پایگاه خبری سرعت پرس

۱۳:۳۴ - ۱۹ دی ۱۳۹۸
سقوط یک فروند هواپیمای مسافری بوئینگ 737-800 صبح روز چهارشنبه در شهریار، باری دیگر خاطرات تلخ سوانح هوایی گذشته این چند سال اخیر را برایمان زنده کرد. جان باختن هموطنان عزیزمان، داغدار شدن خانواده‌هایشان و سوگوار شدن دوباره ملتی که گویا بروز چنین حوادث تلخی، برایشان به امری روزمره تبدیل شده است!



سرعت پرس

 صبح چهارشنبه 18 دیماه یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین تنها دقایقی بعد از پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) در تهران سقوط کرد و تمامی ۱۷۶ نفر مسافر و خدمه پروازی آن در این حادثه جان باختند. این هواپیما که در اختیار شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال (Ukraine International)،قرار داشت، قرار بود در ساعت‌ ۵:۱۵ به مقصد پایتخت اوکراین پرواز کند که با تاخیر یک ساعته در ساعت ۶:۱۲ پرواز کرده است. هنوز(تا زمان انتشار این گزارش) مسئولین ذیربط نگفته‌اند که این تاخیر به علت نقص ایمنی بوده است یا خیر اما بر اساس گزارش های منتشر شده در آسوشیتد پرس، به نظر می‌رسد که این هواپیما(737-800) همچون دو  هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس که در سال ۲۰۱۸ میلادی دو سقوط مرگبار را به نام خود ثبت کردند، کارنامه درخشانی در سابقه پروازی خود ندارد.

 


بوئینگ 737 چه هواپیمایی است؟

737 معروف به بچه بوئینگ، یک هواپیمای مسافربری باریک پیکر ساخت بوئینگ براى استفاده در برد‌های متوسط است   که طراحی آن از سال ۱۹۶۴ آغاز شد و نخستین بار در ۹ آوریل سال۱۹۶۷ به پرواز درآمد. این هواپیما یک سال بعد با بکارگیری در ناوگان لوفتانزا بکار گرفته شد و مدل ابتدایی ظرف مدت کوتاهی با مدلی طویل تر جایگزین شد. بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی کارا و محبوب بوده که بیش از هفت هزار مورد سفارش ساخت آن به بوئینگ داده شده‌ و بیش از پنج هزار فروند آن نیز ساخته و تحویل خطوط هوایی مختلف شده ‌است.



در حال حاضر بوئینگ ۷۳۷ در بیش از ۵۰۰ خط هوایی فعالیت دارد، تا پایان سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۴۲۰۰ فروند سفارش قطعی برای آن(در تمامی مدل‌ها) ثبت شده‌ است و با وجود تفاهم‌های صورت گرفته بین شرکت‌های هوایی ایرانی از جمله ایران ایر، زاگرس و آسمان با بوئینگ، به دلایلی مانند عدم تأمین فاینانس هواپیماها، تاکنون هیچگونه سفارش قطعی جهت تحویل به مشتریان ایرانی در بخش سفارش و تحویل سایت بوئینگ درج نشده‌است. در حال حاضر نیز هواپیمائی سوت‌وست (Southwest Airline) آمریکا با بیش از ۷۰۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ در حال خدمت، بزرگترین استفاده‌کننده این نوع هواپیما در جهان می‌باشد.



جالب است بدانید که در هر زمان، به‌طور میانگین ۱۲۵۰ تا از این هواپیما در آسمان در حال پرواز است، در سال ۲۰۰۶ به‌طور متوسط در هر ۵ ثانیه یک ۷۳۷ در جایی فرود می‌آمده و از سال ۱۹۶۸ (زمان شروع فعالیت تاکنون) بیش از ۱۲ میلیارد مسافر را جابه‌جا کرده است. 737 تاکنون بیش از ۷۴ میلیارد مایل (۱۲۰ میلیارد کیلومتر) پرواز کرده‌ است، و بیش از ۲۹۶ میلیون ساعت نیز در هوا بوده‌ است. این هواپیما همچنین بیش از ۲۵ درصد از ناوگان مسافری هوایی جهان را تشکیل می‌دهد. 737 از زمان به خدمت گرفته شدن بنابر کاربری، تغییراتی که داشته و افزایش تعداد صندلی‌ها به مدل‌های مختلفی تقسیم شده که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

 ۷۳۷–۱۰۰ سری اولیه: مدل اولیه که طولی کوتاه داشت و تنها سی فروند آن ساخته شد.

۷۳۷۲۰۰ سری اولیه: مدل استاندارد با بدنه کوچک.

۷۳۷۳۰۰ سری کلاسیک: مدل استاندارد با بدنه بزرگتر.

۷۳۷۴۰۰ سری کلاسیک: مدل حجیم تر با بدنه کشیده تر.

۷۳۷۵۰۰ سری کلاسیک: مدل دارای بدنه کوتاه‌تر.

۷۳۷۶۰۰ سری نسل بعد: مدل کوچک برابر با ۵۰۰–۷۳۷ با امکانات پیشرفته.

۷۳۷۷۰۰ سری نسل بعد: مدل متوسط برابر با ۳۰۰–۷۳۷ با امکانات پیشرفته.

۷۳۷۸۰۰ سری نسل بعد: دارای موتور قدرتمند، مدل جدیدی از سری ۴۰۰.

۷۳۷۹۰۰ سری نسل بعد: بزرگترین هواپیمای ۷۳۷ با ظرفیت ۱۸۹ مسافر

MAX 737 (بوئینگ ۷۳۷ مکس) سری پیشرفته

BBJ جت تجاری بوئینگ برگرفته از سری ۷۰۰

BBJ2 جت تجاری بوئینگ برگرفته از سری 800.

 

 


سوانح هوایی 737



120 میلیارد کیلومتر پرواز البته بدون حادثه هم نبوده است، به عنوان مثال در ماه مارس ۲۰۱۶ یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ متعلق به هواپیمایی فلای دوبای (FlyDubai) از شهر دوبی به پرواز در آمد  و پس از ساعتی پرواز در حالی که تلاش می کرد بر باند فرودگاه روسیه فرود بیاید، با سانحه روبه‌رو شد ۶۲ تن از مسافرانش جان باختند. یکی دیگر از پروازهای این هواپیما نیز که متعلق به شرکت ایر ایندیا اکسپرس بود، در ماه مه سال ۲۰۱۰ میلادی به هنگام فرود در فرودگاه مانگالور هند دچار سانحه شد که هر ۱۵۰ نفر از مسافران و خدمه پروازی آن کشته شدند. از دیگر سوانح ثبت شده برای 737-800 نیز باید به پرواز شماره ۱۹۰۷ گول ایر ترنسپورت اشاره نمود که در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۶ با ۱۵۴ نفر مسافر در اثر برخورد با یک هواپیمای دیگر به نام امبرائر لگسی ۶۰۰ Embraer Legacy در آسمان دچار حادثه شد و تمامی مسافرانش جان باختند.



از جمله حوادث قدیمی دیگر باید به پرواز 507 متعلق به شرکت کنیا ایرویز با ۱۰۵ نفر مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی و همچنین پرواز ۱۹۵۱ متعلق به شرکت ترکیش ایر لاین با ۱۳۵ نفر مسافر و خدمه پروازی آن اشاره نمود که اولی در سال 2007 موجب کشته شدن همه سرنشینان شد و دومی نیز موجب کشته شدن  ۹ نفر و مجروحیت ۸۴ نفر دیگر شد.  

در ژانویه سال ۲۰۱۰ یک فروند از این هواپیما در پرواز شماره ۴۰۹ شرکت اتیوپیا ایرلاینز دقایق کوتاهی بعد از برخاستن از فرودگاه بیروت لبنان، در دریای مدیترانه سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن جان باختند.




بعد از حوادث پیش آمده برای مکس جدید، حالا 737 در تهران هم زمین می‌خورد

2 حادثه در طی مدت کوتاه یکسال و ممنوعیت پرواز برای نسخه 737 مکس که اولین پرواز خود را در سال 2016 انجام داده بود نیز از آخرین رویدادهایی برای بوئینگ بود که مدیران این شرکت را حسابی سردرگم کرد. حوادثی تلخ که منجر به لغو پرواز این مدل برای تمام خطوط هوایی دنیا شد. اما حالا در تهران هم 737 بی‌حادثه نبوده است، درواقع سقوط سحرگاهی هواپیمای ۷۳۷-۸۰۰ اوکراینی در تهران در حالی رخ داده است که شرکت بوئینگ در شرایط وخیم و نابسامان تحت تاثیر سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس به سر می برد.



مایکل فرایدمن، سخنگوی شرکت هواپیماسازی بوئینگ مستقر در شیکاگو در این خصوص به گزارشگر آسوشیتدپرس گفته: "ما در حال جمع آوری اطلاعات مربوط به سقوط این هواپیما هستیم و از گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع خبری و موثق ایران آگاهیم". باوجود اینکه بوئینگ همچون سایر تولیدکنندگان هواپیما در جهان همواره در خصوص بررسی علل و نحوه حادثه با ایرلاین و کشور مربوطه همکاری می‌کند، اما گفته می‌شود که احتمالا همکاری بوئینگ به عنوان شرکت سازنده در رابطه با انجام و ادامه تحقیقات و بررسی‌های مربوط به سقوط بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ ایرلاین اوکراینی در تهران، تحت تاثیر تحریم‌های کاخ سفید خواهد گرفت.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: