پایگاه خبری سرعت پرس

۱۳:۴۷ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸
تازه‌های 2020
سال 2014 اولین نمونه کانسپت کیا با نام Kia KX-3 راهی نمایشگاه گوانگژو چین شد، در سال 2016 نمونه پروتوتایپ آن در نمایشگاه شیکاگو به نمایش درآمدو حال به تازگی نمونه الکتریکی آن هم روانه بازار شده است./حمید کلاته



نسخه هیبریدی نیرو


سرعت پرس: کیا در موتورشو شیکاگو 2016 از یک کراس‌اوور جمع و جور با نام فارسی نیرو پرده برداشت که علی‌رغم برخورداری از ظاهری متداول و غیرهیبریدی از پیشرانه‌ای هیبریدی بهره می‌بُرد. موتور 1.6 لیتری نیرو 104 اسب قدرت و 148 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار خودرو قرار می‌داد و علاوه بر این موتور الکتریکی با باطری‌های 1.56 kwh (کیلو وات در ساعت) به وزن 33 کیلوگرم 43 اسب قدرت و 169 نیوتن‌متر گشتاور دیگر در اختیار آن قرار می‌داد. کیا قبلا همین پیشرانه را در اپتیما هیبریدی نیز مورد استفاده قرار داده بود اما پروژه نیرو به همین جا ختم نشد و کیا علاوه بر نسخه هیبریدی، مدل تمام الکتریکی از آنرا در آسیا با نام Niro EV و در اروپا با نام e-Niro روانه بازار کرد. 



کیا در نیرو باطری‌های آب خنک لیتیوم یونی پلیمری مشترک با هیوندای کونا الکتریکی در e-Niro سود می‌برد که با دو ظرفیت 39.2 kwh و 64 kwh ارایه شده است، باطری‌های کوچکتر از 134 اسب و باطری‌های بزرگ‌تر از 201 اسب‌بخار قدرت بهره می‌برند. ضمن اینکه ناگفته نماند باطری‌های کوچکتر با یک بار شارژ قادر هستند مسافت 288 کیلومتر را بپیمایند و باطری‌های 64 کیلوواتی، با یک بار شارژ مسافت 455 کیلومتری را طی خواهند نمود.


کیا e-Niro در سال 2019 توانست عنوان بهترین خودروی سال از نگاه نشریه معتبر پاپیولار مکانیک را کسب نماید اما نام فارسی این خودرو در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شده است چراکه نیرو هیبریدی توانست مسافت 4500 کیلومتری بین لس‌آنجلس تا نیویورک را با ثبت مصرف سوخت میانگین 3.07 لیتر در هر صد کیلومتر طی نماید. ناگفته نماند که طبق توافق کیا با فولکس‌واگن، صاحبان نیرو می‌توانند از جایگاه‌های شارژ فولکس برای شارژ کردن باطری‌های خود استفاده نمایند.

سطح تجهیزات نیرو برای یک هاچ‌بک الکتریکی شهری کامل است و این خودرو علاوه بر امکانات معمول دارای سامانه (FCA) یا پیشگیری از برخورد با موانع (عابرین) جلو، ترمز پارک الکترونیکی، شارژر وایرلس موبایل، سیستم رانندگی پیشرفته Lane Following Assist که در ترافیک شهری کاربرد دارد و طی آن  شتاب، ترمز و فرمان خودرو با اتومبیل جلویی تنظیم می گردد، ترمزهای هوشمند احیاکننده شارژ باتری و کروزکنترل هوشمند می‌باشد. جالب اینکه در سیستم‌ Lane Following Assist یا به طور اختصار LFA، در صورت توقف کمتر از 3 ثانیه و حرکت اتومبیل جلویی اتومبیل شما نیز حرکت خود را آغاز خواهد کرد.





ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: