پایگاه خبری سرعت پرس

۱۵:۰۷ - ۱۱ آبان ۱۳۹۸
نگاهى به تنهاتربن ليموزين هاى دنيا



سيتروئن سى ايكس CX اولين بار در سال ١٩٧٤ معرفى شد، يك سدان چهاردر  بزرگ كه توليدش تا سال ١٩٩١ در ٢ تيپ فست بك، و استيشن ادامه يافت و 

براى آن ١٣ موتور بنزينى و ديزلى ٢، ٢.٤ ليترى و ٢.٥ ليترى قابل سفارش بود. وزنش حدود ١.٥ تن بود و اتومبيل در دو نسخه اتومات (٣ سرعته)و گيربكس دستى (٤ سرعته) عرضه شد. 

اين خودرو به ٣ دليل يكى از خاص ترين خودروهاى فرانسوى است: 

١- ضريب آيرويناميكى فوق العاده آن

٢- سيستم تعليق هيدروپنومانيك بسيار نرم

و اينكه 

٣- آخرين سيروئن واقعى توليد شده تا قبل از بدست گرفتن كنترل سيتروئن توسط پژو بود.



بد نيست بدانيد كه نام CX نيز بدليل ضريب آئروديناميك خودرو بر روى آن گذاشته شد و اتومبيل در سال ١٩٧٥ نيز خودروى سال اروپا شد. 

البته سي ايكس از يك جهت ديگر هم قابل اعتنا بود و آنهم فاصله محورى بزرگى (بويژه در نسخه پرستيژ) بود كه آن را تبديل به سدانى كرده بود كه در بين تمام سدانهاى استاندارد دنيا بيشترين جاى پا را دارد. . لازم است يادآورى كنيهر در هر دو  مدل پرستيژ و استيشن محور خودرو ٢٥ سانتى متر طويلتر شده بود.  اين خودرى   ايكس هاى ليموزين سفارشى 







اما آن چيزى كه موجب شد سيتروئن سي ايكس سوژه اصلى ما در اين گزارش شود، نه سيستم تعليق هيدروپنومانيك آن، بلكه وجود نمونه ليموزينى بود كه تصاويرش را در يك پيج از طرفداران سيتروئن ديديم. خودرويى (كه در كنار يك دستگاه ديگر) در اختيار رئيس جمهور سابق آلمان شرقى اريش هونكر قرار داشت و  وى دستور داده بود تا آنها را در سال ١٩٨٩ براى جشن ٤٠ سالگى رژيم كمونيستى آلمان شرقى و (به جهت استقبال و پذيرايى از 

فرانسوا ميتران رئيس جمهور فرانسه) آماده كنند. آلمانى ها براى اين منظور هر دو دستگاه را به نلسون، اتاقساز سوئدى دادند تا اين سي ايكس ها را با افزايش طولى حدود ٤٠ سانتى متر تبديل به ليموزين هاى سفارشى كند. گفتنى است كه هزينه ليموزين شدن هر كدام از اين سيتروئن ها نيز حدود ١٢٠ هزار كرون(حدود ١١.٢هزار دلار) براى دولت سوئد آب خورد اما فروپاشى ديوار برلين و بلوك شرق اما فرصت استفاده از اين ليموزين ها را از دولت محلى گرفت تا اين خودروها با كاركردى زير ٢٠ هزار كيلومتر(١٧.٥٠٠) همچنان كم كاركرد و نو مانده و با توجه به اتاق سفارشى شان، امروزه اتومبيل  هايي با ارزش و كلاسيك به  حساب بيايند. اين نكته را هم داشته باشيد كه قيمت اين سيتروئن ها در حال حاضر چيزى در حدود ٤٠ تا ٦٠ هزار يورو برآورد شده است. 




سيتروئن سي ايكس و افراد سرشناس


حال كه صحبت از آماده سازى اين دو نسخه براى  فرانسوا ميتران شد، بد نيست بدانيد كه سيتروئن CX در خود فرانسه و اروپا نيز مورد استفاده دولتمردان بوده است. به طور مثال يكنمونه سيتروئن سي ايكس مدل پرستيژ حتى تا سالها پس از خارج شدن سي ايكس از خط توليد همچنان مورد استفاده شخصى ژاك شيراك قرار داشته است. علاوه بر اين النا چائشسكو (نخست وزير رومانى) همسر ديكتاتور رومانى نيكولاى چائشسكو نيز تا زمان اعدامش از سيتروئنى استفاده مى كرد كه از خوان كارلوس پادشاه اسپانيا گرفته بود. 

علاوه بر اين رينر سوم پرنس موناكو و همسرش نيز دو دستگاه سي ايكس  مدل ٨٠ و ٨١ داشتند كه در سال ٢٠١٢ به حراج گذاشته شدند. ماريو سوارز نخست وزير پرتغال، اگوستو پينوشه ديكتاتور شيلى، هارالد-وى پادشاه نروژ، پرنس برنهارد از هلند و مانوئل نوريگا ديكتاتور پاناما نيز از ديگر مشتريان سياستمدار سيتروئن بودند. هنرى دوك بزرگ لوكزامبورگ نيز يكى ديگر از مستريان اين خودرو بود كه اتومبيل خود را به هنرى چاپرون داد تا آن را براى مراسم عروسيش لندوليت (نوعى از سقف كروك) كند. 

سيتروئن سي ايكس حتى در عمليات تروريستى هم مورد حمله قرار گرفت! آن زمان كه روزنامه نگار ایتالیایی ، کارمین پکوورلی، در حال تحقیق در مورد آدم ربایی و قتل نخست وزیر پیشین آلدو مورو در سال 1978 بود و به هنگام رانندگی با CX خود در رم، مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شد. 

امايكى از معروف ترين مالكان سي ايكس يوهان كرايف اسطوره هلندى فوتبال است كه چهره و نامش برايمان بسيار آشناست. او اليته به غير از اين سى ايكس، يك مدال كوپه اس ام هم داشت تا نشان دهد علاقه وافرى به سيتروئن دارد.





ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: