کمری اسپرت در ظاهر تفاوتهایی
با نمونه استاندارد دارد که از مهمترین آنها می توان به طراحی تهاجمیتر بخش جلو
و افزودن دیفیوزر در عقب اشاره کرد. ابعاد نسل جدید کمری به نسبت نسل قبلی در طول
55 میلیمتر و در عرض 5 میلیمتر بزرگ تر شده تا افزودن مشخصات اسپرت به ظاهر خودرو
راحتتر صورت گیرد اما ارتفاع آن 25 میلیمتر کاهش پیدا کرده است که درنتیجه مرکز
ثقل خودرو به زمین نزدیکتر میشود و برقابلیتهای اسپرت افزوده میگردد. در داخل
کابین با همان طراحی کابین کمری استاندارد روبرو هستیم. همه چیز با کیفیت قابل
قبول و با طراحی چشمنواز کنار یکدیگر قرار گرفتهاند. در تیپ فول کمری اسپرت
تجهیزاتی همانند سقف پانورامیک، تهویه دو منطقهای خودکار، کروزکنترل هوشمند، تنظیمات
برقی صندلیهای جلو، تهویه صندلیهای جلو، حافظه صندلی راننده، برفپاککن خودکار،
هفت کیسه هوا، ترمز اضطراری خودکار، هشدار تعویض خط، هشدار تصادف از عقب، نقطه
کور، صفحه نمایش هشت اینچی با دوربین دید عقب و ... به چشم میخورد که این سطح از
تجهیزات به علاوه گارانتی 5 ساله بدون محدودیت کیلومتر، این سدان چالاک را به یک
گزینه جذاب در سطح جهانی بدل کرده است. شاید تنها ایرادی که میتوان به کابین
کمری و تجهیزات آن گرفت سامانه اطلاعات سرگرمی یا همان Infotainment خودرو در قالب صفحه نمایش 8 اینچی است که از منوهای تو در تو و
گیج کننده رنج میبرد اما مهمتر از آن عدم تطابق این سامانه با اپل و اندروید است
که برای خودروی تولید سال 2019 دور از انتظار به نظر میرسد.
راحتی سواری در کمری همواره از ویژگیهای بارز این خودرو بوده وهیچگاه تغییر نکرده است. در همین راستا حتی در تیپ اسپرت V6 هم صدای موتور خیلی به کابین نفوذ پیدا نمیکند، اما موتور فوقالعاده سرحال است. تویوتا که سرسختی قابل ملاحظهای در استفاده از موتورهای توربو در محصولاتش نشان داده، اینبار هم به سراغ یک V6 تنفس طبیعی با حجم 3.5 لیتر رفته است تا 301 اسببخار را در اختیار این سدان 1630 کیلوگرمی قرار دهد.
(نمونه چهار سیلندر با 2.5 لیتر حجم از 203
اسببخار قدرت بهره میبرد) موج سینوسی قدرت نشان میدهد که در دور 6600 تمام 301
اسببخار در اختیار راننده قرار خواهد گرفت در حالی که گشتاور 362 نیوتنمتری نیز
در دور 4700 به نقطه نهایت خود میرسد. اما علیرغم تمام این اعداد و ارقام باید
بدانید کمری اسپرت حتی در حالت سرگاز و دور موتورهای پایین نیز چالاک و روپا نشان
میدهد. گیربکس هشت سرعته خودکار به خوبی با رفتارهای اسپرت موتور سینک شده است.
گیربکس نیروی موتور را به چرخهای جلو منتقل میکند، به هرحال علیرغم واژه اسپرت
در نام خودرو و برخورداری آن از موتور V6 بازهم
نباید انتظار داشت که یک کمری دیفرانسیل عقب باشد.
تویوتا توانسته کار مهمی در
کمری اسپرت انجام دهد یعنی در عینحال که راحتی درون کابین را حفظ کرده نشانی از
بادی رل (حرکات جانبی خودرو در مانورهای سریع) در آن دیده نمیشود و خودرو به خوبی
به زمین میچسبد و گریپ یا اصطکاک خوبی بین تایرها و سطح آسفالت دیده میشود.
فرمان از دقت لازم برای رانندگی اسپرت برخوردار است و فنربندی نیز علیرغم راحتی، حس
عدم ارتباط خودرو با دستان راننده را منتقل نمیکند. اما موتور که طبق ادعای
تویوتا در حالت ایدهآل مصرف 8.7 لیتر را ثبت کرده در حالت اسپرت تحتفشار یا در ترافیک
شهری تشنه و پرمصرف عمل میکند و باید مصرف بین 10 تا 12 لیتر را از آن انتظار
داشت.
درمجموع باید گفت کمری V6 با مشخصات اسپرت قابل قبول و با شتاب گیری 6 ثانیهای (2.1 ثانیه سریعتر
از کمری چهار سیلندر) داغترین سدان بازار نیست اما با توجه به پیشینه غنی خود میتواند
نظر بسیاری از خریداران را به سوی خود جلب نماید. ناگفته نماند که تیپ فول کمری
اسپرت مدل 2019 در بازارهای جهانی با قیمت 38 هزار دلار عرضه میشود.
مزایا: سواری نرم و راحت، موتور قدرتمند، کابین جادار، تجهیزات مناسب
معایب: سامانه اطلاعات سرگرمی پیچیده و عدم تطابق با اپل و اندروید، موتور پرمصرف
موتور |
V6 تنفس طبیعی 3.5 لیتر |
قدرت و گشتاور |
301 اسب بخار/ 362 نیوتنمتر |
گیربکس و دیفرانسیل |
8 سرعته خودکار/ جلو |
وزن |
1630 گیلوگرم |
صفرتاصد |
6 ثانیه |
طول/ عرض/ ارتفاع |
4905/ 1840/ 1445 میلیمتر |
حجم صندوق عقب |
524 لیتر |
مصرف سوخت ایدهآل |
8.7 لیتر |
قیمت تیپ فول |
38 هزار دلار |