پایگاه خبری سرعت پرس

۱۵:۰۷ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
ارزان‌ترین خودروی اروپایی/ نوشته امیرحسین اقتداری
ami6 نام خودرویی از کمپانی سیتروئن بود که در طول سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۹ تولید شد و بسیاری از علاقمندان دنیای خودرو با آن و طراحی عجیب و غریبش آشنایی دارند. مدلی که از شاسی ارتقاع یافته سیتروئن2CV یا همان ژیان معروف بهره می‌برد و گاها از آن به عنوان3CV نیز یاد می‌شد. بد نیست بدانید که ami6 و ami8 -‌نمونه جدیدتری که تا سال ۱۹۷۸ تولید می‌شد- از پرفروش‌ترین‌های بازار فرانسه نیز به حساب می‌آمدند. حالا نیز مدب جدید این خودرو با چهره‌ای جدید به بازار آمده است.




ami6 نام خودرویی از کمپانی سیتروئن بود که در طول سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۹ تولید شد و بسیاری از علاقمندان دنیای خودرو  با آن و طراحی عجیب و غریبش آشنایی دارند. مدلی که از شاسی ارتقاع یافته سیتروئن2CV  یا همان ژیان معروف بهره می‌برد و گاها از آن به عنوان3CV  نیز یاد می‌شد. بد نیست بدانید که ami6 و ami8  -‌نمونه جدیدتری که تا سال ۱۹۷۸ تولید می‌شد- از پرفروش‌ترین‌های بازار فرانسه نیز به حساب می‌آمدند. حالا نیز مدب جدید این خودرو با چهره‌ای جدید به بازار آمده است. 



حال در این چند روز اخیر شاهد خبر‌‌هایی حاکی از تولید محصولی جدید و حاشیهساز از جانب سیتروئن هستیم. مدل جدیدی که آن نیز ami  نام گرفته و البته بدلیل ابعاد بسیار کوچکش دیگر خودرو به حساب نمیآید! بله درست متوجه شدید این وسیله نقلیه، در دسته اتومبیلها قرار نگرفته و در واقع یک موتور چهارچرخ میباشد که از یک موتور برقی با توانایی تولید ۷ اسببخار بهره می‌برد. ami با یکبار شارژ تا ۷۰ کیلومتر را میپیماید  و در طی سه ساعت بهطور کامل شارژ میشود ضمن اینکه موتور برقی آن دارای دوشاخهای است که برای شارژ می‌توان آنرا همچون موبایل به پریز برق زد!


نکته دیگر اینکه سیتروئن در تولید این شبه خودرو بیشتر از هرچیزی بر روی کاهش هزینه ساخت تمرکز کرده و البته باید گفت که تا حد بسیار زیادی هم موفق عمل کرده است چراکه می‌توان با صرف حدود 6000 یورو  یک نمونه را خریداری کرد. جالب‌تر اینکه اگر جویای پیشنهادی بهتر هستید، برای شما شرایط لیز (اجاره)‌ami  آنهم با پرداخت ماهانه تنها ۱۹.۹۹ یورو وجود دارد. اما جذابترین بخش ami ابن است که با توجه به قدرت کم، حداکثر سرعت ۴۵ کیلومتری و ابعاد بسیارکوچک آن، ‌برای راندنشنیازی به گواهینامه ندارید. با این توصیف حتی نوجوانان ۱۴ سال (در فرانسه) و(16 سال) در دیگر نقاط دنیا هم مجاز به رانندگی با این خودرو  می‌باشند.



طراحان ami  آن را بسیار یونیک و منحصر طراحی کرده‌اند چه در آن بخش که جلو و عقب خودرو بسیار شبیه به هم می‌باشد، چه در آرایش و نحوه باز و بسته شدن در‌ها، چه دستگیره‌های تسمه‌ای داخل کابین و چه در طراحی از جزئیات و رنگ‌بندی درون کابین! بدنه ami بسیار کوچک است و طراحان در هنگام طراحی جزئیاتی را در نظر گرفته‌اند که محصول نهایی ضمن کوچکی ابعاد از فاضای کافی برای دو نفر برخوردار است.  



در نمای جلو و عقب طراحی بسیار ساده است و از معدود راههای تشخیص و تفکیک این دو نما از یکدیگر، توجه به رنگ قرمز چراغ عقب میباشد! داخل کابیندر نهایت سادگی بسیار کارامد طراحی شده است و از موارد قابل ذکر در آن می‌توان به محل قرار گیری دندهها اشاره نمود که در سمت چپ صندلی راننده جای‌گذاری شده است. یک نگهدارنده تلفن همراه به عنوان مانیتور و مکانی برای گذاشتن اسپیکر به جای ضبط صوت در پشت فرمان از دیگر جزییاتی هستند که در طراحی داخل کابین لحاظ شده است.


یکی از طراحان سیتروئن در مصاحبه با the wheel network در خصوص علت طراحی متفاوت صندلی‌های ami گفته است که با توجه به عرض کم ami و برای اینکه دو سرنشین راننده و مسافر بتوانند در کنار هم بنشینند، صندلی سرنشین کناری چند سانتیمتر عقبتر از راننده در نظر گرفته شده است. علاوه بر اینکه شیشه‌های جانبی آن نیز به یاد سیتروئن 2cv به صورت دو تکه طراحی شده‌اند.




در آخر باید بگوییم،ami  بهعنوان جانشینی برای 2CV و بتکرار موفقیت‌های این خودرو به بازار آمده است با این تفاوت  که موتور آن با توجه به شرایط روز از نوع برقی انتخاب شده است.  

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: