پایگاه خبری سرعت پرس

۱۳:۳۹ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸
به روز و جدید اما الهام گرفته شده از گذشته:
حمید کلاته


سرعت پرس: 

گوردون واگنر متولد 1968 در اِسن آلمان است. وی تحصیلات خود را در دانشگاه اسن در زمینه طراحی صنعتی به پایان رساند، سپس وارد کالج رویال هنر لندن شد تا در زمینه طراحی حمل و نقل ادامه تحصیل دهد و بعدها نیز با پیوستن به دپارتمان طراحی خودروسازان بزرگ از بزرگان دنیای خودرو شد. دوران حرفه‌ای واگنر با اُپل آغاز گشت سپس تجربیاتی در فولکس‌واگن، مزدا و جنرال‌موتورز کسب کرد و بعد از آن یعنی در سن 29 سالگی به مرسدس پیوست. 


واگنر وقتی در تیم طراحی مرسدس بود کلاس‌های A،B ،C ،E،CLK  ‌و اولین نسل از CLS  به دوستداران خودرو معرفی شد. وی‌ بعد از آن حدود دو سال مسئول مرکز طراحی دایملر AG در کالیفرنیا شد اما به‌محض بازگشت به اشتوتگارت به‌عنوان مسئول بخش طراحی دایملر AG  انتخاب و جایگزین پیتر فایفر شد. این اتفاق مهم در سن چهل‌سالگی برای گوردون واگنر روی داد همان‌طور که طراحان معروف دیگری همچون لورن فن‌دن‌اکر (رنو)، ژان پیر پلو (PSA)، تیری متروز (DS) و ژیل ویدال (پژو) همگی در سن چهل سالگی به‌عنوان مدیر طراحی کمپانی‌های یاد شده انتخاب شدند.



در زمان مدیریت واگنر تغییرات شگرفی را در مرسدس‌بنز شاهد بودیم چراکه او معتقد بود مرزهای گذشته باید درنوردیده شود. او با معرفی فلسفه Sensual Purity یا احساس محض، کار خود را آغاز نمود و از چند مدل مفهومی رونمایی کرد. سپس در اولین تجربه عملی به‌سراغ A کلاس رفت و آن‌را بیشتر به‌صورت یک هاچ‌بک اسپرت (Hot Hatch) طراحی کرد و B کلاس را هم تا حد‌امکان به کلاس MPV‌ها ( Multi Purpose vehicle یا وسایل نقلیه چندمنظوره) نزدیک نمود، رویکردی که همچنان در مرسدس بنز دیده می‌شود. او از همان ابتدا توجه‌ویژه‌ای به بازار آمریکا و چین داشت و در همین راستا هم مرسدس می‌باخ را در اتوشوی چین رونمایی کرد تا نشان دهد تا چه میزان بر روی نفوذ در این بازار متمرکز است.



گوردون واگنر معتقد است مرزهای طراحی خودرو با مرزهای هنر تلاقی دارد اما طراح از آزادی بیان عقیده در هنر برخوردار نیست. او معتقد است رویکرد طراحی خودرو به‌طور متوسط هر ده سال یک‌بار تغییر می‌کند به‌عنوان مثال در دهه 80 خودروها بیشتر از خطوط قائم با طراحی مستطیل شکل برخوردار بودند اما طرح‌ها از دهه 90 هرچه بیشتر دوار و مواج شدند. او بزرگ‌ترین چالش در طراحی امروز را ایجاد بالانس و یا تعادل میان سلیقه شخصی، سلیقه مشتری و رویکرد طراحی مد روز می‌داند و معتقد است هرکمپانی ‌که بتواند بهترین تعادل را میان این سه مورد برقرار نماید موفق‌تر خواهد بود. 




گوردون واگنر توجه ویژه‌ای نیز بر طرح‌های ریترو (Retro) دارد و این یعنی این‌که تکیه وی بر طرح‌هایی است که از گذشته الهام گرفته‌ شده اما با مشخصات جدید به‌روز شده‌اند. موضوعی که تفاوت میان یک طرح ریترو با طرح نوستالژیک را رقم می‌زند. گوردون‌واگنر در جایی گفته بود دنیای طراحی در آینده بیشتر روی طراحی کابین متمرکز خواهد شد چراکه با پیشرفت سامانه‌های رانندگی خودران، کابین بیشتر مورد‌توجه خریداران قرار می‌گیرد. او کابین خودرو را در سال‌های آینده در جایگاه سوم بعداز خانه و محل کار می‌داند.



نمایشگاه ژنو، رضا یزدانپرست خبرنگار سرعت و واگنر:


برچسب ها: sensual purity
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: