پایگاه خبری سرعت پرس

۱۳:۱۸ - ۲۲ دی ۱۳۹۸
مقایسه‌ای میان «اسمارت فورتو»، «هیوندای i10» و «کیا پیکانتو»؛ مینی هاچ‌بک‌هایی نُقلی با قیمت‌هایی درشت! /نوشته: مهندس ارسلان سلیمانیان




در ادامه سلسله مطالب بررسی و مقایسه کلاس‌های گوناگون در بازار کشورمان، این‌بار به سراغ بازار مینی هاچ‌بک‌های شهری رفته‌ایم. کلاسی که هرچند در بازارهای جهانی از جمله اروپا و آمریکای شمالی از اهمیت بالایی برخوردار است اما در کشورمان طرفدار چندانی ندارد. از جمله دلایلی که می‌توان برای این امر عنوان کرد، پایین بودن قیمت سوخت در ایران نسبت به کشورهای مدرن و بالا بودن قیمت خودرو در کشورمان است که مشتریان ایرانی معمولاً ترجیح می‌دهند خودروهایی با سایز متوسط و بزرگ انتخاب کنند تا دست‌کم در ظاهر و سایز به اندازه پولی که پرداخت کرده‌اند از خودرویشان لذت ببرند! با این حال چند سالی می‌شود که تنوع نسبی در بازار هاچ‌بک‌های شهری حاکم شده و گزینه‌های به روز و خوشنامی در میان آنها دیده می‌شوند. در این گزارش به سراغ سه خودروی سایزکوچک رفتیم تا با بررسی دقیق آنها، جواب این سؤال را بدهیم که از میان فورتو و پیکانتو و i10، کدام یک گزینه منطقی‌تری به شمار می‌آید؟



هیوندای i10؛ ایستاده در غبار

در فضای غبارآلود صنعت خودروسازی ایران، هیوندای i10 محصول ویژه‌ای به‌شمار می‌آید. مینی هاچ‌بکی مدرن که در دوران پسابرجام نه به صورت وارداتی بلکه به شکل مونتاژی به ایران آمد. نسل فعلی i10 را باید خودرویی زیبا و اغواگر دانست که علی‌رغم قیمت نه چندان بالای خود (در خارج!)، حد مطلوبی از زیبایی بصری را به‌همراه دارد. این خودرو در دپارتمان طراحی هیوندای در کشور آلمان به گونه‌ای طراحی شده است که با همان نگاه اول، در دل رانندگان جوان وبه خصوص خانم‌ها جا خوش کند! چیزی که برای یک هاچ‌بک کوچک امری حیاتی تلقی می‌شود. چهره نسبتاً داینامیک در قسمت جلو به همراه چراغ‌های کریستالی عقب و مواردی چون رینگ‌های اسپرت 15 اینچی از i10 خودرویی امروزی و مدرن ساخته است. هرچند استفاده اغراق شده از پلاستیک خشک و کج سلیقگی در طراحی چراغ‌های مه‌شکن، از جمله ایرادات عمده طراحی i10 به شمار می‌آید. گفتنی است که این خودرو با کسب 4 ستاره در تست تصادف موسسه سنجش ایمنی NCAP، خودرویی امن در کلاس خود به شمار می‌آید. شرکت هیوندای برای مدل i10 طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های 3 و 4 سیلندر را در نظر گرفته که مدل مونتاژی در ایران مجهز به یک پیشرانه 2/1 لیتری 4 سیلندر است. این پیشرانه با حجم دقیق 1248 سی‌سی می‌تواند 86 اسب‌بخار قدرت و 121 نیوتون‌متر گشتاور تولید و به کمک جعبه دنده 4 سرعته تیپ ترونیک، در اختیار چرخ‌ها بگذارد که برای خودرویی در این کلاس کافی است. i10 را همان ابتدای ورود به کشور تست کردیم، یک هاچ‌بک نقلی که خروجی 86 اسبی به روی بدنه سبک از آن خودرویی نسبتاً شاداب ساخته است. کیفیت رانندگی i10 البته نه به نرمی اسمارت است و نه به جذابیت پیکانتو.

 

به‌عبارت بهتر مجموعه قوای محرکه i10 صرفاً مناسب رانندگی بی‌دردسر در شهر است و اگر به دنبال رانندگی اسپرت‌تری هستید باید گزینه‌های دیگر را تست کنید. این خودرو می‌تواند ظرف مدت 8/13 ثانیه (در شرایط استاندارد) از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و پس از آن نیز سقف سرعت 165 کیلومتر در ساعت را تجربه کند. ضمن آن‌که با میزان مصرف سوخت 2/6 لیتر سوخت (در سیکل ترکیبی) خودرویی کم‌مصرف و باصرفه به‌شمار می‌آید. در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز i10 به آپشن‌هایی همچون 2 عدد ایربگ، چراغ‌های روشنایی در روز، سنسور پارک عقب، کامپیوتر سفری، سیستم صوتی دارای 4 بلندگو با قابلیت کنترل از روی فرمان و سامانه کنترل حرکت در سراشیبی مجهز است. هیوندای i10 که در بدو ورود به بازار قیمتی معادل 71 میلیون تومان داشت، طی هفته‌های اخیر در نمونه‌های دست دوم (مدل 96) برچسب قیمت 180 میلیون تومانی را بر پیشانی خود مشاهده می‌کند! رقمی که مطمئنا برای محصولی در این کلاس رقم گزافی به نظر برسد اما بهره‌مندی از برند خوشنام، چهره ظاهری مدرن و در نهایت قوای محرکه کارآمد از جمله دلایلی هستند که پرداخت این رقم برای خرید هیوندای i10 را تا حدی توجیه‌پذیر می‌سازد.




کیا پیکانتو؛ سالخورده اما جذاب

با آن‌که چند ماهی می‌شود نسل نوی کیا پیکانتو با چهره‌ای جذاب معرفی شده، اما به سبب شرایط خاص بازار ایران، هنوز این خودرو به بازار کشورمان نرسیده است و ما به ناچار سراغ نسل قبلی آن رفتیم! محصولی که هرچند طراوت و جذابیت سابق را ندارد اما هنوز هم می‌تواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. طراحی خارجی و داخلی کیا پیکانتو در میان رقبای خود هنوز یکی از جذاب‌ترین‌هاست. دماغه پف کرده به همراه سپر حجیم، چراغ‌های مجهز به سامانه روشنایی در روز و شیب تند کاپوت پیشرانه، نمای جلوی پیکانتو را بسیار خشن و در عین حال دوست داشتنی ساخته‌اند. نمای عقب نیز از جذابیت بالایی برخوردار است، چراغ‌های بومرنگ مانند عقب که به شکل تقریباً عمودی طراحی شده‌اند به‌همراه زاویه شیب شیشه درب صندوق، چهره‌ای مدرن به این بخش از خودرو بخشیده است. هرچندکه نمی‌توان از بی‌سلیقگی در طراحی شبنماهای عقب به سادگی گذشت. در بحث قوای محرکه نیز مدل‌های وارداتی به ایران دارای یک پیشرانه 4 سیلندر به حجم دقیق 1248 سی‌سی هستند که توانایی تولید تولید 85 اسب‌بخار قدرت را دارد. این پیشرانه 85 اسب‌بخاری به همراه جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک (که دیگر این روزها حسابی قدیمی شده!) می‌تواند این خودرو 950 کیلوگرمی را در عرض 13 ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت یکصد کیلومتر در ساعت برساند. کلیه مدل‌های پیکانتو مجهز به ترمزهای دیسکی به همراه سامانه ABS، سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، مدیریت پایداری خودرو (VSM)، سامانه نیروی کمک ترمز و سامانه کنترل پایداری هستند. از دیگر تجهیزات قابل سفارش در این خودرو می‌توان به‌مواردی چون سامانه Start/Stop، سان‌روف دوحالته برقی، نشان‌دهنده‌های سوپرویژن با قابلیت روشنایی در روز و سیستم صوتی با 6 بلندگو مجهز به ورودی USB و iPod اشاره نمود.

 


در مورد قیمت این خودرو جالب است یادآوری کنیم اواخر سال 90 که زمزمه‌های عرضه پیکانتو در ایران برای نخستین بار به گوش می‌رسید، پیش‌بینی می‌شد که پیکانتو با قیمت 29 الی 32 میلیون تومان تحویل مشتریان شود اما چند ماه بعد این خودرو قیمت 50 میلیون تومانی و سپس 70 میلیون تومانی را تجربه کرد! امروز نمونه‌های صفرکیلومتر کیا پیکانتو که به صورت انگشت‌شمار پیدا می‌شوند قیمت غیر‌قابل باور 240 میلیون تومانی دارند! نمونه‌هایی که البته مدل 2016 یا 2017 هستند و از آن زمان تا به امروز در نمایشگاه‌ها و اتوگالری‌ها خاک می‌خورند تا بلکه کسی پیدا شود و 240 میلیون تومان برای یک مینی هاچ‌بک کره‌ای پرداخت کند! البته این روزها با قیمت 800 و 900 میلیون تومانی شاسی‌بلندهای کره‌ای، دیگر نمی‌توان به قیمت پیکانتو خرده گرفت!





اسمارت فورتو؛ بهای دیده شدن

برند تجاری «اسمارت» از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی مرسدس‌بنز به شمار می‌آید که بر خلاف برند مادر به طراحی و تولید محصولاتی ارزان‌قیمت و سایز کوچک با بازار هدف رانندگان جوان می‌پردازد. دو سال پیش بود که این شرکت از محصول جدید خود با نام «فورتو» به عنوان کوچک‌ترین خودرو 2 نفره تولید انبوه جهان رونمایی کرد. حدوداً یک سالی می‌شود که این خودرو با تیونینگ شرکت MEC (به جهت دور زدن تحریم‌ها) روانه بازار کشورمان شده است تا یکی از گزینه‌های جذاب برای قشر متمول بالاهای شهر باشد.

 


طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب 68/2 و 6/1 و 5/1 متر است که با این حساب کل طول این خودرو در فاصله چرخ‌های جلو و عقب خودرویی چون مرسدس‌بنز S-Class با فاصله دو محور 3165 میلی‌متری جای می‌گیرد! ناگفته پیداست که با توجه به محدودیت فضا در این خودرو، مهندسان اسمارت برای محصول کوچک خود پیشرانه وسیستم‌های انتقال قدرت منحصر به فردی طراحی کرده‌اند. این خودرو که به صورت موتورعقب طراحی شده مجهز به یک پیشرانه 3 سیلندر 12 سوپاپه با حجم 898 سی‌سی است که می‌تواند 90 اسب‌بخار قدرت و 135 نیوتون‌متر گشتاور را تولید کند و در اختیار راننده قرار دهد و این یعنی فورتو از دو رقیب کره‌ای خود قدرتمندتر است. همچنین شرکت اسمارت برای فورتو سه جعبه دنده مختلف 5 دنده دستی، 6 دنده دستی و جعبه دنده اتوماتیک CTV در نظر گرفته که مدل‌های وارداتی به ایران از نوع دنده اتوماتیک هستند.

 


نکته قابل توجه در مورد پیشرانه اسمارت، انتخاب آن به عنوان برنده بهترین موتور سال دنیا در کلاس پیشرانه‌های کوچک است که نشان از بازدهی بالای این قلب تپنده مینیاتوری می‌دهد. شرکت اسمارت به کمک بخش طراحی و توسعه مرسدس‌بنز در تمامی مراحل طراحی و تولید این خودرو نهایت وسواس و دقت را در زمینه‌های ایمنی به‌کار برده که نتیجه آن کسب 5 ستاره کامل از موسسه سنجش ایمنی ENCAP شده است. تمامی مدل‌های عرضه شده اسمارت مجهز به 9 کیسه هوای ایمنی از جمله کیسه هوای ایمنی شیشه عقب هستند. علاوه‌بر این‌ها، فورتو با بهره‌گیری از سامانه توزیع الکترونیکی وزن خودرو و ضربه گیرهای متعدد در نقاط مختلف بدنه، به یکی از ایمن‌ترین محصولات کلاس هاچ‌بک‌های کوچک شهری تبدیل شده است. 3 سال پیش که اسمارت به ایران آمد قیمت 110 الی 120 میلیون تومانی داشت اما در چند ماه اخیر این رقم به فراتر از  500 میلیون تومان رسیده که رقمی غیر‌قابل باور برای خودرویی 68/2 متری است! هرچند که در مقایسه قیمت دلاری به نظر می‌رسد بهای ریالی اسمارت نست به کره‌ای‌ها رشد کمتری داشته است اما حتی با این شرایط نیز به نظر می‌رسد که خرید فورتو، به جز «تلاش برای دیده شدن» هیج دلیل و منطقی نداشته باشد.



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: