پایگاه خبری سرعت پرس

۱۶:۱۴ - ۲۸ دی ۱۳۹۸
بررسی آخرین نسل از هیوندای الانترای موجود در کشور
با مدیریت‌های سلیقه‌ای در حوزه صنعت خودرو، ممنوعیت واردات اتومبیل به کشور و البته در نبود مدل‌های جدید(نسبت به بازارهای جهانی)، طبعا تست و بررسی خودروها نیز به سمت و سوی کارکرده و قدیمی‌ها سوق پیدا می‌کند و در فقدان مدل‌های به روز دنیا، ما نیز چاره‌ای جز پرداختن به همین خودروهای موجود نداریم. در این فرصت نیز به سراغ یکی از کارکرده‌های جذاب موجود در بازار یعنی هیوندای النترا ۲۰۱۷ رفته‌ایم که گفته می‌شود هنوز هم 1000 دستگاه آن در پارکینگ‌های گمرک کشور خاک می‌خورد. آیا این کره‌ای با قیمت فعلی خود می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد یا خیر؟ نوشته: امیر حسین اقتداری


سرعت پرس: 

با توجه به حضور (حداقل) دو ساله این خودرو در بازار کشورمان، پرداختن به طراحی این سدان سایز متوسط هیوندای شاید خیلی محلی از اعراب نداشته باشد اما با این وجود به‌صورت خیلی مختصر نگاهی داریم به برخی از  موارد طراحی آن که ترسیم کلی بدنه خودرو را شکل داده است. چهره  این نسل از الانترا بر خلاف نسل پیشین بسیار معقول‌تر بوده و این بدان معناست که دیگر خبری از زوایا و اشکال اغراق شده در آن نیست و درکل با طراحی ملایم‌تری از خطوط بدنه روبرو هستیم که بدنه‌ای ساده‌تر، زیباتر، شکیل‌تر  و به‌روزتر را برای آن رقم زده است. در نمای جلو طرح ورودی هوای شش ضلعی با خطوط موازی -که بی‌شباهت به ورودی هوای مدب‌های اس لاین” آئودی نمی‌باشدچهره  عضلانیتر را برای آن پدید آورده است. علاوه بر اینکه با ادامه خطوط روی کاپوت و چراغهایی زاویه‌دار به سمت پایین، شاهد چهرهای خشمگین و البته جذاب از این خودرو هستیم. در پهلوهای آن خطوط سقفی متمایل و ستون‌های کاملاً خوابیده عقب(C)، رینگهای ۱۷اینچی، خطوط نقش بسته بر روی درها و گلگیرها و همچنین دستگیره‌های کرومکاری شده تاثیرگزارترین موارد هستند و در قسمت عقب نیز فرم سیار دلفریبی از چراغ‌ها را می‌بینیم که آن را بسیار زیباتر از نسل قبلی کرده است. در طراحی بدنه الانترای جدید اما دو نکته مهم وجود دارد: یکی طراحی تیز و زاویه‌دار قاب پنجره‌ درهای عقب به گونه‌ای است که موقع سوار و پیاده شدن سرنشینان بسیار عذاب آور بوده و حتی هنگام بستن در با برخورد به بدن می‌تواند موجب آسیب شود و دیگری هم محل خروجی اگزوز است که می‌توانست به عنوان بخشی از طراحی عقب خودرو بیشتر دیده شود. در عوض اما سپر خودرو به گونه‌ای طراحی شده که با شروع از زیر چراغ‌ها در بحث میزان خسارت وارده در هنگام تصادفات، احتمال وارد شدن ضربه به بدنه کمتر خواهد بود. 




وقتی هم که وارد کابین می‌شوید، طراحی داخلی را متناسب با خارج آن می‌یابید. در این بخش همه چیز در جای خود قرار گرفته است. به طور مثال نمایشگری بسیار کوچک اما کافی در بین دو دریچه کولر نامتقارن جاخوش کرده که همانند تمامی محصولات جدید هیوندای با تم آبی رنگ تزیین شده و در زیر این مانیتور نیز دکمههای کنترل سیستم صوتی و ادوات مربوط به تنظیم تهویه مطبوع قرار دارند. اما نکته در خور توجه تضاد رنگهای نقرهای و مشکی پیانو در همین بخش( ردیف کنترلهای مربوط به سیستم تهویه و نمایشگر آن) است که  این بخش را چشم‌نواز کرده است. فرمان شکلی ساده و غیراسپرتی به خود گرفته و اندازهای مناسب دارد، در بین کیلومترشمار و دور موتور نیز شاهد مانیتوری به منظور نمایش برخی اطلاعات همچون فشار باد لاستیکها،میزان مصرف سوخت، تنظیمات میزان صدای بوق سنسور پارک و... استقرار یافته است و  نهایتا نیز باید گفت که الانترا از ارگونومی و ترکیبی معقول برخوردار است ضمن اینکه نمیتوان از شباهت غیرقابلانکار در ردیف دکمههای موازی، دریچه کولرها و  دستهدنده با سوناتا نسل هفتم نیز به سادگی گذشت.



از طراحی مشتریپسند آن هم که بگذریم به بحث ماندگاری، کیفیت ادوات و راحتی آن می‌رسیم. صندلیهای الانترا نسبتا راحتند و به منظور استفاده درون شهری از خودرو و مدت زمان‌های کوتاه مناسب به نظر می‌آیند. روکش مورد استفاده در آن نیز چرم مصنوعی است که کیفیت آن کمی توی ذوق می‌زند. جای پا و سر شانه در ردیف دوم راضیکننده است و تجهیزات آن به عنوان نسل ششم  از این خودرو نیز با توجه به  کلاس و قیمت خودرو در سطح جهانی بسیار جذاب به نظر می‌رسد. صندلی راننده برقی بوده و دارای دو مموری میباشد، جنس غربیلک فرمان نسبت به روکش صندلیها در درجه کیفی بالاتری قرار دارد و 5 گرم‌کن (4 صندلی در ردیف جلو و عقب و فرمان)، دو سردکن، سنسور پارک‌، سیستم صوتی شرکت معتبر اینفینیتی(در نسخه‌های وارداتی)، سه‌حالت رانندگی اکو، کامفرت و اسپرت، روکش چرم مصنوعی برای صندلی‌ها، مانیتور، دوربین‌دهنده عقب، رینگهای ۱۷ اینچی با طرح کروم، سیستم ورود بدون کلید و کیلس استارتر، کولر دو کاناله برای جلو، دریچه هوا و کنسول استراحت دست برای سرنشینان ردیف دوم،سانروف، آینه‌های برقی، سیستم هوشمند کنترل‌خودرو در مسیرKEEP  LANE ASIST   و… بخشی از تجهیزاتی هستنتد که یکی دو مورد از آن حتی در آزراهای وارداتی هم دیده نمی‌شوند. اما از اشکالاتی که در مورد کیفیت الانترا  وارد است می‌توان به استفاده متعدد از پلاستیک خشک در قسمتهای مختلف کابین و ارتفاع زیاد کنسول استراحت دست -که در مدت زمان‌های بالا موجب خستگی میشود- اشاره نمود. در مورد افت کیفی هم باید گفت خودروی مورد بررسی ما با چیزی قریب به ۵۰هزار کیلومتر کارکرد (جاده‌ای) دچار افت کیفی محسوس و خاصی نشده و تنها ایرادی که می‌توان به آن گرفت افت کیفی چرم غربیلک فرمان میباشد که دیگر مانند روز اول نو به نظر نمیآید. موردی که البته در اکثر خودروهای دیگر نیز دیده می‌شود. در خصوص استهلاکفنی و یا مخارج تعمیراتی هم باید گفت که اتومبیل بجز سرویسهای دورهای، هیچ خرج دیگری در این مدت نداشته و جالب اینکه تاکنون حتی لنت ترمز آن نیز عوض نشده است. البته نباید این نکته را هم نادیده گرفت عمده مسافت طی شده با این خودرو نه در شهر بلکه در آزادراه بوده است که همین موجب کاهش ترمزگیری و استهلاک کمتر لنت‌ها شده است. با این حال اما توجه داشته باشید که در مقام مقایسه ما با بک نیسان جوک که تا 50000 هزار کیلومتر(شهری)کار کرده است شما مجبور به تعویض حداقل 2 باز از لنت‌های آن هستید. در مورد نیسان جوک جالب  است بدالنید که ما حتی مجبور به تعویض دیسک‌های جلو نیز شدیم. نکته‌ای بسیار تعجب آور از استهلاک یک خودروی ژاپنی که حتی شرکت نیز به زیر بار گارانتی آن نرفت. 


وقتی با الانترا حرکت می‌کنید چیزی که در سرعت‌های پایین توجه شما را به خود جلب میکند صدای موتور است که بسیار به پیشرانههای برقی یا هیبریدی شباهت دارد. تعلیق آن هر چند به خشکی مزدا3 نیست اما با این حال خیلی هم نرم نیست تا نشان دهد که الانترای فعلی یک نیم‌نگاهی هم به ویژگی‌های اسپرت داشته است. برخلاف مشخصات فنی بر روی کاغذ که شاید کمی خریدادران را در پر شتاب بودن آن دچار تردید کند، هنگام فشردن پدال گاز چه از حالت سکون و چه در شتاب‌گیریهای ثانویه، این موتور دولیتری ۱۵۳ اسبی از پس وزن ۱۳۳۱ کیلوگرمی خود بر میآید. ضمن اینکه به یاد داشته باشیم وجود گیربکس شش سرعته نیز در این شتابگری مناسب بیتاثیر نبوده و به لطف ضرایب تعریف شده دنده، هنگام سبقتگیری در سربالاییها ضعفی حس نمیشود. هندلینگ آن بسیار عالی است و به سبب ابعاد مناسب بدنه، تقسیم وزن و تعلیق  خودرو که در جلو مک‌فرسون و در عقب چند اتصاله است، در سر پیچ‌ها ماشین کاملا تحت کنترل قرار دارد.



در مورد ایمنی همین قدر کافیست که بدانید این خودرو توانسته هر پنج ستاره ایمنی یوروانکپ را دریافت نماید و این می‌تواند به این علت باشد که خودرو علاوه بر استفاده از انواع سیستم‌های کمک راننده مجهز به ایربگ‌های جانبی و زانویی هم شده است.

نکته آخر اینکه خودروی مورد بحث در دو مدل مونتاژی و وارداتی در بازار ایران قابل خریداری است که در برخی تجهیزات از یکدیگر متمایزند. برای مثال در مدل‌های وارداتی شاهد بلندگوهای اینفینیتی و ایربگ زانو هستیم اما در نمونه های مونتاژی با آنتن کوسهای،مانیتور بزرگتر و جی.پی.اس (نقشه) روبرو هستید. در خصوص الانترا یک نکته را هم فراموش نکنید و آن قیمت بسیار بالای آن در یکسال اخیر به گونه‌ای بوده است که امروز در نیمه دی‌ماه 98 برای خریداری یک دستگاه از آن باید حدود 550 میلیون تومان هزینه کنید که این اصلا به صرفه نیست. درواقع شما با نیم میلیارد تومان -هرچه قدر هم که پول‌تان بی‌ارزش شده باشد- باز هم می‌توانید خودروهای خوبی را خریداری کنید.

درحقیقت الانترا خودرویی زیبا،خوش فروش و با قدرت و هندلینگی مناسب است که اگر قیمت بالای آن‌ر‌ا فراموش کنید، می‌تواند نیازهایتان را برآورده سازد.

     


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: