پایگاه خبری سرعت پرس

۱۱:۴۱ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
نوید حمیدی
نگاهی به روند ساخت کوینیگزگ در آنگِل‌هولم سوئد، نوشته: نوید حمیدی
کریستین ون کوینیگزگ در تاریکی سالن سینما نشسته بود و آرام و بی‌صدا، به تصاویر روی پرده نقره‌ای چشم دوخته بود. در آن زمان پرسش‌های گوناگونی ذهنش را مشغول کرده بود و شاید اگر آنروز به همراه پدرش به تماشای فیلم Pinchcliffe Grand Prix نمی‌رفت، الان سرنوشت دیگری داشت! فیلمی که با تکنیک استاپ‌موشن ساخته شده بود و دنیای آدمک‌ها و خودرو را به‌گونه‌ای روایت ‌‌می‌کرد که الهام‌بخش وی در طراحی و ساخت یک سوپراسپرت و خلق برندی به نام کوئینیگزگ شد.



کریستین ون کوینیگزگ در تاریکی سالن سینما نشسته بود و آرام و بی‌صدا، به تصاویر روی پرده نقره‌ای چشم دوخته بود. در آن زمان پرسش‌های گوناگونی ذهنش را مشغول کرده بود و شاید اگر آنروز به همراه پدرش به تماشای فیلم Pinchcliffe Grand Prix نمی‌رفت، الان سرنوشت دیگری داشت! فیلمی که با تکنیک استاپ‌موشن ساخته شده بود و دنیای آدمک‌ها و خودرو را به‌گونه‌ای روایت ‌‌می‌کرد که الهام‌بخش وی در طراحی و ساخت یک سوپراسپرت و خلق برندی به نام کوینیگزگ شد. 




برندی که حالا شهرتی جهانی دارد و هر چند تلفظ نامش برای بسیاری از مردم سخت است اما امروزه کمتر کسی را می‌شناسید که این نام به گوشش نخورده باشد. جالب اینکه از زمان خلق این نام تاکنون فقط 26 سال گذشته اما محصولات او با برخورداری از ویژگی‌هایی بسیار خاص همچون آیرودینامیک فوق‌العاده بالا و توانایی‌های مثال‌زدنی چنان رکوردهایی را به نام خود ثبت کرده‌اند که حالا تمام علاقمندان به خودرو آن‌را می‌شناسند. خودروهایی خاص، جذاب، توانا و با تولیدی محدود که قیمت‌هایی چند میلیون یورویی دارند.



کریستین کوینیگزگ به رغم کمبود سرمایه و وجود مشکلاتی متفاوت، کارش را با سختی آغاز نمود و با همتی که داشت خیلی زود هم به نتیجه رسید. او زمانی که هیچ دانش و آگاهی نسبت به طراحی خودرو نداشت صرفا به حیث عشق و علاقه شروع به طراحی و انجام کارهای مربوط به خودروی ایده‌آل ذهنی‌اش کرد، در سال 1994 و دو سال بعد از آغاز پروژه، کار را از روی کاغذ به تولید نمونه گلی رساند و سپس دست به ساخت نسخه( پروتوتایپ) از طرح‌ اولیه‌اش زد. جالب اینکه درسال 1996، او نمونه‌ای از کانسپت خودروی خود را برای معرفی و تبلیغ به جشنواره فیلم کن فرانسه برد و اتفاقا با اقبال خوبی هم رو به رو شد.


درست زمانی که چرخ کارخانه به گردش افتاده بود و به جلو حرکت می‌کرد، برای او و اعضای کمپانی کوچک خودروسازی‌اش بحران بزرگی به‌وجود آمد که ناشی از آتش سوزی درون کارخانه بود.  این اتفاق غیر‌منتظره در سال 2003 باعث تغییر رویکرد کریستین در پروسه تولید خودروهایش شد. آتش‌سوزی کارخانه‌ در این سال سبب شد او مسائل ایمنی در محیط کارخانه را ارتقا ببخشد و حال بعد از 9 سال، وی مدیريت کمپانی را برعهده دارد که محل تولد سوپراسپرت‌هایی است که دائما در حال ثبت رکورد هستند.


کوینیگزگ آگرا

آگرا -که‌در زبان سوئدی به معنی اقدام و عمل است- درواقع نسل سوم از خودرویی است که از سال 2011 به روی خط تولید رفته است. سوپراسپرتی دست‌ساز که ساخت و تولید آن توسط گروهی فقط 22 نفره آن هم طی 7 مرحله بدون استفاده از روبات انجام می‌پذیرد.



 بد نیست بدانید که که از زمان آغاز تا تکمیل نهایی ساخت یک کونیگزگ، نزدیک به یک سال زمان می‌برد و تمام اجزای آن به صورتِ دست‌ساز ساخته و تولید می‌شود نکته دیگر هم آنکه  Pme یا مهندسی دقیق میکروسیستم‌ها Precision and Microsystems Engineering به طور میانگین در خودروهای سوپر‌اسپرت یا هایپر‌اسپرت‌ها روی عدد 17 تمرکز دارد که این عدد در آگرا 28 می‌باشد.



در مرحله ابتدایی، بعد از قالب‌گیری و ساخت بدنه از جنس کربن و وصل کردن قطعاتی که قیمت هر کدام آنها کمتر از 20 هزار دلار نیست، نوبت به مرحله دوم می‌رسد. در این مرحله، بدنه اصلی طی 18 هفته ساخته می‌شود. نکته‌ای که در محل کارخانه نسبتا کوچک کونیگزگ دیده می‌شود، تعداد کم نفرات و مهم‌تر از آن، سکوت و آرامش حاکم بر فضای داخل کارخانه است. 




آرامشی که با ترکیب رنگ لباس کارکنان، کف‌پوش با رنگ‌بندی گرم، کانال‌های تهویه کار شده در ارتفاع، چراغ‌های Led بالای هر ایستگاه، پنجره‌های افقی بزرگ و هم سطح با خودروها (در ضلع شرقی)، دیوار‌های بلند کارخانه و همچنین استفاده از شیشه‌های جداکننده در مجزا ساختن دپارتمان‌های مختلف کارخانه، دوچندان می‌شود. خودروهایی هم که کامل می‌شوند در ضلع شرقی قرار گرفته و با کاورهای مشکی رنگ از آنها محافظت می‌شود.



در قسمت بعدی که اختصاص به مونتاژ بخش بدنه و رنگ خودرو دارد، مونتاژ قطعات بدنه نزدیک به 10 روز می‌برد و بعد از آن رنگ آستری به روی بدنه خودرو پاشیده می‌شود. بعد از آن نیز، لایه محافظ دوم زده می‌شود و نهایتاً لایه سوم (ورنیش) بر روی آن پاشیده می‌شود. در انتهای این مرحله نیز خودرو در اتاق خشک‌کن قرار می‌گیرد و نزدیک به یک روز در داخل این فضا می‌ماند. 




در مرحله بعد؛ بدنه مرکزی خودرو به‌همراه موتور خودرو -که در وسط قرار می‌گیرد- به خط تولید می‌آید. جالبتر اینکه مونتاژ قطعات ‌هر موتور نیز از ابتدای کار تا تکمیل نهایی به 2 هفته زمان نیاز دارد که تمام کار به وسیله نیروی انسانی انجام می‌شود و هیچ کدام از موتورهای کار شده برای آگرا یک شکل نخواهند بود.‌



نکته‌: در سال 2005 رکورد World Fast Production Car در کتاب گینس با نام یکی از محصولات کونیگزگ گره خورد و توانست رکورد MclarenF1 را کنار بزند و یکه‌تاز این دسته از خودروها لقب گرفت.




مرحله چهارم و پنجم مرحله  Axel made است که آن نیز تنها توسط یک فرد انجام می‌پذیرد. در این بخش درب‌های زیبا و خاص آگرا به بدنه خودرو متصل شوند. ایده طراحی درب‌های 90 درجه و عمودی کونیگزگ نیز از آن‌جا شکل گرفت که طراحان عقیده داشتند، اولا طراحی این خودرو باید به‌گونه‌ای خاص آن‌را از دیگر رقبایش متمایز کند و در ثانی به‌دلیل ابعادی که دارد در برخی موارد با محدودیت‌هایی در پارک و سوار و پیاده شدن سرنشین روبرو خواهد شد که طراحی خاص درب‌ها را می‌طلبید. در انتهای این قسمت، نیز درپوش موتوری جا ساز می‌شود که قبلا و در مرحله دوم کار ساخت و پولیش خوردن آن به اتمام رسیده بود.  

 


چراغ‌های آگرا

در ایستگاه ششم چراغ‌ها به همراه سیم‌کشی و قطعات داخلی خودرو، کارشان آغاز می‌شود. چراغ‌های آگرا توسط مهندس سوئدی  Philip Jepson طراحی شده است. قالب چراغ‌های جلو با 3 لایه فیبر‌کربن پوشیده شده، چسب زده می‌شود و کاوری با رنگ روشن بر رویش کشیده شده که برای ثابت ماندن، اطراف آن منگنه‌کاری می‌شود. چراغ‌های عقب نیز به صورت Multi Functional می‌باشد و میزان نوردهی آن با محاسبه نور بازتاب شده از محیط اطراف (حتی هوای ابری و شب ) تنظیم می‌گردد.


  

 در ایستگاه هفتم، نقطه عطف آگرا به خودرو اضافه می‌شود. طراحی داخلی خودرو که بنا به میل و علاقه طراحان خودرو از درون کابین و کاکپیت هواپیما الگو‌برداری شده است. طراحان تنها به‌شباهت ظاهری بسنده نکرده و عملکرد خودرو در زمان روشن شدن، ترتیب دکمه‌ها، نحوه نورپردازی و فرم جای گرفتن آن‌ها به Pilot  Control همسان‌سازی شده است. در انتهای این ایست گاه نوبت به بررسی کیفیت می‌شود.

 


همچون اکثر کمپانی‌های خودروسازی در جهان، جز‌به‌جز خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از سوخت‌رسانی به وسیله هلیکوپتر به محل پیست برده می‌شود تا حتی این مسافت کوتاه نیز توسط خودرو طی نشده و اتومبیل مستقیما به راننده تست سپرده ‌شود. در این مرحله اتومبیل توسط راننده‌ حرفه‌ای پیست مورد آزمایش قرار می‌گیرد و جالب اینکه کریستین کوینیگزگ در تست آخر خودش نیز شخصا حضور پیدا می‌کند.


کوینیگزک در تست‌های تصادف هم موفق بوده است. در این تست‌ها اگرا از 3 ناحیه مورد آزمایش قرار گرفته مى شود: نخست، از عقب با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت، دوم از سمت راست با سرعت 54 کیلومتر بر ساعت و در قسمت سوم که خودرو با سرعت میانگین از جاده‌های بین شهری از رو‌به‌رو با دیواره بتنی برخورد می‌کند. توجه داشته باشید که ‌به دلیل قیمت بالای هر آگرا تنها یک خودرو برای تست ایمنی سالیانه، مورد استفاده قرار می‌گیرد و این درحالی است که میزان تولید کوینگزگ هر سال تنها 26 دستگاه از مدل آگرا می‌باشد.

در این گزارش، فارغ از پرداختن به توانایی‌ها و عملکرد خودرو به پروسه تولید آگرا پرداختیم اما در عین حال بد نیست که در انتها نیز نگاهی به جدول مشخصات آگرا ی RS 1341 اسب‌بخاری داشته باشیم که یک مدل آن تحت عنوان FINAL در نمایشگاه ژنو 2016 به نمایش در آمد و تنها 3 دستگاه از آن ساخته شد. خودرویی که با مختصات ذکر شده توانسته رکوردهای زیادی را جابجا کند.  

 

 

مشخصات نسخه آگرا RS

 هشت سیلندرV8   دوتوربو به حجم 5 لیتر        

موتور:                                           

  7 سرعته دوکلاچه /دیفرانسیل الکترونیکی

سیستم انتقال نیرو: 

1124 اسب بخار (820 کیلووات)

قدرت:                                           

1370نیوتن‌متر

گشتاور:

2.9 ثانیه

شتاب0 تا 100:

6.9 ثانیه

شتاب صفر تا 200:

12.3 ثانیه

شتاب صفر تا 300:

33.29 ثانیه

0-400-0

447.2 کیلومتر در ساعت (محدود شده در 370 کیلومتر در ساعت)

حداکثر سرعت:                                      

4293/1996/4293 میلی‌متر

ابعاد طول/عرض/ارتفاع:                         

2662 میلی‌متر

فاصله محوری

1395 کیلوگرم

وزن:                                             

8500

محدوده قرمز دور موتور

30.5 متر

فاصله ترمز 100-0

1.6

شتاب جانبی G force

1.611.000 دلار

قیمت

 

 


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: