پایگاه خبری سرعت پرس

۱۴:۴۲ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
نگاهی گذرا به مک‌لارن long tail 765LT / نوشته: امیرحسین اقتداری
در همان زمان معرفی و تولید 720s، ساخت محصولی با توان داینامیکی بالا‌تر در برنامه مک‌لارن بود و حالا 765LT این نقش را بخوبی بازی می‌کند.

 


مکلارن (long tail) 765LT                                                          

سال ۲۰۱۷ مک‌لارن اقدام به معرفی و عرضه خودرویی جدید به نام 720S  کرد که از نظر نگارنده و خیلی از علاقمندان به خودرو یکی از بهترین خودرو‌های جاده‌ای تولید شده توسط این برند بریتانیایی است چراکه اولا دارای قیمتی بسیار معقول نسبت به مهندسی کم نظیرش است، دوماً بدنه آن آیرودینامیک و در عین حال بسیار زیبا از آب در آمده است، سوماً اینکه عملکرد پیشرانه آن -که با اعمال تغییراتی برای مدل سنا نیز استفاده شده است- فوق‌العاده است ‌و آخرین نکته اینکه قدرت، شتاب و هندلینک آن بسیار خوب است. با همه این محاسن اما شرکت سازنده گویا راضی نشده و  آن را باز هم ارتقا داده و ماحصل کار چیزی از آب درآمده است که نام آن را 765LT گذاشته‌اند.  

 

 

 

با مقدمه بالا می‌توان حدس زد که پیشرانه استفاده شده در‌765LT  همان موتور چهارلیتری‌ دو‌توربو مورد استفاده در 720s با کد M840T  است با این تفاوت که توان خروجی‌اش را بیشتر از قبل کرده‌اند بطوری‌که در اتومبیل مورد بحث قدرت آن به ۷۵۵ اسب‌بخار(۷۶۵ ps) و گشتاورش به ۸۰۰ نیوتن‌متر رسیده است. 765LT‌ همچنین ‌۸۰ کیلوگرم سبک‌تر از‌720s  بوده و وزنی معادل ۱۲۹۹ کیلوگرم دارد. 



مجموعه‌ای از تغییرات که در کنار بهبود آیرودینامیکی، شتاب صفر تا صد ۲.۸ و صفر تا ۲۰۰ کیلو‌متری ۷.۲ ثانیه‌ای را برای آن رقم زده است! جالب است بدانید که این اتومبیل جذاب، قدرتمند و سبک بهترین نسبت قدرت به‌وزن را در کلاس خود دارد! اما از دیگر تفاوت‌های فنی نمونه LT قابل سفارش بودن کالیپر‌های مدل سنا بر روی این خودرو می‌باشد، البته ناگفته نماند که دیسک‌ها همان نمونه استفاده شده در 720s می‌باشد. جالب اینجاست که علی‌رغم این کاهش وزن ۸۰کیلوگرمی و افزایش قدرت، حد‌اکثر سرعت این خودرو ۱۱ کیلومتر از نمونه پایه (720s) کمتر بوده و معادل ۳۳۰ کیلو‌متر بر ساعت می‌باشد. شاید برایتان سوال باشد که چرا حداکثر سرعت آن کمتر از 720s است؟ پاسخ روشن است: افزایش شتاب و ارتقای هندلینگ برای بهبود عملکرد در پیست و جاده.

 


می‌رسیم به ‌بحث ابعاد خارجی 765LT، این‌خودرو نسبت به 720s، ‌پنجاه و هفت میلی‌متر طول بیشتر‌، ۵میلی‌متر ارتفاع کمتر و 6 میلی‌متر عریض‌تر می‌باشد. توجه داشته باشید که این تغییر طول ۵۷ میلی‌متری در چهره خودرو ‌تاثیر‌گذار شده و آن‌را کمی کشیده‌تر از نمونه‌720s  کرده اما در عین حال کاهش ارتفاع و عرض آن‌ به هیچ‌وجه محسوس نیست!

 

 

 

وقتی برای اولین‌بار به نمای جلو این اتومبیل ارتقا یافته نگاه می‌کنید از نخستین مواردی که توجه‌تان را به خود جلب می‌کند، سپر متفاوت این بریتانیایی می‌باشد که فرمی عضلانی‌تر به‌خود گرفته است. علاوه‌بر این ورودی‌های هوا در قسمت بالای گلگیرهای جلو‌، یادآور دریچه(ونت)‌های هوایی است که توسط پورشه در مدل‌های GT2 RS و GT3 RS بکار گرفته شده است‌. گذشته از این گرافیک دریچه‌ تعبیه شده درون سپر  نیز با 720S متفاوت است. در نمای کناری، بدنه بواسطه استفاده از کیت آیرودینامیکی و ‌ورودی ‌هوای زیرین، عضلانی‌تر، تهاجمی و اسپرت‌تر به‌نظر ‌می‌آید. ضمن اینکه رینگ‌های ده پره تیتانیومی نیز در  القای این جذابیت بی‌تاثیر نبوده است.



از موارد خاص در مورد طراحی در این مک‌لارن باید به موتور میانی-عقب و ورود‌ی‌های هوای آن اشاره نمود که به صورت ماهرانه‌ای بر بالای درب‌ها کار شده و بر بالای گلگیر به اتمام می‌رسد. همین طرح دقیق و مهندسی شده‌ای که نمایی تمیز‌تر، یک ‌دست‌تر و البته ضریب درگی  پایین‌تر را به همراه داشته است. در عقب خودرو نیز از اولین مواردی که چشمان را به سمت و سوی خود می‌کشد، تعداد خروجی‌های اگزوزهای تیتانیومی و مکان قرارگیری آنها است؛ بطوریکه از دو به چهار عدد افزایش یافته‌اند و کمی به بالاتر و در  مرکز سینی عقب تغییر مکان داده‌اند. از دیگر تغییرات در طراحی ظاهر عقب می‌توان به سپر جدید، دیفیوزر جدید و بال اکتیوی که ۲۰ درصد از نمونه استاندارد بزرگ‌تر شده است، اشاره نمود. ویژگی که باعث خشن و جدی‌تر به نظر رسیدن این بخش نسبت به قبل شده‌اند.



اما در بخش کابین حجم استفاده شده از فیبرکربن و پارچه جیر مورد استفاده جلب توجه می‌کند. در کابین خبری از کنسولی میانی برای استراحت دست نیست و  صندلی‌ها بسیار پایین در نظر گرفته شده‌اند. از جذاب‌ترین امکانات قابل نصب می‌توان به محفظه‌ای مرتبط به‌موتور از داخل کابین اشاره کرد که همچون قاب عکسی از اثری هنری در پشت دو صندلی راننده و شاگرد جای گرفته است، اشاره کرد.




هنوز قیمت این محصول توسط مک‌لارن ارائه نشده است، اما با توجه به برچسب قیمتی ۳۱۵هزار دلاری 720s‌، باید منتظر قیمتی بیش از اینها باشیم.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: