پایگاه خبری سرعت پرس

۱۱:۵۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
بنیانگذار ایران خودرو درگذشت:
محمود خيامي در تاریخ ۹ اسفند سال ۱۳۹۸ در سن ۹۰ سالگي و در شهر لندن چشم از جهان فروبست



به گزارش پایگاه خبری سرعت پرس، محمود خیامی که از او به عنوان پدر خودروسازی ایران یاد می‌شود، دیروز در سن 90 سالگی و در شهر لندن چشم از جان فرو بست.



محمود خیامی متولد 1308، فرزند حاج سید علی‌اکبر خیامی و اصالتاً اهل طرقبه مشهد بود. حاج علی اکبر یک کامیون دار بود و ارتش روسیه که در زمان جنگ جهانی اول مشهد را اشغال کرده بود، پس از پایان جنگ کامیون‌های وی را مصادره و به روسیه منتقل کرد. علی اکبر خیامی نیز از آن پس مکان توقف‌گاه کامیون‌ها را به نلچار تبدیل به تعمیرگاه کامیون کرد و همچنان به کسب و کار خود ادامه داد. محمود که در آن زمان شاگرد «دبیرستان شاه‌رضا» در مشهد بود، مجبور شد بخاطر کمک به پدر به تحصیل شبانه در «دبیرستان رازی» روی بیاورد. او پس پایان دوره متوسطه و در سال 1328به همراه برادرش به تهران آمدند و در آنجا با دریافت مجوز اتوبوس سازی، اولین قدم را در راه خودروسازی برداشتند. شرکت اتوبوس سازی که بعدها پایه گذار ایران ناسیونال و تولید خودروی سواری پیکان شد. 


 


از وی همچنین به عنوان یکی از بزرگترین کارآفرینان کشور یاد می‌شود. او علاوه بر  راه‌انداختن کارخانه ایران ناسیونال، بانک صنعت و معدن، فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش (قدس فعلی) و همچنین اولین کارخانه مبل ایران (مبلیران) را پیش از انقلاب ۵۷ در ایران بنیانگذاری کرد. البته شرکت ایران ناسیونال و اکثر شرکت‌های یاد شده توسط برادر بزرگتر، احمد خیامی تأسیس شده بود و در زمان جداشدن دو برادر از یکدیگر، ایران ناسیونال به محمود انتقال یافت. پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ نیز اموال وی  مصادره شد و از آن زمان تا هنگام مرگ وی مقیم انگلستان شد.



خیامی پس از انقلاب اسلامی ایران

محمود خیامی در سال ۲۰۰۰ میلادی بنیاد خیامی را تأسیس کرد. این بنیاد در کنار فعالیت‌های خیریه در زمینه‌های بهداشت، کودکان و پناهندگان، فعالیت‌هایی را در زمینه گفتگوی بین ادیان را نیز در برنامه خود قرار داده‌است. این بنیاد در سال ۲۰۰۵ کنفرانس دو روزه‌ای تحت عنوان «آیا اسلام خطری برای غرب محسوب می‌شود؟» به منظور ایجاد تفاهم بین اسلام و غرب برگزار کرد.

خیامی در سال‌های اخیر صد و ده مدرسه به نام امام علی در روستاهای استان خراسان ساخت و هشت مجموعه بزرگ آموزشی نیز به نام ثامن‌الائمه در مشهد احداث نمود. او همچنین ساخت هجده مجموعه کار و دانش را در استان خراسان به پایان رساند که برای وی هجده میلیارد تومان هزینه دربرداشت.



او همچنین مالک چندین نمایندگی اتومبیل‌های مرسدس بنز در کشورهای انگلستان و ایالات متحده بود. وی در سال ۲۰۰۷ میلادی کمک یک میلیون پوندی را به حزب کارگر انگلستان اعطا کرد که قدردانی تونی بلر از وی واکنش‌های گسترده‌ای را در رسانه‌های بریتانیا به همراه داشت.



رضا نیازمند اولین رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پیشتر به سایت بیت ران درباره زندگی وی پس از انقلاب گفته است: خیامی هر‌چه داشت را در ایران‌ناسیونال هزینه کرد. او می‌گوید: پس از انقلاب خیامی هم از ایران فرار کرده بود و هم کارخانه را مصادره کرده بودند. من نیز لندن بودم و فکرکردم نکند که مشکل مالی داشته باشد. روزی او را دیدم و پرسیدم که آیا در‌آمدی داری که گذران زندگی کنی؟ گفت خیالت راحت باشد روزی که من برای قرار‌داد با انگلیسی‌ها رفتم، طرف انگلیسی به من توصیه کرد که در این قرار‌داد یدکی‌ها را نگذار و برای تامین قطعات یدکی قرار‌داد جداگانه‌ای به نام خودت و نه به نام شرکت ایران‌ناسیونال ببند. آنوقت‌ اگر بنا بر هر دلیلی از کارخانه بروی، درآمد حاصل از خرید و فروش قطعات یدکی فقط به تو تعلق می‌گیرد. حق‌الزحمه این قرار‌داد ۱۵ درصد برای فروش هر قطعه بود. یعنی از زمان آغاز تولید پیکان در ایران هر قطعه یدکی برای پیکان از انگلیسی‌ها خریداری شد، ۱۵ درصدش سهم خیامی‌ها بوده است.



خاطره و بادی از حاج محمود خیامی

اواخر دهه ۴۰ خورشیدی که سفر به عربستان از سفر به آمریکا هم دشوارتر بود و "حاجی شدن” مثل این روزها مد نبود، او به خاطر اعتقادات مذهبی اش حاجی شده بود.

حاج محمود خیامی، عادت داشت گاهی به کارخانه سر بزند و کارها را از نزدیک سرک بکشد. در یکی از همین بازدیدها، زمانی که او سر ظهر در حیاط کارخانه قدم می‌زد، کارگری را دید که به جای حضور در بوفه، گوشه‌ای نشسته و مشغول خوردن "نان و پنیر و انگور” است. نزدیک شد و علت این‌کار را از او پرسید:  چرا بوفه نمی‌روی؟غذای کارخانه ۱۲ ریال است؛ نان و پنیر ارزانتر در می آید! اینطوری چیزی برای خانواده‌ام جمع می‌کنم. مدیر که با شنیدن این سخنان دچار بهت شده بود، در حالیکه سرش را به زیر انداخته بود از آن کارگر دور شد. از هفته بعد، به دستور مدیرعامل، غذای کارگران در کارخانه های وابسته به شرکت او، رایگان شد. خیامی قبلا هم این احساس مسوولیت خود را ثابت کرده بود؛ زمانی که برای نخستین بار در تاریخ شرکت‌ها و موسسه‌های خصوصی ایران، دستور داد تاشرکت او برای همه کارمندانش خانه بسازد و با وام های بلندمدت در اختیارشان قرار دهد. همان خانه‌هایی که در نزدیکی اتوبان تهران-کرج به نام پیکان شهر شناخته شد.



روحش شاد و یادش گرامی.

 

 

 


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: