ID.3 نام اولین خودرو
تمام برقی کمپانی فولکس
واگن است که پس
از انتشار عکسهای
استتار شده آن در
فضای مجازی و سایتهای مختلف، در
نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد.
جالب است بدانید که کمپانی
سازنده(فاو) لوگوی جدید خود
را-که البته تفاوت چندانی
هم با نمونه قبلی
ندارد- بر روی این
اتومبیل نصب کرده و قرار گرفتن
عدد ۳ پساز
حرف ID نیز به این علت است
که این محصول جدید
سومین خودروی مهم کمپانی
سازنده پساز بیتل
و گلف به حساب
میآید. با این
اوصاف باید ببینیم که
آیا این خودرو بواقع میتواند سومین
انقلاب فولکس در صنعت
خودروسازی باشد یا
خیر…؟
بررسی این
آلمانی پاک را از
قسمت طراحی ظاهری شروع
میکنیم. در نمای
جلو شاهد چهرهای
نسبتا خشمگین و اخمو
هستیم، طبق معمول خودروهای برقی محل
ورودی هوا در جلو
به حداقل رسیده
تا آیرودینامیک بدنه بهتر و
در نتیجه اتلاف انرژی
کمتری را شاهد باشیم.
در طراحی ID حد فاصل ستونهای
A (دو
طرف پنجره جلو) با قاب پنجرههای کناری شیشه در نظر
گرفته شده تا کابین این هاچبک کوچک حسابی دلباز باشد. ضمن اینکه قسمت فوقانی بدنه
(گرین هاوس)که در برگیرنده شیشههاست به رنگ تیره است تا اتومبیل وجههای اسپرت
داشته باشد. در بخش کناری،
ستونهای خوابیده A و طراحی آیرودینامیک در کنار رینگهای نسبتا
بزرگ(در نمونه 20 اینچی) و همچنین نقش و نگار روی ستون C خودنمایی
میکند و سه
اندازه متفاوت از رینگ۱۸،۱۹ و ۲۰ اینچی
برای آن
قابل سفارش است. طول بدنه
این خودرو برقی دقیقا
۴۲۶۱ میلیمتر و
فاصله محوریاش معادل
۲۷۶۵ میلیمتر است
که این عدد تنها ۲۱
میلیمتر از پاسات
کمتر میباشد.
لازم به ذکر است
ارتفاع این محصول استراتژیک
هم ۱۵۴۲ میلیمتر
است تا در نتیجه فضای کافی برای
پا، سر و شانه
برای راننده و سرنشینان
مهیا گردد. نمای عقب
را اما باید غیر معمولترین بخش در
طراحی خارجی قلمداد کرد
چراکه بدنبال سقف و ستونها درب صندوق
نیز به رنگ مشکی
پیانو درآمده است. چراغها تا حد
زیادی شبیه به فولکس
t-roc
طراحی شدهاند و
تنها کمی کشیدهتر
هستند. این فولکس بر
خلاف بسیاری از الکتریکیها تنها از
یک صندوق بار بهره
میبرد که اندازهای ۳۸۰ لیتری
را در اختیار مالک قرار
میدهد. در کابین
با داشبوردی بسیار ساده
اما زیبا طرف هستیم
و مانیتور ده اینچی با
قابی به رنگ مشکی
پیانو در بالا دو
دریچه تهویه مطبوع جا
خوش کرده است. صفحه کیلومترشمار
آن به صورت مانیتور در نظر گرفته
شده است و نکته جالب
این که با تنظیم
فرمان صفحه کیلومتر خودرو
نیز حرکت کرده و مطابق
با آن تنظیم میشود. یک نکته دیگر هم آنکه
دنده خودرو در کنار
همین کیلومتر شمار قرار
گرفته و طراحی غیر
معمولی را برای آن رقم
زده است.
اگر به پدالهای
گاز و ترمز هم
نیم نگاهی داشته باشیم،
ابتکار جالب و صد
البته جذاب طراحان فولکس
را بر روی آندو مشاهده خواهیم کرد.
در این بخش نماد play و pause
به ترتیب
بر روی گاز و ترمز
و به رنگی مشکی
جا خوش کردهاند.
هدآپ دیسپلی، مانیتور
ده اینچی، دستیار صوتی،
سیستم مسیریابی پیشرفته و
دکمههای لمسی نیز تنها قسمتی
از امکانات رفاهی این
محصول پر سر و
صدای فولکس محسوب میشوند.
.....و اما
توانایی فنی: این اتومبیل با
سه نوع باتری مختلف
اعم از ۴۵، ۵۸
و ۷۷ کیلووات به
تولید میرسد که
به ترتیب توانایی پیمایش مسیرهای ۳۳۰،
۴۲۰ و ۵۵۰ کیلومتر
را داشته و قادر بر تولید
۱۴۸، ۲۰۱ و باز
هم ۲۰۱ اسببخار
هستند. جالب اینجاست که فولکس
آنقدر از باتریهای
استفاده شده خود در ID.3 مطمئن است که
گارانتی ۸ ساله یا
۱۶۰ هزارکیلومتری را برای آن
در نظر گرفته است.
وزن متوسط این آلمانی
هم برابر ۱۷۱۹ کیلوگرم
است و همانطور که در
بالا هم اشاره شد،
سومین محصول انقلابی کمپانی
است که با بهرهگیری از ظرایف
در طراحی آیرودینامیکی
خود ضریب درگی معادل ۰.۲۶۷ دارد.
در
ID.3 باتریها با تقسیم وزنی مناسب
در در کف خودرو
تعبیه شدهاند و حداکثر
سرعت آن به صورت الکترونیکی بر روی ۱۶۰km/h محدود شده است. در
آخر با توجه به
قیمت ۳۳هزار دلاری نمونه
پایه این آلمانی، بد نیست به صورت مختصر با 3 رقیب ای حخودرو در بازار اروپا آشنا
شوید:
نیسان لیف۲۰۱۹
قیمت پایه: ۲۹۹۹۰
دلار موتور:۱۱۰KW قدرت:۱۴۷
اسببخار صفر تا ۱۰۰
کیلومتر:۷.۹ ثانیه
هیوندای کوناEV
قیمت پایه:۳۶۹۵۰
دلار موتور:۹۹kw قدرت:۱۳۳ اسببخار صفر تا ۱۰۰
کیلومتر:۹.۳ ثانیه
شورلت بولت
قیمت پایه: ۳۷۴۹۵
دلار موتور:۱۴۹kw قدرت:۲۰۰
اسببخار صفر تا ۱۰۰
کیلومتر: حدود۶.۵ ثانیه