به نام فلیکس وانکل، پیشرانه‌ای درونسوز با ساختارى جدید را به جهان عرضه کرد.  موتوری دورانی، درونسوز و غیر معمول که بیش از هر شرکت خودروسازی مزدا به آن بها داد و به ارتقا آن پرداخت. موضوعى كه تا حدودى شهرت پیشرانه‌های وانکل در اتومبیل‌های مزدا را توجیه می‌کند. موتور‌هايى که با وجود برخوردارى از مزایایی همچون اشغال فضای کمتر، صدای جذاب، بازده بالا و نرمی در عملکرد، امروزه در هیچ خودروی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و درواقع مزدا آر ايكس٨ آخرین اتومبیلی بوده که در آن از پيشرانه وانکل استفاده شده است. اما چرا؟! 
واقعیت امر اين است که این پیشرانه‌ها علی رغم تمامى اين مزایا، بدون عيب هم نيستند. برای مثال ميزان آلاینده هاى آن زیاد است، پر مصرفند و به مرور به روغن سوزی ميوفتند. با اين توصيف بايد گفت كه در عصر امروزى همان دو فاكتور ميزان بالاى آلاينده ها و مصرف بيشتر براى كنار گذاشتن اين نوع از انجين ها كفايت مى كند تا سال ۲۰۱۲ که مزدا ار ايكس٨ از خط تولید خارج شد، آخرين سال توليد اين نوع از پيشرانه ها باشد. 


اما این گونه پیشرانه‌ها ‌چگونه كار مى كند؟  
همانطور که پيش تر اشاره شد موتور‌های وانکل از نوع درونسوز و عملكرد آن نه در يك جهت بلكه به صورت دورانى بوده و اين به اين معنى است كه پيستون درون محفظه سيلندر به صورت چرخشى عمل مى كند. در موتورهاى وانكل، روتور که در واقع همان قسمت اصلی‌ و مشهور‌تر اینگونه پیشرانه‌ها است و شكلى شبيه به مثلث پف كرده دارد، بخش ورودی سوخت، خروجی گاز، شمع، چرخ دنده‌ای با زمان بندی ثابت، چرخ‌دنده‌ داخل روتور و یک محفظه بیضی شکل housing يا همان سيلندر- که روتور در درون آن قرار گرفته و تقریبا تمام فرآیند‌ها در آن انجام می‌شود- بخش هاى اصلى این نوع پیشرانه‌ها هستند. نحوه کارکرد اين موتورها نيز به این گونه است که در ابتدا سوخت به همراه هوا به داخل محفظه بیضی شکل وارد شده، سپس به همراه روتور که سه گوشه‌اش بر این قطعه مماس است حرکت کرده و فشرده می‌شوند؛ هنگامی‌که این مخلوط به نهایت فشردگی رسیدند، شمع یا شمع‌ها جرقه زده و احتراق صورت می‌گیرد و در نهایت با حرکت روتور گاز تولید شده به بیرون از محفظه هدایت می‌شود. برای براى درك  بهتر به  تصویر زیر توجه كنيد.


برند‌هایی همچون: مزدا در مدل‌هاى آر ايكس٨ کازمو و آرايكس٧ و....، داتسون در مدل داتسون ۱۲۰۰، مرسدس بنز در کانسپت ان اس يو و صد و يازده و سیتروئن در اتومبیل ام ٣٥ تنها برخی از استفاده کنندگان پیشرانه‌های وانکل در طول تاریخ اتومبیل سازی بوده‌اند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
تازه ترین ها