پایگاه خبری سرعت پرس

۱۲:۳۱ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸
تکامل 70 ساله اولین خودروساز کره جنوبی
سانگ يانگ را بايد از جمله خودروسازانى دانست كه در بازار ايران موفق عمل كرده است. درواقع بايد گفت باوجود آنكه اين برند در بدو ورودش به ايران ناشناخته بود و مردم با شك و ترديد به محصولات آن نگاه مى كردند اما حضور گسترده آن در بازار، فعاليت نماينده ايرانى و رضايت خريداران موجب شد تا محصولات اين شركت يكى از موفقترين هاى بازار باشند. يكى از آخرين محصولات اين شركت هم كه در آخرين روزهاى قبل از ممنوعيت واردات به بازار عرضه شد ركستون جى ٤ است كه البته هنوز هم شاهد تردد آن در خيابان ها نيستيم! يك اس يو وى قابل و توانمند كه موضوع اصلى ما در اين گزارش مى باشد


تاریخچه سانگ یانگ

ركستون را بايد نماد ٧٠ سال تكامل و رشد اين خودروساز دانست. هسته اوليه سانگ یانگ به عنوان چهارمين خودروساز كره اى در سال ١٩٥٤ شكل گرفت و در طى اين مدت فراز و نشيب هاى زيادى را پشت سر گذاشته است.اين شركت در سال ١٩٩٧ به دووموتورز واگذار شد و نهایتاً در سال 2010 به ارزش ٤٧٠ میلیون دلار توسط شرکت ماهیندراى هند خریداری شد و هم اکنون به عنوان زیر مجموعه ای از این شرکت فعالیت می کند.سانگ یانگ در زبان کره ای به معنی دو اژدها و با تلفظ اصلی سانگ یون است در کشورهای روسیه، هند و قزاقستان نیز کارخانه هایی جهت تولید برخی از محصولات خویش دارد. جالب است بدانيد كه اين كمپانى اولین برند خودرویی کشور کره جنوبی محسوب شده و باسابقه ترين شاسى بلندساز اين كشور شناخته مى شود و به همين جهت نامش در کتاب رکورد های جهانی گینس ثبت شده است. همانطور كه اشاره شد شرکت سانگ یانگ با انجام سرمایه گذاری كلان 4WD اولین خودروی چهارچرخ محرک کره جنوبی را طراحی و تولید کرد ونام آن را كوراندو KORANDO گذاشت.آنها در طول اين سالها انواع شاسى بلندهاى مختلف را با نامهای مختلف كوراندو، موسو، اكتيون، ركستون سانگ یانگ در زمینه روديوس و تيوولى روانه بازار كرده اند تا به عنوان تنها توليد كننده شاسى بلند و خودروهاى تجارى در كره شناخته شوند. شرکت سانگ یانگ در حال حاضر با شبکه ای متشکل از 1250 نماینده در بیش از 96 کشور محصولات خود را به فروش میرساند.

این شركت علاوه بر توليد گستره متنوعی از موتورهای بنزینی، بازه وسیعی از موتورهای دیزل با حجم های مختلف و سطح استاندارد زیست محیطی یورو 6 را در سبد محصولات خود عرضه می نماید. جالب است بدانيد كه ماهیندرای هند علاوه بر خرید کامل سهام سانگ یانگ، سهام شرکت طراحی معروف پنیین فارینا ی ایتالیا را هم خریداری کرده است و در سال 2021 محصول جدیدی با طراحی این کمپانی توسط سانگ یانگ به تولید خواهد رسيد ،در سال 2016 سانگ یانگ با تولید 4.228.509 دستگاه خودرو -که بخش اعظمی از آن ها را اتومبیل های صادراتی تشکیل داده است- رتبه ششم تولید خودرو را به خود اختصاص داده است.

رکستون جی ٤

به عنوان اس یو وی بزرگ سانگ یانگ از سال 2003 در خط توليد قرار دارد. نسل اول آن از 2003 تا 2006، نسل دوم از 2007 تا 2012 و نسل سوم از سال 2013 تا 2015 به تولید  رسیده و نسل چهارم آخرين مدل از اين خودروست كه در نمایشگاه سئول ٢٠١٧ از آن رونمایی شد. اما چرا جى٤؟! به دو دلیل: اول اينكه عدد ٤ اشاره به نسل چهارم از اين خودرو دارد و دوم اينكه سانگ يانگ با تكيه به اين عدد صحبت از ٤ انقلاب در ركستون جديد دارد كه شامل انقلاب در رانندگی، ایمنی، تکنولوژی و استایل مى شوند.


طراحى
یکی از تاثیرگذارترین بخش های یک خودرو طراحی آن است كه با ايجاد جذابيت هاى بصرى مى تواند موفقيت آن برند را تضمين كند. رکستون جی 4 بر اساس زبان طراحى جدید اين كمپانى، سعى نموده از سبك قبلى در دپارتمان طراحى سانگ يانگ فاصله بگيرد. سبكى از طراحى به رهبرى كن گرينلى انگليسى كه همواره مورد انتقاد بسيارى از كارشناسان و مردم قرار داشت. سبک  جديد اما شامل ٣ فاكتورمهم وقار، پويايى و ريتم است. تيم جديد طراحى براى متمایز کردن هرچه بیشتر ركستون از رقبايش، منبع الهام گیری خود را بنای باستانی پارتنون یونان قرار داده تا عظمت و شکوه جلال این بنا را به خطوط طراحی رکستون منتقل کند. در سال ٢٠١٧اين خودرو در جشنواره گرندپرايز کره توانست جايزه اول را در رعايت اصول ارگونومى در بخش صندلى ها كسب كند. صندلی های رکستون با ترکیب 4 نوع فوم در بخش های مختلف، ارگونومی و راحتی بی نظیری را چه در سفر های کوتاه و چه در سفر های طولانی مدت برای سرنشینان به ارمغان مى آورد. همچنین سانگ یانگ برای چرم داخل این خودرو از چرم طبیعی ناپا با دوخت لوزی Diamond stitching استفاده کرده که از نظر کیفیتی در سطح بالاتری از رقبای خود در بازار قرار میگیرد.


ایمنی
رکستون جی 4 به عنوان تنها اس یو وی متوسطى شناخته میشود که مجهز به شاسی نردبانی مستقل است. ساختارى از توليد يك پلتفرم كه قابليت هاى آفرود را افزايش مى دهد. در ساخت این شاسی از 63 درصد از انواع  فولاد با گرید بندی هاى متفاوت استفاده شده است.اما موضوع مهم در اینجا استفاده نوع خاصی از فولاد به نام گيگا استيل می باشد كه کمپانی  سانگ یانگ با همکاری صنایع فولاد کره جنوبی با نام پوسکو اقدام به توليد آن كرده است. سانگ یانگ و پوسکو با سرمایه گذاری بالغ بر 225 میلیون دلار و ایجاد 500 فرصت شغلی جدید اقدام به طراحی و تولید گیگا استیل کرده اند قرار است سالانه بیش از 500 هزار تن از اين فولاد سخت را به توليد برسانند. ضریب سختی این فولاد 1.5 گیگا پاسکال می باشد و اين یعنی این كه اين فولاد توانایی تحمل باری برابر یک میلیاردو پانصد میلیون نیوتن برمتر را دارد که به راستی یک شاهکار در زمینه تولید خودرو و صنایع تولید فولاد به حساب می آید.
در بخش بدنه رکستون جی 4، برای اولین بار به میزان 81.7 درصد از فولاد با مقاومت پیچشی بالا استفاده شده است که در این بخش هم در بین رقبا یک رکورد محسوب می شود. سانگ یانگ در بحث ایمنی سعی دارد تا علاوه بر اینکه خودروی ایمن و کارآمدی عرضه ميکند بلکه نسبت به رقبای خود در این سگمنت متفاوت هم باشد. رکستون جی 4 برای حفاظت حداکثری از سرنشینان خودرو مجهز به 9 ایربگ در 13 نقطه شده است. علاوه بر اینکه این خودرو توسط سازمان Korea NCAP در شرایط مختلف مورد تست و بررسی ایمنی قرار گرفته و توانسته 5 ستاره ایمنی را از این سازمان دریافت کند. .در بخش جلوی شاسی نردبانی، رکستون جی 4 از ساختاری به نام "كرش زون باكس" استفاده كرده كه با تركيب سه نوع فولاد متفاوت، جاذب ضربه هاى تصادف است. در قسمت جلوی این ساختار جعبه ای شکل و در داخل سپر نيز از ٣ نوع الیاف متفاوت استفاده شده است تا در اثر تصادف با عابرین پیاده میزان آسیب دیدگی به عابر کاهش پیدا کند.
ویژگی منحصر به فرد دیگر در رکستون تکنولوژیی برای فرمان خودرو تحت عنوان  DRIVER-SAFTEY STEERING SYSTEM میباشد.فرمان رکستون جی 4 مجهز به دو بخش مجزا است. بخش اول طراحی مَفصلی برروی ساختار تلسکوپی فرمان در نظر گرفته شده تا در هنگام تصادف خورد شده و مانع از حرکت فرمان به سمت بیرون شود و بخش دوم طراحی غربیلک فرمان است که در قسمت پایه های غربیلک، نوع خاصی از الیاف استفاده شده تا در تصادفات به پاهای راننده صدمه وارد نشود. علاوه بر موارد ذکر شده، سانگ یانگ رکستون جی 4 را مجهز به آخرین سیستم های هوشمند ایمنی کرده است که عبارتند از:

Brake assist system (BAS)
این سیستم با نظارت بر سیستم ABS ،در مواقع اظطراری که راننده اقدام به ترمز گیری ناگهانی می کند با تقویت کردن نیروی ترمز باعث می شود تا خودرو در زمان و مسافت کم تری متوقف شود.

Active rollover protection (ARP)
سیستم ضد واژگونی با نظارت بر عملکرد ترمز ها و لنت ها در پیچ های تند با اعمال نیروی ترمز در چرخ های که داخل پیچ هستند مانع از انحراف خودرو و واژگونی آن می شود.

hill-start assist (HSA) (سیستم کنترل در سربالایی )

variable hill descent control(HDC) (سیستم کنترل متغییر سرعت در سرازیری)

Electronic brake- force Distribution  and anti-lock brake system (EBD-ABS)
(سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز)

traction control system(TCS) (مدیریت سطح جاده و کنترل پایداری الکترونیک)

emergency stop signal (ESS) (چراغ های فلاشر برای توقف های ناگهانی به صورت خودکار )

TYRE pressure monitoring system (TPMS)




رانندگی

در بخش انقلاب رانندگی، سانگ یانگ سعی کرده است تا علاوه بر افزایش راندمان پیشرانه های موجود، مصرف سوخت و استاندارد آلایندگی آن ها را بهبود ببخشد. پیشرانه ای که برای رکستون جی 4 در نظر گرفته شده به صورت 4 سیلندر به حجم 2000 سی سی می باشد كه با تجهيز به سیستم توربو شارژر، تزریق سوخت مستقیم و زمان بندی متغییر سوپاپ ها توانایی تولید 223 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور را دارد. نکته ای که در این بخش حائز اهمیت است، گشتاور 350 نیوتن متری رکستون است كه از دور موتور 1500 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار میگیرد و اين یعنی اينكه در پایین ترین دور موتور بالاترین میزان گشتاور را میتوان از پیشرانه به دست آورد این موضوعى كه باعث كاهش در حين افزايش شتاب مى شود.گیربکسی که برای این خودرو در نظر گرفته شده 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی است که توسط شرکت آیسین ژاپن تولید شده است. البته ناگفته نماندكه در نسخه دیزلی نيز شاهد استفاده از گیربکس 7 سرعته مرسدس بنز هستیم. سیستم دو دیفرانسیل طراحی شده برای رکستون به صورت پارت تایم با ضرایب سبک و سنگین است.تفاوت این سیستم دو دیفرانسیل با دیگر سیستم های دو دیفرانسیل در ساختار و اجزا است.این سیستم انتقال قدرت دارای دو عدد میل گاردان و یک عدد ترسنفر کِیس در مرکز خودرو و در امتداد گيربكس است که به وسیله آن یک میل گاردان به محور جلو و یک میل گاردان به محور عقب متصل شده است. این نوع سیستم دو دیفرانسیل مجهز به حالت 4L(4 wheel drive low) برای بکسل کردن بارهای سنگین  و یا حرکت  در مسیر های خارج جاده ای مورد استفاده قرار می گیرد. وحالت 4H(4 wheel drive high) که برای مسیر های برفی و یخ زده کاربرد دارد .در شرایط عادی رکستون بر خلاف رقبای خود به صورت دیفرانسیل عقب كار مى كند كه اين به دلیل بزرگتر بودن ابعاد بدنه وبالاتر بودن مرکز ثقل این خودرو میباشد.در خودروهایی که نیرو در حالت عادی به دیفرانسیل جلو منتقل می شود چیدمان موتور،مبدل گشتاور و ترنس اکسل همگی در قسمت جلویی خودرو قرار می گیرند و این موضوع باعث می شود تا تقسیم وزن به درستی انجام نشود و پایداری خودرو در پیچ های تند با سرعت بالا کاهش پیدا کند.اما در رکستون پیشرانه برخلاف دیگر خودروها به صورت خطی تعبیه شده است و در پشت آن مبدل گشتاور ،گیربکس و ترنسفر کیس و در انتها میل گاردان و دیفرانسیل عقب قرار گرفته است.این چیدمان خطی باعث می شود تا تقسیم وزن به عالی ترین حالت ممکن صورت بگیرد و پایداری این خودرو تضمین شود.
سیستم تعلیقی که برای رکستون طراحی شده بر اساس تجربه سانگ یانگ در طی 60 سال تولید خودروهای اس یو وی بوده است. در جلو شاهد به کارگیری سیستم تعلیق دوبل جناغی (double wishbone) هستیم که نسبت به کمک فنر های مک فرسون که در رقبای رکستون به چشم می خورد دارای ثبات بیش تر در ناهمواری ها بوده و همچنین باعث بهبود هندلینگ در پیچ ها مى شود. در عقب سیستم تعلیق از نوع مولتی لینک (چند اتصالی )با 5 بازو در هر چرخ هستیم که ثبات بالا در پیچ ها و مسیر های خارج جاده ای را برای این خودرو به ارمغان می آورد.در قسمت اتصال پیشرانه به شاسی رکستون، ضربه گیر های هيدروليكى وجود دارد كه سانگ یانگ با همکاری شرکت آلمانی vibracoustآن را روى ركستونگذاشته است. این ضربه گیر های هیدرولیکی باعث می شوند تا در حین حرکت، ضربه هایی که باعث تکان دادن پیشرانه میشود کاملا کنترل شده و بدون انتقال ضربه به بدنه خودرو باشد.

در قسمت ایرودینامیک نيز سانگ یانگ از تونل باد انحصاری شرکت پینین فارینا در توسعه ایرودینامیک رکستون استفاده کرده است تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود. در قسمت عایق های صوتی سانگ یانگ در بخش گلگیرها همچون دیگر خودروهای لوکس مانند هیوندای سنتنیال، ب ام و ایکس 3 و آئودی ای 8 از دونوع الیاف (polypropylene)pp و (polyester)PET استفاده کرده تا صدای ایجاد شده توسط تایر ها به داخل کابین منتقل نگردد. علاوه بر گلگیرها در کف خودرو، درها و ستون ها نيز از انواع عایق صوتی استفاده شده تا کمترین میزان صدا به داخل کابین منتقل شود.




تکنولوژی بالا

سانگ یانگ در انقلاب تکنولوژی رکستون جی 4 سعی داشته تا در بخش تکنولوژی های خاص رقبای خود را کنار بزند. سانگ یانگ برای سیستم سرگرمی و چند رسانه ای رکستون دو امکان برای سفارش مانیتور خودرو پیش روی مشتریان خود قرار داده است: انتخاب اول مانیتور 8 اینچی تاچ رنگى و نوع دوم 9 اینچی تاچ رنگی با رزولوشن بالا که قابلیت پشتیبانی از سیستم اپل کار پلی و اندروید اتو را دارد. ویژگی بعدی مجهز شدن رکستون به 4 دوربین برای دید 360 درجه است  كه علاوه بر نمایش دوبعدی توانایی نمایش سه بعدی اطراف خودرو را نیز دارد. از دیگر ویژگی های این خودرو می توان به سیستم هوشمند درب صندوق برقی، حافظه صندلی راننده برای ٣نفر،، قفل شدن در ها هنگام دور شدن از خودرو، کنترل شیشه های خودرو با ریموت هوشمند و سیستم صوتی حرفه ای اینفینتی اشاره نمود.

سیستم تهویه رکستون به صورت تمام اتوماتیک و دوگانه است و در ردیف دوم و سوم دریچه هایی برای راحتی سرنشینان تعبیه شده است. ویژگی منحصر به فرد این سیستم تهویه سیستم تصفیه هوای آن می باشد که ازسه بخش high performance filter (برای جلوگیری ورود ریز گرد ها و گرد و غبار )، cluster ionizer (برای جلوگیری از ورود باکتری های موجود در هوا ) و  air quality system (هوای تصفیه شده کامل با کنترل کیفیت آن و ارسال به سیستم تهویه) تشکیل شده است.همچنین صندلی های ردیف اول و دوم مجهز به گرمکن و صندلی های ردیف اول مجهز به سرد کن هم هستند. اما قدم بزرگی که سانگ یانگ در زمینه تکنولوژی بالای رکستون جی 4 برداشته است بخش Smart safety driving system است كه موارد زير را شامل مى شود:

Autonomous emergency braking system (AEBS) (ترمز خودکار)

Forward collision warning system (FCWS) (پیشگیری از وقوع تصادف)

Lane departure warning system (LDWS) (هشدار خارج  شدن از خط)

Smart high beam assist (HBA) (سر بالايی خودکار )

Blind spot Ditection (BDS) (رادار نقطه کور)

Rear cross traffic alert (RCTA) (شناسایی موانع عقب خودرو با استفاده از ردار های نقطه کور )

Lane change assist (LCA) (شناسایی موانع در هنگام تعویض لاین)



در انتها يادآور مى شويم كه نسل جدید رکستون با توجه به سیاست های نماينده سانگ یانگ در ايران و ویژگی های منحصر به فرد، مى توانست يكى از بازيگران اصلى اين سگمنت در بازار باشد كه متاسفانه شرايط آنطور كه بايد پيش نرفت.


























ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: