پایگاه خبری سرعت پرس

۱۷:۰۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
رقابت نفیس‌گیر آستون مارتین ونتیج با پورشه 911 GTS / برگردان و نوشته: حمید کلاته
به نظر می‌رسد روزهای خوب آستون‌مارتین فرا رسیده است. افزایش فروش 58 درصدی سال گذشته، تولید مدل‌های موفق DB11، DBS سوپرلجرای 700 اسب‌بخاری و بالاخره زمزمه‌هایی که از تولید یک شاسی‌بلند با نام DBX به گوش می‌رسد همگی مهر تایید بر ادامه روزهای خوب آستون دارند، علاوه‌بر این باید احتمال ورود آستون مارتین به فرمول یک با ارایه موتور به ردبول در سال 2021 را هم داد جدا از اینکه مدل تمام الکتریکی و باز احیا شده لاگوندا می‌تواند هرچه بیشتر بر فروش خوب آستون تاثیر مثبت داشته باشد. برای تمام موارد ذکر شده یک حسن‌ختام عالی نیز باید درنظر گرفت و آن هم ورود ونتیج جدید و مدل رودستر آن به‌بازار است که قول داده یک سوپرکار تمام‌عیار باشد و نه تنها یک GT لوکس مختص خودنمایی افراد سرشناس!



آستون‌مارتین قبل از این پیرو مکتب قدیمی اسپرت‌سازی شامل فرمان هیدرولیکی، موتور تنفس طبیعی و گیربکس دستی بود و بسیار در برنامه‌های تبلیغاتی خود بر این موضوع تاکید می‌کرد اما حالا به نظر می‌رسد، متوجه شده که دیگر قادر نیست برخلاف مسیر رودخانه شنا کند و به همین دلیل هم ونتیج جدید را صرفا با گیربکس هشت سرعته خودکار ZF تولید می‌کند، فرمان آن سرووالکتریک است و قوای حرکتی‌اش را یک V8 توین توربو 4 لیتری تشکیل می‌دهد که با توجه به شراکت آستون با مرسدس، همان نمونه مورد استفاده در مرسدس AMG GT است و فقط توربوهای آن توسط آستون‌مارتین تعویض شده‌اند. 503 اسب‌بخار قدرت و 685 نیوتن‌متر گشتاور خروجی این موتور سرحال است که در مقایسه با ونتیج 430 اسب‌بخاری نسل قبل تفاوت زیادی را شاهد هستیم. ونتیج جدید همانطور که مسئولان آستون‌مارتین قول داده بودند چه از نظر طراحی و چه از نظر فنی با ونتیج قدیمی متفاوت است، این خودرو به لطف فاصله بین دو محور کوتاه‌تر و شاسی مستحکم‌تر حتی متفاوت‌تر و اسپرت‌تر از DB11 عمل می‌کند و این تفاوت زمانی بیشتر آشکار می‌شود که موتور را از خواب بیدار کنید. موتور پس‌از روشن شدن بی‌صبرانه منتظر گاز خوردن است. گشتاور آن اگرچه از دور 2000 به اوج خود می‌رسد اما تیون آستون روی موتور سبب شده با استایل موتور یک فراری روبرو باشیم که اشتهای زیادی برای افزایش دور موتور به نزدیکی محدوده قرمز دارد. با این موتور غران و به کمک e-diff (دیفرانسیل الکتریکی) در کنار وزن 1630 کیلوگرمی خودرو می‌توان صفرتاصد 3.6 ثانیه و بیشینه سرعت 314 کیلومتر در ساعت را برای ونتیج ثبت کرد اما آنچه بیشتر از این اعداد و ارقام در ذهن باقی می‌ماند لذت رانندگی با این خودرو است. 



فرمان با چاشنی بیش فرمانی فوق‌العاده درگیر‌کننده است و تایرهای جلوی این GT زیبا را به‌خوبی به زمین می‌چسباند به‌همین دلیل زدن Apex (عبور از نقطه اوج پیچ) با ونتیج کار چندان سختی نیست. در هنگام شتاب‌گیری ثانویه بعد از خروج از پیچ با کمی بیش فرمانی روبرو می‌شوید که ESP به کمک شما خواهد آمد. ونتیج در سه حالت اسپرت، اسپرت‌پلاس و Track Mode (حالت پیست) قابل تنظیم است که در حالت سوم کمتر باید منتظر دخالت ESP یا سامانه پایداری الکترونیکی بود و بیشتر باید بر مهارت‌های رانندگی تکیه کرد. گیربکس ساخت ZF یکی دیگر از نقاط قوت ونتیج است. 



این گیربکس که در سرعت‌های پایین نرم و آرام تعویض می‌شود، در دور موتورهای بالا تیز و خشن دنده‌ها را درگیر می‌کند و با موتور آنقدر خوب سینک شده است که این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند چرا خود مرسدس برای مدل AMG GT خود از این گیربکس ZF استفاده نمی‌کند؟! اما نکته جالب در مورد ونتیج اینکه همانطور که چسبندگی آن در پیست مناسب است در شهر نیز سواری نرمی را به لطف فنربندی دوبل جناغی در جلو و چند اتصالی در عقب به راننده هدیه می‌دهد با این حال باید به دو دلیل ونتیج را بیشتر یک سوپرکار مسابقه‌ای بنامیم تا یک GT شهری: اول اینکه صندلی آن در موقعیت بسیار پایین نصب شده و درپوش موتورش آنقدر کشیده است که جلوی خودرو را به زحمت می‌توان دید. نکته دیگر هم آنکه در ونتیج دید اطراف نیز چندان تعریفی ندارد و البته ترمزهای فوق‌العاده کار آمد آن هم در زمانیکه سرد هستند کارایی صد‌درصدی ندارند و همین موضوع اتومبیل را بیشتر مناسب استفاده در پیست می‌کند.  



با این توصیف پرواضح است که ونتیج جدید ازهمه جهت بهتر از ونتیج قدیمی است اما قرار نیست ما این دو را باهم مقایسه کنیم بلکه می خواهیم آن را در برابر پورشه 911 قرار دهیم که به نوعی معیار این کلاس محسوب می‌شود. در مقایسه‌های قبلی پورشه 911 به نوعی برنده رقابت با ونتیج بوده اما حالا با این مشخصات و این میزان قدرت از ونتیج به نظر می‌رسد نسخه اشتباهی از پورشه را برای مقایسه آماده کرده‌ایم چراکه مدل‌های ‌توربو یا حتی GT2 911رقبای مناسب‌تری برای ونتیج 503 اسب‌بخاری باشند.

 از نظر طراحی ظاهری باید گفت طرح مدرن ونتیج در برابر طرح آشنای پورشه کاملا خاص به نظر می‌رسد تا حدی که حتی می‌توان ادعا کرد از این نظر پورشه در برابر رقیب محو می‌گردد، البته فراموش نکنیم که 911 با کد اتاق 991 که از سال 2011 روی خط تولید است آخرین سال عمرش را می‌گذراند و سال آینده 911 با کد اتاق 992 و مشخصات ظاهری و فنی جدیدی به بازار عرضه خواهد شد. تیپ GTS از 911 تمام آن چیزهای خوبی که از پورشه تا قبل از مدل 911  توربو انتظاردارید را در اختیارتان می‌گذارد. 30 اسب‌بخار قدرت بیشتر از کاررا S، بدنه‌ای عریض‌تر، ترمزهایی قوی‌تر، رینگ و تایرهایی بزرگ‌تر، اگزوز اسپرت‌تر، فنربندی کوتاه‌تر و بالاخره ضربه‌گیرهای قابل تنظیم از جمله تفاوت‌های فنی GTS با کاررا S به شمار می‌روند. علاوه‌براین نمونه مورد آزمایش به‌صورت آپشنال مجهز به‌فرمان‌پذیری تایرهای عقب و آنتی رول‌بار است. موتور فلت‌سیکس 3 لیتری توین توربو برای دوست‌داران پورشه بسیار آشنا است که از 444 اسب‌بخار قدرت و 550 نیوتن‌متر گشتاور سود می‌برد. گیربکس استاندارد که در نمونه مورد آزمایش استفاده شده 7 سرعته دستی است که همانند رقیب بریتانیایی نیرو را به چرخ‌های عقب ارسال می‌کند. با این مشخصات 911 GTS صفرتاصد 4.1 ثانیه و بیشینه سرعت 310 کیلومتر در ساعت را به ثبت می‌رساند. به سوال ابتدایی برمی‌گردیم آیا با توجه به مشخصات ونتیج، پورشه اشتباهی را برای رقبات  آورده‌ایم؟ جواب منفی است چراکه GTS همچنان یک تهدید بزگ برای ونتیج به حساب می‌آید.



سواری GTS اگرچه سفت‌تر و کمی خشک‌تر از ونتیج است اما برای رانندگی روزمره شهری گزینه بهتری خواهد بود. دید اطراف آن مناسب و جایگاه نشستن همانند دیگر خودروهای شهری است. علاوه بر این اگر مجبور باشید خودروی خود را در کنار خیابان پارک کنید 911 را با خاطری آسوده‌تر می‌توان در خیابان رها کرد تا این ونتیج چشم‌گیر و متفاوت. جایگاه نشستن پشت فرمان 911 در حالت پیست نیز بسیار دقیق و عالی است نکته مثبتی که همیشه جز نقاط قوت 911 بوده و موجب رشک رقیبان می‌باشد. پورشه با وزن 1450 کیلوگرمی روی کاغذ کمی سبک‌تر از رقیب نشان می‌دهد اما در تست عملی بسیار سبک‌تر از ونتیج به نظر می‌رسد. ارتباط میان راننده و فرمان در این خودرو عالی است و چسبندگی تایرها با سطح آسفالت بیداد می‌کند. این میزان چسبندگی راننده را قادر می‌سازد هنگام خروج از پیچ زودتر روی پدال گاز فشار آورد و خروجی پیچ بهتری به نسبت رقیب داشته باشد. درواقع اگرچه در تست صفر تا صد مسیر مستقیم 911GTS کندتر عمل می‌کند اما در طی یک دور پیست با وجود پیچ‌های فنی، دو رقیب زمان تقریبا یکسانی را به ثبت می رسانند. موتور فلت پورشه نیز به همان اندازه موتور V8 ونتیج می‌تواند حس سرخوشی و سرمستی به‌راننده هدیه دهد.


بدون ‌تردید ونتیج جدید را باید یک سوپرکار کم‌نظیر دانست همانگونه که پورشه را همچنان معیار این کلاس از خودروهای جی‌تی مسابقه‌ای دانست. یک کوپه جی‌تی آلمانی که به‌روش خودش بی‌نظیر است. ونتیج اگرچه به لطف موتور قدرتمند و ست‌آپ کاملا اسپرت دربرابر حریف کم نمی‌آورد اما به هرحال پیشتاز این رقابت‌ هم نیست.  با این توصیف اگر منتظر اعلام برنده هستید باید گفت این رقابت برنده‌ای ندارد و همین مقدار که ونتیج برای اولین بار بازنده رقابت در برابر 911 نیست، می‌تواند نشان دهد این خودروساز بریتانیایی در مسیر صحیحی گام بر داشته است.



 

آستون مارتین ونتیج

پورشه 911 GTS

موتور

V8 توین توربو 3982 سی سی

F6 توین توربو 2981 سی سی

قدرت / گشتاور (اسب بخار/ نیوتن متر)

503/ 685

444/ 550

گیربکس و دیفرانسیل

8 سرعته خودکار ZF/ عقب

7 سرعته دستی/ عقب

وزن (کیلوگرم)

1630

1450

صفرتاصد

3.6

4.1

بیشینه سرعت (کیلومتر)

314

310

قیمت پایه/ نمونه مورد آزمایش‌‌(هزار پوند)

121/ 142

95/ 107

 منبع: کارمگزین 


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: