پایگاه خبری سرعت پرس

۱۴:۲۸ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸
به جرات می‌توان گفت اگر مدل سیویک نبود، امروز برند خودروسازی با نام هوندا نیز وجود نداشت چراکه اوایل دهه 70 هوندا باوجود تولید مدل‌های سدان، واگن، رودستر و ... با مشکلات مالی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کرد و در سال 1973 بحران سوخت و افزایش ناگهانی قیمت بنزین همه را درگیر خود کرده بود. اما از خوب روزگار سیویک کم‌مصرف یک سال قبل از آن معرفی شده بود تا موفقیت این برند را در اوج بحران سوخت تضمین نماید.




سیویک هاچ‌بک کوچکی بود که تولید آن در کنار غربی‌های آن دوران همچون اتوبیانکی، مینی، رنو5 و حتی مدل اسپرت ب‌ام‌و (1802) توانست اعتباری برای هوندا کسب نماید. ناگفته نماند که تعداد قابل‌توجهی از این خودرو به کشور ما نیز وارد شد و پداران ما از دوران جوانی خود به‌خوبی آن را به یاد دارند. یک هاچ‌بک کوچک اقتصادی و کم‌استهلاک که در بین جوانان و خانم‌های آن دوره طرفداران خاص خود را داشت.


قیمت ارزان، اعتبار فنی ژاپنی، موتور اقتصادی CVCC همگی سبب شده بودند سیویک نسل اول، هوندا را از مشکلات مالی نجات دهد. نسل اول سیویک در سال 1973 دو هزار دلار قیمت داشت که با احتساب تورم جهانی معادل 18 هزار دلار امروز است. بهایی که بازهم از سیویک نسل دهم مدل 2018 ارزان‌تر محسوب می‌شود. آپشن‌های سیویک دو هزار دلاری شامل کولر، تایرهای رادیال و برف‌پاک‌کن عقب بود ‌از طرفی گیربکس نیمه‌اتوماتیک نیز به صورت آپشنال براي آن عرضه می‌شد. سیویک‌های اين رده حتما تا کنون صدها هزار کیلومتر کار کرده‌ و دوباره بازیافت شده‌اند اما نمونه مورد آزمایش در استرالیا در کمال صحت و سلامت نگهداری شده است و با وجود این‌که به جذابیت کلاسیک‌های اروپایی یا آمریکایی نیم میلیون دلاری نیست اما هنوز هم می‌تواند در پشت چراغ‌ قرمز نظرها را به‌سوی خود جلب کند.


 

حس رانندگی با این هاچ‌بک 45 ساله چگونه است؟

حس رانندگی با این سیویک را باید در یک کلام درگیر‌کننده نامید چراکه همانند دیگر خودروهای دهه 70 راننده را کاملا درگیر رانندگی می‌کند. یک موتور 1.2 لیتری 52 اسب‌بخاری وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را برعهده دارد و صفرتاصدی که اگر چه به هنگام نو بودن خودرو 16 ثانیه اعلام شده بود اما حالا در تست عملی قطعاً به‌زمانی بیش از این نیاز دارید تا به سرعت صد کیلومتر برسید. 


گیربکس چهارسرعته دستی آن کمی سفت جا می‌رود اما با این حال کار خودش را انجام می‌دهد. صدا و لرزش موتور اصلا با خودروهای امروزی قابل رقابت نیست، لرزش و صدایی که خصوصا وقتی سرعت به بیش از 80 کیلومتر افزایش پیدا می‌کند به‌دلیل عدم وجود دنده پنج و افزایش دور موتور، بیشتر هم می‌شود. جلوبندی از یک لرزش محسوس رنج می‌برد اما فنربندی در کمال تعجب نرم و بی‌صدا عمل می‌کند و رینگ‌های 12 اینچی آن هم اگرچه ثبات خودرو را تحت‌تاثیر منفی قرار داده اما از صدای ورودی به کابین کاسته است. 



 

هنگام رانندگی باید پنجره‌ها را باز کنید و این نه برای گرما بلکه بدلیل بوی بنزینی است که انتشار آن در فضای کابین تا حدودی کلافه‌تان می‌کند. ترمز آن در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای است، فرمان هم باتوجه به عدم برخورداری از هیدرولیک سفتی آزاردهنده‌اي دارد و البته قرار هم نیست در آن خبری از امکانات رفاهی همچون شیشه برقی باشد!



طول نسل اول سیویک حدود یک متری کوتاه‌تر از نسل دهم است با این وجود به‌دلیل شکل قائم شیشه جلو، صندلی‌های جلو از فضای مناسبی برخوردار هستند اما در ردیف عقب کمبود فضای سر به‌خوبی احساس می‌شود. جالب این‌که پشت صندلی راننده یک جاسیگاری به سبک اتوبوس‌های بین شهری همان دوران دیده می‌شود که نشان‌ از آزادی بی‌حد و اندازه افراد سیگاری در دهه 70 دارد! مصرف سوخت نسل اول سیویک با موتور 1169 سی‌سی در زمان نوبودن حدود 7.5 لیتر اعلام شده  که البته مصرف این 45 ساله زیبا در حال حاضر بیش‌از این مقدار است. ناگفته نماند که مصرف سیویک 2018 با موتور 1.5 لیتری VTEC 6.1 لیتر اعلام شده  است.


نسل اول سیویک از سال 1972 تا 1979 روی خط تولید قرار داشت و در طی این مدت 10 نسل از آن تولید شد که برخی از آنها به‌بازار کشور ما نیز عرضه گرديد. ‌این محصول در سبد محصولات فعلی هوندا مابین فیت و آکورد قرار می‌گیرد. از رقبای اصلی نسل اول می‌توان به مینی اشاره کرد که  اين يكي نیز با توجه به مصرف نسبتا کم سوخت، از پرفروش‌های زمان خود محسوب می‌شد.

 


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: