پایگاه خبری سرعت پرس

۱۱:۵۲ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
آشنایی با برخی از حقایق موتوراسپرت




همان‌طور که دنیای خودروهاي فرمول‌یک بسیار متفاوت با سوپراسپرت‌های شهری است، موتورسیکلت‌های MotoGP نیز کاملا متفاوت با سوپربایک‌های خیابانی هستند. بدون مقدمه برخی حقایق دنیای MotoGP را که می‌تواند جالب توجه باشد، برایتان شرح مي‌دهيم:

·         موتورهای MotoGP قابل فروش نیستند. این موتورها به صورت دست‌ساز و فقط در یک مدل برای یک راکب مشخص طراحی و تولید می‌شوند و بدین ترتیب موتورهای یک تیم حتی با همديگر متفاوتند. درواقع این موتورسیکلت‌ها بدون قیمت هستند و قابلیت خرید و فروش ندارند و حتی اگر هم بتوان یکی‌از آنها  را خرید، نمی‌توان از آنها استفاده کرد چراکه مطابق با قوانین راهنمایی رانندگی شهری طراحی نشده‌اند. در برخی منابع قیمت تقریبی هر موتورسیکلت MotoGP را حدود 2 میلیون دلار اعلام کرده‌اند.

·         این موتورها با بیشینه سرعت 340 کیلومتر (بیشینه سرعت 349.6 کیلومتر توسط دوکاتی در ایتالیا ثبت شده است) روی کاغذ به اندازه ماشین‌های فرمول‌یک سریع هستند اما به‌دلیل داشتن ‌دو چرخ و ترکشن یا اصطکاک کمتر  نسبت به فرمول‌یکی‌های چهارچرخ، در طول یک دور پیست کمی کندتر از ماشین‌های فرمول‌یک عمل می‌کنند.

·         در شتاب‌گیری‌ها سریع‌ترین هستند. شاید به جز درگ‌استرهای آمریکایی روی زمین نتوان وسیله‌ای را پیدا کرد که به اندازه MotoGP‌ها سریع شتاب بگیرد چراکه نسبت وزن به قدرت این موشک‌های زمین‌به‌زمین متحیرکننده است. یک موتو جی‌پی با باک 21 لیتری فقط 168 کیلوگرم وزن دارد این درحالی است که موتور V4 چهار زمانه هزار سی‌سی آن بالغ بر 250 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.


·         راکبان موتوجی‌پی در طول یک مسابقه، حدود دو لیتر عرق می‌ریزند و تقریبا 4 کیلوگرم وزن کم می‌کنند. می‌توان تصور کرد هنگامی که یک موتورسوار با موتور هزار سی‌سی خود سرعت بالای 300 کیلومتر را تجربه می‌کند و یا سرپیچ‌ها در حالی که فقط بخش بسیار کوچکی از تایر با آسفالت تماس دارد تا 55 درجه به طرفین مایل می‌شود، چقدر تحت‌فشار است. تحت این میزان از فشار، استرس و فعالیت بدنی حتما بیش از دو لیتر از آب بدن خود را از دست خواهد داد.

·         موتوجی‌پی‌ها ABS ندارند. ترمزهای کربن سرامیکی این موتورها به شدت شتاب g منفی ایجاد می‌کند. شاید شنیده باشید که ترمز کردن با چنین ترمزهایي حسی همچون برخورد با یک دیوار ایجاد می‌کند! اما جالب این‌که این ترمزها با چنین عملکردی از ABS بهره نمی‌برند و این تنها مهارت راکب است که هنگام ترمزگیری به کمکش می‌آید. نکته دیگر این‌که ترمزهای موتوجی‌پی در دمای 900 درجه سانتی‌گراد عمل مي‌كنند و هنگام سرد بودن از کارایی لازم برخوردار نیستند یعنی درواقع راکب باید سریع براند و ترمزها را گرم کند تا در سرعت‌های بالا بتواند کارایی آن را بالا ببرد.



·         موتو جی‌پی‌ها استارت ندارند. موتوجی‌پی‌ها همانند ماشین‌های فرمول یک به دلیل سبک‌سازی از استارت آن‌بورد بهره نمی‌برند و یک استارتر به صورت اکسترنال به آنها متصل می‌شود.

·         تعویض‌دنده‌های گیربکس 6 سرعته موتوجی‌پی اصطلاحا Seamless یا بدون‌وقفه انجام می‌شود اما اگر زمان تعویض‌دنده را اندازه بگیریم فقط به 0.0009 ثانیه برای تعویض دنده زمان نیاز دارید.

·         دور موتور موتوجی‌پی‌ها به 18 هزار دور در دقیقه می‌رسد و این یعنی پیستون‌ها درهر ثانیه بالغ بر 250 بار در داخل سیلندر بالا و پایین می‌روند!



·         لباس بیشتر راکبان موتوجی‌پی از چرم کانگورو تهیه می‌شود چراکه به نسبت چرم گاو سبک‌تر، مقاوم‌تر و منعطف‌تر است.

·         والنتینو روسی ایتالیایی ملقب به دکتر با هفت بار قهرمانی، شوماخر دنیای موتوجی‌پی شناخته می‌شود و یکی از پرافتخارترین راکبان این عرصه است. موتوسواری که البته از سال 2009 تا‌کنون نتوانسته است قهرمان شود.



·         اسپانیایی‌ها در شش سال اخیر به طور پیاپی، قهرمانی موتوجی‌پی را به خانه برده‌اند که در این میان سهم مارک مارکز 4 قهرمانی و سهم خورخه لورنزو 2 قهرمانی بوده است. اگر هم به تاریخ کلی مسابقات نگاهی بیندازیم راکبان ایتالیایی با 20 قهرمانی، بریتانیایی‌ها با 17 و آمریکایی‌ها با 15 قهرمانی در صدر جدول ديده مي‌شوند. راکبان اسپانیایی و استرالیایی نیز 8 قهرمانی در کارنامه خود دارند.



·         از سال 1974 تاکنون به جز سال 2007، تمام قهرمانی‌ها در دست سازندگان موتورهای ژاپنی بوده است. در سال 2007 دوکاتی با کیسی استونر استرالیایی قهرمان این مسابقات شد و جالب این‌که از سال 1957 تا 1974 به صورت پیاپی موتور‌سیکلت‌‌ساز ایتالیایی MV Agusta قهرمان بلامنازع مسابقات بوده است.


·         بیشترین قهرمانی موتو جی‌پی را با 19 عنوان باید از آن هوندا دانست. بعد از آن ام‌وی آگوستا با 18قهرمانی، یاماها با 17 و سوزوکی نیز با 6 عنوان قهرمانی در جایگاه‌های بعدی هستند.

·         کارشناسان عقیده دارند نزدیک‌ترین سوپربایک به MotoGP که قابلیت تردد شهري داشته باشد، یاماها R1M است چرا که در بخش فنی آن از فناوری‌های موتوجی‌پی استفاده شده است.


یاماها R1M مجهز به فناوری‌های موتورجی‌پی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: