پایگاه خبری سرعت پرس

۱۴:۲۲ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
نوشته حمیدکلاته
دین دراکو (Dean Drako) یک تاجر آمریکایی است که مالک و مدیرعامل کمپانی‌های موفقی همچون Eagle eye network، IC Manage،‌Barracuda Networks است. یکی دیگر از کمپانی‌های نوپای او Drako Motors است که در سال 2013 در سیلیکون‌ولی کالیفرنیا تاسیس شد و پس از ارایه چند طرح تحقیقاتی بالاخره در سال 2019 با یک سوپراسپرت تمام الکتریکی (Pure electric) با نام دراکو GTE وارد رقابت با پورشه تایکان توربو S و مدل‌های مختلف تسلا شد.




دراکو GTE یک سدان چهار در چهارنفره با چهار موتور الکتریکی بر سر هر یک از چرخ‌هاست. این موتورها هر کدام به تنهایی قادر به تولید 225 کیلو وات انرژی هستند که درمجموع 900 کیلووات معادل 1200 اسب بخار قدرت را در اختیار این سوپرکار مدرن قرار می دهند. درمقام مقایسه بد نیست بدانید موتور بوگاتی شیرون با 16 سیلندر، هشت هزار سی‌سی حجم موتور و چهار توربو شارژر و مصرف سوخت سرسام آور 35 لیتر درهر صدکیلومتر فقط 270 اسب‌بخار از موتورهای الکتریکی دراکو قدرتمندتر است.


درگ بین تسلا و دراکو


 


قضیه وقتی هم جالب‌تر می‌شود که گشتاور این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم. موتور شیرون 1600 نیوتن‌متر گشتاور در دور موتور 6700 تولید می‌کند و ابن یعنی اینکه وقتی دور موتور به 6700 برسد، پیک گشتاور دراختیار خودرو قرار می‌گیرد اما دراکو GTE از گشتاور سرسام آور 8800 نیوتن‌متری سود می برد که به دلیل ذات موتورهای الکتریکی از همان حالت کارکرد درجا ماکسیمم گشتاور در اختیار خودرو قرار دارد. 



بحثی که اینجا پیش می‌آید نحوه مدیریت این حجم عظیم از گشتاور است چراکه اگر تمام 8800 نیوتن‌متر به یک باره به چرخ‌ها خصوصا در حالت شتابگیری اولیه وارد شود، خودرو تعادل خود را از دست داده و به دور خود می‌چرخد. دراکو از یک سامانه نوین برای حل این مشکل استفاده کرده بدین صورت که حسگرهای متعدد هر ده میلی ثانیه یک بار زاویه چرخش فرمان، میزان اصطکاک تایرها، میزان هرزگردی تایرها، میزان فشار پدال گاز و میزان فشرده شدن پدال ترمز را مانیتور می‌کنند و براساس اطلاعات دریافتی میزان گشتاور مناسبی را به هرچرخ وارد می‌کنند تا تعادل خودرو از بین نرود. با این اوصاف رکورد صفرتا 60 مایل (96 کیلومتر) دراکو GTE زیر 3 ثانیه است و قادر است به بیشینه سرعت 332 کیلومتر در ساعت دست یابد.



اما این میزان نیرو و گشتاور از کجا تامین می‌شود؟ باطری‌های دراکو GTE که برای پایین آوردن مرکز ثقل خودرو و کسب ثبات بیشتر در سرعت‌های بالا در کف خودرو جاسازی شده است از نوع 10 هزار سلولی و 90kwh هستند که 450 ولت و 1800 آمپر مداوم (پیک 2200 آمپر) تولید می‌کنند. دراکو GTE قادر است با این باطری‌ها و با یک بار شارژ 402 کیلومتر را طی نماید البته این میزان پیمایش درحالت رانندگی اقتصادی به دست می‌آید و در حالت رانندگی تحت فشار اسپرت میزان پیمایش کمتر خواهد بود.



کمپانی دراکو به تازگی GTE را در اختیار والنتینو بالبونی تست درایور حرفه‌ای و باسابقه لامبورگینی قرار داده تا نظر خود را در مورد آن بیان کند. بالبونی بعد از تست دراکو GTE رانندگی با آن را در یک کلام اعتیادآور توصیف کرد. ناگفته نماند که از دراکو GTE سالانه فقط 25 دستگاه تولید خواهد شد و قیمت گران 1.25 میلیون دلار برای آن درنظر گرفته شده است.



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: