پایگاه خبری سرعت پرس

۱۷:۵۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۸
پرشیا خودرو به غیر از تامین قطعات خودروهای کلاسیک ب‌ام‌و که شامل مدل‌های ساخت‌ 1960 الی 2005 می شود برنامه‌های دیگری برای فروش خودروهای کلاسیک ب‌ام‌و و مینی بصورت نقد و اقساط در نمایشگاه‌های منتخب خود در سطح شهر و همچنین ارائه خدمات بازسازی و تعیین اصالت برای این خودروها را در دست اجرا دارد‌





تاریخچه ورود برند جذاب و جوان پسند ب‌ام‌و در ایران به ابتدای دهه 30 شمسی باز می‌گردد، آن‌زمانی‌که (‌1331) برادران هراتی شرکتی را به ثبت رساندند که نامش «شرکت ماشین‌آلات فلاحتی» بود. این شرکت ماشین‌آلات کشاورزی آلمان را به کشور وارد می‌کرد و به تازگی نمایندگی رسمی کمپانی BMW آلمان را هم در اختیار گرفته بود. وقتی اولین خودروی ب‌ام‌و یعنی مدل Isetta را وارد بازار ایران کردند، شاید فکر نمی‌کردند این برند روزی به یکی از نوستالژیک‌‌ترین و اولین انتخاب‌های مشتریان در بازار ایران بدل شود. امروزه تعداد دو دستگاه از مدل ایزتا در ایران باقی مانده است‌، خودرویی که سرآغاز حضور ب‌ام‌و در ایران بود. 


یک خودروی شهری کوچک که انجین موتورسیکلت ب‌ام‌و R125 آن را به حرکت در می‌آورد و ظاهر قریب آن به علاوه باز شدن درب خودرو، جذابیت آن را دوچندان کرده بود. هرچند در ابتدا تنها یک یا 2 دستگاه از این خودرو وارد بازار ایران شد اما کم‌کم در همان سال 1332، هشت دستگاه دیگر از مدل‌های گران‌قیمت و لوکس نیز به کشور راه یافتند که بیش‌تر آنها در اختیار درباریان قرار داشتند. اما واقعیت این‌جاست که مدل 501 اولین ورود جدی ب‌ام‌و (با تعدادی بسیار کم) به بازار ایران بود. این خودرو که از سال 1952 تا 1962 در مدل‌های 4 در، کوپه و کانورتیبل به تولید رسید، به عقیده کارشناسان یکی‌ از زیباترین خودروهای کلاسیک‌ ب‌ام‌و است که طراحی آن با نگاهی به شاهکارهای دهه 30 میلادی انجام شده است. دست کم طبق آمارهای غیررسمی در حال حاضر 2 دستگاه از آن در ایران وجود دارد که یکی از آنها در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد و می‌توان گفت یکی از بهترین خودروهای آنتیک موجود در ایران است. البته طبق اسناد رسمی مدل‌های دیگری نیز از تولیدات دهه 50 میلادی کمپانی ب‌ام‌و به بازار ایران راه یافته است اما سرنوشت همه آنها برایمان روشن نیست. اما از جمله شاهکارهای ب‌ام‌و که امروز قیمت‌های میلیون دلاری دارد مدل 507 است. خودرویی که در سال 1956 ساخته شد و تا سال 1959 نیز در خط تولید قرار داشت. ب‌ام‌و ایی در آن دوران که با قیمت 11 هزار دلاری خود یکی از گران قیمت‌ترین خودروهای جهان محسوب می‌شد. جالب است بدانید این خودرو که تنها به تعداد 252 دستگاه ساخته شد نیز در ایران از خود ردی برجای گذاشته است!



هرچند ب‌ام‌و در آن دوران از طریق نمایندگی رسمی خود محصولات مختلفی را وارد بازار ایران کرد که موتورسیکلت هم جزو آنها بود اما هم‌زمان با آغاز ساخت خودروهای سری New Class در ابتدای دهه 60 میلادی حضور خود در ایران را پررنگ‌تر کرد.


این مدل‌های جدید که زبان جدید طراحی و کیفیت در خودروهای ب‌ام‌و را نشان می‌دادند، بازارهای مختلفی را فتح کردند که بازار ایران نیز یکی از آن‌ها بود. اولین نمونه از این خودروها مدل 1500 بود که در سال 1962 به تولید رسید و از موتور M10 با 4 سیلندر و 1.5 لیتر حجم بهره می‌برد. تعداد زیادی از این خودرو وارد ایران نشد اما مدل‌های 1600، 1800، 200 و 2002 که در سال‌های بعد ساخته شدند، توانستند در ایران بدل به خواستنی‌ترین خودروها شوند. خصوصا مدل 2002 به دلیل وزن کم و شتاب بالا به‌عنوان یک خودروی اروپایی تند و تیز یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌های جوانان ایرانی در آن روزگار بود. 



هرچند خودروهای دیگری از این کمپانی باواریایی مثل مدل‌های  E9 یا همان کوپه 2800 و 3000 سی‌اس به ایران وارد شدند اما، این خودروها قیمت نسبتا بالایی داشتند و از نظر قدرت هم در مرتبه بالاتری جای گرفتند. در سال‌های بعد مدل‌های E21 به‌عنوان اولین نسل از سری 3 نیز به کشور وارد شدند. هم‌چنین مدل‌های E12 یا همان سری 5 نسل اول که معروف ترین مدل آن در ایران مدل 518 است نیز از مهم‌ترین انتخاب‌های خانواده‌های ایرانی بودند.

در ادامه سری E30 به‌عنوان یکی از موفق‌ترین خودروهای تاریخ کمپانی ب‌ام‌و و دیگر مدل‌ها نیز کم‌کم به ایران راه یافتند. واردات ب‌ام‌و در دهه شصت شمسی یا هشتاد میلادی عمدتا توسط دانشجویانی ایرانی بود که در اروپا به تحصیل می پرداختند‌. د‌ر کل باید گفت خودروهای ب‌ام‌و در ایران یک نوستالژی تمام‌عیار هستند. زیرا بسیاری از ایرانی‌ها یا خودشان مالک یکی از این خودروها بوده‌اند و یا یکی از دوستان و بستگان‌شان یک نسخه از آن را در اختیار داشته‌اند. از این رو خودروهای آن دوران، حالا بدل به خودروهای کلاسیک ارزشمندی شده‌اند که در میان علاقه‌مندان محبوبیت بسیاری دارند.



ساخته‌های این کمپانی از محبوب‌ترین خودروهایی به شمار می‌روند که کلکسیونرهای ایرانی علاقمند به بازسازی و نگهداری آنها هستند. البته تا به‌امروز هیچ شرکت نمایندگی  به ‌صورت رسمی اقدام به بازسازی و تامین قطعات این خودروها به درخواست علاقه‌مندان نکرده است و همه این خودروها به‌صورت شخصی بازسازی شده‌اند.


 اما شنیده‌ها حاکی از آن است که پرشیا خودرو نماینده فروش و خدمات پس‌ازفروش خودروهای ب‌ام‌و و مینی در ایران‌، به‌تازگی به سراغ تامین قطعات خودروهای کلاسیک ب‌ام‌و نیز رفته است و با درخواست مشتریان قطعات اصلی را بطور قانونی و در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه به دست مشتریان  خواهد رساند‌. 




این شرکت همچنین به غیر از تامین قطعات خودروهای کلاسیک ب‌ام‌و که شامل مدل‌های ساخت‌ 1960 الی 2005 می‌شود برنامه‌های دیگری برای فروش خودروهای کلاسیک ب‌ام‌و و مینی بصورت نقد و اقساط در نمایشگاه‌های منتخب خود در سطح شهر و همچنین ارائه خدمات بازسازی و تعیین اصالت برای این خودروها را در دست اجرا دارد‌ و بزودی فعالیت‌های شرکت در زمینه خودروهای کلاسیک ب‌ام‌و و مینی اجرایی خواهند شد. با آغاز فعالیت رسمی واحد کلاسیک پرشیا خودرو گزارش تکمیلی در خصوص آن منتشر خواهیم کرد.  



 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: