پایگاه خبری سرعت پرس

۱۵:۵۵ - ۱۳ دی ۱۳۹۸
تاگ؛ اولين خودروى ملى تركيه
تاگ نام خودرويى است كه هفته پيش در تركيه از آن رونمايي شد و رجب طيب اردوغان رئيس جمهور تركيه در مراسم رونمايي، براى مدتى آن را راند. يك كراس اوور جذاب با طراحى به روز و امكانات پيشرفته كه به نظر مى وسد توان رقابت با رقباى غربى و شرقى را در خيابان هاى اين كشور داشته باشد.



روز شنبه و  با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری تركيه، از «تاگ» به عنوان نخستین خودروی ملی  برقی این کشور معرفی رونمایی شد؛ خودرویی که گفته می شود برای طراحی آن بیش از سه میلیارد دلار سرمایه گذاری شده و قرار است فصل جدیدی را در صنعت این کشور رقم بزند.



صنعت خودروسازی ترکیه که پيش از اين  به مونتاژ محصولات شرکت های اروپايي و ژاپنى همچون فيات، رنو، پژو و تويوتا شهرت داشت، اکنون با اتفاق جدیدی رو به رو است که به نظر بسیاری از کارشناسان تحسين برانگیز است؛ رویدادی که طی آن از نخستین خوردوی ملی و تمام برقی ترکیه ساخته و رونمایی شد.



آنچه باعث شده تا صنعت خودرو و ذهن علاقمندان این حوزه به خبر رونمایی خودروی ملی ترکیه جلب شود آن است که صنعت خودروسازی ترکیه تقریبا با ایران و کره جنوبی همزمان شروع به کار کرد اما هر سه کشور سه راه مختلف را رفته‌اند. کره جنوبی برندهای خود را توسعه داد و ترکیه پایگاه مونتاژ خودروسازان خارجی شد و ایرانى ها نیز در حركتى نسبتا ناموفق ابتدا به مونتاژ روى آورده و سپس به داخلى سازى آن محصولات (كهنه شده در طى سه/چهار دهه) روى آوردند.



طراحى تاگ كاملاً به روز است و ترك ها براى اين منظور همچون چينى ها، طراحى اين اس يو وى را به دستان طراحان پینین‌فارینا سپرده اند. طراحان اين استوديو نيز براى ايجاد ارتباط با فرهنگ تركيه در طراحى بخش هاى مختلف (از جمله جلو پنجره و رينگ ها) از نماد كل لاله  استفاده كرده اند. کابین تاگ مجهز به سیستم رسانه سرگرمی و صفحات نمایش لمسی براى سرنشينان و راننده است. اتومبيل بسيار هوشمند و البته منعطف طراحى شده است تا توان رانندگى خودكار آن تا حد سوم ارتقاء يابد. خودروبه جاى استفاده از آينه، از دوربين و مانيتور بهره برده و راننده به کمک فناوری هولوگرافيك تمام اطلاعات را روی صحفه نمایش ديده و به تمام اطلاعات درباره جاده و محیط دسترسی پيدا مى كند. 



مدل پایه از یک موتور الکتریکی در محور عقب بهره می‌برد که ۲۰۰ اسب بخار قدرت توليد می‌کند. مدل دوموتوره نيز یک موتور به محور جلو اضافه می‌کند که به C-SUV قابلیت رانندگی تمام چرخ محرک و توان ۴۰۰ اسب بخار می‌دهد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ مدل تک موتوره ۷.۶ ثانیه و شتاب ۰ تا ۱۰۰ مدل دوموتوره ۴.۸ ثانیه است. درواقع خريداران تاگ می‌توانند از بین دو نوع باتری لیتیوم یونی یکی را انتخاب کنند كه با هر بار شارژ از باتری کوچکتر می‌توان مسافت ۳۰۰ کیلومتری را پيمايش و با هر بار شارژ از باتری بزرگتر می‌توان مسافت ۴۸۳ کیلومتری را طی نمود. با قابلیت شارژ سریع می‌توان شارژ باتری C-SUV را طی ۳۰ دقیقه به ۸۰٪ رساند. TOGG گارانتی ۸ ساله برای پک‌های باتری در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. جلوبندى آن در محور جلو مك فرسون و در عقب نيز مستقل است تا سوارى نرم و چابكى را از آن شاهد باشيم. 





بررسی های بیشتر نشان می دهد تولید انبوه این خودروها قرار است از سال ۲۰۲۰ آغاز شود و ترکیه تحت برند جدید تا سال ۲۰۳۰ پنج مدل خودرو برقى ديگر را تولید خواهد کرد؛ برنامه ای بلند مدت که فعلا تولید  ۱۷۵ هزار دستگاهى در سال را برای مدل اول در بر مى گيرد. این خودرو در شهر صنعتی بورسا تولید خواهد شد.

اردوغان در مراسم رونمایی از این خودرو به رسانه ها گفت: خودروی جدید ما تجلی آرزوی ۶۰ ساله ترکیه برای ساخت اتومبیل است و ما حالا فقط بازاری برای فناوری‌های شرکت‌های خارجی نخواهیم بود، بلکه ترکیه قصد دارد کشوری تولیدکننده و صادرکننده در صنعت خودرو باشد



اردوغان اول بار در نوامبر سال ۲۰۱۷ خبر از راه اندازی کنسرسیومی داد که بر اساس برنامه می‌بایست در سال ۲۰۲۱ خودرویی تحویل دهد که از صفر تا صد آن در ترکیه تولیدشده باشد. این کنسرسیوم که Turkey’s Automobile Initiative Group (TOGG) نام دارد در اواسط سال ۲۰۱۸ تأسیس شد و متشکل از ۵ عضو گروه است که عبارتند از: گروه آنادولو Anadolu، ب. ام سی، گروه کاک KOK، شرکت اوپراتور تلفن همراه ترک سل و هولدینگ  زورلو Zorlu شرکت مادر کانال تلویزیونی وستل.   


   

گفتنی است، مدير عامل كنسرسيوم تاك، گركان كاراكاس، از مديران ارشد قطعه سازي بوش آلمان بوده و مدير ارشد عملياتي اين كنسرسيوم، سرگيو روچا، مدير عامل جنرال موتورز كره جنوبي بوده است. اولين خودروي آفرود جمع و جور اين شرکت در سال 2022 توليد خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
تازه ترین ها