پایگاه خبری سرعت پرس

۱۲:۲۸ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
گزارش و عکس: مهندس یزدان مینویی
‌در اين گزارش به سراغ نسخه هایبرید لوكس‌ترين سدان ب‌ام‌ويعنى سرى هفتى رفتيم كه مدل بنزینی آن با قيمتى در حدود 3 میلیارد و 6 صدميليون در داخل کشور جزو گرانترین خودروهای بازار به حساب می‌آید. اتومبیلی فو‌ق‌العاده جذاب که جای خالی آن در این آشفته بازار حس می‌شود.



‌در اين فرصت به سراغ نسخه هایبرید لوكس‌ترين سدان ب‌ام‌ويعنى سرى هفتى رفتيم كه مدل بنزینی آن اين روزها در بازار ايران با قيمتى در حدود 3 میلیارد و 6 صدميليون براى خودش پادشاهي مى‌كند. يك سرى ٧ پلاگ‌اين هايبريد در بازار آمریکا با ‌موتور 40e كه بايد اعتراف كنيم يكى از سرحال‌ترین و قوی‌ترین موتورهاي استفاده شده در سری خودروهای هیبرید ب‌ام‌و است. پيشرانه‌ای که قبلاً هم آن‌را با X5 40 e  مورد آزمايش قرار داده بودیم اما استفاده از آن به‌روى  سری 7 موجب شده تا با وزن كمتر(حدوداً ٣٠٠ كيلوگرمى) اين مدل نسبت به شاسى بلند‌X5، شاهد شادابى بیشتر و عملكرد بهتری از آن باشيم و البته اين در حالى است كه ابعاد بزرگ سرى ٧ و بهره بردن از تجهیزات فراوان در این خودرو مانع از عملكرد خوب این موتور نشده است چراکه صفرتاصد 5.4 ثانیه‌اى آن دقیقا یک ثانیه سریع‌تر از X5 40e بوده و همین نكته هم مؤيد سواری چابک‌تر سری 7 هیبریدی است.





 درواقع مى‌توان گفت كه در سوارى ‌با سرى ٧ هیچگاه سنگینی خودرو را احساس نمى‌كنيد و اين‌را بايد مديون مهندسى پيشرفته باواريايي‌ها در خلق پيشرانه‌هاى كم‌حجم و توربو بدانيم. موتورهای کد 40i ب‌ام‌و همه شش سیلندر 3 لیتری توربو هستند اما کد 40e حكايتى متفاوت دارد! يك چهارسیلندر 2 لیتری توربو با 258 اسب‌بخار قدرت كه در كنار آن يك موتور الكتريكى هم قرار گرفته است. اين موتور 83 کیلوواتي (111 اسب‌بخارى) كه مابين موتور اصلى و گيربكس تعبيه شده از باتری لیتیوم-یونى ٩.٢ كيلووات ساعتى تغذیه می‌کند و قادر است مجموع قدرت اين هيبريدى نسبتاً سركش را به 326 اسب‌بخار و گشتاور آن را به500 نیوتن‌متر ارتقا دهد. يك نكته را هم توجه داشته باشید که اگر موتورهای الکتریکی به تنهايي روی اکسل مجزا نصب باشند(همانند آنچه در i8 شاهد هستیم) قدرتشان با موتور بنزينى جمع مى‌شود اما در صورتى كه موتور الکتریکی و موتور بنزینی در راستای هم بر روی یک اکسل قرار گیرند، قدرت نهایی متفاوت با مجموع قدرت دو موتور خواهد بود. به هرحال 740e با 326 اسب‌بخار قدرت، شاداب‌تر و سریع‌تر از X5 هايبريدى ٣٠٨ اسبى(مجموع) عمل می‌کند. شايد بد نباشد كه یادآوری کنیم ب‌ام‌و 330e با موتور ١٨٠ اسب‌ بنزینی همراه با موتور الکتریکی ٢٤٨ اسب قدرت دارد.

 


ب‌ام‌و 740e از لحاظ تامین قدرت در ٣ حالت قابل تنظیم است. در حالت Max e بیشترین استفاده از موتور الکتریکی را شاهد هستیم که در این حالت خودرو قادر است يك مسافت 22.5 کیلومتری را صرفا با موتور الکتریکی بپیماید. در چنين وضعيتى اگر پا را تا انتها روی پدال گاز فشار دهیم خودرو به‌صورت خودکار منبع تغذیه را به موتور بنزینی تغییر می‌دهد. بعد از دشارژ شدن، شارژ مجدد باتری با برق 220 ولت به 3 ساعت و بابرق 110 ولت به ٧ساعت زمان نياز دارد. همانطور كه حدس مى‌زنيد در حالت‌Max e، خودرو هیچ سوختی مصرف نمی‌کند. 



حالت دوم گزینه Save Battery است که در اين حالت شارژ باتری برای زمان دیگری ذخیره می‌ماند و خودرو فقط از موتور بنزینی بهره می‌برد. در حالت فوق مصرف ترکیبی به 8.4 لیتر افزایش پیدا می‌کند. اما وضعيت پیش‌فرض که خود ب‌ام‌و بیشتر بر روی آن تاکید دارد حالت تركيبى  Auto e drive است که تغذيه خودرو به صورت هوشمند بین دو منبع بدون آن‌که راننده و یا سرنشینان متوجه شوند دائماً تغییر مى‌يابد. در این شرايط مصرف سوخت به ٣.٧ ليتر تقلیل می‌یابد كه البته بسيار اقتصادى به نظر مى‌رسد اما اگر چندان اهل رانندگی اقتصادی نيستيد، بهتر است مدل 740d دیزلی را مدنظر داشته باشید که اگرچه مصرفش کمتر از نمونه هیبریدی نیست اما در هرحالتی کم‌مصرف‌تر از 740i با موتور شش سیلندر 3 لیتری توربو است. مدلى كه البته در آمريكا مورد استفاده نيست و خواهان آن در اروپاى ديزل پسند بيشتر از مناطق ديگر دنياست. 740i سیصد و بیست اسب‌ بخاری با صفرتاصد ٤.٩ ثانیه‌اى سریع‌تر از نمونه هایبریدی است چراکه سبک‌تر از آن است. حجم صندوق 740e ولی ٨٥ لیتر مي‌باشد كه پرواضح است اين كاهش حجم به دليل اشغال فضا توسط باترى‌هاست. ضمن اينكه باک بنزین هم ٤٦ لیتر کم‌حجم‌تر از نمونه بنزینی است تا توجیه‌کننده عملکرد متفاوت این خودرو باشد.


در نمای ظاهری 740e با ترکیبات رنگ آبی متعددى حتى در گرافيك چراغ‌هاى جلو روبرو هستیم که از وجوه تمایز آن نسبت به مدل‌های صرفا بنزینی به حساب مى‌آيد. چراغ‌های لیزری که ‌نوری فوق‌العاده شفاف دارند و در عین‌حال کم‌مصرف‌تر از LED هستند. در داخل كابين هم نورپردازی در حالت پيش‌فرض به‌رنگ آبى است اما بنا به‌خواست و سليقه ‌راننده قابل‌تغيير است. وقتى هم که پشت فرمان در حال رانندگى هستيد گرافيك زيبا و جذاب ميزان مصرف‌سوخت و باترى در پشت فرمان حسابي جلب‌نظر مى‌كند.


با نگاه به نمونه‌های هایبریدی ب‌ام‌و مى‌توان به اين نتيجه رسيد كه مونيخى‌ها در اين چند سال اخير ضمن توليد نسخه‌هاى اسپرت، توجه بيشتر خود را معطوف به توليد محصولات لوکس و راحت و در عين‌حال کم‌مصرف كرده‌اند. 




ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: