پایگاه خبری سرعت پرس

۱۰:۲۴ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
از لابلای صفحات:
شاید بتوان لکسس LS را لابراتوار متحرک تکنولوژی کمپانی لکسس دانست که شما را به‌زمان آینده می‌برد. /نوشته: مهندس ارسلان سلیمانیان/تصاویر: آتلیه لکسس مدیا عمان



سرعت پرس:

بی‌تردید مرسدس‌بنز S-Class، ب‌ام‌و سری 7 و پورشه پانامرا غول‌های چند سال اخیر بازار سدان‌های فول‌سایز در بازارهای جهانی از جمله بازار خودرو کشورمان به شمار می‌آیند. غول‌هایی با برچسب قیمت میلیاردی که امروز هر یک از آنها، سمبل اشرافی‌گری در خیابان‌های شمال شهر محسوب می‌شوند. اما در این میان رقیبی کمتر شناخته شده و بی‌حاشیه برای این سه غول گرانقیمت دیده می‌شود که با وجود اختلاف قیمت فاحش با رقبای آلمانی خود و کسب موفقیت‌های بی‌شمار در بازارهای مطرح جهانی همچون بازار خاورمیانه و آمریکای شمالی، از بدو حضور در بازار ایران زیر سایه سنگین نام‌هایی چون «مرسدس‌بنز» و «ب‌ام‌و» قرار گرفت و آن گونه که باید و شاید نتوانست خودی نشان دهد. «لکسس سری LS» خودروی مدنظر ما در این نوشتار است که نسل نوي آن در سال 2018 معرفی شده است. شرکت لکسس در آن زمان با تدارک برنامه‌ای در کشور عمان، از خودرونویسان و خبرنگاران کشورهای حوزه خلیج‌فارس دعوت به عمل آورد تا بیشتر با محصول جدید این شرکت آشنا شوند.




داستان تولد یک ستاره 

تابستان 1989 زمانی بود که تویوتا در بازار ایالات متحده خوب می‌فروخت و مشتریان با رضایت و خوشنودی به سراغ محصولات این کمپانی می‌رفتند. اما مشکل عمده تویوتا در آن سال‌ها نبود هرگونه احساس و روح در کالبد محصولاتش بود به ‌طوری که در آن روزگار همه از خودرو‌های تویوتا به عنوان محصولاتی بی‌هیجان یاد می‌کردند، اتومبیل‌هایی که فقط برای جابه‌جایی افراد و پیمودن مسافت‌های روزانه تولید شده‌اند. کم‌کم زمان آن رسیده بود که کمپانی تویوتا روح و شخصیتی متفاوت به کالبد آهنین محصولاتش بدمد. 



سرانجام کمپانی تویوتا دست به‌ریسک بزرگی زد و در سال 1989 لکسس LS400 پس‌از گذشت شش سال از روزی که «ایجی تویودا» مدیرعامل وقت کمپانی تویوتا دستور ساخت این خودرو را صادر کرده بود، رونمایی شد و راهی بازار آمریکا گردید. این پروژه که با کد F1 شناخته می‌شد با هزینه‌ای 1 میلیارد دلاری و با تلاش شبانه‌روزی بیش از 4000 مهندس وطراح زبده به محصولی مبدل شد که به اذعان بسیاری، نتیجه‌اش چیزی فراتر از یک «تویوتا» بود. ریسک مدیران تویوتا جواب داد و از آن‌زمان تا امروز، هرگز لکسس از مسیر خود منحرف نشده است به‌طوری که امروز این برند پرفروش‌ترین برند خودروهای لوکس و مجلل در بازار ایالات متحده آمریکا به شمار مي‌رود.



لکسس در ایران، از گذشته تا آینده

هرچند در ابتدای دهه 70 چند دستگاهی لکسس سدان وارد کشور شده بود اما داستان ورود جدی لکسس به بازار ایران به سال 1387بازمی‌گردد. زمانی که وارد‌کننده وطنی تویوتا تصمیم می‌گیرد که در کنار تویوتا دیگر زیرمجموعه‌ این کمپانی یعنی لکسس را هم به ایران وارد کند. آغاز عرضه لکسس در ایران با 3 مدل LS، RX و ES همراه بود و حال پس از گذشت حدود 10 سال از ورود نخستین محموله لکسس به بازار ایران، می‌خواهیم ببینیم نسل نوي بزرگ‌ترین و گران‌ترین مدل تولیدی این برند در کشوری که از دختران دبیرستانی تا مردان سالخورده‌اش، شیفته دو برند مرسدس بنز و ب‌ام‌و هستند، چه جایگاهی دارد؟! اساس این نسل از سری LS محصولات لکسس به مدل مفهومی Lexus LF-FC بازمی‌گردد که در نمایشگاه بین المللی توکیو 2015 معرفی شد. پس از معرفی این مدل بود که کمپانی لکسس با تغییراتی بر روی مدل مفهومی LF-FC، مدل جدید LS را در سال 2017 و با مدل 2018 روانه بازار کند. نسل جدید لکسس LS همچون نسل پیشین این محصول، با دو شکل بدنه استاندارد و طویل ساخته و عرضه می‌شود.  اگر با دقت به طراحی خارجی لکسس LS بنگرید بدون شک رگه‌هایی از طراحی نسل پیشین ب‌ام‌و سری 7 را در آن خواهید یافت. ضمن آن که چراغ‌های جلوي Z شکل، امضای طراحان لکسس در طراحی نسل نو LS است که به زیباترین شکل ممکن پای آن زده شده است. آنچه هم که در بیرون و داخل این اتومبیل حرف اول و آخر را می‌زند کیفیت است و کیفیت!



شاید بتوان لکسس LS را لابراتوار متحرک تکنولوژی کمپانی لکسس دانست که شما را به‌زمان آینده می‌برد. معروف‌ترین این تجهیزات را باید گیربکس 10 سرعته هوشمند این برند دانست که مدل LS500 با بهره‌گیری از آن نام خود را به‌عنوان نخستین سدان لوکس مجهز به گیربکس 10 سرعته در جهان ثبت کرده است. جدای از آن، شمردن فهرست تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی به کار رفته در این خودرو چندین ساعت وقت می‌طلبد! اما برمی‌گردیم به سوال اصلی؛ نسل نو LS در ایران چه جایگاهی خواهد داشت؟ هیچ! جواب این سوال کاملاً روشن نیست. چراکه امروز، ممنوعیت واردات خودرو، تحریم‌های جاری شده، افزایش نرخ ارز و خیلی از موارد دیگر باعث می‌شود که اصلا به وجود این خودروی 75 هزار دلاری دل نبندیم. اتومبیلی که حتی اگر تمام موانع ورود آن از جمله سقف 40 هزار دلاری واردات هم برداشته شود بازهم با قیمت نجومی پیش‌بینی شده (بالای 5 میلیاردی) آن را از دسترس خارج خواهد نمود. در این صورت، عرضه نسل نو LS با قیمت پایه 75 هزار دلاری در ایران کاملا منتفی خواهد بود. مگر آنکه معجزه‌ای رخ دهد، دنیا با ما دوست شود، مسئولین موانع را رفع کنند و  همه چیز در جهت تامین منافع ایرانی‌ها قرار گیرد!

لکسس LS، انتخاب مدیرانِ جوان!

فارغ از لیست طولانی امکانات و تجهیزات این خودرو، کسی که چنین رقم گزافی را برای خرید اتومبیل خود پرداخت می‌کند مطمئنا نیم نگاهی هم به زیر کاپوت خودرو‌اش خواهد داشت! نسل قبلی این خودرو در کشورمان تنها در نسخه 8 سیلندر 6/4 لیتری بنزین‌سوز (با کد LS460) قابل دسترسی بود. اما نسل نو LS با کد LS500 به یک پیشرانه V6 با حجم 5/3 لیتر مجهز شده که می‌تواند 415 اسب‌بخار قدرت و 445 پوند‌فوت(600 نیوتن‌متر) گشتاور تولید كرده و در اختیار راننده قرار دهد. شتاب صفر تا صد زیر 5/4 ثانیه‌ای و دست‌یابی به حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت، ارمغان پیشرانه لکسس LS500 برای شما خواهد بود. کیفیت رانندگی با LS جدید همان گونه است که انتظارش را داشتیم: نرمی فوق‌العاده به همراه حسي از لذت رانندگی که می‌تواند تا حدودی رانندگان جوان‌تر را نیز راضی کند. 



وجود «صدا» در این خودرو قطعاً  بی‌معناست و البته این همان چیزی است که طرفداران بنز و ب‌ام‌و به آن اشکال وارد می‌سازند و لکسس را متهم می‌کنند که راننده را از جاده و محیط پیرامونش جدا می‌کند. با همه این حرف‌ها رانندگی با لکسس علی‌رغم مشکلات موجود همچون دردسرهای ناشی از رانندگی در ترافیک‌های شهری به دلیل جثه عظیم این خودرو و سر و کله زدن با انبوهی از امکانات و ابزارهای رفاهی، تجربه جذابی را برای راننده به‌همراه خواهد داشت. مهندسان لکسس با تجهیز سری LS به انواع سامانه‌های مدرن ایمنی همچون سامانه Park Assist، سامانه توزیع الکترونیکی وزن، سامانه Head Up Display با نمایشگر رنگی 24 اینچی، سامانه کنترل لغزش و در نهایت 12 عدد کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی و زانویی امنیت جان خانواده لکسس سوار را تضمین کرده‌اند. 


سخن پایانی این که نسل نو LS، در یک کلام بی‌نظیر است. هم در ظاهر زیبا و جذاب است و هم در باطن پرتوان و باکیفیت.  به جرات می‌توانیم بگوییم که این بهترین و کامل‌ترین سدان لوکس همه تاریخ است! اما با این وجود چه کنیم که در این جغرافیای گرفتار در سنت، سخت بتوان از کنار رقبای آن گذشت و یک دورگه آمریکایی-ژاپنی را انتخاب نمود. 




ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: