پایگاه خبری سرعت پرس

۱۰:۱۵ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸
اکنون حتی یک یورو از مبلغ ۸۴۴ میلیون یوروی وعده داده شده به قطعه‌سازان، با وجود ابلاغ بانک مرکزی به بانک‌های عامل و تمدید ۶ ماهه مهلت دریافت آن، عملیاتی نشده است که این مساله به دلیل نبود ارز و همچنین اختلاف بر سر نحوه بازپرداخت آن توسط قطعه‌سازان و خودروسازان است.

در گفتگویی که «آرش محبی‌نژاد»‌ دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان با خبرنگار اقتصادی ایرنا داشته است خبر از تسریع روند بازگشت نیروهای قطعه ساز از اوایل امسال داده است. وی تزریق حدود چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی به صنعت قطعه‌سازی در ماه‌های گذشته را با برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل دلیلی برای جان تازه در صنعت خودروسازی دانسته است. او در ادامه صحبت‌هایش گفته داخلی‌سازی قطعات خودرویی با برپایی میزهای تعمیق ساخت داخل در وزارت صنعت آغاز شده و براین اساس تاکنون ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر از نیروهای تعدیل شده صنعت قطعه‌سازی به سر کار خود بازگشتند.


به گزارش سرعت پرس به نقل از ایرنا، چهاردهم بهمن پسال گذشته «فرشاد مقیمی» معاون وقت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل فعلی ایران خودرو در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا خبر داد.


براین اساس، مقرر شد برای تخصیص نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، ۱۱ هزار میلیارد تومان در ۲ بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود که تاکنون بخش عمده مبلغ چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده، اما پرداخت‌ ارزی انجام نشده است.


به گفته محبی نژاد، تاکنون حتی یک یورو از مبلغ ۸۴۴ میلیون یوروی وعده داده شده به قطعه‌سازان، با وجود ابلاغ بانک مرکزی به بانک‌های عامل و تمدید ۶ ماهه مهلت دریافت آن، عملیاتی نشده است که این مساله به دلیل  نبود ارز و همچنین مشخص نبودن نحوه بازپرداخت آن توسط  قطعه‌سازان و خودروسازان است.


نقدینگی، مهمترین محدودیت برنامه های داخلی سازی


دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان اضافه کرد: کمبود نقدینگی مهمترین مشکل اجرای برنامه‌های تعمیق ساخت داخل قطعات خودرویی است که باید توسط بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارت صنعت حل شود و در غیر این صورت، میزهای تعمیق ساخت داخل بی ثمر می مانند.


به گفته وی، مشکل اصلی جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه است و به همین دلیل از وزیر صنعت درخواست شد با ارائه بسته‌های تشویقی، سرمایه‌گذاران و سرمایه‌های مردمی را برای حضور در این بخش جذب کند.


محبی‌نژاد گفت:‌ قطعه‌سازان منابع محدودی برای سرمایه‌گذاری دارند، اما کفاف برنامه‌هایی مانند تعمیق داخلی‌سازی قطعات را نمی‌دهد و در این زمینه باید از سوی دولت حمایت شده، خودروسازان در این طرح‌ها مشارکت کنند یا پول‌های سرگردان مردمی به سمت این صنعت جذب شود.


وی درخصوص ۱۲ قطعه ای که با برگزاری میز نخست تعمیق داخلی سازی اکنون به تولید انبوه رسیده اند، گفت:‌ عمده آنها قطعات هایتک (High Tech) و شامل قطعات الکتریکی، الکترونیکی و قطعات خاص قوای محرکه و همگی وارداتی بودند.

این مقام صنفی پیش بینی کرد با برگزاری میز پنجم تا پایان امسال، عمده قطعات کلیدی که انباشت خودروهای ناقص در کف کارخانجات خودروسازی را به دنبال داشتد داخلی سازی شده و شاهد تجاری شدن خودروها باشیم.

وی اظهار داشت:‌ اکنون در تولید خودروهایی مثل پراید و پژو ۴۰۵ به عمق داخلی‌سازی بالای ۸۵ درصد رسیده‌ایم، اما در خودروهای جدید همچون پژو ۳۰۱ از ۵۵ درصد آغاز شده و عمق ساخت داخل ۸۵ درصدی در آن برنامه‌ریزی شده است.

محبی‌نژاد ابراز امیدواری کرد با برگزاری این میزها و حمایت وزارت صنعت، در آینده میانگین عمق ساخت داخل خودروهای تولیدی به بیش از ۹۰ درصد برسد.

به گزارش ایرنا، سه ماه پیش و در میز نخست تعمیق ساخت داخل، قراردادهایی بین ساپکو، سازه گستر و مگاموتور با ۳۲ شرکت قطعه ساز با هدف تولید ۳۵ قطعه برای یک سال مصرف ایران خودرو و سایپا منعقد شد.

روز گذشته و با برگزاری میز دوم، قرارداد همکاری با ۳۶ شرکت قطعه ساز با هدف داخلی سازی ۴۲ قطعه منعقد شد.

با برگزاری این دو میز، در مجموع ۷۷ قطعه خودرویی در داخل تولید شده و ۱۷۵ میلیون یورو کاهش ارزبری برای کشور به دنبال خواهد داشت.


سرعت پرس: در صورتی که آمار ارائه شده 40 تا 50 هزارتایی از نیروهای تعدیل شده در صنعت قطعه سازی صحیح باشد می‌توات به عمق فاجعه بیکاری در این صنعت بر اثر تحریم‌ها پی برد. 

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: