پایگاه خبری سرعت پرس

۱۲:۵۲ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
نوشته: متین نصیری



همان‌طور که پیش‌تر هم وعده داده بودیم، در زمان تعطیلی مسابقات فرمول‌یک، مروری بر قوانین و اصطلاحات این ورزش خواهیم داشته باشیم. مطلب زیر شروعی است برای پرداختن به اصطلاحاتی که  با توجه به ماهیت منظم برگزاری مسابقات فرمول یک، اطلاع از آنها جذابیت رقابت‌ها و اتفاقات و حواشی پیرامون آن را برایتان دوچندان خواهد نمود. 


ایرباکس (Airbox)

ورودی هوای پیشرانه که در بالای سر راننده قرار دارد و بسته به طراحی آیروینامیک خودرو‌ها، برای هر تیم شکل متفاوتی خواهد داشت.



ایپکس (Apex)

نقطه خاصی از پیچ که راننده با تغییر وضعيت در عبور از آن، می‌تواند سرعت ورودی و خروجی خود را تنظیم کند. به‌طور کلی چهار نوع ایپکس وجود دارد:

الف) ایپکس زودهنگام (Early apex)

 در این حالت راننده با زاویه‌ای تند وارد پیچ می‌شود و به همین دلیل هم لازم نیست سرعت خود را مانند ایپکس دیرهنگام تا حد زیادی کاهش دهد. اما در خروج از پیچ مجبور است که از سرعت خود بکاهد. ایپکس زودهنگام در سبقت‌گیری‌ها کاربرد فراوانی دارد.

ب) ایپکس دیرهنگام (Late apex)

 برخلاف مورد قبلی، در ایپکس دیرهنگام می‌بایست سرعت ورود به‌پیچ کاهش یابد و به هنگام خروج به‌دلیل طی کردن زاویه بازتر نسبت به ایپکس زودهنگام، شتاب‌گیری سریع‌تری انجام گيرد.

ج) ایپکس سنتی (Traditional apex)

حالتی بینابین از ایپکس زودهنگام و دیرهنگام که باعث می‌شود راننده حداکثر سرعت را در حین طی کردن پیچ داشته باشد. این حالت برای جلوگیری از سبقت به‌کار می‌رود؛ چراکه حداقل فضای ممکن را در اختیار راننده پشت سری -چه در ورود به‌پیچ و چه در خروج از آن- قرار می‌دهد.

د) ایپکس دوبل (double apex)

این حالت هنگامی رخ می‌دهد که پیچ به‌صورت قوس ۱۸۰ درجه باشد و راننده برای گردش به این شیوه، می‌بایست بیشترین فاصله را از رأس پیچ داشته باشد.



مارشال‌ (Marshal)

مارشال‌ها درون پیست وظایف زیادی دارند که از جمله می‌توان به نظارت بر تماشاگران برای جلوگیری از ایجاد خطر، خاموش کردن آتش، بیرون آوردن راننده در مواقع اضطراری، تکان دادن پرچم‌ها و موارد دیگر اشاره نمود.



استوارد (Steward)

استواردها یکی از سه مقام عالی‌رتبه هر مسابقه هستند که برای موضوعات مختلف حاکم بر پیست، تصمیم می‌گیرند. در واقع به‌نوعی می‌توان گفت که این افراد، داوران رقابت به‌شمار می‌روند.



پرچم‌ها‌(Flags)

مارشال‌ها وظیفه دارند با تکان دادن پرچم مربوطه، رانندگان را از وجود خطرات و یا دستورات استواردها آگاه سازند. پرچم‌هایی که البته در صفحه‌نمایش خودروها نیز نمایان شده و شامل موارد زیر می‌شوند:



الف) پرچم شطرنجی‌‌(Chequered flag) که نشان‌دهنده پایان تمرین، زمان‌گیری و یا مسابقه است.



ب) پرچم زرد (Yellow flag) که در هنگام وجود خطر به اهتزاز درمی‌آید. یک پرچم زرد برای کاهش سرعت و دو پرچم زرد برای کاهش سرعت و در صورت نیاز توقف است.



ج) پرچم سبز (Green flag) با نمایش این پرچم زمان رفع خطر به‌راننده اعلام می‌شود.


د) پرچم قرمز (Red flag) به دلیل تصادف یا نبود حداقل ایمنی، مسابقه متوقف می‌شود که دراین‌صورت پرچم قرمز به اهتزاز درمی‌آید.



ه) پرچم آبی (Blue flag)‌ به راننده هشدار می‌دهد که در حال لوپ شدن است و می‌بایست مسیر را برای راننده پشت‌سری باز کند. در چنین حالتی اگر سه پرچم آبی به راننده نمایش داده شود و او همچنان توجهی نکند، مستحق دریافت پنالتی خواهد بود.



و) پرچم نیمه مشکی-نیمه سفید (Half black،half white flag) ضمن نمایش شماره راننده رفتار نامتعارفش را به وی گوشزد می‌کند. در صورت تکرار این رفتار، راننده خاطی پرچم مشکی دریافت می‌کند.



ز) پرچم مشکی با دایره نارنجی Black with orange circle)) همراه با شماره راننده نشان داده می‌شود تا برای رفع ایراد مشکل فنی به‌پیت برود.



ح) پرچم راه‌راه زرد و قرمز (Yellow and red striped flag) لغزنده بودن مسیر را (که معمولاً به علت آب یا روغن است) به رانندگان هشدار می‌دهد.



ط) پرچم مشکی (Black flag) همراه با شماره راننده، وی‌را به‌دلیل نقض قوانین مجبور می‌کند تا به پیت بازگردد. درواقع راننده از ادامه مسابقه محروم می‌شود.



ی) پرچم سفید (white flag) حرکت آهسته وسیله‌ای در پیست را هشدار می‌دهد.



سکتور (Sector):

هر پیست از سه بخش با نام سکتور تقسیم‌بندی مي شود.



گاراژ (Garage)

به محوطه‌ای می‌گویند که خودروها، تجهیزات، مکانیک‌ها و مهندسان هر تیم در آن‌جا مستقرند. گاراژها در کنار پیت‌لین (مسیر داخلی) قرار دارند.



موتورهوم (Motorhome)

مرکز کنترل فنی تیم‌ها که بعضی از آن‌ها دارای رستوران، خوابگاه و اتاق سرگرمی نیز هستند! چندین کانتینر وظیفه حمل‌ونقل این مرکز پیش‌ساخته را بر عهده دارند.



پدوک (Paddock)

ناحیه‌ای در پشت گاراژ تیم‌های مختلف که کانتینرهای حمل وسایل و همچنین موتورهوم تیم‌ها در آنجا مستقرهستند. مردم عادی اجازه ورود به این ناحیه را ندارند.



پارک فرمه (Parc ferme)

منطقه‌ای قرنطینه در پدوک که درآنجا خودروها وزن‌کشی می‌شوند و در صورت صلاحدید استواردها، مورد ارزیابی بیشتری قرار می‌گیرند. تمامی خودروها بعد از انجام زمان‌گیری تا زمان شروع مسابقه در این ناحیه متوقف هستند تا مکانیک‌ها تغییری در تنظیمات خودرو انجام 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: